CICLE INICIAL |
RACONS DE L'ÀREA DE CATALÀ
1r Trimestre
FEM PARAULES (expressió escrita)
ACTIVITAT
Joc
manipulatiu de fusta on hi ha les lletres per construir paraules i
resseguir-les amb el dit. Després les escrivim en una fitxa i dibuixem el que
seu significant.
OBJECTIU
Elaborar
paraules a partir de les lletres.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s´ha revisat la paraula i la fitxa on l´ha escrit
el nen. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
APARELLEM (gramàtica i lèxic)
ACTIVITAT
S´ha
d´aparellar l`article i el nom d´unes targetes plastificades.
OBJECTIU
Fer
la concordança correcta de l´article i
el nom.
AVALUACIÓ
Primerament es revisen les parelles
i a continuació es revisa la
fitxa on ha quedat escrit. Si no és
correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
DÒMINO DE LLETRES (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc
del dòmino, cada fitxa té un dibuix i un nom, es tracta de construir el dòmino
amb el dibuix i el seu nom corresponent. Cada dòmino correspon a un so/grafia
diferent. S´ha estructurat per colors de manera que sigui més visual i es
diferenciï cada so.
OBJECTIU
Llegir
i comprendre el significat de la paraula i associar-la amb el seu dibuix.
AVALUACIÓ
Simplement s´ha de comprovar que el dòmino quedi tancat.
ELS AMICS –Dòmino (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc
del dòmino, cada fitxa té un nom amb el
seu article. Es tracta de construir el dòmino noms que tinguin el mateix
article. Les fitxes són de cartró dur i plastificat. Després escriuen les parelles que han fet en una
fitxa.
OBJECTIU
Aparellar
l´article amb el nom.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s´ha revisat la paraula i la fitxa on l´ha escrit
el nen. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
DICTAT MUT (gramàtica)
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi
veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir
la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan
apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.
OBJECTIU
Escriure
les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.
ACTIVITAT
L´alumnat
disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes
del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir.
Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no. Finalment han de completar una frase on hi
falta una paraula del text.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar correctament les preguntes que se li proposen.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna
a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
LOTO (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Joc
manipulatiu on l´alumne ha de llegir el nom i l´ha de posar damunt del dibuix
corresponent de la làmina que té. El primer que ompli la fitxa diu “loto” i
guanya la partida.
OBJECTIU
Llegir
les paraules i entendre el seu significat.
AVALUACIÓ
Es un joc autocorrectiu, ja que l´alumne llegeix el nom i quan el gira ha
de coincidir amb el dibuix de la làmina.
LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada .
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de
colors girant la fitxa.
COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar
les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant.
L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que
ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar les preguntes que se li formulen.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques,
per tant és autocorrectiu.
QUI ES QUI? (expressió oral)
ACTIVITAT
És
el joc de “qui és qui?”. El joc només permet dos jugadors, ja que cada alumne
agafa les seves imatges (cares), les col.loca i escull una cara. Cada jugador
ha de formular les preguntes, que només admenten com a resposta “sí o no”, de manera que han d´anar descartan
cares fins a aconseguir descobrir quina ha estat la cara escollida pel seu
company. Guanyar qui abans ho descobreixi.
OBJECTIU
Aprendre
a formular preguntes referents a les parts de la cara i ser conscients de
quines són les cares que ha d´anar descartant.
AVALUACIÓ
El mestre ha d´anar escoltant com avança el joc i com es formulen les
preguntes per ambdós jugadors.
DÒMINO DE SÍL.LABES (gramàtica)
ACTIVITAT
A
partir de paraules plastificades i
separades per síl·labes, l´alumnat ha d´aconseguir formar un dòmino
unint l´última síl.laba de la paraula anterior amb la que ha escollit.L´alumne
ha d´escriure aquestes paraules a una fitxa, on quedarà constància de com
separa síl.labicament aquestes paraules.
OBJECTIU
Reconèixer
com es separen les paraules per síl.labes.
AVALUACIÓ
L´avaluació es fa mitjançant l´observació del dòmino i la posterior
correcció de la fitxa.
