|
RACONS DE LLENGUATGE VERBAL
1r TRIMESTRE |
|
3r TRIMESTRE |
Qui és qui? Ordenar seqüències Construïm paraules Dòmino de lletres Pissarra de lletres Parts del cos Associar dibuixos Jocs de vocabulari Biblioteca |
Confegir paraules Dòmino de paraules Jocs de paraules Jocs de vocabulari Puzles lletres Pissarra de lletres Ordenar seqüències Lotos i memoris Biblioteca |
Oca dels sons Cops (síl·labes) Racó dels noms i cognoms Capsa de paraules Loto de lletres Memori de paraules d’una síl·laba Domino monosíl·labes |
OBJECTIUS DE LLENGUATGE VERBAL
1. Recordar el nom dels companys de la taula.
2. Identificar la grafia del seu nom.
3.
Relacionar imatge - nom.
4. Saber identificar les imatges i ordenar-les segons un
ordre temporal.
5. Relacionar paraula -imatge.
6.
Identificar paraules escrites significatives.
7. Reconèixer les diferents parts del cos a través d’una
representació gràfica (dibuix) i saber dir-ne el seu nom correctament.
8. Saber construir una cara o tot el cos a través de les
diferents parts que el componen.
9. Associar dos
dibuixos per la seva similitud.
10. Exercitar la percepció visual i el llenguatge verbal.
11. Saber combinar lletres per formar paraules.
12.Visualitzar contes i realitzar diferents treballs al
racó de la biblioteca.
ACTIVITATS
CONSTRUÏM PARAULES
Activitats: Construir paraules amb les lletres de
confegir seguint el model. Treballarem la construcció de paraules que siguin
properes al nens/es i d’altres que vagin sortint a l’aula i que estiguin relacionades amb el centre
d’interès que s’està seguint en aquell moment.
QUI ÉS QUI?
Activitats: Identificació de les fotografies dels nens i
nenes de la classe, identificació dels noms dels nens i nenes i associació de
les fotografies amb els noms. Aquesta proposta pot anar variant a mesura que els infants van evolucionant;
per exemple, buscar els noms que comencen o acaben amb la mateixa lletra, els
que tenen els nom curt o llarg…
ORDENAR SEQÜÈNCIES
Activitats: Donarem tres escenes dibuixades en tres
cartronets diferents. Demanarem als alumnes que observin bé les diferents
vinyetes i que les ordenin. Posteriorment els direm que ens expliquen aquella
seqüència. També els podem fer preguntes sobre allò representat en
DIBUIX-NOM
Activitats: Manipulació i observació de les dibuixos i
identificació i aparellament del dibuix amb la paraules adequada. Farem que el nen o nena es fixi en com
s’escriu aquella paraula i farem que la pronunciï correctament.
LES PARTS DEL COS
Activitats: Els alumnes hauran d’unir les diferents parts
per tal de formar el cos sencer. Primer començarem per la cara i les seves
parts i, posteriorment, al llarg del curs n’anirem afegint d’altres fins
tenir-lo tot.
ASSOCIAR DIBUIXOS
Activitats: Relacionar el dibuix del cartronet (on hi ha
els 12 dibuixos) amb el seu corresponent (l’ individual). Citar verbalment el
nom de les diferents imatges.
DÒMINO DE LLETRES
Activitats: Relacionar grafies iguals. S’ hi pot jugar
amb parelles o també de manera individual. Citar verbalment el nom i el so de
la lletra que s’està buscant en aquell moment.
JOCS DE VOCABULARI
DELS CENTRES D’INTERÈS
Activitats: jocs de memòria, d’associació de dibuixos,
d’associació dibuix- paraula, completar imatges amb altres imatges, buscar
imatges i dibuixos sobre un tema...
BIBLIOTECA
Activitats: Visualitzar contes, expressar oralment les
imatges i la història del conte, realitzar dibuixos dirigits i lliures i
escriure o copiar paraules relacionades amb els contes.
LOTOS I MEMORIS
Activitat: Jugar a jocs de memòria amb dibuixos de
diferent vocabulari, amb paraules, amb lletres i dibuixos.
Lotos: jugar a trobar en el cartronet els diferents
dibuixos, lletres...
OCA DELS SONS
Activitat: Joc tradicional de l’oca amb dibuixos d’un
mateix so. El sistema consisteix en dir correctament cada dibuix fent èmfasi
amb el so que s’està treballant.
COPS (SÍL·LABES)
Activitat: Consisteix
en picar les mans tantes vegades com cops de veu i classificar els
dibuixos en la columna corresponent.
RACÓ DELS NOMS I
COGNOMS
Activitat: Copiar els noms i cognoms propis i dels
companys primer amb el model i després sense.
CAPSA DE PARAULES
Activitat: Confegir paraules d’una o més síl·labes a
partir d’uns cartronets i després copiar-ne la paraula.
