EL TREBALL DE RECERCA
BATXILLERAT 2002-2004
· Característiques
....................pàg 2
Elaboració del
treball.............pàg 3
La redacció
del treball............pàg 4
Presentació escrita ................pàg 5
Presentació oral .....................pàg 6
Criteris d’avaluació ................pàg 6
Funció de la tutoria ................pàg 7
· Temporització
del treball 2002 - 2004
Pàg 8
· Fitxa: Guió del treball de recerca
Fitxa: Avaluació del reball de recerca
Batxillerat
- 2002- 04
El treball de recerca consisteix en un conjunt d’activitats encaminades a estudiar uns fets, uns fenòmens, unes persones, unes teories o uns objectes, ben delimitats, amb l’objectiu d’aclarir-los i d’obtenir-ne algun coneixement nou.
No es tracta de realitzar una gran investigació, sinó de fer servir un conjunt de coneixements adquirits des de les diferents matèries.
És una tasca eminentment pràctica, mitjançant la qual, els alumnes de Batxillerat mostren les seves capacitats i maduresa a l’hora de desenvolupar un treball amb iniciativa, ordre i rigor.
El treball es realitzarà sobre un tema triat per l’alumne/a i acceptat per l’equip de professors.
Cada alumne/a serà assessorat per un professor/tutor que farà el seguiment , l’assessorament i la supervisió del treball.
El treball de recerca permet al professorat avaluar el grau d’assoliment dels objectius generals del Batxillerat, ja que cada alumne/a ha d’ésser capaç d’emprar els coneixements, procediments i fonts d’informació al seu abast.
CARACTERÍSTIQUES
1.- Constitueix una part important del currículum del BAT, ja que representa el 10% de la nota final.
2.- És imprescindible realitzar-lo per superar l’etapa, i en cas de no superar-se, té el mateix tractament que una matèria de 2 crèdits.
3.- S’inicia al 1r. Curs de BAT i es presenta i s’avalua al llarg del 2n curs de BAT.
4.- L’explicació a nivell general de com es realitza el treball de recerca, es porta a terme en l’àmbit de les sessions de tutoria a classe.
5.- El professor-tutor de recerca és l’encarregat de l’assessorament de l’alumne/a al seu càrrec i del seguiment de les etapes del treball fins a la seva presentació final.
6.- Una vegada s’ha presentat el treball per escrit, cada alumne/a el presentarà oralment davant el tribunal de professors que l’avaluarà.
ETAPES DEL TREBALL DE
RECERCA
1.- Tria i delimitació del tema:
a. Objectius / hipòtesi de partida
b. Elaboració d’un esquema provisional del contingut del treball
2.- Planificació de la recerca:
a. Elaboració d’un guió de treball: Especificació de les activitats, recursos, materials, mètodes o tècniques que s’utilitzaran d’acord amb les característiques del treball.
b. Fases de desenvolupament (compromís de cada alumne/a amb el seu tutor de recerca)
3.- Fase de documentació: Consultes bibliogràfiques, documents, revistes, CD-ROM, pàgines Web,... sobre el tema per l’elaboració de la part teòrica.
4.- El treball de camp, per obtenir dades a partir de l’observació directa o de l’experimentació amb ajut de diversos instruments ( enquestes, entrevistes, laboratori,...)
5.- Anàlisi i interpretació de dades i extracció de les conclusions a partir dels objectius i les hipòtesis de partida del treball.
6.- Redacció del treball que reflecteixi tota la recerca.
7.- Presentació del treball i exposició oral davant un tribunal de professors, els quals avaluaran tot el treball fet.
ESQUEMA / ÍNDEX PER A LA
REDACCIÓ DEL TREBALL DE RECERCA
0.- Agraïments:
· Si cal reflectir alguna persona/es o institucions que han estat d’ajut en la realització del treball.
