Projecte ombres

Realització : curs 2008/2009

Introducció

El nostre entorn està ple de fonts lluminoses, tant de llum natural com d'artificial. Un ambient ric d'estímuls ofereix a l'infant possibilitats d'establir interaccions amb el món que l'envolta, facilitant el desenvolupament de les seves capacitats.
El teatre d'ombres és una forma expressiva molt suggerent que es troba encara avui viva en molts països orientals. Es creu que aquesta forma de teatre va néixer a l'Àsia central. I es troba relacionada amb el culte dels morts i l'evocació dels difunts.
Aquesta llegenda es difon sobretot per la Xina i l'Índia en primer lloc, i després passa a Occident, Indonèsia, Turquia, l'Àfrica del Nord, etc.
A Europa el teatre d'ombres pren dos camins diferents. D'una banda es conserva l'aspecte més religiós i per l'altre, el camí que va seguir el teatre d'ombres és el de les fires i els mercats; en els quals uns professionals voltaven amb una gran caixa i, aprofitant la llum del sol, posaven un mirall que dirigia la llum a l'interior i, si pagaves, podies veure el sultà o qualsevol altra escena del moment.
Les tècniques utilitzades pel teatre d'ombres són bàsicament dues: l'anomenada "indonèsia" que és la més difosa i la "turca".
La primera tècnica es practica a l'Índia i a la Xina. Fa servir el procediment de la perspectiva elàstica i a una certa distància el llum; les figures que hi ha enmig es poden acostar o allunyar de la pantalla i d'aquesta manera produeixen una ombra més o menys gran.
El sistema turc renuncia a la perspectiva elàstica i posa un gran nombre de focus de llum al voltant de la pantalla. La silueta que és transparent i acolorida, està equipada amb un bastonet horitzontal i és empesa contra la pantalla.
A les escoles s'utilitza bàsicament el sistema indonesi perquè la perspectiva elàstica és la que atrau als infants.

Motivació i prèvies

La motivació es farà a través de l'ambient, és a dir, a partir d'una aula enfosquida (no completament per tal que els infants no tinguin por) i amb una pantalla de grans dimensions i un focus lluminós, podrem oferir els nens i nenes unes expectatives altes de motivació per a descobrir l'activitat que anem a realitzar.

Temporalització

Per a portar a terme aquesta unitat realitzarem un total de tres sessions. Cada una de les sessions tindrà una durada d'una hora aproximadament.

Activitats d'aprenentatge

SESSIÓ 1: Descobrim les ombres!!

GRUP: P-4 i P-5
ESPAI: Aula de psicomotricitat

CAPACITATS:
· Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
· Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.

OBJECTIUS DIDÀCTICS:
· Mostrar interès i curiositat pels fets que succeeixen a l'entorn.
· Observar l'esquema corporal.
· Observar l'ombra que projecte el nostre cos i la d'altres persones o objectes a través de la llum natural i artificial.
· Mostrar respecte pel propi cos i el dels companys/es.


RECURSOS I MATERIALS:

- Tela blanca
- Projector

ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE:

1.- Part inicial:
- Realitzarem una part de l'activitat en el pati de l'escola. Es tracta d'experimentar amb llum natural i observar les ombres que trobem a l'exterior. Es portarà a terme una conversa a través de les següents qüestions: Què és l'ombra? D'on ve l'ombra? On és l'ombra quan la veus? On és l'ombra a la nit? T'agrada tenir ombra? De què està feta? Es pot tocar? Es pot trencar? L'ombra fa olor? Les ombres sempre van per terra? Et pots separar de l'ombra? Què farà l'ombra si et mous?
- Es tracta de que els infants vagin experimentant a partir de les preguntes que els anem realitzant. Proposarem als alumnes de fotografiar les ombres que anem descobrint a l'exterior. Acabarem l'activitat proposant als alumnes un joc. La consigna que donarem és: "Juguem a trepitjar l'ombra de...".
- Entrarem a la classe de psico i ens traurem les sabates.

2.- Part central:
Experimentació del propi cos amb la llum artificial. Primer de tot, abans d'enfosquir la classe explicarem
- als nens i les nenes l'activitat que anem a realitzar per tal que no puguin espantar-se davant la foscor. Es pot demanar als infants que portin llanternes per poder familiaritzar-nos amb la fosca. Seguidament proposarem als infants que es col·loquin, un per un, darrera la tela blanca per tal d'observar l'ombra de cada un/a.
- Joc: "Endevina qui és!". Es tracta d'un joc de reconeixement. Dividirem el grup-classe en dos sub-grups: els actors/es i els espectadors/es. El primer grup es col·locarà darrera de la tela blanca i anirà passant per davant del focus de llum, tot reflexant l'ombra a la tela. Els espectadors/es hauran d'endevinar de quin infant es tracta. Per complicar l'exercici es pot realitzar alguna petita trampa, per exemple: una nena que porti dues cues podem demanar-li que se'ls amagui de manera que no es vegin.
Un cop acabat l'exercici ens col·locarem en rotllana i realitzarem les següents preguntes als alumnes: Podeu conèixer un amic o amiga per la seva ombra? Per què? Com ho sabeu?

3.- Part final:
- A la catifa i en rotllana, recordarem el que hem fet durant la sessió.
- Posar les sabates i fer fila per sortir de l'aula.

VOCABULARI:
- Ombra
- Frontal/De cares
- Perfil

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
Conversa posterior per a recordar el que hem fet durant la sessió.

