P.E.C.                     

1.SITUACIÓ DEL CENTRE.

1.1. LA LOCALITAT.

1.1.1.Situació geogràfica: El municipi de la Fuliola-Boldú està a la comarca de l'Urgell, al sud de la Serra d'Almenara, a l'extrem oriental del terme i a la carretera de Tàrrega a Balaguer.

1.1.2.Situació administrativa: administrativament pertany al partit judicial de Balaguer.

1.1.3.Descripció: la Fuliola està situada en una plana sota mateix de la serra d'Almenara, i el poble primitiu "La vila Closa" constituïa un quadrilàter irregular, de poc més de 100 m. d'amplada en ambdues direccions. Era un poble tancat, reclòs sobre si mateix i el conjunt era envoltat de muralles de l'època medieval. Conservat parcialment se'n poden veure encara els portals d'accés i algunes cases. L'església del segle XVIII es dedicada a Santa Llúcia. Modernament continua el creixement urbanístic al peu de la carretera i els camins, que d'una manera radial, surten del poble, amb altres carrers transversals que enllacen les primitives vies públiques.

1.1.4.Comunicacions i distàncies: és un poble situat al peu de la carretera de Tàrrega a Balaguer, a 12 km. de Tàrrega i 16 de Balaguer. Actualment hi ha una línia d'autobusos que fa els trajectes a Balaguer, Tàrrega, Barcelona i Lleida.

1.1.5.Origen: Síntesi històrica: La carta de poblament (1.080) de la Fuliola diu que el Comte d'Urgell Ermengol IV cedeix a Guillem Isarn la Quadra de la Fuliola per bastir-hi una torre de defensa i repoblar-la. A aquesta mateixa data correspon el document que registra que Ermengol IV atorga el lloc de Boldú a Ponç Dalmau.

Des de 1.327 i fins la Desamortització (1.835-37) el poblat va mantenir-se sota el domini de l'Abat de Poblet.

Com a tots els pobles de la contrada, l'arribada del Canal d'Urgell (mitjans segle XIX) li va comportar un canvi profund de la seva organització agrícola i en l'evolució econòmica.

1.1.6.Població: Actualment la població de la Fuliola-Boldú és de 1.323 habitants.

1.1.7.Economia: El regadiu, que ocupa gairebé tot el territori, és la base econòmica del municipi: cereals (blat, blat de moro), plantes farratgeres (alfals i altres) i hortalisses. Hi ha bestiar porcí i boví i avicultura. Les activitats industrials es limiten a les derivades de l'agricultura i adoberies. Hi trobem també indústries de la pell, confecció, bombes hidràuliques, eines per a la fusteria i tallers mecànics.

1.2 L'ESCOLA.

El Centre D'educació infantil i primària Guillem Isarn està situat a la carretera de Tàrrega a Balaguer, a les afores de la localitat de la Fuliola al límit del seu terme municipal, tocant ja al terme municipal de Boldú.

Es tracta d'una escola de nova construcció, inaugurada el primer trimestre de l'any 1.995. Disposa de planta baixa i primer pìs i de les següents dependències:

PLANTA BAIXA:

- Sala polivalent utilitzada com a gimnàs amb els corresponents vestuaris i dutxes.

- Secretaria i direcció.

- Sala de professor.

-. 3 tutories

- Lavabos alumnes i lavabos professors.

- 4 aules

- 2 tutories per educació infantil

- 4 aules d'educació infantil

- Lavabos alumnes d'educació infantil

- Menjador

- Cuina.

PRIMERA PLANTA:

- 5 tutories

- 4 aules

- 1 aula de plàstica

- 1 laboratori

- Biblioteca.

- Lavabos pels alumnes

Hi ha una rampa exterior que comunica la planta baixa amb la primera planta per permetre l'accés a la primera planta .

El recinte escolar disposa també d'un pati dividit amb dues parts: una pista poliesportiva i una zona amb arbres i terra destinada als alumnes més petits.

Al voltant de l'escola hi ha la zona esportiva i lúdica de la localitat amb piscines, camp de futbol, gronxadors,... Aquesta zona esportiva també pot ser utilitzada pels alumnes de l'escola.

 

2.TRETS D'IDENTITAT.

2.1.CONFESIONALITAT:

l'Escola, en la seva condició d'Institució pública, es declara aconfessional respecte a totes les religions, tant de mestres com d'alumnes. Això vol dir que l'escola com a tal no prendrà posicions religioses o atees, sinó de total respecte per les creences de cada persona. El mestre podrà donar el seu parer personal si els alumnes li ho demanen.

2.2.LLENGUA D'INSTRUCCIÓ-APRENENTATGE:

El català serà la llengua en què els alumnes faran els primers aprenentatges. L'escola vetllarà per adequar els seus mitjans i recursos perquè no es produeixi cap tipus de discriminació en l'ús i aprenentatge de les dues llengües oficials.

2.3.LINIA METODOLÒGICA:

La nostra actuació es fonamentarà en un tracte personalitzat que s'adeqüi al ritme evolutiu i a les capacitats intel·lectuals de cada nen. En l'aspecte instructiu s'intentarà l'adopció de sistemes actius, no autoritaris, que impliquin la participació dels alumnes en el propi procés d'aprenentatge; entenem això com un compromís de fomentar en l'alumne una actitud curiosa, crítica i investigadora que, mitjançant la comunicació i el treball, esdevindrà la base de la seva formació i de l'adquisició d'aprenentatges.

