COM TREBALLEM A LA NOSTRA ESCOLA?
AULES TEMÀTIQUES A INFANTIL I RACONS A PRIMÀRIA
AULES TEMÀTIQUES A INFANTIL

El treball mitjançant els ambients d'aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d'organitzar els alumnes, l'espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d'aprenentatge que sorgeixi espontàniament. En aquest ambient el nen és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge.
El paper del mestre és secundari i es basa fonamentalment en organitzar, preparar el material adequat i afavorir aquest aprenentatge.
Mitjançant aquesta orientació pedagògica volem que els alumnes participin d'una manera més activa, lliure, constructiva i creativa del seu aprenentatge escolar i del seu creixement com a persona.

ALUMNE:
- L'infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge.
- Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa…

MESTRA:
- La funció del mestre és fer de guia, d'organitzador, de mediador que facilita el procés.
- El mestre intervé quan cal per aconseguir l'objectiu de l'ambient.

ESPAI:
- Donem molta importància als espais i a la seva organització. Creiem que tant l'espai com els materials són la principal estratègia d'intervenció.
- Utilitzant tota mena de materials
- Creant espais i materials atractius i motivadors.

L'ACCIÓ:
- L'activitat i el joc lliure és el principal recurs didàctic i d'aprenentatge.
- Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n'hi ha que sí que ho són.

AULA JOC SIMBÒLIC
AULA DE MATEMÀTIQUES
AULA DE PLÀSTICA

AULA DE LLENGUA
TREBALL PER RACONS A PRIMÀRIA

El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dintre de l'aula, diferents espais on els nostres alumnes puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic.
La manera d'organitzar la classe és oferir una varietat de propostes de diferents àrees a les quals els nens poden accedir-hi a fer les activitats proposades. Els nens poden realitzar activitats autònomament, amb d'altres companys o amb l'adult.
Aquesta manera de treballar implica una metodologia més flexible, en la que el rol del mestre és dinamitzar els aprenentatges de cada nen.

Raons per les que treballem per racons:
Poder atendre a l'alumnat de manera individual, respectant al màxim els d'aprenentatge.
Potenciar l'ús dels diferents llenguatges: matemàtic, lingüístic, plàstic,..
Afavorir l'autonomia i capacitat d'organització.
Afavorir ritmes de treball i d'ordre.
Potenciar les interrelacions.
Crear espais per aconseguir que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats i manipulin i coneguin els diferents materials disponibles.

La tria dels racons
Es realitzen quatre o cinc sessions setmanals de racons. S'inicia la sessió de treball explicant els racons que es faran durant la setmana.
A Educació Primària l'alumnat va passant durant la setmana pels diferents racons proposats per part del mestre.
Al llarg de la setmana, han de passar per tots els racons.
El control d'assistència queda enregistrat en una graella.
Autoavaluació
En acabar la sessió de racons és el moment de parlar del procés seguit en la realització del joc o de la feina, d'ensenyar els resultats, de conversar i de compartir amb els companys els descobriments i les dificultats que han anat sorgint al llarg de la sessió de racons.