LOTO DE LLETRES
Activitat: Jugar al bingo de les lletres tot identificant
les lletres amb el seu so.
MEMORI DE PARAULES
D’UNA SÍL·LABA
Activitat: Jugar al joc de memòria buscant el dibuix amb
la paraula corresponent.
COPS DE VEU.
Activitat: a partir de dibuixos o imatges, piquem amb les
mans els cops de veu que hi té i busquem el nombre corresponent.
DÒMINO DE PARAULES
MONOSÍL·LABES
Activitats: Relacionar paraules iguals. S’ hi pot jugar
amb parelles o també de manera individual. Citar verbalment la paraula que
s’està buscant en aquell moment.
RACONS DE LLENGUATGE MATEMÀTIC |
||
Formes i figures Números Tangram Situació espacial Jocs de colors Situació temporal Seriacions Lògico Jocs d’associació |
Tangram Números Lógico Situació espacial Jocs de colors Situació temporal Seriacions Jocs d’associació Loto de números |
Sumes
i restes Números Joc
de la serp i la papallona Logico
Joc
del cuquet Puzles
de nombres |
OBJECTIUS DE LLENGUATGE
MATEMÀTIC
1. Associar una figura geomètrica
amb el seu respectiu dibuix gràfic.
2. Relacionar elements per la
similitud qualitativa (la forma).
3. Dominar la sèrie dels nombres
naturals de l´1 al 5.
4. Saber agrupar tant elements com
indica una xifra donada de l´1 al 5.
5. Identificar diversos atributs
que pot tenir un element donat.
6. Identificar diversos elements
que tenen una mateix atribut.
7. Fer agrupacions definides per un
o més atributs.
8. Construir seqüències amb
elements en els quals es vagin canviant atributs.
9. Discriminar les qualitats
perceptibles d’objectes materials: colors, formes, grandàries, posicions…
10. Coordinar la direccionalitat en
el traç.
11. Practicar la coordinació oculo -manual
en els diferents traços.
12. Controlar la precisió en el
traç.
13. Reconèixer i identificar els
colors en objectes de l’entorn.
14. Classificar elements segons el
seu color.
15. Adquirir la noció de quantitat.
16. Identificar i discriminar
quantitats.
17. Reconèixer la sèrie numèrica 1,
2, 3, 4, 5 en targetes d’elements.
18. Llegir, interpretar i seqüenciar imatges.
19. Comprendre l’ordre lògic d’una sèrie dos o tres elements segons un, dos o
tres atributs.
20. Desenvolupar habilitats de
percepció, de raonament lògic i de formació de conceptes.
21. Afavorir l’autoaprenentatge i
l’autocorrecció, tenint en compte el ritme individual dels diferents alumnes.
22. Desenvolupar habilitats de
percepció espacial i de raonament lògic.
FORMES I FIGURES
Activitats:
2. Identificació dels elements
que tenen la mateixa forma, relacionant la figura real amb el seu dibuix.
NÚMEROS
Activitats: Les fitxes donaran lloc a
diferents activitats: fer agrupacions per nombre d’elements o per un mateix
atribut, fer seriacions i classificacions.
TANGRAM
Activitats:
SITUACIÓ ESPACIAL
Activitats: Treballarem el traç de la fitxa
presentada. Abans de realitzar-la, però, farem alguna activitat prèvia com per
exemple repassar el traç amb el dit a la pissarra, repassar-lo amb guixos de
colors...
EL JOC DELS COLORS
Activitats:
SITUACIÓ TEMPORAL
Activitats: S’hauran de relacionar les
diferents escenes de manera que tinguin una seqüència ordenada en el temps.
Posteriorment l’alumne/a haurà d’explicar aquella història donant-li sentit en
el temps.
SERIACIONS
Activitats: Els alumnes hauran de copiar les sèries donades, completar-les o els podem
demanar que se les inventin ells.
LOGICO
Activitats: S’introdueix la fitxa en el
suport. Els cursors s’han de trobar a la part inferior per poder començar
l’activitat. Cada fitxa ens demanarà resoldre problemes diferents, de manera que
per realitzar-la haurem de moure els cursors cap a la columna de la dreta
(columna de les respostes). Un cop resolta, l’alumne/a la gira i comprova si
l’ha fet bé. Si la fitxa s’ha realitzat correctament, els cursors hauran de
coincidir amb la columna de les respostes. D’aquesta manera es combina la
manipulació dels nens/es, l’aprenentatge cognitiu i l’autoavaluació.
JOCS D'ASSOCIACIÓ
Activitats: Realitzar el puzzle i explicar
els dibuixos per tal d'assolir el vocabulari que s'hi veu reflectit.
LOTO
Activitat: Joc del bingo amb els nombres del
o al 10. Primer és la mestra que va cantant els nombres i ells alumnes els
marquen en un cartronet i després són els mateixos nens/es que van cantant els
nombres.
PUZLES DE NOMBRES
Activitat: Jugarem a construir nombres, associar a partir del joc nombres i quantitat
i a ordenar correctament la tira numèrica.
