Josep Dalmau Carles

Josep Dalmau Carles va néixer el 20 d'abril de 1857 a St. Cebrià dels Alls, al terme municipal de Cruïlles. Els seus pares i avis eren pagesos i vivien en uns masia anomenada Els Crossos.

Créixer en una masia va fer que tingués una gran estimació vers la natura.
Com que venia d'una família humil, durant la seva infància havia de treballar quan sortia de l'escola en un escorxador de suro.
Era molt treballador, tant a l'escola com a la feina, i l'estimaven molt atot arreu.

Als tretze anys va anar a viure a Palamós i va continuar treballant i estudiant alhora. Va començar a fer petites publicacions de les opinions als diaris.

Es va casar als 19 anys amb Maria Casademont i Riu.

A les nits va començar a fer classes gratuïtes pels obrers. Els ensenyava a llegir i escriure. Els obrers estaven tan contents d'aprendre que li van demanar que fes classes als seus fills. Com que treballava de comptable per a poder viure, feia les classes a aquests nens d'una a tres del migdia. Això va despertar el seu amor per l'ensenyament i així va començar la seva llarga trajectòria com a mestre.
No estava gaire content amb la societat en què vivia i durant la seva vida va lluitar per a millorar-la.

Va estudiar magisteri mentre treballava per a poder mantenir la seva família com a gerent en un comerç de vins, comptable en una fàbrica i dipositari dels fons municipals de l'ajuntament de Palamós.
Va començar el primer curs a l'escola Normal de mestres de Girona i l'any següent ja va obtenir el títol de mestre de primera ensenyança.
Va continuar estudiant i treballant com a mestre durant tres anys, fins que va obtenir el títol de grau superior amb nota excel·lent. Va treure's les oposicions amb el número 2 i va ser destinat a l'escola de Ventalló.
Per obtenir el màxim grau de Mestre a la seva carrera, l'any 1883, va haver d'anar a finalitzar els estudis a Madrid, deixant la dona i les seves dues filles a casa dels sogres a Palamós.

A Madrid es va relacionar amb personalitats que van influir en les seves idees, entre les quals destaca el Sr. Manuel Becerra, matemàtic i polític, del qual Dalmau va ser el seu secretari particular.
L'any 1884 va aconseguir el títol a Madrid i el certificat d'estudis de l'especialitat d'ensenyament a sord-muts.
El Sr. Manuel Becerra li va oferir una plaça de professor a la Normal de Cadis i també d'inspector, però ho va
rebutjar perquè preferia tornar a ser mestre d'escola i estar amb la seva família.

El 1886 hi va haver oposicions per a una escola de Girona i ell va obtenir el número 1.
Va viure i treballar a Girona durant més de 40 anys seguits i va crear un nou tipus d'escola pública i va publicar molts llibres.

Dalmau Carles a Girona

La seva escola estava a l'edifici de "Les Àligues", a la plaça St. Domènec, on actualment hi ha la Universitat de Girona. Aquesta escola era lluny del centre de la ciutat, el camí per arribar-hi era perillós pels nens i l'escola estava en molt mal estat. Va explicar-ho a les autoritats i va demanar que li busquessin un altre local, però no li van concedir.
Per aquell temps, també va patir la desgràcia de perdre 5 dels 8 fills que tenia.

Dalmau Carles va decidir fer l´escola a casa seva, però com que no hi cabien tants nens va haver de llogar un altre pis. L'Ajuntament, avergonyit, va pagar el lloguer del pis i el va arreglar. Cada cop tenia més alumnes i per això necessitava locals més grans i altres mestres. La seva fama es va estendre per tota la ciutat i província, fent que es valorés més l'escola pública.

A la seva escola no només es donaven coneixements bàsics, sinó que els preparava per a la vida professional i els ensenyava llengües estrangeres. Va convertir la seva casa en un internat portat per la seva dona.
Per fer bé la seva feina de mestre pretenia fer de cada alumne una llumenera i per això parlava amb els pares molt sovint i els aconsellava sobre els seus fills.
Finalment, es va aconseguir la construcció del "Grupo escolar" d'on va ser director i que actualment és l'escola Joan Bruguera.

Publicacions

Els seus llibres van ser una revolució per a l'ensenyament primari:
- Lecciones de Aritmética 1ª i 2ª parte
- Aritmètica raonada i nocions d'àlgebra
- Solucions analítiques
- Rudimentos de Derecho
- Método completo de lectura: El camarada, Infancia, Lecciones de cosas, Deures, El primer manuscrit, El segon manuscrit.
- Mètodes de cal.ligrafia i escriptura vertical.
- Va fer una enciclopèdia on es recollien les ensenyances reglamentàries a l'escola primària.