Els tallers interaula d'Educació
Infantil
Taller de llenguatge oral i llengua
de signes
Treball a partir del conte "EL CERVATÓ"
NIVELL EDUCATIU: En tot el 2on. cicle d'educació
infantil (P-3, P-4, P-5).
MOTIVACIÓ I PRÈVIES:
En aquesta etapa el llenguatge oral té
un paper molt important, ja que els nens i nenes van aprenent a
expressar-se, van precisant la pronunciació, van ampliant
el vocabulari, van millorant també la comprensió,
la sintaxi, etc. Aquest creixement lingüístic s'aconsegueix
escoltant i parlant.
A l'escola el llenguatge oral forma part
del dia a dia a l'aula i es troba en totes les àrees, però
també és bo poder fer-ne un treball més específic
i pautat que englobi uns determinats continguts i uns objectius
més concrets, en aquest cas es treballa amb la presència
de la llengua de signes, dels gestos i de l'expressió facial
i corporal, per tal de poder ajudar a aquells nens i nenes que mostren
més dificultats per accedir a la nostra llengua.
Així doncs, en aquest taller es treballa
el conte del cervató amb llenguatge oral però acompanyat
de la llengua de signes i també amb el suport visual d'imatges,
posant especial ènfasi al gest i la mímica. Amb tot
això es té en compte la diversitat de cultures (idioma),
i també les dificultats a nivell físic (sordesa) i/o
psíquic que poden tenir alguns d'aquests nens.
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Ser capaç de mantenir
l'atenció i escoltar durant l'explicació del conte.
- Comprendre i recordar de forma global l'argument
del conte, així com també el contingut de les frases
i el vocabulari específic.
- Reproduir oralment i amb llengua de signes el
nom dels personatges del conte i també de tots els altres
objectes o elements que hi apareixen.
- Ser capaç d'associar cada una de les
imatges i paraules del vocabulari específic amb els seus
signes corresponents.
- Saber situar-se en el paper dels diferents personatges
en la dramatització del conte, i respectar els torns de
parla entre els companys.
- Esforçar-se per expressar correctament
en català el vocabulari, les frases fetes o els diàlegs
de cada personatge.
- Ser capaç de seguir i continuar el conte
quan la mestra ho demana.
- Recordar i reproduir les cançons del
conte.
- Participar activament i amb interès
en les activitats que es proposen en aquest conte.
CONTINGUTS D'ÀREA QUE ES TREBALLEN:
Continguts de procediments:
- Imitació i reproducció amb els
gestos i els signes propis de la llengua de signes d'algunes de
les paraules del vocabulari que es treballa en aquest conte.
- Control de la posició i dels moviments
de les mans en l'execució dels signes, aconseguint una
millor precisió a través de la imitació i
la pràctica.
- Adquisició i retenció de paraules
en català del vocabulari present en el conte, així
com també de determinades expressions i frases fetes.
- Ús de senyals lingüístics
i gestuals (articulació de sons, entonació, mirada,
mímica, signes) en els diàlegs que mantenen amb
cada un dels personatges del conte en determinats moments.
- Representació i dramatització
del conte de manera vivencial adoptant els diferents papers dels
personatges que hi apareixen.
- Execució de diferents jocs a partir d'aquest
conte (identificació dels personatges, objectes i elements
que hi són presents a partir dels signes o viceversa, continuar
el conte en determinades seqüències quan la mestra
ho demana, jugar a "conills i caçadors").
- Reconeixement del contingut de la cançó
del Cervató.
- Memorització i reproducció de
les cançons del conte: "Tic, Tac" i "El
Cervató".
Continguts de fets i conceptes
- Treball sistemàtic del vocabulari específic
del conte.
- L'adquisició de vocabulari amb llengua
de signes.
- la relació entre els signes i les paraules.
Continguts d'actituds valors i normes
- Interès i satisfacció per escoltar
i seguir el conte.
- Interès i esforç per expressar
amb llengua de signes algunes de les paraules més treballades
en aquest conte.
- Actituds d'espera i respecte en les intervencions
que fan els companys.
- Esforç per parlar bé i de manera
entenedora.
- Participació activa en els jocs, imitacions
i representacions proposades.
TEMPORALITZACIÓ:
Aquest taller es duu a terme tots els divendres
a la tarda al llarg del segon i tercer trimestre, i té una
durada de dues sessions d'una hora i quart per cada un dels grups
intercicle. Així doncs, els diferents grups només
participen en aquest taller durant dos divendres consecutius d'una
hora i quart cada un.
DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA:
1era. Sessió:
Primer de tot la mestra presenta a tot el grup
una capsa tancada, i a partir d'aquí inicia una conversa
amb els nens i nenes sobre el que hi pot haver a dins.
Un cop els nens i nenes saben que en aquesta capsa
hi ha un conte, la mestra fa sortir els dos personatges principals
que són el cèrvol i el conill en forma de titelles.
