LA DINÀMICA DE L'AULA: UN ENTORN D'APRENENTATGE
2.4 EL VIATGE DE SISÈ

La finalitat d'aquesta proposta és realitzar una activitat fora de l'escola per acomiadar-nos, d'una manera lúdica i plaent, del grup amb el que hem estat convivint, en moltes ocasions, durant nou anys de la nostra vida escolar. Tothom ha de poder participar d'aquesta activitat. Ningú s'ha de quedar a casa per motius econòmics. Tampoc pot ser que no s'adeqüi a les característiques, interessos i expectatives de totes les persones del grup. Ha de ser un moment "màgic", per poder tenir-ne un bon record durant molt temps.

És per això que s'aborda el tema a partir de la implicació de tot l'alumnat i en alguns moments, de les famílies. Es tracta de tenir presents tots els aspectes que cal desenvolupar per organitzar un viatge de plaer, de quatre o cinc dies de durada, per persones d'onze i dotze anys en l'última setmana de maig.
S'aborda bàsicament des de dos vessants:

- les activitats per finançar el viatge - les activitats del viatge

Foto 1 (esquerre). Les dues aules de sisè planificant les parades d'esmorzar del dissabte al matí. Cal portar el control dels productes, de les persones encarregades de la parada, dels preus...
Foto 2. (dreta). Taller de cosir. Les famílies organitzen activitats alguns dissabtes al matí. Els nens i les nenes de sisè preparen l'esmorzar. A les fotos, venent l'esmorzar i cosint.

Durant el primer trimestre se'ls demanen les propostes, tant les que fan referència al finançament com les que fan referència a la destinació de la sortida i al desenvolupament de les activitats durant el viatge. A partir d'aquí es decideix, per consens, quines seran les activitats que es poden desenvolupar per recaptar diners i quin tipus de viatge es realitzarà (foto 35).

Les propostes més habituals de finançament són:
- Tómboles de joguines: cada alumne aporta una quantitat de joguines (acordada per tots igual) de casa seva, en bon estat. S'acorda una temporalització i uns encarregats per tal d'anar desenvolupant aquesta activitat amb una periodicitat assequible i real a les possibilitats del grup-classe. Aquesta activitat es realitza a les cinc de la tarda davant de la porta d'entrada de l'escola. Tothom qui vol, compra (la despesa és la voluntat) unes butlletes amb un nombre que correspon a una joguina. Sempre hi ha premi.

- Paradetes de berenar: cada alumne o grup d'alumnes prepara, a casa amb les famílies, una recepta per vendre berenars als companys més petits a la sortida de l'escola a les cinc de la tarda (la despesa és la voluntat).

- Audicions musicals, sessions de cine a l'hora de berenar: cada alumne fa les demandes oportunes a diferents persones, col·lectius o el propi alumnat de 6è per tal d'organitzar tantes audicions musicals com sigui possible a la sala d'actes de l'escola. Aquesta activitat també s'ofereix a les cinc de la tarda. És oberta a tothom que vulgui berenar tot escoltant música en directe. El preu de l'entrada és la voluntat.

- Butlletes per un sorteig d'una bicicleta: cada alumne ven un talonari amb la quantitat de butlletes acordades. El sorteig va en combinació amb l'acabament del nombre premiat en el sorteig de l'ONCE. El preu de venda és adequat al preu de les butlletes que s'acostumen a vendre en l'any en curs.

- Samarretes: a partir del disseny del logotip del nom de la classe es fan estampacions en diferents mides de samarretes. Es munta una paradeta a les cinc de la tarda a l'entrada principal de l'escola. El preu de cada samarreta s'estableix segons els costos de material i estampació.

- Intervencions en actes organitzats per les comissions mixtes del centre: un grup d'alumnes organitza les parades de beguda i menjar en activitats organitzades fora de l'horari lectiu. La recaptació es destina al finançament del viatge de 6è (foto 36).

- Obra de teatre: a partir de diferents interessos i adaptacions s'organitza un muntatge teatral per a ser representat al teatre del poble. És obert a les famílies i a tos aquells als quals l'aforament dóna cabuda. El preu de l'entrada és la voluntat.

Aquest llistat d'activitats no és fix. Es poden desenvolupar totes elles, variar-ne alguna o modificar les propostes, depenent del grup i el plantejament del curs.

El tipus de viatge també depèn dels criteris, interessos, perfil de persones o grup i als pactes a què s'arriba en les diferents discussions per prendre la decisió final. Hi ha algunes premisses indispensables per la tria. És una sortida de plaer i no de treball, per tant, tothom ha de poder gaudir de les propostes que s'hi desenvoluparan encara que no satisfacin a tots en la seva totalitat. El pressupost de partida és el mateix que la resta de l'escola per l'activitat de colònies, si volem modificar-lo i ampliar-lo caldrà treballar per tothom. Podem pensar en combinar activitats lúdiques exclusivament i lúdico-culturals. En alguna ocasió s'ha aprofitat per arrodonir el tema del projecte (Hotel Port Aventura i ruta de jaciments arqueològics).

Per aconseguir anar de viatge, cal posar en marxa totes les estratègies per resoldre les situacions problemàtiques que esdevenen en el disseny, preparació i desenvolupament de l'activitat. Cal que tot estigui el més controlat possible per tal que la sortida es pugui realitzar i es desenvolupi amb èxit: preparar els pressupostos, ajustar les necessitats, programar les activitats, fer les reserves necessàries, distribuir els horaris, l'hotel, les habitacions, els responsables... tot ha de quadrar perquè al final es faci realitat l'objectiu que ens hem marcat: gaudir de l'acomiadament en grup fora de l'espai escolar. L'esforç de tot un curs escolar s'ho val.