2.4.L'EDUCACIÓ COM A PROCÉS INTEGRAL:

La nostra escola entén l'educació com un fet que abraça els diferents aspectes que integren la personalitat del nen i posa els mitjans per potenciar-los.

Donarem una gran importància al coneixement i domini del cos, potenciant especialment les habilitats físiques bàsiques més que l'especialització en un esport.

Fomentarem una educació moral basada en la solidaritat i el respecte dels altres i de si mateixos, el sentit de la llibertat lligat al de responsabilitat, el gust pel treball ben fet, etc.

2.5:EL PLURALISME I ELS VALORS DEMOCRÀTICS:

L'educació i la convivència es desenvoluparan en un marc de tolerància i respecte a la llibertat de cadascú, a la seva personalitat i conviccions, les quals no podran ser pertorbades per cap tipus de coacció ni per l'obligació d'assumir ideologies o creences determinades. D'altra banda haurà d'estimular els valors d'una societat democràtica: solidaritat, respecte a l'altre, actitud de diàleg,...

2.6.LA COEDUCACIÓ:

D'acord amb els principis d'igualtat de drets i no discriminació que inspirin l'activitat educativa, l'ensenyament que es proporcionarà als nens i nenes serà igual i es desenvoluparà en un marc de coeducació.

2.7.LA MODALITAT DE GESTIÓ INSTITUCIONAL:

Potenciarem un règim participatiu en la gestió de l'escola en que pares, professors, alumnes i personal no docent hi intervinguin d'acord amb allò que els permet la legislació actual.

3.ELS OBJECTIUS O PRINCIPIS PEDAGÒGICS

3.1.ÀMBIT PEDAGÒGIC.

3.1.1.OBJECTIUS RELATIUS A L'OPCIÓ METODOLÒGICA DE L'EQUIP DE PROFESSORS.

- Realitzar una selecció i utilització del material didàctic adequat als principis de coeducació, i que potenciï l'activitat i la creativitat de l'alumne.

- Eradicar de les aules l'autoritarisme, tot potenciant un ensenyament actiu en el qual es desenvolupin la iniciativa i la creativitat.

- Inserir l'acció educativa en el nostre context socio-cultural i incorporar a les programacions didàctiques objectius i continguts relacionats amb l'entorn proper als alumnes a través de l'obertura de l'escola al poble.

3.1.2.EDUCACIÓ PER A LA DIVERSITAT.

- El nostre Centre educatiu es plantejarà l'atenció a la diversitat, conscient de què cada alumne requereix unes respostes més o menys diferenciades, per tal de desenvolupar les capacitats d'una manera equilibrada i eficaç.

- No oblidem que, en aquestes etapes de l'educació primària, l'atenció a la diversitat ha de fer-se compatible amb l'acció comprensiva a tots els alumnes, a fi que els permeti romandre junts durant la major part de les activitats comunes i reforcin així la consciència de pertinença al mateix grup classe.

- Per tal d'enfocar adequadament la sistematització d'aquesta atenció, distingirem aquestes vessants de la diversitat:

- El grup majoritari d'alumnes que pot avançar assolint els mateixos objectius bàsics comuns.

- Aquells alumnes que perdin el ritme, necessitant d'una adaptació metodològica temporal.

- Aquells alumnes, quan es detectin, que precisen d'una adaptació curricular, per haver-se identificat com alumnes amb necessitats educatives especials. En aquests casos caldrà la intervenció de l'EAP.

- Aquells alumnes nouvinguts al sistema educatiu català que precisin d'una atenció del Servei d'Incorporació Tardana.

- Aquells alumnes amb carències instructives i problemes de marginació social que precisin de l'atenció del Servei de Compensatòria.

3.1.3.OBJECTIUS RELATIUS ALS CONTINGUTS DE L'ENSENYAMENT EN LES SEVES TRES GRANS CATEGORIES:

OBJECTIUS GENERALS:

1.- Saber comunicar-se oral i per escrit a l'acabar l'educació primària, utilitzant el llenguatge apropiat a cada situació i context. Saber utilitzar el llenguatge com a font d'informació fomentant una actitud de respecte a la diversitat lingüística.

2.- Conèixer la seva pròpia identitat com a membre integrant d'una societat amb uns trets socials, històrics i culturals que cal conèixer i respectar; partint de l'entorn més proper i progressant en el coneixement del país.

3.- Conèixer, cuidar i respectar el seu propi cos, així com el medi físic i natural en el que es troba, afavorint una actitud d'observació i respecte de la natura i potenciant hàbits de salut i higiene personal.

4.- Dominar les operacions bàsiques, saber utilitzar conceptes i relacions matemàtiques i aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes i situacions de la vida quotidiana.

5.- Desenvolupar la sensibilitat i la creativitat per arribar a comunicar-se a través del llenguatge verbal, corporal, visual, plàstic i musical.

-Fets, conceptes i principis.

.Comprendre i expressar missatges orals i escrits, emesos en la varietat estàndard del català i el castellà.