1.- Índex:
· Títols dels apartats i subapartats i les pàgines on es troben
· Reflectir de manera clara l’organització jeràrquica del treball en apartats i subapartats.
2.- Introducció:
· Interès i motivació pel treball.
· Objectius ( intencions)
· Metodologia (com has portat a terme la recerca, teòrica i pràctica)
· Algun aspecte que consideris rellevant del tema i vulguis reflectir.
· Les dificultats més significatives en què t’has trobat,...
3.- Part teòrica ( Marc teòric)
· Recull de la informació per parts i apartats de tot allò que fa referència al tema.
4.- Treball de camp
· Recollida de dades de les observacions, enquestes, entrevistes, tests, experiments,...
5.- Conclusions
· Reflexió i valoració personal sobre el tema.
· Síntesi que destaqui les dades més interessants del treball.
· Conclusions sobre els resultats del treball de camp i la recerca teòrica.
· Conclusions generals sobre el treball i la seva realització.
6.- Glossari (si s’escau):
· Explicacions sobre paraules rares o difícils d’entendre que hagin sorgit al llarg del treball.
7.- Bibliografia:
· Reflectir per ordre alfabètic, autors i obres consultades.
8.- Annexos:
· Part per incloure-hi tot aquell material que consideris interessant, però que era de mal introduir a la part central del treball (material gràfic, audiovisual, articles, documents,...)
LA PRESENTACIÓ ESCRITA
(ESTIL)
1.- Qüestions formals:
· Fulls DIN A4
· Mecanografiat o impresos per ordinador a una sola cara.
· Enquadernat.
· La portada ( títol del treball, nom i cognoms de l’ autor i el tutor, curs, grup classe i Departament al qual s’adscriu).
· Pàgines numerades.
· Índex amb apartats i subapartats amb la corresponent localització numèrica de les pàgines.
· Pot anar acompanyat d’un dossier d’experiments, d’una maqueta, d’un annex final amb documents i/o materials o algun altre complement.
2.- No és important la quantitat de folis escrits (tot i que ha de tenir una consistència mínima que es consideri amb el tutor). És més important allò que s’hi diu que no la quantitat de folis!
3.- Segueix les pautes indicades al dossier Llibre de recursos i estil, sobretot, l’apartat “Presentació de treballs escrits” (fulls, marges, espais, lletra, cometes, negreta, subratllat, cursiva, notes, bibliografia,…).
4.- Qüestions lingüístiques: correcció en l’expressió (ortografia i sintaxi…). La redacció final ha d’ésser el resultat de tants esborranys i revisions com siguin necessàries.
5.- S’ha de lliurar 3 exemplars del treball i un disquet, abans de la presentació oral.
LA PRESENTACIÓ ORAL
1.- Es constitueixen els tribunals formats per 3 professors:
· El tutor de recerca
· Un professor del Departament al qual s’ha presentat el treball
· Un altre professor del centre
2.- El tribunal coneixerà amb suficient antelació la memòria del treball de recerca que haurà d’avaluar.
3.- El tribunal avaluador, dedicarà mitja hora a l’avaluació de cada treball de recerca. En aquest espai de temps l’alumne/a ha de fer la seva exposició oral.
4.- L’exposició consisteix en explicar breument l’estructura del treball:
· El tema que es treballa.
· Els objectius que es proposava.
· Mitjans i procediments que ha utilitzat.
· Com ha desenvolupat el treball.
· Quines conclusions n’ha tret.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació del treball es portarà a terme a partir del seguiment del procés d’elaboració, la redacció de la memòria escrita i l’exposició oral.
