5.5- Treballar en petit grup és més productiu

 

 


Motiu :  En els apartats 2.2 (canalitzar la diversitat en jocs sense competició) i 2.3 (diversitat en jocs competitius) ja he parlat de la dificultat de fer activitat en gran grup de forma sistemàtica; és evident que algunes activitats necessiten el gran grup, però ens podem trobar amb dos inconvenients força importants:

 

·         Dificultat de controlar el grup.

·        Moltes diferències a nivell psicomotor, que porten a algunes/es alumnes a desertar de l’activitat o a acaparar-la. 

 

 

 

 

Les propostes d’exercici van encaminades a treballar en petits grups, de les següents formes:

 

 

 

Estacions

 

 

  És un sistema clàssic d’aprenentatge en el món de l’educació física.

   

 

El mestre  reparteix la classe en tres,quatre o cinc grups. Aquest nombre de grups depèn del nombre total d’alumnes de la classe i també de les activitats que es volen portar a terme.

 

Cada grup disposa d’un espai on desenvolupa l’activitat que se li proposa i d’un temps per a realitzar-la. Passat aquest temps, el mestre dóna a tots els grups la consigna de canviar d’activitat, i per tant, de lloc.

 

 

Normalment  tots els alumnes conserven el mateix grup fins que han passat per totes les activitats.

 

És important que prèviament a l’activitat el mestre expliqui clarament  quines tasques es faran a cada estació, com s’han de fer i quin ordre es seguirà en el moment de canviar d’activitat o lloc.

Exemples:

Hem imaginat una classe on fem quatre grups de sis alumnes. Cada cinc minuts el mestre dóna la consigna de canviar d’activitat. Més o menys, el procés seria el

següent:

 


                                                                             

I així successivament, cada deu minuts aniríem canviant d’activitat i zona, en aquest cas, seguint el sentit de les agulles del rellotge.

Si els alumnes estan habituats a aquest tipus de treball el mestre pot controlar molt més l’ambient global de la classe i els alumnes estan molt més centrats en les activitats que, en ser tant canviants, mai deixen que s’arribi a l’avorriment.

 

 

Interessa el treball per estacions en els següents moments:

 

Quan s’ha de treballar a fons una habilitat nova, i això fa que en petit grup el mestre  la pugui controlar bé i es doni el feedback necessari per aprendre.

 

Quan el mestre ha de controlar molt de prop una activitat per la seva dificultat  o perillositat en el cas que no es facin correctament  (per exemple, alguns exercicis acrobàtics, de lluita...).

 

Quan el mestre ha d’avaluar aspectes totalment individuals: lateralitat, nocions d’esquema corporal, exercicis d’equilibri...

 

Quan el mestre vol estimular la imaginació dels alumnes i la seva capacitat de decisió o consens amb activitats reduïdes, com per exemple: “en aquesta estació teniu dues pilotes de bàsquet, cal que us poseu d’acord en fer qualsevol activitat que no necessiti les cistelles”

 

En totes aquestes situacions esmentades cal que el mestre estigui de forma preferent en l’estació  que vol controlar, per la qual cosa convé que a les altres estacions  els exercicis proposats  siguin fàcils, coneguts per tots els alumnes i gens perillosos.                                        

 

Una altra possibilitat interessant de treballar en petit grup:

 

 

 Alguns alumnes assumeixen el rol de professors

 

 

  És una activitat que es fa molt sovint en activitats a l’aula. De forma semblant a classe d’educació física es pot fer el mateix.

 

Però tindrem un problema si un sol alumne fa de mestre davant tota la classe: si volem que tots els alumnes també ho facin necessitarem  vint o més sessions. A més, un grup gran és més difícil de controlar que un petit grup. Per això és millor que cada alumne faci de mestre a un petit grup de cinc o sis alumnes.

 

 

 

 

 

RETORN A L’INICI