.Treballar amb els nombres i amb expressions matemàtiques: calcular, mesurar, presentar fets en forma de dades numèriques, musicals, de dansa, bidimensionals i tridimensionals.

.Utilitzar els coneixements adquirits sobre el medi físic i social per resoldre problemes en la seva experiència diària, sabent demanar ajuda, si s'escau, a altres persones en cas de necessitat.

-Procediments:

.Capacitar els alumnes en el coneixement i utilització de tècniques de treball intel·lectual perquè, de forma progressiva, puguin aprendre cada vegada més de manera més autònoma.

.Capacitar els alumnes per obtenir i tractar informació: buscar-la, entendre'n les formes en què es trobi disponible, seleccionar-ne el que pugui ser pertinent per a una finalitat immediata i presentar-la als altres de manera útil i entenedora, quan calgui.

.Desenvolupar aptituds i hàbits de cooperació mitjançant el treball en equip.

-Actituds, valors i normes:

.Assumir un règim de coeducació en el qual no hi hagi cap mena de discriminació per raó del sexe.

.Valorar la bellesa o la qualitat de les principals formes d'imatges del nostre context cultural: literàries, dramàtiques i no numèriques i fer estimacions aproximades.

.Orientar i ajudar els nens i les nenes en l'aprenentatge de al convivència i de la solidaritat, sense dogmatismes ni imposicions arbitràries, també que prenguin una actitud crítica envers allò que els envolta.

3.1.4.OBJECTIUS RELATIUS A ALTRES FUNCIONS DE L'EQUIP DE PROFESSORS PROPIS D'AQUEST ÀMBIT:

.Potenciar el treball en equip dels professors mitjançant l'activitat dels equips de cicle i de la realització de programacions didàctiques coordinades.

.Desenvolupar els aspectes formatius en els alumnes tot proporcionant-los una orientació escolar al finalitzar el Cicle Superior, en una tasca coordinada entre els tutors i l'EAP.

3.1.5.OBJECTIUS RELATIUS A LA FORMACIÓ PERMANENT DE

PARES I MESTRES:

.Proporcionar una formació als pares i als alumnes centrada en les funcions que els pertoca com a col·laboradors amb l'escola en l'educació dels seus fills, com també en la seva qualificació per entendre i participar en la gestió del Centre.

.Facilitar la participació dels professors en activitats de formació permanent, sobretot quan aquestes reverteixin en un benefici per a la totalitat de l'escola.

.Potenciar l'intercanvi d'experiències amb altres escoles de la zona i la participació en programes conjunts.

.Realitzar anàlisis freqüents del treball professional mitjançant la reflexió en comú sobre la pràctica i des d'una perspectiva d'investigació en l'acció

3.2.ÀMBIT DE GOVERN INSTITUCIONAL.

3.2.1.OBJECTIUS RELATIUS A L'ORGANITZACIÓ I AL GOVERN

INTERNS.

.Aconseguir que els professors, pares, treballadors no docents i alumnes participin en el control i gestió del Centre de forma adequada a llurs capacitats i competències.

3.2.2.OBJECTIUS RELATIUS A LA PROJECCIÓ EXTERNA DE

L'ESCOLA.

.Establir i mantenir relacions sistemàtiques de coordinació i col.laboració amb els Centres de Llar d'Infants i Educació Secundària de la zona.

.Participar en activitats culturals i educatives, en general, proposades per institucions (Entitats culturals i/o benèfiques, Centre de Recursos, Associació de Pares, Administració Central i Local,...) sempre que siguin coherents amb el Pla Anual de Centre i hi puguin tenir cabuda.

3.2.3.OBJECTIUS RELATIUS A LA RELACIÓ ESCOLA-ENTORN.

- Les festes locals reconegudes oficialment (Santa Llúcia, Carnaval, Sant Jordi, Mare de Déu de Montserrat,..) seran motiu de centres d'interès, al voltant de les quals es dissenyaran les programacions d'aula amb caràcter interdisciplinari als primers nivells de Primària, i, com a temes monogràfics, als nivells superiors, tot aprofundint en llurs aspectes geogràfics i històrics.

- També, i al llarg del curs escolar, incentivarem la participació dels nostres alumnes en totes aquelles iniciatives locals i comarcals, prioritàriament, de caràcter cultural, artístic i esportiu, que potenciïn aquelles virtuts personals i socials paleses al Disseny Curricular i concretades, posteriorment, al P.C. propi. En el cas de coincidir amb alumnes d'altres Centres educatius, procurarem promoure sentiments de sana col·laboració i esportiva competició, evitant l'enfrontament i les comparacions negatives.

- Respecte als recursos de la Comarca de l'Urgell, prioritzarem aquells que tinguin relació amb:

.Continguts curriculars.

.Interessos actuals dels alumnes.

.Possibles llocs de treball cara al seu futur professional.

.De més fàcil comprensió pel seu nivell evolutiu.

.Que afavoreixin la participació i creativitat dels alumnes.

.Aquells dels que tinguem guies d'observació preparades.

.Granges-Escoles.

