Zer la Vall del Ter

Migjorn de Molló

Les Moreres de LLanars

La Daina de Vilallonga de Ter

Durant el curs 2000/2001 ens vam proposar la construcció d'un gegant/a per a cada poble.
Aquest curs ens hem proposat crear cap-grossos que acompanyin als nostres gegants.
3 gegants i 2 gegantes
construïts seguint un
procés dirigit i dut a
terme per Xavier Bulbena,
i basat en les
iniciatives
dels nens de la Zona.

Inauguració

30-06-2001

La idea i el projecte l'expliquem a continuació:

ELS NOSTRES GEGANTS

PROJECTE DE TREBALL

Introducció

Intervenció de l'escola:

* Treball d'aula

·         Concepte de gegant, documentació, observació, discussió...

·         Definir formes i característiques.

·         Projecte inicial dels gegants, dibuix punt de partida del que serà el nostre gegant, recull de projectes dels nens.

* Seguiment de la construcció el gegant i complements:

·         Elaboració projecte final i definitiu.

·         Logística de la construcció.

·         Materials i eines.

·         Fases de construcció (modelatge de l'escultura, treure motlle, còpies del motlle, personalització, característiques de cada gegant, pintura...)

·         Esquelet de fusta.

·         Vestuari.

·         Música.

Intervenció de:

* Mestres de la ZER

* Ajuntament. Regidor de cultura

* Escultor.

* Pintor.

* Fuster.

* Modista.

* Músic.

INTRODUCCIÓ

A final del curs 98/99 sorgí, a nivell del Claustre de mestres de la ZER la Vall del Ter, la idea de fomentar un aspecte artístic i cultural relacionat amb el nostre patrimoni. Aquest aspecte era el de crear una faràndula específica (gegants i capgrossos) per a cada poble que forma la zona , amb la qual totes les persones, tant joves com grans, s'hi sentissin representades i identificades. Començant per la seva construcció i elaboració (participació dels nens de l'escola i voluntaris del poble) i participant en els actes culturals que hi hagi al llarg de l'any a cada poble.

L'objectiu principal és que, per iniciativa de l'escola rural, cada poble valori més la seva identitat i augmenti el seu patrimoni cultural.

INTERVENCIÓ DE L'ESCOLA

Tots els alumnes van participar de manera activa en el projecte. Una vegada escollit el personatge, per l'Ajuntament i l'escola, (prèvia consulta amb els habitants del poble), s'inicià el treball d'aula, estudiant el concepte de faràndula, gegant i tot el món que l'envolta.

A tots els nens i nenes se'ls va explicar què és i què representa dins el nostre folklore català. Es va treballar a nivell visual amb documentació, observació de diapositives... i posada en comú, fins a arribar a una tipologia de gegant concreta per al nostre poble.

A partir d'aquí i amb l'ajut de l'escultor, que s'encarregà de la seva construcció, vam definir les formes i característiques de cadascun.

El treball dels alumnes va consistir en dibuixar el projecte inicial del gegant, que fou el punt de partida, fins a arribar al definitiu. L'escultor va fer el projecte final, posant-hi mides i acabaments, fins que s'inicià el modelatge amb fang del protagonista escollit. Mentre això passava, els nens hi participaren observant tot el procés i col.laborant amb tot el que es podia.

Un cop acabada l'escultura (cap, espatlles, braços, mans...), se'n van treure motlles i es va omplir l'interior d'un material plàstic; una vegada sec, s'ajuntaren les parts obtenint la forma definitiva , que va variar segons el personatge escollit de cada poble (canviant les expressions i faccions facials i corporals). Finalment se li donarà les capes de pintura idònies per aconseguir l'expressió final.

Per arrodonir la nostra tasca hem construït un esquelet de fusta i s'ha iniciat la confecció del vestuari que ja està dissenyat en el projecte, per part de modistes voluntàries de cada poble.

També s'ha buscat entre el jovent del poble un grup que formaran la comparsa que acompanyarà el gegant. S'ha composat una música conjunta per el dia de la inauguració, amb la possiblilitat d'adaptar-la o modificar-la per crear-ne una d'específica per a cada poble.

Tornar a ZER