EXPRESSIÓ ESCRITA -1
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on
escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia
diversa : endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ORDENAR SEQÜÈNCIES (expressió oral)
ACTIVITAT
Ordenar les targetes on hi aparèixen unes imatges on hi està passant una
determinada acció.
OBJECTIU
Ordenar imatges .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisen aquestes imatges i escoltant el
raonament que fa aquest alumne.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...)
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent. En aquesta fitxa escriuen el títol
del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després
responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de lletres, endevinalles...
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
2n
trimestre
DAUS – frases (Expressió escrita)
ACTIVITAT
Es tracta de quatre cubs, cada cub té les seves sis imatges. S´han de
llençar seguint un ordre ja que un cop s´han llençat els quatre cubs s´ha
d´escriure una frase seguint les
instruccions que han sortit a les cares dels cubs. La frase s´escriu en una
fitxa ja preparada.
OBJECTIU
Escriure frases.
AVALUACIÓ
Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit les seves
frases.
TRENCACLOSQUES (lèxic)
ACTIVITAT
S´ha de construir un trencaclosques on apareixen els mesos de l´any, també
apareixen les estacions. Un cop s´ha construit el trencaclosques s´han
d´escriure els mesos de l´any en una fitxa a part..
OBJECTIU
Aprendre els mesos de l´any.
AVALUACIÓ
Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit els mesos de
l´any i per tant, la revisió del trencaclosques.
DÒMINO DE LLETRES (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc
del dòmino, cada fitxa té un dibuix i un nom, es tracta de construir el dòmino
amb el dibuix i el seu nom corresponent. Cada dòmino correspon a un so/grafia
diferent. S´ha estructurat per colors de manera que sigui més visual i es
diferenciï cada so.
OBJECTIU
Llegir
i comprendre el significat de la paraula i associar-la amb el seu dibuix.
AVALUACIÓ
Simplement s´ha de comprovar que el dòmino quedi tancat.
EL RATOLÍ –r (lèxic i ortografia)
ACTIVITAT
És un joc de taula molt semblant al de la oca, però amb imatges que porten
la lletra R o RR. Es llença el dau i quan es cau a la casella, s´ha d´escriure
la imatge en una fitxa. Hi ha caselles de tot tipus, en algunes et toca
avançar, en d´altres et toca passar torn, etc. Guanya qui arriba abans a la
meta.
OBJECTIU
Escriure correctament les paraules que contenen la lletra r o rr.
AVALUACIÓ
Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit les paraules.
ORDENAR SEQÜÈNCIES - 2 (expressió oral)
ACTIVITAT
Ordenar les targetes on hi aparèixen unes imatges on hi està passant una
determinada acció.
OBJECTIU
Ordenar imatges .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisen aquestes imatges i escoltant el
raonament que fa aquest alumne.
DICTAT MUT (gramàtica)
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi
veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir
la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan
apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.
OBJECTIU
Escriure
les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.
ACTIVITAT
L´alumnat
disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes
del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir.
Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no. Finalment han de completar una frase on hi
falta una paraula del text.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar correctament les preguntes que se li proposen.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
MOTS ENCREUATS
ACTIVITAT
Fitxa on hi apareixen mots encreuats amb les seves imatges al costat. Les
fitxes estan plastificades, ja que d´aquesta manera es poden ratllar amb un
rotulador d´aigua. Les fitxes estan graduades per nivells.
OBJECTIU
Cercar paraules.
AVALUACIÓ
Revisió de la fitxa on hi apareixen els mots encreuats.
LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada .
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de
colors girant la fitxa.
COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar
les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant.
L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que
ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar les preguntes que se li formulen.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques,
per tant és autocorrectiu.
TUB DE FRASES (expressió escrita)
ACTIVITAT
Es tracta d´uns tubs on hi apareixen de forma separada les diferents parts
per construir una frase, és a dir, apareixen els subjectes, verbs i
complements. L´alumne ha d´aconseguir fer una frase que concordin en gènere i nombre i per tant, que tinguin
sentit. Després les ha d´escriure en una fitxa a part.
OBJECTIU
Elaborar frases.
