ENTREVISTA AL PRESIDENT DE L'ATENEU

1.- Que vol dir "Ateneu Popular"?

Ateneu Popular ve d’ Atenea que era la deessa grega de la saviesa. I en català : "casa de la cultura de tothom".

El primer Ateneu Popular a Catalunya va ser fundat l'any 1860.

2.- Quants anys fa que funciona l’Ateneu Popular?

L'actual Ateneu va ser fundat el dia 21 de juliol de 1979, aviat farà 28 anys.

3.- Qui va decidir fundar l’Ateneu Popular?

Van ser un grup de persones amb moltes inquietuds culturals.

Sis van ser els socis fundadors : Josep Mª Pagès Ricart, Ferran Pané , Pere Oromí Pagès, Manuel Farré Cots, Josep Massons Albareda i Xavier Sebé Bros.

Per què?

Al sortir d'una dictadura i iniciar la Democràcia, volien manifestar la llibertat d'expressió a través de les manifestacions culturals al nostre poble.

4.- Quants membres formen la Junta de l’Ateneu?

Actualment la Junta està formada per nou membres que s'encarreguen de les diferents seccions. També tenim el suport d'una secció jove, que sovint assisteix a les reunions i aporta les seves propostes.

5.- Per què heu adquirit aquest local per a l’Ateneu Popular?

Perquè creiem que tenir un lloc estable i en propietat pot garantir el futur de l'entitat. A la vegada serà un altre espai on poder fer diferents tipus d'activitats i ser un lloc de trobada per a joves de totes les edats fins a 100 anys.

6.- On era abans el local de l’Ateneu?

Durant la seva història, l'Ateneu Popular ha tingut unes quantes seus o locals :

- Primer va estar en pis cedit per l'Ajuntament.

- Després en un edifici, a la planta baixa, situat al costat del bar Sport.

- Desprès a la antiga fàbrica de Gespa.

- Molt recentment, ens hem estat reunint en un pis que ens va facilitar l’Ajuntament, teníem guardades totes les coses en uns baixos de cal senyor Josep Mª Farré.

A més, disposàvem d’algunes sales del poble, com la sala petita del poliesportiu i també de "La placeta de Can Tossut".

7.- a/Quants anys fa que vostè és president de l’Ateneu?

Fa un any

b/Qui ho ha estat abans

L’Anna Ardébol

El Jordi Escolà

L’Alfred Bros

El Joan Martí

L’Ignasi Piera

El Ferran Pané

8.- Quantes persones són actualment socis de L’Ateneu?

Actualment som uns 239 socis.

9 - Quines són les principals activitats de l’Ateneu?

Tenim programades tota una sèrie d’activitats per a tot l’any que pràcticament ja són fixes, com per exemple : l’Aplec del Caragol, les Caramelles de Pasqua, Sant Jordi, Sant Joan, l’Onze de Setembre, l’estiu a la fresca, el Concert de Sant Esteve..... i també en programem d’altres durant l’any com poden ser : excursions, sortides, algun recital de música, visites a museus o a ciutats......

10.- De totes les activitats que realitza l’Ateneu, quines són les que tenen més assistència de públic?

Això ha anat a èpoques, tot depèn de les preferències de la gent.

Per exemple l’època de les colònies d’estiu va ser una de les més esplendoroses de l’Ateneu doncs gairebé tota la quitxalla del poble s’hi apuntava, els monitors eren del poble i també les cuineres. Els que hi van anar ho recorden de molt bon grat.

Actualment, "La Festa del Cargol", pot ser és la més popular de totes.

Ara, en aquests moments, l’Ateneu té el repte de la continuïtat, i , esperem que duri molts anys.

11.- Com decideix la Junta quines activitats realitzar?

Ens reunim i estudiem les demandes que ens fan els socis o d’altra gent . Realitzem el calendari fix i després s’acorden les altres activitats.

12.- Algun any tornareu a fer colònies, tal i com es feien anys enrera?

Estem intentant realitza-les de nou. Ens hem posat en contacte amb d’altres pobles (en concret, Castellserà i Tornabous) per a veure si les podíem fer conjuntes.

Tot i això, veig difícil que es puguin fer colònies com les d’anys enrera, però nosaltres no desistirem en intentar-ho.

13.- Existeix entitats com l’Ateneu Popular en altres pobles?

Sí, encara que aquí a l’Urgell hi ha poques entitats com l’Ateneu de La Fuliola i amb la seva solidesa. Existeix l’Ateneu de Tàrrega, el Casal de Cervera, el Casal Agramuntí, també, d’altres associacions culturals , però que aglutinin tantes activitats con l’Ateneu no en conec cap més, al menys en aquesta zona.

Penso que ens he de sentir orgullosos de tenir el nostre Ateneu, no només els socis sinó també els nostres dos pobles, en general, tant La Fuliola com Boldú.

Alumnes de Cicle Mitjà.