4. 8   Donar valor a la multiculturalitat

 

Motiu : 

la major part d’escoles catalanes viu en un marc multicultural. L’època de Folch i Torres ha passat i d’ençà unes dècades el país i l’escola ha anat integrant amb major o menor èxit els grups que han vingut d’altres cultures.

Els valors de la integració i acolliment no han estat sempre presents al carrer, al pati o a l’aula. Si cerquem el perquè segur que de raons no en falten, però també hi ha raons poderoses que ens diuen que la multiculturalitat és un valor, una oportunitat d’enriquir-nos.  També és sempre un repte.

Proposta:

 

               Unes quantes pautes:

 

 

·        Venim a l’escola a aprendre, i en un món tan gran com el nostre, de coses per a aprendre no ens en faltaran mai. Presentar activitats, jocs, esports, músiques que provenen o són d’altres parts del món ha d’anar  acompanyat d’una senzilla explicació d’aquell país, del sentit d’aquella activitat. L’activitat física aleshores es transforma en una forma més global d’enriquir-se, d’aprendre.

 

 

·         La forma en què presentem una activitat, costum...d’altres cultures és més important que el propi contingut del que ensenyem. Si l’actitud del mestre és de menyspreu o burla no podrem de cap manera inculcar valors positius.

 

 

·         Quan un alumne o un grup té actituds racistes o xenòfobes crec que és bo poder-ne parlar. Amagar el cap sota l’ala i convertir el racisme en un tema tabú no ajuda a millorar. De tota forma, l’actitud del mestre d’educació física si no és tutor/a d’aquell grup ha de ser d’escoltar i obrir portes al diàleg. En el cas que el tema sigui massa complicat i s’hi barregin altres problemes (mala conducta d’algun alumne, agressions...), crec que l’especialista faria bé de parlar amb el tutor/a per tal que el tema es tractés de forma seriosa a tutoria.

 

 

 

 Idees d’exercicis que ens poden ajudar:

 

           Setmana intercultural.

 

Moltes escoles organitzen setmanes d’aquesta mena. Dins la setmana, es pot dedicar una part a “Jocs del món”. A l’escola “Guillem de Montgrí” es va fer dins del marc d’una “Setmana de la Solidaritat”. Intentaré explicar com va funcionar.

 

 

·        Ens varem basar en l’excel·lent llibre “Juegos multiculturales”[1]. Dels 225 jocs esmentats al llibre se’n va fer una tria i els varem classificar per cicles i en jocs d’interior o d’exterior.

 

 

·        L’activitat consistia en fer una mena de “fira de jocs del món”. Cada tarda li tocaria a  un cicle d’anar a jugar als quatre patis de l’escola.

 

 

·        Els 120 alumnes de Cicle Superior, organitzats per parelles i respectant un ordre de torns, serien els encarregats d’ensenyar els jocs i fer jugar als aproximadament 240 alumnes dels cicles Mitjà i Inicial.

 

 

·        Els nens i nenes que intervenien jugant podien desplaçar-se lliurement per l’espai dels quatre patis, respectant unes quantes  normes:

 

 

·        Cada joc té una capacitat d’”aforament”. Si un joc és per a cinc alumnes i n’arriba un sisè, aquest s’haurà d’esperar al següent torn.

 

 

·        No es pot repetir un joc si hi ha nens/es que s’esperen per a jugar-lo.

 

 

Com a botó de mostra s’ inclou el full de la llista dels jocs de cicle Mitjà: 

 

CICLE MITJÀ  ( QUART ):

Nom del joc

País d' origen

Material, espai

jugadors

Observacions especials

 

Persona/es encarregades

4rt

"Matangululu "

(Tirar melons)

 

pl 77

Namíbia

4-5 Pilotes toves

2  cèrcols

2 x 4 =8

Interior / exterior

Mogut

 

Joan

Sergi /

 

"Ver ver aras lama"

(Robar pilotes)

 

pl 303

Papua  Nova Guinea

9 pilotes petites

6 cèrcols

  6

Interior / exterior

Mogut

 

Sònia

Conxita

 

