-
El Claustre de mestres
del Centre
ens vàrem trobar amb la dificultat que plantejava l'atenció
a la diversitat degut a la presència en totes les aules
d'alumnes alumnes amb un procés
d'ensenyament-aprenentatge més lent. Calia, doncs, proposar activitats
que possibilitessin la diversificació i la flexibilitat que permetés
anar modificant el tipus i grau d'intervenció així com el
nivell de suport del professor. També calia considerar organitzacions
d'aula que permetessin als alumnes planificar i desenvolupar pel seu compte
tasques, així com que es facilités a diferents grups d'alumnes
treballar en un mateix moment en tasques diferents. Tot això ens
suposava un repte, però calia fer-ho per tal d'acomplir alguns dels
principis dels nostres trets d'identitat anomenats anteriorment (tracte
personalitzat, atenció a la diversitat, metodologia activa, ...).
|
-
Desprès de donar
tombs i més tombs a aquestes qüestions, vàrem decidir
establir en aquest Centre un treball per racons de manera
que cada alumne va realitzant les diferents activitats seguint el seu ritme.
Aquest tipus de plantejament ja s'estava duent a terme a Educació
Infantil i , degut als seus resultats satisfactoris, calia introduir-ho
a Educació Primària.
-
Vàrem decidir
començar per una única matèria (llengua catalana)
desprès , si els resultats eren favorables, ja s'introduiria aquest
tipus de treball en altres matèries instrumentals (matemàtiques,
llengua castellana, idioma estranger).
|
Aquest és un sistema de treball ben consolidat.
- El curs 1.996/97 es van dissenyar diferents racons per Educació
Infantil que funcionaven com a treball complementari a les diferents
àrees curriculars: racó de joc simbòlic, de sanefes,
de plàstica, de llengua, seriacions, puzzles, construccions, caixa
de paraules, matemàtica... Els propis alumnes trien per parelles
el racó que volen treballar aquell dia, hi ha però, uns racons
obligatoris pels quals han de passar durant un cert temps: seriacions,
matemàtiques, caixa de paraules, plàstica, sanefes, llengua.
Quan hi han passat tots els nens es canvien les activitats dels diferents
racons.
|
- El curs 1.997/98 Vàrem començar a treballar
l'experiència del treball per racons al Cicle Inicial de
primària dins l'àrea de llengua catalana ja que consideràvem
que calia aprofundir i respectar els diferents nivells de maduresa i desenvolupament
en l'aprenentatge de la lectura, comprensió lectora, expressió
escrita, ortografia i gramàtica. Es van dissenyar diferents racons
que treballin diferents aspectes del currículum de la llengua catalana
en aquest cicle: construcció de paraules, construcció de
frases, ortografia, expressió oral i escrita, vocabulari, lectura...
|
- El curs 1.998/99 vàrem introduir l'experiència
del treball per racons al Cicle Mitjà de primària dins l'àrea
de llengua catalana. Es van dissenyar i treballar diferents racons com:
comprensió, gramàtica, parxís ortogràfic, fem
un conte, qui és qui?, historietes, l'apòstrof, síl·labes,
la mona, rodolinem... Amb tots aquests racons s'intentava treballar els
diferents aspectes del currículum de l'àrea de llengua catalana
d'una forma molt més lúdica, donant una especial importància
a l'ortografia i l'expressió escrita.
|
-
El curs escolar 1.999/2.000 es van començar
a introduir alguns racons de matemàtiques al Cicle Inicial i s'encetà
l'experiència en l'aprenentatge de la llengua catalana al
cicle Superior. El primer trimestre del present curs escolar s'organitzaren
els següents racons al Cicle Superior: parxís ortogràfic,
vocabulari, biblioteca d'aula, expressió escrita, comprensió
lectora i dictats per parelles.Per planificar tota
aquesta activitat comptem amb l'assessorament d'una mestra adscrita al
SEDEC (Servei d'assessorament del català).
-
Es un projecte en el
qual hi participen tots els alumnes, mestres i cicles d'aquest Centre Escolar
i que compta amb l'aprovació del Consell Escolar del Centre. Cal
destacar que tots els cursos i Cicles d'aquest Centre segueixen la mateixa
línia metodològica en l'aprenentatge de la llengua catalana
i, per tant, l'experiència del treball per racons en l'àrea
de llengua catalana és generalitzada a tot el Centre per tal de
seguir la línia d'escola reflexada en el nostre Projecte Educatiu
i Projecte Lingüístic.
|
- El
curs escolar 2.000/2.001 es van introduir més
racons de matemàtiques al Cicle Inicial i s'amplià amb racons
de llengua oral i comunicació al cicle superior. Els racons aniran
canviant a mesura que canviïn les necesitats dels alumnes. La
novetat mést important del curs fou la introducció
del treball per racons en alguna sessió de llengua anglesa.
- També el fet de tenir per primera
vegada una mestra de suport serví per a tenir elaborar més
racons de llengua oral especialment per als alumnes d'incorporació
tardana
d'altres països i/o comunitats.
|
- El
curs 2001/2002 s'activà de manera definitiva el fet
de treballar un dia a la setmana
les matemàtiques de tot el centre
en racons de treballs, per aquest motiu el profesorat del centre rebè
un seminari de formació. Es realitza un Pla estratègic de
centre que durarà quatre anys.
|
- El
curs 2002/03 es continuà la formació al centre,
i sens dubte, a més de continuar fent-se els de llengua catalana
i anglesa, ha estat el curs
el de la generalització dels racons
de matemàtiques a tots els cicles.
|
- Des del curs 2003/04 la tasca anual és revisar tots els racons, incloure'n
de nous, suprimir els que ja es consideren obsolets i , gràcies
a les eienes TIC que hi ha cada vegada més al centre anar-ne fent en suport informàtic..
|