AVALUACIÓ
Revisió de la fitxa on hi apareixen aquestes frases.
.
EXPRESSIÓ ESCRITA - 2
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on
escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia
diversa : endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
SÍL.LABES -trencaclosques (gramàtica)
ACTIVITAT
És un trencaclosques on s´han d´anar unint les
síl.labes. Després d´haver realitzat el trencaclosques, l´alumne ho ha
d´escriure en una fitja a part.
OBJECTIU
Construir
els trencaclosques i prendre consciència de com es separen les paraules per
síl.labes.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...)
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa
escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i
l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de
lletres, endevinalles...
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
3r trimestre
HISTÒRIES D’ANIMALS (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fer frases amb les paraules que surten un cop han tirat un dau. Després
dibuixen la frase que ha sortit dels animals.
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
LES SÍL.LABES II (lèxic)
ACTIVITAT
És un trencaclosques on s´han d´anar unint les
síl.labes. Després d´haver realitzat el trencaclosques, l´alumne ho ha
d´escriure en una fitja a part.
OBJECTIU
Construir
els trencaclosques i prendre consciència de com es separen les paraules per
síl.labes.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ACTIVITAT
L´alumnat
disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes
del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir.
Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no. Finalment han de completar una frase on hi
falta una paraula del text.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar correctament les preguntes que se li proposen.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna
a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
VERITAT/MENTIDA (comprensió)
ACTIVITAT
Es
tracta d´unes cartolines on hi ha unes frases relacionades amb l´entorn i
l´alumne ha de col.locar-les a la columna de vertadeder o fals.
OBJECTIU
Llegir
i comprendre.
AVALUACIÓ
El mestre o mestra comprova si és
correcte. Si no és correcta, s´ha de tornar a llegir i l´alumne haurà de tornar
a recol.locar-ho.
EL CARGOL (Expressió oral)
ACTIVITAT
És
un joc de taula, tipus joc de l´oca, on el nen o la nena ha d´anar seguint les
instruccions, fins a arribar a l´arribada. Tota l´activitat és d´expressió oral
i comprensió.
OBJECTIU
Comprendre i realitzar les ordres que indica el joc.
AVALUACIÓ
La mestra ha d´anar escoltant com llegeixen i realitzen les normes. Si la
mestra ho troba convenient, l´alumne farà una fitxa, escriivint algunes de les
respostes que s´han dut a terme amb les normes.
ORDENAR FRASES (Comprensió lectora)
ACTIVITAT
Tenen unes frases, treballades al llibre de text, tallades en paraules.
Cada frase és d’un color diferent. Després l’alumne escriu les frases en un
fitxa i en fa el seu dibuix.
OBJECTIU
Llegir
i escriure paraules per fer frases i dibuixar el seu significat.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada .
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de
colors girant la fitxa.
COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar
les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant.
L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que
ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.
OBJECTIU
Comprendre
i contestar les preguntes que se li formulen.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat
la fitxa amb les ulleres màgiques, per tant és autocorrectiu
SONS (Expressió oral i gramàtica)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin
el so que es treballa segons on caigui
el dau.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament paraules i
frases del so treballat.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb
l’ajuda d’un company o de la mestra.
EXPRESSIÓ ESCRITA - 3
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on
escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia
diversa : endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
PARLAR I GRAVAR (Expressió oral)
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on
escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia
diversa : endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ACTIVITAT
A
partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi
veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir
la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan
apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.
OBJECTIU
Escriure
les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.
AVALUACIÓ
És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...)
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa
escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i
l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de
lletres, endevinalles...
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
1r Trimestre
DIR PARAULES-1(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc
manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint
les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el
company diu stop (no hi ha daus ni fitxes). Les ordres són del tipus : Paraules amb x, amb ss, que comencin per z, que
portin ç...
OBJECTIU
Dir i escriure paraules a partir d’unes
ordres.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
MECANISMES (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes
d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les
paraules de les normes ortogràfiques.
