Escola Josep Dalmau Carles
Girona
Informacions
Estudi històric de Can Gibert del Pla

Can Gibert del Pla està format per un conjunt de blocs de pisos promocionats pel Patronat de la Santa Creu de la Selva i amb destinació a habitatges de protecció oficial. El que començà amb un senzill bloc ha anat esdevenint un vertader barri, amb personalitat i vida pròpies, ocupat bàsicament per gent treballadora i amb un alt percentatge d'immigració. D'aquesta manera es va expandir l'antic municipi de Santa Eugènia de Ter per la riba del Güell el qual va ser annexionat a l'ajuntament de Girona el 1963. Per tant el creixement demogràfic més fort l'ha viscut com a barri, sense poder municipal propi.

Can Gibert del Pla es caracteritza per ser un barri relativament proper al nucli urbà de Girona on els preus dels habitatges són força accessibles comparat amb altres zones, provocant un important creixement urbanístic. Tot aquest procés ha generat un canvi en la fesomia física del barri creant una nova dimensió humana. S'ha de tenir en compte que abans tot era una vasta zona de conreu que ha anat desapareixent per convertir-se en asfalt i ciment.

Hem de tenir en compte però que la població ha generat al seu entorn, tot un seguit de serveis destinats a satisfer les necessitats del veïnat. Amb el temps s'ha aconseguit l'escola bressol municipal "El Tarlà" , el C.E.I.P. Dalmau Carles, I.E.S. Santa Eugènia, Centre Juvenil de la Parròquia, Casal de la gent gran, Pavelló d'esports, Centre d'Assistència Primària (C.A.P.), l'Esglesia, ...

Hem de destacar la tasca duta a terme per l'Associació de Veïns de Can Gibert del Pla que en poc temps s'ha deixat sentir d'una manera contundent dignificant el barri amb empenta i presagiant moltes millores de cares al futur.
Imatges cedides per l'Ajuntament de Girona. CRDI
(Autor desconegut)
L'impuls expansiu de Girona convertí l'antic poble en una petita ciutat-dormitori (1.760 habitants segons l'últim cens del 1997) on s'instal·laven nous matrimonis que per raons de treball venien desplaçats de la comarca i d'una primera immigració de tipus intern. D'aquest grup, el contingent més nombrós és el procedent d'Andalusia (404 habitants) i d'Extremadura (134 habitants) i la resta (150 habitants) prové d'altres regions de l'Estat. I últimament hi ha una segona immigració majoritària procedent del Magreb i de l'Àfrica sub-sahariana. Tot plegat fa que la densitat de població de Can Gibert del Pla amb 22.000 habitants per km2 ens mostri una concentració massiva de la zona.