Zer la Vall del Ter |
L'Esquirol d'Ogassa Els Pinets de Sant Pau de Segúries Grms Estabanell de la Colònia
Estabanell Migjorn de Molló Les Moreres de LLanars La Daina de Vilallonga de Ter |
Durant el curs 2000/2001 ens vam proposar la construcció d'un gegant/a per a cada poble.
Aquest curs ens hem proposat crear cap-grossos que acompanyin als nostres gegants.
3 gegants i 2 gegantes
construïts seguint un
procés dirigit i dut a
terme per Xavier Bulbena,
i basat en les
iniciatives
dels nens de la Zona. |
|||
Inauguració 30-06-2001 |
La idea i el projecte l'expliquem
a continuació:
ELS NOSTRES GEGANTS
Introducció
Intervenció de l'escola:
* Treball d'aula
·
Concepte de gegant, documentació,
observació, discussió...
·
Definir formes i característiques.
·
Projecte inicial dels
gegants, dibuix punt de partida del que serà el nostre gegant, recull de projectes
dels nens.
* Seguiment de la construcció el
gegant i complements:
·
Elaboració projecte final
i definitiu.
·
Logística de la construcció.
·
Materials i eines.
·
Fases de construcció
(modelatge de l'escultura, treure motlle, còpies del motlle, personalització,
característiques de cada gegant, pintura...)
·
Esquelet de fusta.
·
Vestuari.
·
Música.
Intervenció de:
* Mestres de la ZER
* Ajuntament. Regidor de cultura
* Escultor.
* Pintor.
* Fuster.
* Modista.
* Músic.
A final del curs 98/99 sorgí,
a nivell del Claustre de mestres de la ZER la Vall del Ter, la idea de fomentar
un aspecte artístic i cultural relacionat amb el nostre patrimoni. Aquest
aspecte era el de crear una faràndula específica (gegants i capgrossos) per
a cada poble que forma la zona , amb la qual totes les persones, tant joves
com grans, s'hi sentissin representades i identificades. Començant per la
seva construcció i elaboració (participació dels nens de l'escola i voluntaris
del poble) i participant en els actes culturals que hi hagi al llarg de l'any
a cada poble.
L'objectiu principal és que, per
iniciativa de l'escola rural, cada poble valori més la seva identitat i augmenti
el seu patrimoni cultural.
Tots els alumnes van participar
de manera activa en el projecte. Una vegada escollit el personatge, per l'Ajuntament
i l'escola, (prèvia consulta amb els habitants del poble), s'inicià el treball
d'aula, estudiant el concepte de faràndula, gegant i tot el món que l'envolta.
A tots els nens i nenes se'ls va
explicar què és i què representa dins el nostre folklore català. Es va treballar
a nivell visual amb documentació, observació de diapositives... i posada en
comú, fins a arribar a una tipologia de gegant concreta per al nostre poble.
A partir d'aquí i amb l'ajut de
l'escultor, que s'encarregà de la seva construcció, vam definir les formes
i característiques de cadascun.
El treball dels alumnes va consistir
en dibuixar el projecte inicial del gegant, que fou el punt de partida, fins
a arribar al definitiu. L'escultor va fer el projecte final, posant-hi mides
i acabaments, fins que s'inicià el modelatge amb fang del protagonista escollit.
Mentre això passava, els nens hi participaren observant tot el procés i col.laborant
amb tot el que es podia.
Un cop acabada l'escultura (cap,
espatlles, braços, mans...), se'n van treure motlles i es va omplir l'interior
d'un material plàstic; una vegada sec, s'ajuntaren les parts obtenint la forma
definitiva , que va variar segons el personatge escollit de cada poble (canviant
les expressions i faccions facials i corporals). Finalment se li donarà les
capes de pintura idònies per aconseguir l'expressió final.
Per arrodonir la nostra tasca hem
construït un esquelet de fusta i s'ha iniciat la confecció del vestuari que
ja està dissenyat en el projecte, per part de modistes voluntàries de cada
poble.
També s'ha buscat entre el jovent
del poble un grup que formaran la comparsa que acompanyarà el gegant. S'ha
composat una música conjunta per el dia de la inauguració, amb la possiblilitat
d'adaptar-la o modificar-la per crear-ne una d'específica per a cada poble.