- Altrament procurarem promoure i canalitzar tota aquella influència de l'entorn que considerem beneficiosa per enriquir el Currículum, evitant totes aquelles que tinguin una finalitat lucrativa i comercial i no siguin d'interès del Centre. Citem entre les més usuals i positives:

.Conferències o demostracions de pares d'alumnes o altres (racó del protagonista)

.Col·laboracions amb institucions locals per organitzar jornades culturals, jornades inter-generacionals, festes escolars, …

.Activitats d'interès de part d'especialistes que incideixin en temes curriculars: farmacèutic, metge, mecànic, etc

- Canalitzarem els serveis oferts pel Consell Comarcal, Ajuntament o altres organismes, que complementin l'acció educativa, tot avaluant-les periòdicament, per tal de millorar llur rendiment.

- Dins d'aquesta dinàmica, desenvoluparem les activitats en aquells ambients més idonis, ja sigui dins o fora del recinte escolar.

3.3.ÀMBIT ADMINISTRATIU

3.3.1.OBJECTIUS RELATIUS A LES FUNCIONS I PROCEDIMENTS DE LES UNITATS DE SUPORT A LA GESTIÓ.

.Mantenir actualitzats els inventaris del Centre en tot moment.

.Executar una gestió econòmica clara i transparent atorgant a la Comissió Econòmica el paper que li escau.

.Desenvolupar i utilitzar mètodes i instruments per a una bona comunicació interna i externa.

.Elaborar el Projecte de pressupost que forma part del Pla Anual del

Centre i que ha d'aprovar el Consell Escolar.

3.4.ÀMBIT HUMÀ I DE SERVEIS.

3.4.1.OBJECTIUS RELATIUS A LES RELACIONS INTERPERSONALS, LA REGULACIÓ DE LA CONVIVÈNCIA, EL MENJADOR, EL TRANSPORT, ELS INTERCANVIS ESCOLARS..

.Aconseguir la implantació, el respecte i l'observança del Reglament de Règim Intern.

.Aconseguir unes relacions interpersonals satisfactòries entre els professors que facin possible la satisfacció en el treball i la implicació de tots en el desenvolupament del P.E.C.

3.4.2.OBJECTIUS RELATIUS A L'ACCIÓ TUTORIAL.

- Entenem l'acció tutorial com una acció educativa a la que s'hi han d'implicar tots els professors, doncs, tots han de promoure la millora personal dels alumnes que tenen al seu càrrec, dins la funció que desenvolupin.

- El tutor/a ha de canalitzar tota la informació adreçada als alumnes, així com les propostes que aquests facin ver l'equip directiu, altres professors,...

- Envers els alumnes el tutor/a cal que faci:

. El seguiment personal del progrés instructiu, maduratiu i social.

. Promoure la interacció positiva dels alumnes per tal d'aconseguir la integració dins el grup-classe.

- Envers els altres mestres:

. Vehicular el coneixement individual i com a grup.

. Coordinar accions didàctiques i vetllar per la bona relació.

- Envers les famílies:

. Intercanvi d'informació entre ells i l'escola.

. Estimular la participació dels pares envers l'escola.

- Cada tutor/a és l'encarregat de lliurar la informació del progrés de l'alumne durant el curs, mitjançant l'informe corresponent.

- Cada tutor/a farà, com a mínim, una entrevista amb cada família al llarg del curs i una reunió amb tots els pares de la seva classe.

4.ESTRUCTURA ORGANITZATIVA.

4.1.ÒRGANS DE GOVERN.

4.1.1.ÒRGANS DE GOVERN UNIPERSONALS. COMPOSICIÓ I FUNCIONS.

A)EL DIRECTOR:

Segons el DECRET 198/ 1996,de 12 De juny, pel qual s'aprova el reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació infantil i primària, Correspon al Director el govern general de totes les activitats que es realitzin al Centre, vetllant per la seva coordinació i el seu seguiment.

- Són funcions específiques del Director:

a) Representar el centre i representar l'Administració educativa en el centre, sens perjudici de les competències de la resta d'autoritats de l'Administració educativa.

b) Complir i fer complir les lleis i les normes vigents i vetllar per la seva correcta aplicació al centre.

c) Dirigir i coordinar totes les activitats del centre d'acord amb les disposicions vigents i sense perjudici de les competències atribuïdes als òrgans col·legiats de govern.

d) Elaborar, amb caràcter anual, en el marc del projecte educatiu, la programació general del centre conjuntament amb l'equip directiu i vetllar per l'elaboració, aplicació i revisió, quan s'escaigui, del projecte curricular del centre i per la seva adequació al currículum aprovat pel Govern de la Generalitat.

e) Col·laborar amb els òrgans superiors de l'administració educativa.

f) Exercir la prefectura de tot el personal adscrit al col·legi.

g) Convocar i presidir els actes acadèmics i les reunions dels òrgans col·legiats del centre, visar les actes i executar els seus acords en el àmbit de la seva competència. H) Tenir cura de la gestió econòmica del col·legi i formalitzar els contractes relatius a l'adquisició, alienació i lloguer de béns i els contractes de serveis i de subministraments, d'acord amb la normativa vigent. Obrir i mantenir els comptes necessaris en entitats financeres i autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d'acord amb el pressupost del centre.

i) Visar les certificacions i els documents oficials del centre.

j) Designar el cap d'estudis, el secretari i el cap de residència, si n'hi hagués, i proposar el seu nomenament al delegat territorial corresponent del Departament d'Ensenyament. També correspon al director nomenar els òrgans unipersonals de coordinació.

