Línia pedagògica A l’escola Les Arenes, pretenem oferir
un ensenyament de qualitat. Partim d’una metodologia global basada en els
projectes de treball i en les investigacions a partir dels interessos i de les
necessitats de l’alumnat, però aprofitant també els avantatges de la feina
sistemàtica. L’objectiu principal és formar persones motivades per
aprendre, amb iniciativa i amb capacitat
de raonament propi, però sense deixar de banda valors com la responsabilitat i
la cultura de l’esforç. Objectius del centre
L’escola participa dels principis rectors generals del sistema educatiu,
que es poden consultar a l’ Article 2 de la llei d’educació de Catalunya; LEC, LLEI 12/2009, del 10
de juliol, d'educació. A més, però, volem destacar
altres objectius de caràcter
propi, que es poden resumir en oferir un ensenyament de qualitat, modern
i molt professional, aplicant amb equilibri el millor de les noves metodologies
globals i de la feina sistemàtica: -
Oferir un
ensenyament de qualitat. Entenem per ensenyament de qualitat aquell que
procura el desenvolupament integral de la persona i que ofereix a l’alumne les
eines necessàries per a un bon desenvolupament intel·lectual, emocional i
social. -
Crear un
espai de treball agradable. Considerem un entorn agradable aquell en què: o
Els alumnes se senten a gust, són feliços, i
poden explorar i desenvolupar al màxim les seves aptituds en plena llibertat,
respecte i sense por de rebre pressions per les seves aptituds i opinions. o
Els mestres se senten a gust, són feliços, són
valorats per la feina que fan i poden expressar-se amb llibertat i participar
en la presa de decisions relacionades amb el funcionament i organització del
centre sense por de rebre pressions per les seves opinions. o
Les famílies troben un espai on són ateses amb
eficiència i respecte i on tenen l’oportunitat de participar en la vida del
centre en un entorn agradable de tolerància i respecte. -
Reduir
les possibles diferències entre els alumnes i les seves famílies. Quan
parlem de diferències, ens referim als diversos nivells existents pel que fa a: o
Les capacitats dels alumnes. Volem exigir el
màxim d’esforç als alumnes per a millorar tot el possible dins de les seves
possibilitats. No pretenem que tots els infants arribin al mateix punt, sinó
que cadascú assoleixi el grau més alt de millora possible valorant el punt de
partida. o
Les circumstàncies familiars, socials i
econòmiques dels nens. Les diferències econòmiques o socials no poden ser un
impediment perquè els alumnes desenvolupin al màxim possible les seves
capacitats.
Trets d’identitat Per tal d’aconseguir els grans objectius de centre citats anteriorment,
l’escola s’ha de mantenir fidel als seus trets d’identitat, que són els
següents: -
Buscar al
màxim la motivació i l’interès dels alumnes. Per a aconseguir-ho, sempre
que podem, introduïm a l’aula els continguts a treballar a partir de les
preguntes i dels interessos que expressen els nens. -
Potenciar
el raonament i la curiositat per a aprendre. Uns aprenentatges basats
únicament en la memòria afavoreixen un grau alt de fracàs escolar i de
desinterès pels estudis. Per això, la base dels aprenentatges ha de ser la
recerca d’informació per part de l’alumnat, la comprensió i la selecció d’allò
fonamental i la posterior construcció activa dels aprenentatges. És a dir,
fonamentem la base dels aprenentatges en el treball per projectes
d’investigació. Això no vol dir, però, que rebutgem el treball sistemàtic com a
eina complementària dels projectes. Entenem que el treball per projectes no
exclou el treball sistemàtic sino que són complementaris. A més, no tots els
nens aprenen de la mateixa manera, així que rebutjar un determinat tipus
d’ensenyament seria limitar les possibilitats del nostre alumnat. -
Propiciar
aprenentatges significatius. Vincular els continguts amb les necessitats
reals dels alumnes i amb situacions pràctiques i útils per a la vida quotidiana
la comprensió d’allò que es treballa i la seva posterior generalització. -