En concret s’avaluaran els següents aspectes (fins a 10 punts):
1.- Contingut del treball (5 punts):
· Introducció (objectius i mètode)
· Cos del treball (Marc teòric i treball de camp)
· Conclusions
2.- Aspectes lingüístics (1,25 punts):
· Expressió (claredat i ordre en el discurs)
· Correcció lingüística (ortografia, lèxic)
3.- Presentació (1,25 punts):
· Forma i estil
· Bibliografia, Índex, notes,…
4.- Tutoria (1,25 punts):
· Iniciativa
· Interès
· Responsabilitat
· Reunions de tutoria
5.- Exposició oral (1,25 punts):
· Expressió
· Capacitat de síntesi
· Ordre i claredat d’idees
· Actitud crítica i autocrítica
FUNCIONS DE LA TUTORIA
Per la realització d’aquest treball de recerca, hi haurà dos referents:
1.- Les sessions de tutoria de classe: S'explicarà des d’un punt de vista teòric i amb exemples pràctics com es realitza un treball d’aquestes característiques. També s’aclariran dubtes a nivell general pel que fa a la tria del tema, el mètode i les fases de desenvolupament.
2.- El tutor de la recerca: És el professor que seguirà en les diferents fases del desenvolupament del treball, i en concret:
· Ajudarà a concretar el tema de recerca a partir de l’elecció inicial i d’acord amb els criteris establerts.
· Orientarà sobre els camins de progressió més factibles.
· Informarà sobre els recursos més adients.
· Assessorarà sobre els problemes que vagin sortint.
· Valorarà els aspectes relatius a l’avaluació en l’apartat de tutoria.
· Comunicarà als membres del tribunal d’avaluació els punts més importants del procés.
TEMPORITZACIÓ
CALENDARI 1r . Batxillerat 2002-04
GENER 2003
Estan previstes tres sessions de tutoria de classe per explicar de manera teòrica i amb exemples pràctics, com es realitza un treball de recerca.
· A la tercera sessió de tutoria, els alumnes hauran de presentar al tutor de classe la fitxa amb el Tema/Títol del treball.
· A la quarta sessió de tutoria es comunicarà a cada alumne/a el tutor del treball de recerca que se’ls ha assignat.
FEBRER 2003
Els alumnes contactaran amb els seus tutors per tal de planificar tots els aspectes necessaris per desenvolupar el treball: Horari de les entrevistes de tutoria, concreció dels objectius del treball, possibles maneres d’encarar el treball...
MARÇ 2003
A la segona setmana del mes març (tutoria de 11 de març), caldrà presentar un guió complert del treball, seguint el model que s’adjunta.
ABRIL, MAIG, JUNY 2003
Seguiment del desenvolupament del treball per part del tutor a les diferents entrevistes. El tutor disposa d’una fitxa de seguiment i avaluació d’aquesta fase del treball.
SETEMBRE 2003
Seguiment del desenvolupament del treball per part del tutor a les diferents entrevistes. (Fitxa de seguiment i avaluació).
OCTUBRE 2003
·
Preavaluació del treball de recerca: Durant la segona setmana d’octubre es reunirà el tribunal de recerca
en una primera sessió i l’alumne/a exposarà l’estat actual del treball.
NOVEMBRE, DESEMBRE 2003
Seguiment del desenvolupament del treball per part del tutor a les diferents entrevistes. (Fitxa de seguiment i avaluació).
GENER 2004
· Presentació de la memòria escrita del treball de recerca (3 exemplars i un disquet), al tutor del treball. (Última setmana de gener).
FEBRER 2004
· Exposició oral final del treball davant del tribunal avaluador. (Primera setmana de febrer).
ALUMNE/A:...............................................................
CURS:..............
TÍTOL DEL TREBALL:......................................................................................................
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
Entrevista dia:
·
Realització
de les tasques en els terminis establerts:
·
Tasques
a desenvolupar per a la propera entrevista:
·
Altres( interès, iniciativa, responsabilitat,
dificultats,...):
INICIATIVA 1, 2,
3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10 INTERÈS 1, 2,
3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10 RESPONSABILITAT 1, 2,
3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10 REUNIONS DE TUTORIA 1, 2,
3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10 NOTA
GLOBAL:
AVALUACIÓ TUTORIA