Activitats 1e. trimestre
Curs 2002-2003

Descoberta de l'entorn (Escola de Natura d'Esterri)

Data: 2-10-02 Lloc: CEIP Alins Cicle: E.infantil i cicle iniical

Les educadores de l'escola de natura venen a l'escola per a treballar amb els tres alumnes d'educació infantil i cicle inicial. La intenció era fer una passejada al voltant del riu per tal de fer una observació sistemàtica i recollir fulles de diferents arbres, però com és un dia de forta pluja els nens es queden a classe i les educadores agafen unes quantes fulles per tal de fer l'estudi. Aquest consisteix en el reconeixement de les diferents fulles fent la relació amb l'arbre a l'hora que es realitzen dos murals amb la classificació de fulles simples i compostes i el nom d'arbre que pertany a cada fulla. Es penja a l'aula i els alumnes participants expliquen, amb l'ajut de les educadores, a la resta de la classe, les diferents espècies d'arbres que envolten l'escola amb el suport dels murals que han realitzat.
Els nens han participat activament i amb il.lusió.

Sortida al Parc Nacional de Sant Maurici
Un dia abans de la sortida van estar buscant en internet informació del llac de Sant Maurici. La passen al word i la van imprimir per tal de llegir-la.

Contacontes al Pirineus: La historia d'en Bavar i en Kiwi

Els alumnes de 1er a 3er. escolten la narració oral del conte: "La historia d'en Bavar i en Kiwi" amb el suport d'imatge i so. Un cop finalitzada realitzen un taller d'expressió plàstica consistent en l'elaboració d'un mòbil amb la figura de l'ós, utilitzant tisores, ceres i fils de llana. Els alumnes de 4rt a 6è. fan la mateixa tasca però començant pel taller de plàstica i acabant per la narració del conte.
A classe han realitzat una redacció del conte per tal de valorar la seva comprensió i s'ha fet un intercanvi d'impressions propiciant el diàleg entre els alumnes, fent incidència en la responsabilitat que té l'ésser humà en la preservació de les espècies de la fauna autòctona per tal de fomentar la responsabilitat individual i col·lectiva.
També hem comentat les il·lustracions del conte, fixant-nos en els missatges o continguts que expressen.: fan la mateixa feina tant si són dones com homes.
En l'àrea d'expressió visual i plàstica han realitzat dibuixos d'animals salvatges, agafant com a model les il·lustracions del conte , d'altres il·lustracions i de creació lliure

Festa de la castanyada
1. Petita exposició de la tardor (fruits i fulles característiques).
2. Elaboració de panellets.
3. Creació del cartell del recital de poesia.
4. Fabricació de paperines.
5. Recital de poesia
6. Menjada de castanyes i panellets amenitzada amb música

Durant la darrera setmana d'octubre hem realitzat activitats relacionades amb la tardor i la Castanyada: contes, treballs plàstics, cançons, exposició de fruits i fulles...
Un dia abans de la festa hem preparat la pasta per fer panellets, i a l'endemà els hem guarnit amb varis ingredients.
També hem preparat unes quantes poesies i dites típiques de la tardor, les nenes i nens les han après de memòria i les han recitat el dia de la festa davant dels altres alumnes de l'escola i de la mestra.
Hem fet les paperines per a posar les castanyes i panellets que em menjat a la tarda, acompanyats de música que han portat de casa.

Veure foto

Elaborar marcs de fotos amb material de comerç just
A través de l'explicació d'un conte de les tres bessones es contextualitza que vol dir comerç just i de quina manera podem traslladar i/o aplicar aquest concepte a la nostra vida quotidiana.
Es fa entendre als alumnes la relació entre el Comerç Just i l'explotació infantil, explicant com viuen molts nens del tercer món explotats per les multinacionals
Les nenes i nens elaboren un marc per posar fotografies amb materials (teles) que provenen del comerç just (Senegal) i amb d'altres com gomets,
colors, etc.
Es va fer una foto de grup y cada nen la va posar en el seu marc

Festa de nadal

Make a Cracker

Dins el currículum de llengua estrangera, hi trobem el treball dels aspectes culturals i diferents tradicions que envolten la llengua. En aquesta activitat es treballa el Cracker, una tradició nadalenca que consisteix en elaborar una mena de rotllo de paper pinotxo en forma de caramel gros, a dins hi ha petits regals i també un poema.El Cracker cal obrir-lo entre dues persones (cadascuna estira per un costat). Quan es trenca fa una petita explosió "Crack", d'aquí el nom.