k) Vetllar pel compliment del Reglament de règim interior del centre.

l) Assignar el professorat als diferents cicles, cursos i àrees en la forma més convenient per a l'ensenyament, tenint en compte l'especialitat del lloc de treball al qual estigui adscrit cada mestre i les especialitats que tingui reconegudes, en el marc general de les necessitats del centre i el seu projecte educatiu, escoltat el claustre.

m) Controlar l'assistència del personal del centre i el règim general dels alumnes, vetllant per l'harmonia de les relacions interpersonals.

n) Fomentar i coordinar la participació dels diferents sectors de la comunitat educativa i facilitar-los la informació sobre la vida del centre i les activitats pròpies en el marc de la normativa vigent.

o) Elaborar, conjuntament amb l'equip directiu, la memòria anual d'activitats del centre i trametre-la a la corresponent delegació territorial del Departament d'Ensenyament, un cop el consell escolar del centre n'hagi emès el corresponent informe.

p) Altres funcions que per disposicions del Departament d'Ensenyament siguin atribuïdes als directors dels centres.


B)CAP D'ESTUDIS.

17.1 Correspon al cap d'estudis la planificació, el seguiment i l'avaluació interna de les activitats del centre, i la seva organització i coordinació, sota el comandament del director del col·legi.

Són funcions específiques del Cap d'estudis les següents:

a) Coordinar les activitats escolars reglades, tant en el si del propi centre com amb els centres públics que imparteixen l'educació secundària obligatòria, als quals estigui adscrit. Coordinar també quan s'escaigui, les activitats escolars complementàries i dur a terme l'elaboració de l'horari escolar i la distribució dels grups, de les aules i altres espais docents segons la naturalesa de l'activitat acadèmica, escoltat el claustre.

b) Coordinar les activitats extraescolars en col·laboració amb el consell escolar del centre i les associacions de pares. Coordinar les relacions amb els serveis educatius del Departament d'Ensenyament i especialment amb els equips d'assessorament psicopedagògic.

c) Substituir el director en cas d'absència.

d) Coordinar l'elaboració i l'actualització del projecte curricular de centre i vetllar per l'elaboració de les adequacions curriculars necessàries per atendre la diversitat dels ritmes d'aprenentatge i la singularitat de cada alumne, especialment d'aquells que presentin necessitats educatives especials, tot procurant la col·laboració i participació de tots els mestres del claustre en els grups de treball.

e) Vetllar perquè l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes es dugui a terme en relació amb els objectius generals d'àrea i d'etapa, i en relació amb els criteris fixats pel claustre de professors en el projecte curricular de centre. Coordinar la realització de les reunions d'avaluació i presidir les sessions d'avaluació de fi de cicle.

f) Vetllar per la coherència i l'adequació en la selecció dels llibres de text, del material didàctic i complementari utilitzat en els diferents ensenyaments que s'imparteixen en el col·legi.

g) Coordinar la programació de l'acció tutorial desenvolupada en el centre i fer-ne el seguiment.

h) Coordinar les accions d'investigació i innovació educatives i de formació i reciclatge del professorat que es desenvolupin en el col·legi, quan s'escaigui.

i) Aquelles altres que li siguin encomanades pel director o atribuïdes per disposicions del Departament d'Ensenyament. 

C)EL SECRETARI.

Correspon al secretari dur a terme la gestió de l'activitat econòmica i administrativa del col·legi, sota el comandament del director, i exercir, per delegació d'aquest, la prefectura del personal d'administració i serveis adscrit al col·legi, quan el director així ho determini.

En particular, són funcions específiques del Secretari:

a) Exercir la secretaria dels òrgans col·legiats de govern i aixecar les actes de les reunions que celebrin.

b) Tenir cura de les tasques administratives del col·legi, atenent la seva programació general i el calendari escolar.

c) Estendre les certificacions i els documents oficials del col·legi, amb el vistiplau del director.

d) Dur a terme la gestió econòmica del centre, la comptabilitat que se'n deriva i elaborar i custodiar la documentació preceptiva. Obrir i mantenir els comptes necessaris en entitats financeres, juntament amb el director. Elaborar el projecte de pressupost del col·legi.

e) Vetllar per l'adequat compliment de la gestió administrativa del procés de preinscripció i matriculació d'alumnes, tot garantint la seva adequació a les disposicions vigents.

f) Tenir cura que els expedients acadèmics dels alumnes estiguin complets i diligenciats d'acord amb la normativa vigent.

g) Ordenar el procés d'arxiu dels documents del centre, assegurar la unitat dels registres i expedients acadèmics, diligenciar els documents oficials i custodiar-los.

h) Confegir i mantenir l'inventari general del centre.

i)Vetllar pel manteniment i la conservació general del centre, de les seves instal·lacions, mobiliari i equipaments d'acord amb les indicacions del director i les disposicions vigents. Tenir cura de la seva reparació, quan correspongui.

J) Dur a terme la correcta preparació dels documents relatius a l'adquisició, alienació o lloguer de béns i als contractes de serveis i subministrament, d'acord amb la normativa vigent.

k) Aquelles altres funcions que li siguin encarregades pel director del col·legi o atribuïdes per disposicions del Departament d'Ensenyament.