Aquests dos animalets es presenten i estableixen un diàleg
amb els nens i nenes del grup. Aquí, en el moment de la presentació
ja s'inicia el contacte amb la llengua de signes "hola, bona
tarda!! jo sóc el cèrvol..., mireu aquest és
el meu signe... i jo sóc el conill, aquest és el meu
signe...", però sense deixar mai de banda la llengua
oral.
Tot seguit van sortint de dins la capsa tots els
altres elements del conte: els arbres, les herbes, el riu i la casa
que formen el decorat, i els anem col·locant a la pissarra
blanca.
Quan tot està al seu lloc la mestra comença a explicar
el conte i demana la participació de tots els nens. Un cop
acabat, el cèrvol presenta la seva cançó i
entre tots la cantem, també amb el suport d'alguns signes.
2ona. Sessió:
Entre tots tornem a explicar la història
i anem col·locant els elements a la pissarra blanca, però
aquesta vegada, en arribar al moment en què el conill o el
caçador truquen a la porta de la casa del cèrvol ho
representarem en forma de joc i amb signes.
Així doncs, uns quants nens surten a fora
de la classe i un per un van trucant a la porta. Els nens de la
classe contesten:
- "qui hi ha?" - I els nens de fora
poden dir "conillet" o bé "caçador"
.
Si diuen "conillet" fan el diàleg
amb els cèrvols que són els nens que estan a dins
la classe i entren, però si diuen "caçador"
tots s'amaguen.
Al final del joc tots els nens canten la cançó
del cervató utilitzant alguns signes.
Després representarem la història
tots plegats, però aquesta vegada no utilitzarem el suport
visual del conte a la pissarra blanca, sinó que farem servir
el mateix espai de la classe com a marc escènic de la vivència.
Per tant, dibuixarem herbes a la pissarra, dibuixarem el riu a terra
amb guix, en un racó farem el bosc amb tres o quatre cadires,
i en un altre lloc la casa del cèrvol amb un llençol
a terra que delimiti l'espai.
Quan estigui tot a punt, els nens, per grups mimaran
l'acció segons l'ordre que els digui el mestre i amb la presència
d'alguns signes, mentre van al lloc de l'espai que correspongui.
Al final, tots plegats tornem a cantar la cançó
del cervató.
ORGANITZACIÓ I DISTRIBUCUIÓ DE L'ESPAI:
Aquest taller es duu a terme dins una aula que
disposa d'una paret de fusta blanca que serveix de plafó
o pissarra per poder anar col·locant els elements d'aquest
conte.
Cada vegada que la mestra explica el conte tots
els nens i nenes es posen asseguts a terra en semicercle davant
el plafó blanc per tal de poder visualitzar millor tot el
procés i les accions que transcorren en les diferents seqüències.
En el moment que es realitzen els jocs de representació
l'aula passa a ser el marc escènic, i per tant distribuirem
l'espai en diferents racons de manera que la pissarra sigui el lloc
on hi han les herbes, al terra hi ha el riu que travessa la classe
de cap a cap marcat amb un guix, unes quantes cadires agrupades
representen el bosc i un llençol o una manta a terra en un
altre racó és la casa del cèrvol.
Quan es treballa la cançó del cervató,
les primeres vegades els nens l'escolten i la canten asseguts a
terra en rotllana, però en els jocs i en la representació
final la canten en forma de dansa.
METODOLOGIA
En cada una de les sessions el llenguatge oral
es presenta sempre acompanyat d'alguns dels signes propis de la
llengua de signes, i també de gestos, però sobretot
posant especial ènfasi a l'expressió corporal.
Aquest taller el duu a terme la mestra tutora de
l'aula d'infantil de l'escola d'educació especial "La
Maçana", ja que tot el grup de nens i nenes sords d'aquesta
etapa també participen en els diferents tallers que es realitzen.
RECURSOS I MATERIALS
- Plafó o pissarra blanca.
- Casset i CD amb la cançó del
cervató.
- Blutack.
- Guix blanc o de colors
- Un llençol o una manta petita.
- Dos titelles de guant (el conill i el cèrvol).
- Dibuixos fets de cartolina i plastificats:
- 4 o 5 arbres
- un riu
- herbes
- una casa amb una porta i una finestra que es pugui obrir
- un conill
- un cèrvol
- un caçador
VALORACIÓ FINAL
La posada en pràctica d'aquest taller ha
resultat una experiència positiva en molts aspectes.
De manera lúdica, a través d'un conte,
aquesta proposta ha intentat apropar una mica els infants oients
al món dels sords amb la presència de la llengua de
signes, i també ha facilitat la comprensió de molts
conceptes i paraules del vocabulari català en aquells infants
que mostren més dificultats per adquirir la nostra llengua.
|
Assumpció
Teixidor , coordinadora del taller
Tallers d'Educació Infantil CEIP Silvestre Santaló
/ CEE La Maçana |
|