"Diketo"

 

pl 89

Sudàfrica

Un plat amb pedres

4

Interior / exterior

Quiet

Binta, Yolanda Chizlane

Head of class

 

Pl 136

USA

 

Una escala fixa normal

 5

Interior / exterior

Quiet

Ferran

Martí      

 

Lançamento de pedras

Pl 46

Cabo Verde

 

Un quadrat marcat de 3x 3 quadres, i 9 pedres

4

Interior / exterior

Quiet

Caterina  Yolanda

 

Xiquitinha

 

Pl  63

Mozambique

Un cercle marcat amb 4 quadrants

4 ( es relleven2x2)

Interior / exterior

Mogut

Júlia

Flàvia/

 

"Pasando el aro"

 

pl 146

El Salvador

Un cèrcol ( es pot fer també amb 2 ó 3 )

8- 10

Interior/Ext

Quiet.

Per pluja

Rebeca

Sandra

 

"El más ladrillo"

 

pl 170

Venezuela

Una fusta de 40x40 cm.

 5 monedes

4

Interior/ Exterior .

Quiet. Pluja

José Luis Arnau

Marc

"Pondas"

 

pl 74

Mozambique

1 Llauna/ cao, pilotes de tennis.

 

Exterior

 

 Àlex, Houssam

 

No incloc una llista exhaustiva dels jocs; tan sols alguns exemples.

 

 

 

 

LA DISTRIBUCIÓ DELS JOCS EN ELS PATIS

(els números entre parèntesi representen el nombre de jugadors que de forma aproximada admet cada joc)

 

GIMNÀS

 

Jocs d' interior:

(per cas de pluja)

 

- Matangululu (8)

- Diketo (4 + 4)

- Head of class (4)

- lanç. Pedras (4 + 4)

- Xiquitinha (4 + 4)

- Pas. El aro ( 10)

- el ladrillo ( 4)

- Pondas ( 10-12)

- Los vicinhos (10)

 

PISTA DE TERRA DE DALT

           

 

                                         - Head of class

                                    (escales petites) 4

 Head of class

(escales amples) 6                              

 

 

 

 

 

Kotau, mina mieta                              

      12                        

           

 

PISTA DE TERRA  DE BAIX

 

 

 

"Matangululu" (Tirar melons)   8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paper, Scissors, Rock Tag        10

 

 

 

 

 

 

 

Maleua

8

 

 

PISTA DE BÀSQUET

                                      Head of class

                                     4   (escales)                                                                     

lançamento  de pedras  4         

 

 

                           El más ladrillo  4       

                                                                                                 Ver,ver,aras lama  5

 

Xiquitinha   4                                  

 

                                               Taakub  4

 

PISTA D' HANDBOL                                                         Head of class                                                  4

 

 

                        Pondas

                        10-12

 

                                                                                 Pasando el aro (8-10)

 

 

 

 

ESPAI DEL SORRAL

 

Diketo  4                                             Diketo 4

 

 


 

Per a saber-ne més:

BESALÚ, XAVIER (2002):  Diversidad cultural y educación”.  Madrid, Ed Síntesis Educación

CARRANZA, MARTA / MORA, JOSEP M (2003)  “Educación física y valores: educando en un mundo complejo. 31 propuestas para los centros escolares” Barcelona , Ed Graó.

BANTULÀ, JAUME / MORA, JOSEP M  (2002) “Juegos multiculturales”. 225 juegos tradicionales para un mundo global” Barcelona ,Ed Paidotribo.

THURAM, LILIAN (2008) Entrevista a “La Contra” de LA VANGUARDIA, el 15 de maig de 2008, a la darrera plana del diari (pl 68). El jugador del FC Lilian Thuram presenta la seva fundació “Educación contra el Racismo” al diari.  La plana web d’aquesta fundació es troba a : http://www.thuram.org .

 

 

 

 


 

 

RETORN A L’INICI

 



[1] BANTULÀ, JAUME / MORA, JOSEP M . 2002 “Juegos multiculturales”. 225 juegos tradicionales para un mundo global”. Barcelona. Ed Paidotribo