4.1.2.ÒRGANS COL.LEGIATS DE GOVERN. COMPOSICIÓ  I FUNCIONS.

A)CONSELL ESCOLAR.

El consell escolar del centre és l'òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern dels col·legis d'educació infantil i primària i l'òrgan de programació, seguiment i avaluació general de les seves activitats

El Consell Escolar estarà format per:

El Director del Centre que serà el seu President.
El cap d'estudis.

Funcions del Consell Escolar:

a) Elegir el director i conèixer la seva proposta de nomenament de l'equip directiu.

b) Proposar a la delegació territorial del Departament d'Ensenyament la revocació del nomenament del director, en la forma establerta a l'article 30.4 d'aquest Reglament.

c) Aprovar la creació d'altres òrgans de coordinació del col·legi i assignar-los competències, sens perjudici de les funcions dels òrgans de coordinació preexistents.

d) Decidir sobre l'admissió d'alumnes, dins el marc de la normativa vigent.

e) Resoldre els conflictes i imposar els correctius amb finalitat pedagògica en matèria de disciplina d'alumnes, d'acord amb les normes que regulen els seus drets i deures.

f) Establir les directrius per a l'elaboració del projecte educatiu del col·legi, aprovar-lo i avaluar-ne el compliment.

g) Aprovar el pressupost del centre, fer-ne el seguiment i aprovar-ne la liquidació.

h) Aprovar el Reglament de règim interior del centre.

i) Elaborar les directrius per a la programació i el desenvolupament de les activitats escolars complementàries, de les activitats extraescolars i dels serveis, si s'escau, amb la col·laboració de les associacions de pares d'alumnes. Aprovar-ne la programació i avaluar-ne l'execució.

j) Avaluar i aprovar la programació general del centre que, amb caràcter anual, elabori l'equip directiu.

k) Avaluar i aprovar la memòria anual d'activitats del centre.

l) Establir els criteris sobre la participació del centre en activitats culturals, esportives i recreatives, així com aquelles accions assistencials a les quals el centre pot prestar la seva col·laboració, escoltades les associacions de pares.

m) Establir les relacions de col·laboració amb altres centres amb finalitats culturals i educatives.

n) Promoure l'optimització de l'ús de les instal·lacions i el material escolar i la seva renovació, així com vetllar per la seva conservació, sens perjudici del que disposa l'article 7 d'aquest Reglament.

o) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l'evolució del rendiment escolar i elaborar un informe que s'inclou a la memòria anual.

p) Qualsevol altra funció que li sigui atribuïda per disposició del Departament d'Ensenyament


Funcionament del consell escolar del centre

a) El consell escolar del centre es reuneix preceptivament una vegada al trimestre i sempre que el convoca el seu president o ho sol·licita almenys un terç dels seus membres. A més, preceptivament, es farà una reunió a l'inici i al final del curs.

b) Hom procurarà que les decisions en el si del consell escolar es prenguin per consens. Si no és possible arribar a un acord, es determinarà la decisió per majoria dels membres presents, llevat dels casos que la normativa determini una altra majoria qualificada.

c) La convocatòria de les reunions ordinàries i extraordinàries serà tramesa pel director, amb l'antelació suficient, juntament amb la documentació necessària que hagi de ser objecte de debat, i en el seu cas d'aprovació.

Comissions del Consell Escolar.

A) COMISSIÓ ECONÒMICA, Al si del consell escolar es constitueix una comissió econòmica, integrada pel director, el secretari, un professor, un pare i el representant de l'Ajuntament.

La comissió econòmica té les competències que expressament li delega el consell escolar. L'aprovació del pressupost i la fiscalització dels comptes anuals del centre no són delegables.

B) COMISSIÓ PERMANENT integrada pel director, que la presideix, el cap d'estudis i UN representant del professorat i dels pares d'alumnes, designats pel consell escolar del centre. De la comissió permanent en forma part el secretari, amb veu i sense vot. El consell escolar del centre no pot delegar en la comissió permanent les competències referides a l'elecció i cessament de director, les de creació d'òrgans de coordinació, l'aprovació del projecte educatiu, del pressupost i la seva liquidació, del Reglament de règim interior i de la programació general anual, ni les de resolució de conflictes i imposicions de correctius amb finalitat pedagògica en matèria de disciplina d'alumnes.

C)COMISSIÓ DE CONVIVÈNCIA: Formada pel director, dos representants del sector mestres i dos més del sector pares del Consell Escolar. Les seves funcions són garantir una aplicació correcta DEL QUE DISPOSA EL Decret regulador del Drets i Deures i col·laborar en la planificació de mesures preventives i en la mediació escolar.

B. CLAUSTRE DE PROFESSORS.

El claustre de professors és l'òrgan propi de participació d'aquests en la gestió i la planificació educatives del col·legi. Està integrat per la totalitat dels mestres que hi presten serveis i és presidit pel director.

