GUIA DIDÀCTICA de FOTOGRAFIAR AMB L'ESCÀNER
Perquè ?

L'escàner és un estri quotidià utilitzat sobretot per digitalitzar dibuixos, textos i fotos. Tot sovint esmentem que també es poden escanejar objectes , sempre i quan ens càpiguin a la plataforma de l'escàner.
Hem volgut satisfer àmpliament aquesta curiositat .... Què passaria si escanegéssim .... ?? El resuiltat el teniu a la vista.

Objectiu.
Explorar les possibilitats creatives de l'escaneig d'objectes de volum.
Experimentar.
Expressar plàsticament
Descobrir noves possibilitats

Procediment.

Els nens han fet composicions sobre plàstics transparents amb diferents objectes de la classe: estris, joguines, regletes... Fins i tot vam comprar gominoles, mandarines i nous expressament per fer composicions.

El plastic transparent colocat sobre un cartró ens ha servit de base de transport fins l'escàner. Un cop allí només calia fer relliscar el plastic del cartró fins la plataforma de l'escàner.

Mentra ha durat la sessió hem projectat l'escaneig per tal que tots veiessin com quedava cada composició.
Hem fet tres sessions diferents.

L'escàner utilitzat és l'Epson perfection 1250 de dotació del D.E. a l'escola.

Els paràmetres de l'escàner:

Sempre en MANUAL.- Hem triat una resolució de 200 ppp. Com si fos una foto a color.
En alguns cassos hem ajustat els paràmetres d'exposició i sombra per aconseguir un efecte de més volum

A l'hora de tapar els objectes hem utilitzat diferents mètodes: catolina blnaca, cartolina negra, draps i fins i tot hem deixat la tapa oberta en alguns cassos en que l'objecte no hi cabia.

Uns consells:

Sempre que es pot val més utilitzar la tapa.
Si no es pot cal tenir present que: si es tapa amb cartolina blanca l'objecte guanya llum. Si es fa amb cartolina negra el resultat és poc lluminós per bé que l'objecte escanejat destaca molt sobre el negre. Hem utilitzat la cartolina negra amb les plantes.
Per que no s'escapés la llum també hem utilitzat la tapa d'una caixa de sabates: una blanca i una amb una cartolina negra enganxada. La tapa diexa espai a les plantes i objectes i guarda la llum.
En la majoria dels objectes la millor llum ens la va aportar una cartolina blanca ondulada sobre l'objecte .
Les teles obsorveixen molt la llum i el resultat no era tant agraït.

L'experimentació

L'experimentació és una part fonamental d'aquesta activitat. Fer proves per esbrinar què passaria si ... és fonamental. Us animem a provar-ho.

Es pot ecanejar la ma ... la cara ... l'orella .... ? Animeu-vos a provar-ho.

En realitat un escàner és una màquina de digitalitzat el que veu talment com ho és una càmera de fotos. els resultats són arxius d'imatge en el mateix format.

Paràmetres

Realització: Alumnes de CM i CS