Motiu :
la major part d’escoles catalanes viu en un marc multicultural.
L’època de Folch i Torres ha passat i d’ençà unes dècades el país i l’escola ha
anat integrant amb major o menor èxit els grups que han vingut d’altres
cultures.
Els valors de la integració i acolliment no han estat sempre presents
al carrer, al pati o a l’aula. Si cerquem el perquè segur que de raons no en
falten, però també hi ha raons poderoses que ens diuen que la multiculturalitat
és un valor, una oportunitat d’enriquir-nos.
També és sempre un repte.
Proposta:
Unes quantes
pautes: |
·
Venim
a l’escola a aprendre, i en un món tan gran com el nostre, de coses per a
aprendre no ens en faltaran mai. Presentar activitats, jocs, esports, músiques
que provenen o són d’altres parts del món ha d’anar acompanyat d’una senzilla explicació
d’aquell país, del sentit d’aquella activitat. L’activitat física aleshores
es transforma en una forma més global d’enriquir-se, d’aprendre. |
·
La forma en què presentem una activitat,
costum...d’altres cultures és més important que el propi contingut del que
ensenyem. Si l’actitud del mestre és de menyspreu o burla no podrem de
cap manera inculcar valors positius. |
· Quan un alumne o un grup té actituds racistes o xenòfobes crec que és bo poder-ne parlar. Amagar el cap sota l’ala i convertir el racisme en un tema tabú no ajuda a millorar. De tota forma, l’actitud del mestre d’educació física si no és tutor/a d’aquell grup ha de ser d’escoltar i obrir portes al diàleg. En el cas que el tema sigui massa complicat i s’hi barregin altres problemes (mala conducta d’algun alumne, agressions...), crec que l’especialista faria bé de parlar amb el tutor/a per tal que el tema es tractés de forma seriosa a tutoria. |
Idees d’exercicis que ens poden ajudar:
Setmana
intercultural.
|
Moltes escoles
organitzen setmanes d’aquesta mena. Dins la setmana, es pot dedicar una part
a “Jocs del món”. A l’escola “Guillem
de Montgrí” es va fer dins del marc d’una “Setmana de |
· Ens varem basar en l’excel·lent llibre “Juegos multiculturales”[1]. Dels 225 jocs esmentats al llibre se’n va fer una tria i els varem classificar per cicles i en jocs d’interior o d’exterior. |
· L’activitat consistia en fer una mena de “fira de jocs del món”. Cada tarda li tocaria a un cicle d’anar a jugar als quatre patis de l’escola. |
· Els 120 alumnes de Cicle Superior, organitzats per parelles i respectant un ordre de torns, serien els encarregats d’ensenyar els jocs i fer jugar als aproximadament 240 alumnes dels cicles Mitjà i Inicial. |
· Els nens i nenes que intervenien jugant podien desplaçar-se lliurement per l’espai dels quatre patis, respectant unes quantes normes: |
· Cada joc té una capacitat d’”aforament”. Si un joc és per a cinc alumnes i n’arriba un sisè, aquest s’haurà d’esperar al següent torn. |
· No es pot repetir un joc si hi ha nens/es que s’esperen per a jugar-lo. |
Com a botó de mostra s’ inclou el full de la llista dels jocs de cicle Mitjà:
CICLE MITJÀ ( QUART ):
Nom del joc |
País d' origen |
Material, espai |
Nº jugadors |
Observacions especials |
Persona/es encarregades 4rt |
"Matangululu " (Tirar melons) pl 77 |
Namíbia |
4-5 Pilotes toves 2 cèrcols |
2 x 4 =8 |
Interior / exterior Mogut |
Joan Sergi / |
"Ver ver aras lama" (Robar pilotes) pl 303 |
Papua Nova Guinea |
9 pilotes petites 6 cèrcols |
6 |
Interior / exterior Mogut |
Sònia Conxita |
"Diketo" pl 89 |
Sudàfrica |
Un plat amb pedres |
4 |
Interior / exterior Quiet |
Binta, Yolanda Chizlane |
Head of class Pl 136 |
USA |
Una escala fixa normal |
5 |
Interior / exterior Quiet |
Ferran Martí |
Lançamento de pedras Pl 46 |
Cabo Verde |
Un quadrat marcat de 3x 3 quadres, i 9 pedres |
4 |
Interior / exterior Quiet |
Caterina Yolanda |
Xiquitinha Pl 63 |
Mozambique |
Un cercle marcat amb 4 quadrants |
4 ( es relleven2x2) |
Interior / exterior Mogut |
Júlia Flàvia/ |
"Pasando el aro" pl 146 |
El Salvador |
Un cèrcol ( es pot fer també amb 2 ó 3 ) |
8- 10 |
Interior/Ext Quiet. Per pluja |
Rebeca Sandra |
"El más ladrillo" pl 170 |
Venezuela |
Una fusta de 40x40 cm. 5 monedes |
4 |
Interior/ Exterior . Quiet. Pluja |
José Luis Arnau Marc |
"Pondas" pl 74 |
Mozambique |
1 Llauna/ cao, pilotes de tennis. |
|
Exterior |
Àlex, Houssam |
No incloc una llista exhaustiva dels jocs; tan sols alguns exemples.
(els números entre parèntesi representen el nombre de jugadors que de forma aproximada admet cada joc) |
|
GIMNÀS Jocs d' interior: (per cas de pluja) - Matangululu (8) - Diketo (4 + 4) - Head of class (4) - lanç. Pedras (4 + 4) - Xiquitinha (4 + 4) - Pas. El aro ( 10) - el ladrillo ( 4) - Pondas ( 10-12) - Los vicinhos (10) |
PISTA DE TERRA DE DALT
- Head of class (escales petites) 4 Head of class (escales amples) 6 Kotau, mina mieta 12
|
PISTA DE TERRA
DE BAIX "Matangululu" (Tirar melons) 8 Paper, Scissors, Rock Tag 10 Maleua 8 |
PISTA DE BÀSQUET Head of class 4 (escales) lançamento de pedras 4 El más ladrillo 4 Ver,ver,aras lama 5 Xiquitinha 4 Taakub 4 |
PISTA D' HANDBOL Head of class 4 Pondas 10-12 Pasando el aro (8-10) |
|
ESPAI DEL SORRAL Diketo 4 Diketo 4 |
Per a saber-ne més:
BESALÚ,
XAVIER (2002): “Diversidad cultural y educación”. Madrid, Ed Síntesis Educación
CARRANZA,
MARTA / MORA, JOSEP M (2003) “Educación física y valores: educando en un
mundo complejo. 31 propuestas para los centros escolares” Barcelona , Ed
Graó.
BANTULÀ,
JAUME / MORA, JOSEP M (2002) “Juegos multiculturales”. 225 juegos
tradicionales para un mundo global” Barcelona ,Ed Paidotribo.
THURAM, LILIAN (2008) Entrevista a “
[1] BANTULÀ, JAUME / MORA, JOSEP M . 2002 “Juegos multiculturales”. 225 juegos tradicionales para un mundo global”. Barcelona. Ed Paidotribo