JOC DE
Activitat:
Consisteix en tirar el dau i anar avançant pel camí de la serp i la papallona.
El primer que arriba i col·loca totes les fitxes guanya.
SUMES I RESTES
Activitat:
a partir d’unes plantilles han d’anar sumant i/o restant i escriure el
resultat, així els nens/es es van iniciant en la suma i la resta.
JOC DEL CUQUET
Activitat: El joc consisteix en tirar dos daus: un de formes i l’altre de colors. Cada nen/a té un cuc que ha d’anar omplint amb les formes i colors que li toca el dau. El primer que arriba al final del cuc guanya.
|
||
Enfilar boles Clauets de colors Plastilina Trencaclosques
i encaixos Retallem Grafisme Construccions |
Plastilina Trencaclosques
i encaixos Boles de colors Grafisme Retallem Construccions Clauets de colors |
Cosir Plastilina Trencaclosques
i encaixos Grafisme Retallem Clauets de colors Atenció visual Domino |
ACTIVITATS
ENFILAR BOLES
Activitats: Enfilem boles de colors segons un model donat seguint la sèrie. També podem
els mateixos alumnes crear sèries noves.
CLAUETS
Activitats:
1. Convidar al nen/a a què vagi posant clauets de forma lliure i que vagi
experimentant amb els diferents colors i els dibuixos que pot fer.
2. Proposar al nen/a que agafi només els clauets d’un determinat color o que
faci formes (un quadrat, un triangle…).
3. Es pot plantejar al nen/a que faci una seriació, la qual podem començar
nosaltres (combinant dos colors, tres…). També podem dir-li que se n´inventi
una.
PLASTILINA
Activitat: Jugar de forma lliure
o dirigida amb la plastilina. Primer a partir de formes ja conegudes a P3:
boles, xurros... i poc a poc anar donant forma per construir figures.
TRENCACLOSQUES i ENCAIXOS
Activitats:
RETALLEM
Activitats: Activitats per ajudar a la millora de l’habilitat de la tisora. Començarem
al primer trimestre amb línies rectes i senzilles i poc a poc anirem augmentant
la dificultat. Les activitats es fan a partir de fitxes que hauran de pintar,
retallar i enganxar en un altre paper.
GRAFISME
Activitats: Activitat de traç i grafisme: nombres, lletres de pal, traç vertical,
horitzontal, inclinat, ondulat... Els alumnes practicaran el traç en unes
làmines plastificades i els retoladors així podran utilitzar-les diverses
vegades.
CONSTRUCIONS
Activitats: Jocs de construccions començant amb peces gran i cada cop anar disminuint
la grandària de les peces per augmentar la dificultat.
COSIR
Activitats: El llapis o agulla s’ha d’anar passant pels diferents forats, un per sobre
i un per sota, imitant l’acció de cosir.
ATENCIÓ VISUAL
Activitats: Els alumnes hauran de fixar-se en les diferents imatges i relacionar-les
segons la seva semblança.
DÒMINO
-Hi jugaran dos o tres alumnes.
Els repartirem les peces i les hauran d’anar col.locant alternativament.
D’aquesta manera també els introduïm en els jocs reglats.
AVALUACIÓ DELS
RACONS A EDUCACIÓ INFANTIL
E En quant a l’avaluació a infantil és diferent als tres cursos d’infantil. A p-3 i p-4 és el mestre qui porta el control i el seguiment pel pas de tots els racons i la seva avaluació.
A través d´unes graelles és fa el seguiment on s’anota la data pel pas d´aquell racó i al final se n’avalua el resultat amb un puntet verd si s´ha fet correctament, taronja regular
o vermell si no s’ha fet
bé.
BÉ |
........ | ||
REGULAR |
|||
MALAMENT |
AVALUACIÓ RACONS DE LLENGUATGE VERBAL |
||||||||||
QUI ÉS QUI? |
ORDENAR SEQÜÈNCIES |
PISSARRA DE LLETRES |
CONSTRUÏM PARAULES |
DÒMINO DE LLETRES |
ORDINADOR |
PARTS DEL COS |
ASSOCIAR DIBUIXOS |
JOCS VOCABULARI |
CONTES |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RACONS
DE LLENGUATGE MATEMÀTIC |
|
|
|||||||
TÀNGRAM |
NÚMEROS |
SITUACIÓ ESPACIAL |
ORDINADOR |
LOGICO 1 |
SITUACIONS
TEMPORALS |
DOMINO JOC DELS COLORS |
SERIACIONS |
FORMES I FIGURES |
JOCS ASSOCIACIÓ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RACONS
DE MANIPULACIÓ |
|||||||
TRENCACLOSQUES |
ENFILAR BOLES |
BLOCS LÒGICS |
ENCAIXOS |
PLASTILINA |
GRAFISMES |
RETALLEM |
CONSTRUCCIONS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|