El web del CFA Jacint Verdaguer,

l'escola de "La Model"

Curs 2008-2009

Tardor 2008

Com cada any, l’escola Jacint Verdaguer ha dut a terme diferents activitats relacionades amb la tardor. Però s’ha de dir que enguany aquestes activitats han estat especials ja que es volia transmetre amb elles la qualitat de la nostra feina, així com l’alegria i esperit innovador que ens caracteritza.

Festa Castanyada al pati d’esports

Tots els anys es celebrava la Castanyada a les diferents aules, però aquest curs es volia fer una festa diferent on tots els alumnes hi participessin d’una manera conjunta i que expressés, per tant, l’esperit d’integració i cohesió que impregna la nostra escola,. Per tant es va decidir dur a terme aquesta celebració al pati.

La festa va consistir en realitzar diferents tallers -receptes típiques de tardor i un gran mural decoratiu- per tal de compartir posteriorment els resultats obtinguts.

Les receptes que es van elaborar van ser les següents: castanyes i moniatos, panellets, suc de llimona amb magrana, suc de raïm i figues amb nous.

Pel que fa al mural, utilitzant la tècnica del collage, es va anar elaborant al llarg del dia un paisatge de tardor de grans dimensions, acompanyat d’històries de terror que havien realitzat prèviament alguns alumnes.

Com sempre, es va comptar amb la col•laboració de l’àrea da Comunicació, que es va encarregar d’animar la festa amb música diversa. També hi van col•laborar el personal de manteniment i obres, foradant llaunes i elaborant paelles per a la cocció de les castanyes, el forn, amb la cocció dels moniatos i la cuina, ajudant a la cocció d’una part de les castanyes.

Cal dir que la festa va ser un èxit. En gran mesura perquè va ser una festa de tots, on tothom hi va col•laborar amb molta il•lusió i on es va poder compartir la feina feta per tots.

Torna a Tardor

Mural “Les estacions de l’any” a l’entrada de l’escola

Durant el mes d’octubre des del 1er nivell de Formació Instrumental es va treballar la TARDOR.

Es va parlar de les seves característiques i es va aprofitar vocabulari i textos sobre aquesta estació per poder treballar el procés de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, ja que en aquest nivell, els alumnes estan iniciant o consolidant aquest procés.

Amb el mural “Les estacions de l’any”, aquests grups van voler expressar d’una manera més plàstica i artística les característiques de les diferents estacions.

Cada estació de l’any la van pintar amb colors adients a la mateixa i es va realitzar un dibuix relacionat amb cada estació. En aquesta representació es va donar un valor més important a l’estació que ens ocupa, la tardor, donant-li un protagonisme especial.

Aquesta representació plàstica es va penjar a l’entrada de l’escola perquè tots els alumnes en poguessin gaudir.

Torna a Tardor

Mural “Haikus de tardor” en castellà i anglès al passadís de l’escola

Sabeu què és un HAIKU?
“L'haiku és una de les formes de poesia tradicional japonesa més esteses. Sol contenir una paraula clau denominada kigo que indica l'estació de l’any a la qual es refereix. Tradicionalment l'haiku, així com altres composicions poètiques, buscava descriure els fenòmens naturals, el canvi de les estacions, o la vida quotidiana de la gent.”

Doncs bé, els alumnes del curs d’anglès inicial i castellà bàsic van fer un taller de poesia inspirat en aquesta forma poètica que va culminar en l’elaboració d’un gran mural que es va penjar al passadís de l’escola.

Mitjançant la utilització del HAIKU es volia transmetre que escriure poesia en una llengua que es comença a aprendre no es tan difícil com pot semblar en un principi. Ben al contrari, això afavoreix l’expressió emocional, desenvolupa la imaginació i incrementa l’interès per aprendre, ja que els alumnes senten la necessitat d’expressar-se en la nova llengua que estan aprenent.

La tècnica va consistir en escriure poemes a partir d’una paraula vinculada amb la tardor i adjectius que s’hi relacionessin, mitjançant la utilització d’una estructura molt senzilla, i il•lustrar-los amb una imatge.

Finalment els poemes es van penjar en un mural on, mitjançant la utilització d’una tècnica mixta –collage, pintura amb ceres i elements naturals-, es va fer una representació artística de la TARDOR.

Tot aquest treball es va exposar al passadís de l’escola per tal de compartir-lo amb la resta d’alumnes.

Torna a Tardor

Mural “Poema visual de Tardor” en català, castellà i anglès al passadís de l’escola

`

Els alumnes que estan aprenent català, castellà i/o anglès van fer un mural sobre la TARDOR inspirat en els poemes visuals.

Com deia el poeta català Joan Brossa: "La poesia visual no és dibuix, ni pintura, és un servei a la comunicació"

I això era el que es volia aconseguir amb aquest treball: COMUNICAR el que representa la TARDOR jugant amb les paraules.

A partir d’un treball previ a l’aula sobre paraules relacionades amb la tardor, es va voler fondre la paraula amb la representació plàstica de la TARDOR, de manera que el resultat final fos un mural on les formes venien donades per les pròpies paraules: la paraula és objecte, el continent és contingut.