Línia pedagògica

A l’escola Les Arenes, pretenem oferir un ensenyament de qualitat. Partim d’una metodologia global basada en els projectes de treball i en les investigacions a partir dels interessos i de les necessitats de l’alumnat, però aprofitant també els avantatges de la feina sistemàtica. L’objectiu principal és formar persones motivades per aprendre,  amb iniciativa i amb capacitat de raonament propi, però sense deixar de banda valors com la responsabilitat i la cultura de l’esforç.

      A conttinuació us detallem els nostres principis bàsics que conformen el projecte educatiu de l'escola.

Objectius del centre

L’escola participa dels principis rectors generals del sistema educatiu, que es poden consultar a l’ Article 2 de la llei d’educació de Catalunya; LEC, LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d'educació. A més, però, volem destacar altres objectius de caràcter propi, que es poden resumir en oferir un ensenyament de qualitat, modern i molt professional, aplicant amb equilibri el millor de les noves metodologies globals i de la feina sistemàtica:

-       Oferir un ensenyament de qualitat. Entenem per ensenyament de qualitat aquell que procura el desenvolupament integral de la persona i que ofereix a l’alumne les eines necessàries per a un bon desenvolupament intel·lectual, emocional i social.

-       Crear un espai de treball agradable. Considerem un entorn agradable aquell en què:

o   Els alumnes se senten a gust, són feliços, i poden explorar i desenvolupar al màxim les seves aptituds en plena llibertat, respecte i sense por de rebre pressions per les seves aptituds i opinions.

o   Els mestres se senten a gust, són feliços, són valorats per la feina que fan i poden expressar-se amb llibertat i participar en la presa de decisions relacionades amb el funcionament i organització del centre sense por de rebre pressions per les seves opinions.

o   Les famílies troben un espai on són ateses amb eficiència i respecte i on tenen l’oportunitat de participar en la vida del centre en un entorn agradable de tolerància i respecte.

-       Reduir les possibles diferències entre els alumnes i les seves famílies. Quan parlem de diferències, ens referim als diversos nivells existents pel que fa a:

o   Les capacitats dels alumnes. Volem exigir el màxim d’esforç als alumnes per a millorar tot el possible dins de les seves possibilitats. No pretenem que tots els infants arribin al mateix punt, sinó que cadascú assoleixi el grau més alt de millora possible valorant el punt de partida.

o   Les circumstàncies familiars, socials i econòmiques dels nens. Les diferències econòmiques o socials no poden ser un impediment perquè els alumnes desenvolupin al màxim possible les seves capacitats.


Trets d’identitat

Per tal d’aconseguir els grans objectius de centre citats anteriorment, l’escola s’ha de mantenir fidel als seus trets d’identitat, que són els següents:

-       Buscar al màxim la motivació i l’interès dels alumnes. Per a aconseguir-ho, sempre que podem, introduïm a l’aula els continguts a treballar a partir de les preguntes i dels interessos que expressen els nens.

-       Potenciar el raonament i la curiositat per a aprendre. Uns aprenentatges basats únicament en la memòria afavoreixen un grau alt de fracàs escolar i de desinterès pels estudis. Per això, la base dels aprenentatges ha de ser la recerca d’informació per part de l’alumnat, la comprensió i la selecció d’allò fonamental i la posterior construcció activa dels aprenentatges. És a dir, fonamentem la base dels aprenentatges en el treball per projectes d’investigació. Això no vol dir, però, que rebutgem el treball sistemàtic com a eina complementària dels projectes. Entenem que el treball per projectes no exclou el treball sistemàtic sino que són complementaris. A més, no tots els nens aprenen de la mateixa manera, així que rebutjar un determinat tipus d’ensenyament seria limitar les possibilitats del nostre alumnat.

-       Propiciar aprenentatges significatius. Vincular els continguts amb les necessitats reals dels alumnes i amb situacions pràctiques i útils per a la vida quotidiana la comprensió d’allò que es treballa i la seva posterior generalització.

