Autoretrats amb fons pictòric

EXPLICACIÓ DEL TREBALL

Aquesta és una activitat realitzada amb els alumnes d'Educació Visual i Plàstica de 2n d'ESO, que pretenia treballar conjuntament procediments pictòrics, fotogràfics i de tractament d'imatges per ordinador. El tema a l'entorn del qual girava tot el treball plàstic i d'ideació era el concepte de FIGURA I FONS en els RETRATS. Aquest tema permetia treballar la relació que s'estableix entre un personatge i el lloc on s'ubica i la tria que es fa d'un i d'altre dins l'espai del quadre. El fons acaba atribuint significat al retratat segons paràmetres compositius, de tamany, de relació de color i llum, de traçats, de tractament de les superfícies, d'estil. Així doncs, amb el treball, també es treballaven de manera indirecte els paràmetres esmentats. Cada alumne havia de realitzar tres o quatre autoretrats fotogràfics amb fons pictòric, per comporvar les realcions, combinacions i canvis que es pot establir entre ells.

Alexei Jawlensky, Autorretrat, 1911, 55x51, Col. particular.
Fridel Dethleffs-Edelmann, Autorretrat, 1932, 74x5
5, Kunsthale Augsburg.
Hans Thoma, Autoretrat davant d'un bosc de bedolls, 1899, 94x75,5, Städelsches Kunstinstitut Frankfurt am Main.
Vincent Van Gogh, Atuorretrat, 1889, 65x54, Musee Orsay, París.
Vincent Van Gogh, Autoretrat amb barret de feltre, 1887-88, 44,3x37,5.

Abans de començar el treball ja s'havien fet d'altre tipus d'autoretrats, s'havien observat i comentat autoretrats de pintor, i també s'havia parlat d'algunes tècniques pictòriques, sobretot a partir dels fons que realitza Van Gogh.

Cada alumne va fer un esbós dels fons que volia pintar. Havien de ser fons no figuratius, fets amb textures i traços amb diferents colors. Així es treballava força les possiblitats de barrejar i de maneres d'utilitzar la pintura. Després es procedia a fer els fons.

Esbossos per a fer els fons de pintura

Exemples de fons fets amb pintura

Un cop fets els fons es pensava exactament com s'havien de fer les fotografies per encaixar-les-hi i es seguidament aquestes es realitzaven sobre fons llis. Es podia treballar només amb una fotografia i diferents fons per veure les diferències o fer diferents fotografies segons el fons. Després, un cop s'havien escanejat els fons i passat les fotos a l'ordinador, es procedia a netejar el fons de la fotografia, amb le Photoshop, per poder seleccionar només el personatge. Un cop seleccionat s'enganxava sobre el fons i es triava la ubicació exacta.

Fons de pintura

Composició