Importància del
llenguatge oral
Partim del llenguatge oral. Donem molta importància al llenguatge
oral com a base per poder accedir al llenguatge escrit.
Cada vegada tenim un nombre més gran de nens i nenes nouvinguts
i d'altres que presenten trets d'immaduresa en la parla i per això
una de les nostres prioritats és millorar aquesta situació
per poder accedir al llenguatge escrit.
Mètode
global
En principi fem servir la metodologia global en l'aprenentatge de la
lectura i l'escriptura. Presentem i fem servir les paraules com un tot.
Més endavant comencem a fixar-nos en la primera lletra del propi
nom i comencem a donar noms a les lletres. Més tard disposem
d'un abecedari a l'abast visual dels nens i nenes.
Ús
de la lletra de pal
Al llarg de tot el cicle fem servir la lletra de pal a l'hora de llegir
i escriure. A la classe tenim contacte amb altres tipus de lletra com
quan per exemple aportem o mirem materials escrits sobre un projecte
o quan escrivim amb l'ordinador. A P5 comencem a introduir la lletra
lligada en la lectura i l'escriptura sempre que el grup estigui preparat.
Viure
l'ús de la lectura i l'escriptura
Mostrem diferents situacions d'ús de la lectura i l'escriptura.
Mirem que al llarg de tot el cicle els nens i nenes visquin com els
presentem i els llegim diferents tipus de textos. Presentem textos narratius,
informatius, literaris, poètics i expositius.
Iniciem als usos socials de la lectura i l'escriptura. Explorem materials
de l'entorn, com etiquetes, cartells, llibres i revistes, en suport
de paper o digital, que contenen text escrit.
Aprofitem els fulls d'informació a les famílies.
Les
rutines
Aprofitem la realització diària de rutines per fer servir
el llenguatge escrit: la llista de la classe, el dia de la setmana o
la data, el temps que fa, ...
Fem servir com a recurs tot allò que es pot llegir i escriure
i té sentit per a nosaltres i el treball diari a l'aula: els
noms dels companys, de la mestra, dels nostres familiars, els dies de
la setmana, la data els temes i projectes que ens interessen, les llistes
del que ens fa falta comprar, dels que han de quedar a menjador o no
han vingut a classe ...
L'hora
del conte
A l'horari tenim una sessió setmanal en la que expliquem o llegim
un conte als nens i nenes de la classe. A més a més de
les activitats orals anteriors i posteriors a la presentació
del conte introduïm alguna activitat relacionades amb la lectura
i l'escriptura com pot ser llegir el títol o escriure alguna
paraula del conte.
Biblioteca
d'aula
A cada classe disposem d'un racó on nens i nenes van a mirar
i "llegir" llibres per tal de fomentar el gust i el plaer
per la lectura. També ens serveix per començar a introduir
algun moment de lectura silenciosa. A P4 i a P5 es fa préstec
de llibres per portar a casa.
Respectar
el procés d'apropiació de la lectura i l'escriptura propi
de cada nen i nena
Pensem que és molt important respectar el procés d'apropiació
de la lectura i l'escriptura propi de cada nen i nena.
Interpretem les produccions de lectura i escriptura de cada nen i nena
per comprendre el seu procés d'aprenentatge i saber que li podem
exigir.
Tenim present a l'hora de programar i preparar activitats que a la classe
hi ha nens i nenes que per l'ambient familiar o tipus d'aprenentatge
tenen més dificultat en l'apropiació de la lectura i l'escriptura
i uns altres que ho fan d'una manera ràpida i eficaç.
Acceptem diferents tipus de producció escrita depenent del moment
d'apropiació del llenguatge escrit que es trobi cada nen i nena.
Fem de cada alumne a fi de cada curs una valoració del seu procés
d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura per saber-ne on es troba.
Treball
a partir del propi nom
Un dels pilars fonamentals de l'aprenentatge de la lectoescriptura a
educació infantil és el treball a partir del propi nom
i dels noms dels altres nens i nenes de la classe.
- Treballar a partir del propi nom. El nom a la taula. Fer servir el
reconeixement i l'escriptura del propi nom en situacions diverses, com
per exemple escriure el propi nom als treballs que es fan, trobar el
propi nom a una llista, repartir treballs fets, ...
- Treballar a partir del propi nom i el de la resta de nens i nenes
de la classe. Fer servir la lectura i l'escriptura del propi nom i el
dels altres en situacions diverses.
Activitats
de lectura
Treballem el reconèixer el propi nom i el dels nens i nenes de
la classe. Reconèixer el nom d'algun conte, títol, cançons,
logotips, ... Reconèixer els dies de la setmana treballats.
Fem activitats de lectura de paraules, títols, frases o petits
textos en veu alta i amb els altres.
Llegim col·lectivament assenyalant amb el dit cada paraula.
Fem activitats de lectura individual en veu alta o dialogada amb els
altres.
Activitats
d'escriptura
Fem activitats d'escriptura com ara llistes, títols o petit text
abans de llegir i escriure de manera convencional.
Fem activitats de reescriptura de paraules i alguna frase o petit text
ja coneguts.
Escrivim, llegim, manipulem, visualitzem, classifiquem paraules.
Adonar-se que hi ha paraules llargues i curtes. Fem classificacions
segons aquest criteri.
Fem dictat per part dels nens i nenes a la mestra de petits contes i
altres textos.
Introduïm alguna activitat d'escriptura amb l'ordinador.
Fem activitats d'escriptura en el marc d'un tema o d'un projecte.
Creem petits textos de manera col·lectiva.
Treballem la correspondències so-grafia amb l'objectiu que al
final de cicle en tinguin un bon nivell d'assoliment.
Practiquem l'escriptura espontània.
Exercitació
de la motricitat fina
Programem activitats d'exercitació de la motricitat fina i domini
de la mà. Exercitem destreses manuals: retallar, esquinçar,
arrugar, punxar i plegar, adquirint coordinació oculomanual.
Explorem diferents instruments: llapis, retoladors, pinzells, ratolí
i teclat d'ordinador, i tampons, per produir missatges escrits o gràfics.
Quaderns
de treball
A P3 fem servir el material globalitzat Ralet, ralet de l'Editorial
Barcanova. (Només : Històries de la zebra. Contes, poemes
i cançons).
A P4 i P5 fem servir els quaderns de treball de llengua Petit Univers
de l'Editorial Barcanova.
Aquests quaderns de treball ens permeten tenir un material visual en
color atractiu que complementi el treball en altres formats com paper
blanc o material fotocopiat.
|