-       Fomentar les activitats basades en la manipulació i en l’experimentació. Aquestes activitats permeten l’aplicació del mètode científic com a via per a l’adquisició de coneixements, permeten superar les dificultats de l’abstracció i aporten un extra des del punt de vista d ela motivació.

-       Inculcar el rigor i la cultura de l’esforç i de la superació personal. Partir dels interessos dels nens, vincular els coneixements amb les necessitats reals dels alumnes, procurar que els aprenentatges siguin significatius i que es produeixin en un ambient agradable, oferir un clima relacional als nens que els faci percebre l’escola com un lloc agradable on volen anar... no significa no demanar als alumnes que s’esforcin al màxim de les seves possibilitats o que es conformin amb fer les feines de qualsevol manera.

-       Potenciar les ganes de continuar aprenent tota la vida. En una societat on tot canvia cada  cop més ràpidament, l’escola, l’institut i la universitat no podem oferir a les persones tots els coneixements que necessitarà al llarg de la seva vida laboral. Per tant, és indispensable ensenyar als nens les eines bàsiques perquè puguin actualitzar-se contínuament al llarg de la seva vida, evitant així quedar desfasats.

-       Donar importància a l’avaluació dins el procés d’aprenentatge. Tenim perfectament clars quins són els continguts que els nostres alumnes han d’assolir al final de cada nivell i/o cicle i hem dissenyat un sistema d’avaluació exhaustiu que permet conèixer en tot moment quin és el nivell d’aprenentatges dels nens i prendre les mesures adequades per a la seva millora, en el cas que siguin necessàries. També tenim clar que l’avaluació no ha de ser entesa com una finalitat per ella mateixa sino més aviat com un instrument més que facilita els aprenentatges. Així, entenem que l’avaluació ha de ser continuada i ha de tenir en compte el grau de millora en relació al punt de partida de cada nen.

-       Afavorir l’aprenentatge de les noves tecnologies. Incorporem les noves tecnologies al dia a dia de l’escola i les utilitzem de manera crítica, raonant sobre el seu bon ús i prevenint sobre els possibles riscos que comporten.

-       Oferir una feina completament professional. Els mestres de l’escola ens esforcem per fer del centre un lloc agradable on els nens siguin feliços, sí, però també oferim una exigència professional i respectem unes estructures de funcionament intern que ens permeten atendre les necessitats educatives dels nostres alumnes de manera eficaç i professional.

-       Garantir la igualtat d’oportunitats i compensar les possibles diferències. Volem que cada nen arribi a desenvolupar les seves possibilitats el màxim possible, tenint en compte els diferents nivells de partida i els diversos potencials (intel·lectuals, emocionals, socials i econòmics).

-       Estimular la sensibilitat envers l’ecologia i la protecció del planeta. Respectar i gaudir l’entorn natural i cercar un estil de vida que permeti un model de societat més sostenible són aspectes que valorem.

-       Potenciar hàbits de vida saludables. Una dieta equilibrada, tenir cura del propi cos i mantenir actituds psicològica i emocionalment saludables ajuden a assolir persones més felices.

-       Facilitar el desenvolupament en valors. No es tracta només de transmetre coneixements. Ni tan sols d’ensenyar habilitats com la recerca d’informació, la selecció d’allò més rellevant... Busquem un desenvolupament integral de la persona, atenent a aspectes emocionals i de valors humans com el respecte, la responsabilitat, la solidaritat, la tolerància...

-       Estimular la sensibilitat artística. Entenem la importància de l’art com a eina de comunicació i de relació amb l’entorn.

-       Afavorir la implicació de les famílies en la vida de l’escola. Reunions, festes, trobades... Volem buscar punts de trobada amb les famílies per a compartir no només qüestions relacionades amb l’evolució dels seus fills/es, sinó també per a donar resposta a possibles inquietuds personals que puguin tenir i per a ajudar a vertebrar una vida de barri activa.