"Donya Carmen Auguet", esbós de biografia.

Val la pena saber quelcom de la vida de la insigne pedagoga que dóna nom a la nostra escola.
La Sra. Carmen Auguet i Comalada va néixer el dia 8 d'octubre de l'any 1874 a Sant Daniel i la seva primera escola va ser l'Escola del Monestir de les Monges Benedictines de la Vall de Sant Daniel, fins els cinc anys. El seu pare era constructor i poc després es va traslladar amb la família a una casa de la plaça de Sant Agustí i la nena va passar a l'Escola de Nenes que hi havia al carrer de la Força. La Carme era la germana gran i seguien cinc filles i dos nois que moriren prematurament. Va distingir-se com una alumna molt avantatjada i va passar a estudis superiors de Magisteri. Com que encara no hi havia escola Normal a Girona, es va haver d'anar a examinar a Lleida.
Els estudis de "Donya Carmen" es desenvoluparen molt ràpids, ja que quan encara no tenia els 17 anys ja tenia el títol de Mestra Superior. Després de treure les oposicions l'any 1893, li van donar plaça a Gironella (Barcelona). Després va passar a una escola de Barcelona, on sintonitzà molt amb el moviment de la Renaixença Catalana. Set anys més tard, es va traslladar a l'escola d'Olot, on ràpidament van destacar les seves normes pedagògiques tan diferents de les rutinàries. El 31 de juliol de 1907 deixa Olot i passa a l'escola de Noies de Girona.Com que el nombre d'alumnes va pujar molt , degut al prestigi que tenia la mestra, el local de l'escola (un pis al carrer Sta. Clara) va quedar petit. El pare de "Donya Carmen" tenia un local arran de la muralla que estava a l'actual Gran Via i el va cedir a l'Ajuntament perquè s'hi construís una escola nova. Aquesta escola va ser l'escola de "Donya Carmen", l'actual escola Eiximenis. A l'escola de "Donya Carmen" no es feien distincions i per a assolir la millor convivència entre alumnes ella procurava fer seure de costat la nena de més humil família i la nena d'un ric potentat. A partir de l'enderrocament de les muralles es varen anar fent edificis i a l'altre costat de la Gran Via s'hi va construir el Grupo Escolar, avui escola Bruguera.
L'escola de "Donya Carmen", al carrer Eiximenis, l'any 1915 tenia 178 nenes.
Tal com diu la Sra. Teresa Bartina i Marull en el seu llibret : "Esbós de biografia de "Donya Carmen": "En entrar , com a deixebla, a l'Escola de "Donya Carmen" vaig experimentar una impressió que no oblidaré mai més; ella era alta, esvelta, prima però no seca, de faccions regulars i agradables, cabells foscos recollits en un monyo al clatell, uns ulls blaus, profunds i vius, que, només de mirar-te ja sabies si et renyaven o t'aplaudien i acariciaven..."
A l'Escola de "Donya Carmen" es va instaurar el costum de fer una excursió cada any amb les alumnes més grans. Un altre costum era fer el Mes de Maria i un acte solemne a fi de curs. També es feien sortides als voltants de Girona.
El 1933, l'Escola Unitària de "Donya Carmen" va passar a ser graduada.
En esclatar la Guerra Civil va ser destituïda dels seus càrrecs docents i també va ser empresonada amb la seva germana Hermínia, durant unes tres setmanes. Acabada la Guerra va continuar amb la seva tasca docent i l'any 1944, en complir 70 anys, va ser jubilada.
Posteriorment se li oferí un homenatge, organitzat per les seves exalumnes, juntament amb les autoritats.
El 3 de gener de l'any 1948 es va produir la seva mort. Però el seu nom continua viu encara a la nostra escola , des de que l'any 1977 es va inaugurar la nova escola pública del Pont Major, ara fa 25 anys.