Els tallers interaula d'Educació
Infantil
Taller de jocs matemàtics
PRÒLEG
El treball dels jocs matemátics, han estat
pensats per a realitzar una sèrie de jocs que sovint no es
tenen en compte en la programació diària del curs,
gairébé a causa de la manca de temps. Els jocs d'aquest
taller estan pensat per adquirir la dinàmica de joc per una
banda, i per jugar amb les matemàtiques lúdicament.Al
taller s'inclouen habilitats socials com esperar el torn de jugada,
respectar els companys..., també s'inclouen habilitats espacials,
numériques, memòria visual...
En aquest taller es realitzaran tres jocs matemàtics:
- El bingo: inclou nombres del 1 fins al 3 per
P-3, de l'1fins al 5 per P-4 i de l'1 fins al 9 per P-5.
- El memory: joc d'imatges reals
- El dòmino d'accions. Aquest s'iniciarà
amb un dòmino d'imatges amb accions, per tal que la mecànica
del joc es pugui assolir més fàcilment. Posteriorment
s'intentarà realitzar el joc amb el dòmino real.
OBJECTIUS GENERALS:
- Realitzar els tallers interaula per tal que
els nens puguin gaudir d'una organització i unes activitats
diferents a les que realitza habitualment.
- Potenciar la col.laboració entre els
nens del grup-taller.
- Mostrar diferents materials i recursos que permetin
al nen enriquir-se a nivell social, cognitiu i físic.
- Vivenciar diferents metodologies i diferents
espais.
TALLER
DE JOCS MATEMÀTICS
Joc del bingo
Objectius:
- Esperar el torn de joc.
- Identificar el nombre del dau amb el del cartró.
- Tapar el número del cartró quan
surti al dau.
Continguts:
- Els nombres:P-3(1-3),P-4(1-5),P-5(1-9).
- Seguiment del torn de joc
- Identificació del número del dau
- Col.laboració en la identificació
del valor del dau.
- Interés i constància en el joc.
Joc del dòmino
Objectius:
- Triar el nombre de cartes establert al joc.
- Identificar els extrems.
- Triar la carta corresponent.
- Verbalitzar l'acció de la carta que es
col.loca.
- Esperar el torn de jugada.
Continguts:
- Tria de 4 cartes per iniciar el joc.
- Col.locació de la carta corresponent:
concepte: igual que.
- Acceptació de les regles de joc.(posar
la carta quan té el torn, robar quan no tenen la carta.)
- Verbalització de l'acció a posar
en el joc.
- Escolta atenta de la jugada dels companys de
joc.
- Col.laboració amb els companys que ho
necessitin a l'hora d'anomenar la imatge.
- Espera del torn de joc.
Joc del memory
Objectius:
- Ser capaç de memoritzar visualment la
situació de les cartes que s'ha pogut emportar cada jugador.
- Ser capaç de fer un seguiment del joc.(destapar
només 2 cartes per jugada, deixar pensar als companys,
no anticipant-se.)
- Comptabilitzar les parelles.
- Esperar el torn de joc.
Continguts:
- La parella.
- Identificació de la situació de
les parelles.
- Espera del torn de joc
- Verbalització de la imatge destapada.
- El nombre 2.
- Acceptació de les normes del joc.
MATERIALS I RECURSOS:
Per cada joc hi haurà el material específic.
El bingo disposa de cartronets pensats per cada nivell educatiu
amb el dau corresponent.
El memory disposa de 10 parelles que podran ampliar-se en funció
del grup.
El domino disposa de les peces amb imatges d'accions, en funció
del grup es podrà introduir el domino real.
Organització:
Presentació dels tres jocs del taller.
Es realitzaran 3 grups per iniciar els jocs.Es repartirà
el material perquè el puguin visualitzar i manipular, mentrestant
iniciarem el joc del bingo repartint els daus i cartrons corresponent
i anomenant un cap de joc, que controlarà l'ordre de les
jugades.
Seguirem pel joc del memory mostrant algunes parelles
i col.locant entre tots les imatges cap per avall. Establirem les
normes del joc:
- Només es poden destapar 2 cartes.
- Verbalitzarem la imatge que destapem.
- Si no hem trobat la parella tornem a posar les
dues cartes al mateix lloc que estaven.
- Respectarem el torn de jugada que anirà
en el sentit dretà.
Per últim jugarem al joc del domino. Comentarem
algunes imatges que hi al domino.
Explicarem el funcionament del joc.Triarem 4 cartes per cada jugador.Establirem
l'ordre del torn de la jugada i la col.locació de la fitxa
verbalitzant l'acció que posarem.
En cas de no tenir la fitxa es podrà agafar una del piló.
Observacions:
Dels tres jocs del taller, el joc del bingo és
el que menys ha motivat als nens. Tant el joc del mèmori
com el del domino han tingut un alt grau de seguiment per part dels
nens.
|
Pili
Pérez, coordinadora del taller
Tallers d'Educació Infantil CEIP Silvestre Santaló
/ CEE La Maçana |
|