El web del CFA Jacint Verdaguer,

l'escola de "La Model"

Curs 2001-2002

De la imatge a la paraula

Obra guardonada amb el primer premi del Concurs de Projectes de Recerca del Centre Penitenciaris de Catalunya Gaudí 2002, Gaudí des de dins.

Professora: Anna B.     Nivell: FI 3     Matèria: Llengua, coneixement medi

Les millors frases sobre Gaudí

Presentem una recopilació d’algunes de les frases més rellevants que fan referència a Gaudí.

Professors: Esther M., Dolors T.     Nivell: DERT     Matèria: Llengua, coneixement medi

Las formas geométricas en la obra de Gaudí

Treball d’investigació realitzat sobre l’obra d’Antoni Gaudí.

Professors: Pedro A., Xavi A.     Nivell: Secundària     Matèria: Matemàtiques i socials

De la imatge a la paraula

“De la imatge a la paraula” és un treball desenvolupat per un grup del 3er. nivell de Formació Instrumental de l’A.F.A. Jacint Verdaguer (CPHB) vers l’obra d’Antoni Gaudí, durant l’últim trimestre del curs 01-02.

La concreció d’aquest treball va interrelacionar l’àrea de llengua amb l’àrea de coneixement del medi, aportant una visió global de l’obra de Gaudí i de la repercussió que aquesta obra té avui en dia.

Es va donar un coneixement general de l’obra de Gaudí i de les característiques del Modernisme, a través d’activitats d’observació, recerca, investigació i revisió d’informació, aportada per la mestra o elaborada pels propis alumnes.

Tanmateix, es van realitzar activitats que estimulessin la creació literària, destinades a prendre consciència de diferents relacions entre les paraules, potenciant la imaginació i la pròpia creació.

Es va emprar una metodologia en la qual els alumnes van haver de participar activament: activitats individuals, de petit grup, posades en comú al grup-classe...; activitats on cadascú va tenir diferents responsabilitats i que la seva realització conjunta va donar com a fruit el treball exposat.

Un cop abarcats els diferents continguts de les dues àrees, es va portar a terme el desenvolupament d’elaborar i confeccionar

un caligrama.

En aquesta tasca cadascú va haver de:

Per arribar a l’obtenció del caligrama

Les millors frases sobre Gaudí

Presentem una recopilació d’algunes de les frases més rellevants que fan referència a Gaudí, realitzada pels alumnes del CPHB Jacint Verdaguer, nivells escolars de FI 3 i Educació Secundària, del Departament Especial.

Amb aquest projecte preteníem que els alumnes justifiquessin la importància de Gaudí establint una relació entre les frases seleccionades i algunes de les seves obres.

Els alumnes van utilitzar el programa informàtic Powerpoint per poder fer la composició de les diferents pàgines del treball.

Las formas geométricas en la obra de Gaudí

Obra participant al Concurs de Projectes de Recerca dels Centres Penitenciaris de Catalunya Gaudí 2002, Gaudí des de dins.

“Las formas geomètricas en la obra de Gaudí” és un dels productes del treball d’investigació realitzat pels alumnes de Educació Secundària, 1r. i 2n. Nivell, de l’A.F.A. Jacint Verdaguer (CPHB) sobre l’obra d’Antoni Gaudí, durant l’últim trimestre del curs 01-02.

La proposta de treball partia d’un nucli temàtic del programa de l’àrea de matemàtiques –les formes geomètriques- i es complementava amb continguts de l’àrea de socials referits al context històric i social de finals del segle XIX a la ciutat de Barcelona.

En una primera fase els alumnes van haver d’estudiar les característiques de la paràbola i l’el•lipsi i altres representacions geomètriques, aprenent a dibuixar-les i estudiant la seva transformació, a través de rotacions i girs, en formes volumètriques, tal com les va fer servir l’arquitecte.

En la segona fase, es van analitzar les obres de Gaudí cercant identificar les formes estudiades a la base de figures arquitectòniques –vans, arcs catenaris, columnes girades, macles, bóvedes, etc- presents als edificis. Al mateix temps, a socials, s’investigaven el context històric i social i les circumstàncies de cadascú dels edificis –any de construcció, característiques artístiques, simbologia, propietaris...

A la tercera etapa, els alumnes van dividir-se en dos grups de treball: els de primer nivell van realitzar un pannell amb materials diversos -fusta, materials de construcció, trencadís, una cadena, fotografies impreses en acetats...- on van plasmar la utilització de l’el•lipsi i la paràbola a l’obra de Gaudí. El treball resultant, “El•lipsis i paràboles a l’obra de Gaudí”, va ser premiat al Concurs de Projectes de Recerca dels Centres Penitenciaris de Catalunya Gaudí 2002, Gaudí des de dins. L’altre grup va ampliar la seva investigació a altres formes geomètriques i va plasmar el resultat en una presentació power point, “Les formes geomètriques a l’obra de Gaudí”, el treball que us oferim aquí.