Són funcions del Claustre de Professors:

a) Participar en l'elaboració del projecte educatiu del centre.

b) Informar i aportar propostes al consell escolar del centre i a l'equip directiu sobre l'organització i la programació general del centre i per al desenvolupament de les activitats escolars complementaries i de les extraescolars.

c) Establir criteris per a l'elaboració del projecte curricular del centre, aprovar-lo, avaluar-ne l'aplicació i decidir-ne possibles modificacions posteriors.

d) Elegir els seus representants al consell escolar del centre.

e) Informar el nomenament dels mestres tutors.

f) Informar favorablement la proposta de creació d'altres òrgans de coordinació, abans que el director no la presenti al consell escolar del centre.

g) Fixar i coordinar criteris sobre el treball d'avaluació i recuperació dels alumnes.

h) Fixar i coordinar les funcions d'orientació i tutoria dels alumnes.

i) Promoure iniciatives en l'àmbit de l'experimentació i investigació pedagògiques i en la formació del professorat del col·legi.

j) Analitzar i valorar els resultats de l'avaluació dels alumnes i del centre en general.

k) Aportar al consell escolar del centre criteris i propostes per a l'elaboració del Reglament de règim interior.

l) Aportar a l'equip directiu criteris pedagògics sobre distribució horària del pla d'estudis del centre, la utilització racional de l'espai escolar comú i de l'equipament didàctic en general.

m) Conèixer les candidatures a la direcció i els programes presentats dels candidats.

n) Qualsevol altra que li sigui encomanada per disposició del Departament d'Ensenyament.

Funcionament del claustre de professors

El claustre es reuneix preceptivament una vegada cada dos mesos amb caràcter ordinari i sempre que el convoqui el director o ho sol·liciti un terç, almenys, dels seus membres. És preceptiu celebrar un claustre al començament i al final de cada curs escolar.

L'assistència al claustre és obligatòria per a tots els seus membres.

El secretari del centre aixeca acta de cada sessió del claustre, la qual, una vegada aprovada, passa a formar part de la documentació general del centre.

C) ORGANS DE COORDINACIÓ

Són òrgans de coordinació els següents:

a) Col·legiats: els equips de cicle.

b) Unipersonals: els coordinadors: de cicle, de riscos laborals, d'informàtica, LIC, …

ELS EQUIPS DE CICLE

Els equips de cicle són els òrgans de coordinació la funció principal dels quals és organitzar i desenvolupar els ensenyaments propis del cicle en els col·legis d'educació infantil i primària d'estructura lineal.

A més de la funció principal descrita, els equips de cicle poden formular propostes relatives als projectes educatiu i curricular del centre i a llur programació general.

En els equips de cicle s'hi integren tots els mestres que imparteixen docència en el corresponent cicle.

Els equips de cicle estan coordinats pel corresponent coordinador de cicle, sota la supervisió del cap d'estudis.

Els equips de cicle duran a terme les sessions d'avaluació dels seus alumnes i es constituiran en comissions d'avaluació, presidida pel cap d'estudis, per a l'avaluació i promoció dels alumnes que finalitzen un cicle.

ELS COORDINADORS DE CICLE

S'estableixen en aquest centre un coordinador d'Educació Infantil i un coordinador de primària.

Els coordinadors vetllen per la coherència i continuïtat de les accions educatives al llarg de l'educació infantil i l'educació primària, segons correspongui, sota la dependència del cap d'estudis.

Nomenament i cessament dels coordinadors de cicle

Es nomenaran per a exercir les funcions de coordinadors de cicle els funcionaris docents en servei actiu i amb destinació definitiva al centre. Només per insuficiència d'aquests, es cobriran la resta de llocs de coordinació amb funcionaris docents que no tinguin destinació definitiva.

Els coordinadors de cicle són nomenats pel director del col·legi, escoltats els equips de cicle.

El nomenament dels coordinadors de cicle abastarà, com a màxim, fins la data de la fi del mandat del director.

El director del col·legi pot acceptar la renúncia motivada o aprovar el cessament dels coordinadors de cicle abans de la finalització del període pel qual foren nomenats, una vegada escoltat l'equip de cicle, i amb audiència de l'interessat.

Del nomenament o cessament, segons correspongui, del coordinador de cicle, el director n'informa al consell escolar del centre.

ALTRES ÒRGANS UNIPERSONALS DE COORDINACIÓ

El coordinador d'informàtica (coordinador TIC)

Són funcions del coordinador d'informàtica:

  1. Impulsar l'ús didàctic de les TIC en el currículum escolar i assessorar el professorat per a la seva implantació, així com orientar-lo sobre la formació en TIC, d'acord amb l'assessorament dels serveis educatius de la zona.
  2. Proposar a l'equip directiu els criteris per a la utilització i optimació dels recursos TIC del centre.
  3. Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre, en coordinació amb el servei de manteniment preventiu i d'assistència tècnica.
  4. Assessorar l'equip directiu, el professorat i el personal d'administració i serveis del centre en l'ús de les aplicacions de gestió acadèmica i economicoadministrativa del Departament d'Educació i Universitats.
  5. Aquelles altres que el director del col·legi li encomani en relació amb els recursos informàtics i telemàtics que li pugui atribuir el Departament d'Educació i Universitats.