OBSERVACIONS:
Tot i que es tracta d'una activitat per a portar a terme a diferents cursos, serà necessari adaptar-la a cada edat segons les seves necessitats i interessos.



SESSIÓ 2: Juguem a endevinar!!

GRUP: P-4 i P-5
ESPAI: Aula de psicomotricitat

CAPACITATS:
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
· Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.

OBJECTIUS DIDÀCTICS:
· Observar l'esquema corporal.
· Prendre consciència del propi cos i de les seves possibilitats d'acció.
· Reproduir amb el cos diferents postures.
· Mostrar respecte pel propi cos i el dels companys/es.
· Estimular la creativitat a través de l'activitat de dibuixar en el paper de grans dimensions.RECURSOS I MATERIALS:
- Tela blanca
- Projector
- Teles i complements (perruques, barrets...)
- Targes amb accions representades
- Paper d'embalar
- Ceres de diversos colors

ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE:

1.- Part inicial:- Ens traurem les sabates i a la catifa recordarem la sessió passada.

2.- Part central:
- Joc: "Endevina qui és!". Es tracta de realitzar el joc de la sessió passada però proposarem als alumnes de complicar una mica més l'exercici: els oferirem tot de peces per a camuflar la seva ombra: barrets, mocadors, perruques, etc.
- Seguidament mostrarem als infants unes targes on hi ha representades diferents accions. Les col·locarem cara avall i cada un dels nens i nenes agafarà una de les targes i haurà d'escenificar l'acció. La resta dels companys/es haurà d'endevinar de quina acció es tracta.

3.- Part final:
- Proposarem als alumnes que dibuixin quelcom de la sessió. La consigna serà: "Anem a dibuixar les coses que més ens han agradat!". La representació gràfica la realitzarem en un paper de mides considerables i tots els infants hauran de compartir el suport per a fer els seus dibuixos.
- Un cop acabat el dibuix ens posarem a la catifa en rotllana i comentarem les diferents representacions gràfiques.
- Posar les sabates i fer fila per sortir de l'aula. Prèviament a la sortida proposarem que per a la propera sessió portin, per parelles, un objecte de la classe per tal d'observar la seva ombra.

VOCABULARI:
- Ombra
- Perfil
- Frontal/de cares
- Camuflatge
- Les diferents accions representades

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
A l'hora de realitzar la representació gràfica observarem si els alumnes mostren dificultats a l'hora de compartir el paper on han de representar els seus dibuixos.
També tindrem en compte la posterior posada en comú i observarem si els infants: expressen les seves vivències, si són capaços d'explicar el que han dibuixat, si els ha costat compartir el suport, etc.

OBSERVACIONS:
Tot i que es tracta d'una activitat per a portar a terme a diferents cursos, serà necessari adaptar-la a cada edat segons les seves necessitats i interessos.


SESSIÓ 3: Endevina de quin objecte es tracta!!

GRUP: P-4 i P-5
ESPAI: Aula de psicomotricitat

CAPACITATS:
· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
· Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.


OBJECTIUS DIDÀCTICS:
· Observar l'esquema corporal.
· Observar l'ombra que projecte els objectes que hem escollit a través de la llum artificial.
· Mostrar respecte pel propi cos i el dels companys/es.
· Estimular la creativitat a través de l'activitat amb plastilina.

RECURSOS I MATERIALS:
- Tela blanca
- Projector
- Objectes de la classe
- Plastilina
- 3 ampolles (una buida, una mig plena i una plena)

ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE:

1.- Part inicial:
- Ens traurem les sabates i a la catifa recordarem la sessió passada.

2.- Part central:
- Endevina de quin objecte es tracta. A partir dels objectes que han portat els infants proposarem de jugar a endevinar-los a través de l'ombra que projecten. Es tracta de realitzar diferents tècniques per a complicar l'exercici: la tècnica del camuflatge del perfil, és a dir, col·locar l'objecte en una posició que no és el reflex de la forma habitual d'aquest; i per l'altra, col·locar l'objecte molt a prop de la font lluminosa per tal que l'ombra sigui més difosa.

3.- Part final:
- Proposarem als infants de representar el que més els hi ha agradat de la sessió a través de la plastilina.
- Un cop acabat hagin acabat, ens posarem a la catifa en rotllana i comentarem les diferents representacions.
- Abans de la sortida proposarem als infants d'avaluar si els ha agradat les sessions que hem realitzat sobre les ombres. Mostrarem als alumnes tres ampolles: una de plena, una de mig plena i una de buida. Es tracta que escullin una d'elles segons el seu grau de satisfacció (plena: m'ha agradat molt; mig plena: m'ha agradat una mica; buida: no m'ha agradat).
- Posar les sabates i fer fila per sortir de l'aula.

VOCABULARI:
- Ombra
- Perfil
- Frontal/de cares
- Camuflatge del perfil.

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
A l'hora de fer l'avaluació tindrem en compte la posterior posada en comú i observarem si els infants expressen les seves vivències, si són capaços d'explicar el que han construït, si els ha costat representar-ho amb el material proposat, etc.

OBSERVACIONS:
Tot i que es tracta d'una activitat per a portar a terme a diferents cursos, serà necessari adaptar-la a cada edat segons les seves necessitats i interessos.


BIBLIOGRAFIA:

- "Jo i les ombres". Mariano Dolci. Temes d'infància. Associació de Rosa Sensat.
- "Les imatges lluminoses. El retroprojector a l'escola bressol". Montse Nicolàs. Article d'Infància, nº:146; p. 17.