Fomentar
les activitats basades en la manipulació i en l’experimentació. Aquestes
activitats permeten l’aplicació del mètode científic com a via per a
l’adquisició de coneixements, permeten superar les dificultats de l’abstracció
i aporten un extra des del punt de vista d ela motivació. -
Inculcar
el rigor i la cultura de l’esforç i de la superació personal. Partir dels
interessos dels nens, vincular els coneixements amb les necessitats reals dels
alumnes, procurar que els aprenentatges siguin significatius i que es
produeixin en un ambient agradable, oferir un clima relacional als nens que els
faci percebre l’escola com un lloc agradable on volen anar... no significa no
demanar als alumnes que s’esforcin al màxim de les seves possibilitats o que es
conformin amb fer les feines de qualsevol manera. -
Potenciar
les ganes de continuar aprenent tota la vida. En una societat on tot canvia
cada cop més ràpidament, l’escola,
l’institut i la universitat no podem oferir a les persones tots els
coneixements que necessitarà al llarg de la seva vida laboral. Per tant, és
indispensable ensenyar als nens les eines bàsiques perquè puguin actualitzar-se
contínuament al llarg de la seva vida, evitant així quedar desfasats. -
Donar
importància a l’avaluació dins el procés d’aprenentatge. Tenim perfectament
clars quins són els continguts que els nostres alumnes han d’assolir al final
de cada nivell i/o cicle i hem dissenyat un sistema d’avaluació exhaustiu que
permet conèixer en tot moment quin és el nivell d’aprenentatges dels nens i
prendre les mesures adequades per a la seva millora, en el cas que siguin
necessàries. També tenim clar que l’avaluació no ha de ser entesa com una
finalitat per ella mateixa sino més aviat com un instrument més que facilita
els aprenentatges. Així, entenem que l’avaluació ha de ser continuada i ha de tenir
en compte el grau de millora en relació al punt de partida de cada nen. -
Afavorir
l’aprenentatge de les noves tecnologies. Incorporem les noves tecnologies
al dia a dia de l’escola i les utilitzem de manera crítica, raonant sobre el
seu bon ús i prevenint sobre els possibles riscos que comporten. -
Oferir
una feina completament professional. Els mestres de l’escola ens esforcem
per fer del centre un lloc agradable on els nens siguin feliços, sí, però també
oferim una exigència professional i respectem unes estructures de funcionament
intern que ens permeten atendre les necessitats educatives dels nostres alumnes
de manera eficaç i professional. -
Garantir
la igualtat d’oportunitats i compensar les possibles diferències. Volem que
cada nen arribi a desenvolupar les seves possibilitats el màxim possible,
tenint en compte els diferents nivells de partida i els diversos potencials
(intel·lectuals, emocionals, socials i econòmics). -
Estimular
la sensibilitat envers l’ecologia i la protecció del planeta. Respectar i
gaudir l’entorn natural i cercar un estil de vida que permeti un model de
societat més sostenible són aspectes que valorem. -
Potenciar
hàbits de vida saludables. Una dieta equilibrada, tenir cura del propi cos
i mantenir actituds psicològica i emocionalment saludables ajuden a assolir
persones més felices. -
Facilitar
el desenvolupament en valors. No es tracta només de transmetre
coneixements. Ni tan sols d’ensenyar habilitats com la recerca d’informació, la
selecció d’allò més rellevant... Busquem un desenvolupament integral de la
persona, atenent a aspectes emocionals i de valors humans com el respecte, la
responsabilitat, la solidaritat, la tolerància... -
Estimular
la sensibilitat artística. Entenem la importància de l’art com a eina de
comunicació i de relació amb l’entorn. -
Afavorir
la implicació de les famílies en la vida de l’escola. Reunions, festes,
trobades... Volem buscar punts de trobada amb les famílies per a compartir no
només qüestions relacionades amb l’evolució dels seus fills/es, sinó també per
a donar resposta a possibles inquietuds personals que puguin tenir i per a
ajudar a vertebrar una vida de barri activa. |