El coordinador LIC:

Són funcions del coordinador LIC:

  1. Promoure en la comunitat educativa, coordinadament amb l'assessor/a LIC, actuacions per a la sensibilització, foment i consolidació de l'educació intercultural i de la llengua catalana com a eix vertebrador d'un projecte educatiu plurilingüe.
  2. Col·laborar en l'actualització dels documents d'organització del centre (PEC, PLC, PCC, RRI, Pla d'Acollida i integració, Programació General del Centre, …) i en la gestió de les actuacions que fan referència a l'acollida i integració de l'alumnat nouvingut, a l'atenció a l'alumnat en risc d'exclusió i a la promoció de l'ús de la llengua, educació intercultural i la cohesió social del centre.
  3. Promoure actuacions en el centre i en col·laboració amb l'entorn, per potenciar la cohesió social mitjançant l'ús de la llengua catalana i l'educació intercultural, afavorint la participació de l'alumnat i garantint-ne la igualtat d'oportunitats.
  4. Col·laborar en la definició d'estratègies d'atenció a l'alumnat nouvingut i/o en risc d'exclusió, participar en l'organització i optimació dels recursos i coordinar les actuacions dels professionals externs que hi intervenen.
  5. Participar, si s'escau, en les comissions de treball derivades del Pla educatiu d'entorn.
  6. Assumir funcions que es deriven del Pla per a la llengua i la cohesió social, per delegació de la direcció del centre.
  7. Aquelles altres que el director del centre li encomani en relació al projecte lingüístic o que li pugui atribuir el Departament d'Ensenyament

El coordinador de riscos laborals :

  1. coordinar les actuacions en matèria de seguretat i salut, així com promoure i fomentar l'interès i la cooperació dels treballadors en l'acció preventiva, d'acord amb les orientacions del Servei de Prevenció de Riscos Laborals.
  2. Col·laborar amb la direcció del centre en l'elaboració del Pla d'Emergència, i en la implantació, la planificació i la realització dels simulacres d'evacuació.
  3. Revisar periòdicament la senyalització del centre i els aspectes relacionats amb el pla d'emergència, amb la finalitat d'assegurar la seva adequació i funcionalitat.
  4. Revisar periòdicament el Pla d'Emergència per assegurar la seva adequació a les persones, els telèfons i l'estructura.
  5. Revisar periòdicament els equips de lluita contra incendis com a activitat complementària a les revisions oficials.
  6. Promoure actuacions d'ordre i neteja i fer-ne el seguiment.
  7. Emplenar el full de notificació d'accidents i trametre'l als Serveis Territorials.
  8. Col·laborar amb els tècnics del Servei de Prevenció de Riscos Laborals en la investigació dels accidents que es produeixen en el centre educatiu així com en l'evacuació i el control dels riscos generals i específics del centre.
  9. Coordinar la formació dels treballadors de centre en matèria de prevenció de riscos laborals.
  10. Col·laborar, si s'escau, amb el claustre per al desenvolupament, dins del currículum de l'alumnat, dels continguts de prevenció de riscos.

El nomenament i cessament del coordinador d'informàtica, del coordinador LIIC i del coordinador de riscos laborals l'efectua el director, escoltat el cap d'estudis.

EL MESTRE TUTOR

La tutoria i l'orientació dels alumnes formarà part de la funció docent. Tots els mestres que formen part del claustre d'un centre poden exercir les funcions de mestre tutor quan correspongui.

Cada unitat o grup d'alumnes té un mestre tutor, amb les funcions següents:

a) Tenir coneixement del procés d'aprenentatge i d'evolució personal dels alumnes.

b) Coordinar la coherència de les activitats d'ensenyament-aprenentatge i les activitats d'avaluació de tots els docents que intervenen en el procés d'ensenyament del seu grup d'alumnes.

c) Responsabilitzar-se de l'avaluació del seu grup d'alumnes en les sessions d'avaluació.

d) Tenir cura, juntament amb el secretari, quan correspongui, de vetllar per l'elaboració dels documents acreditatius dels resultats de l'avaluació i de la comunicació d'aquests als pares o representants legals dels alumnes.

e) Dur a terme la informació i l'orientació acadèmica dels alumnes

f) Mantenir una relació suficient i periòdica amb els pares dels alumnes o representants legals per informar-los del seu procés d'aprenentatge i de la seva assistència a les activitats escolars.

g) Vetllar per la convivència del grup d'alumnes i la seva participació en les activitats del col·legi.

h) Aquelles altres que li encomani el director o li atribueixi el Departament d'Ensenyament. 

Nomenament i cessament dels mestres tutors

El mestre tutor és nomenat pel director del col·legi, escoltat el claustre de professors.

El nomenament dels mestres tutors s'efectuarà per un curs acadèmic.

El director del col·legi pot deixar sense efecte el nomenament del mestre tutor a sol·licitud motivada de l'interessat o per pròpia decisió, una vegada escoltat el claustre de professors i amb audiència de l'interessat, abans que finalitzi el termini pel qual va ser nomenat.

Del nomenament o cessament, segons correspongui, dels mestres tutors, el director n'informarà el consell escolar del centre.

D. COMISSIONS.

Segons les necessitats de cada moment podran establir-se diferents comissions integrades per membres del Claustre de professors encarregades de la planificació, organització i funcionament d'algun aspecte concret.

Algunes de les Comissions fixes que es crearan en aquest Centre són:

. Comissió d'informàtica

. Comissió de material

. Comissió de festes escolars.