OBJECTIU
Escriure paraules a partir d’unes normes
ortogràfiques treballades a la classe.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
LA RESPOSTA (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir
un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la
resposta correcta ...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text de diferents tipologies.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
COMPRENSIÓ (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels
alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa :
endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
CONTRARIS (gramàtica, lèxic)
ACTIVITAT
Joc de fusta amb dibuixos i noms. S’aparella noms i dibuixos de significat
contrari. Després l’alumne escriu parelles de contraris en un fitxa.
OBJECTIU
Llegir
i escriure paraules de significat contrari.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ORDENAR FRASES (comprensió)
ACTIVITAT
Tenen unes frases, treballades al llibre de text, tallades en paraules.
Cada frase és d’un color diferent. Després d’ordenar-les, l’alumne escriu les
frases en un fitxa i en fa el seu dibuix.
OBJECTIU
Llegir
i escriure paraules per fer frases i dibuixar el seu significat.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
LÒGICO (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i
uns botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada . Les
fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.
ESCRIVIM (expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen
les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa :
endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
HISTÒRIES D’ANIMALS (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fer frases amb les paraules que surten després de tirar un dau mirant una
fitxa on hi ha les caselles. Després escriuen i dibuixen la frase que ha sortit
dels animals.
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
ORDENAR SEQÜÈNCIES (expressió oral)
ACTIVITAT
Ordenar unes vinyetes de cartolines dibuixades i explicar la història al
company.
OBJECTIU
Explicar
correctament una història després d’ordenar unes vinyetes .
AVALUACIÓ
Es fa directament explicant la historieta al mestre després de
preparar-se-la explicant-se-la primer entre ells.
PARLAR gu / qu (expressió oral)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin
gu o qu segons on caigui el dau.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament paraules amb gu o qu i frases.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb
l’ajuda d’un company o de la mestra.
COPS DE PARAULES (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu de cartolines on hi ha el dibuix i darrere el seu nom
separat en síl·labes.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament paraules separades en síl·labes.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu, girant la cartolina, hi ha escrit el nom separat en
síl·labes.
SONS DR / FR (expressió oral i gramàtica)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin
dr o fr segons on caigui el dau.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament paraules amb dr o fr i escriure frases.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb
l’ajuda d’un company o de la mestra.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...)
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent del 1r trimestre. En aquesta fitxa
escriuen el títol del conte, l’autor i l’editorial. Després dibuixen el
personatge que més els ha agradat i escriuen el seu nom, o escriuen unes frases
del conte copiant-les.
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
2n Trimestre
DIR PARAULES-2(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc
manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint
les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el
company diu stop (no hi ha daus ni fitxes). Les ordres són del tipus : Paraules amb
ç, paraules en plural, de dues síl·labes...
OBJECTIU
Dir i escriure paraules a partir d’unes
ordres.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
MECANISMES-2(comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes
d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les
paraules de les normes ortogràfiques.
OBJECTIU
Escriure paraules a partir d’unes normes
ortogràfiques treballades a la classe.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
LA RESPOSTA-2 (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir
un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la
resposta correcta ...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text de diferents tipologies.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
COMPRENSIÓ-2 (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels
alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa :
endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
DICTATS PREPARATS (gramàtica)
ACTIVITAT
Es prepara el dictat per parelles i després un alumne dicta a l’altre el
que s’ha preparat. Per últim fan la correcció corresponent.
OBJECTIU
Escriure correctament paraules i frases treballades
a classe dictades pel company i corregir-ho.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit el dictat
i la fitxa on està escrit.
FEM UN CONTE (expressió escrita)
ACTIVITAT
Primer es tria un personatge, uns adjectius i un
lloc de les capsetes corresponents per poder fer el conte seguint un esquema
que tenen amb fulls de colors segons sigui el començament, el nus o l’acabament
del conte.
OBJECTIU
Escriure correctament un conte.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit el conte.
Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o
de la mestra.
LÒGICO-2 (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i
uns botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada . Les
fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.
JOCS DE LLENGUA (ortografia i gramàtica)
ACTIVITAT
Es resolen diferents sopes de lletres o mots
encreuats en unes fitxes plastificades i uns retoladors “d’aigua”. Després de
fer la comprovació amb els correctors corresponents, s’esborren amb un paper
humit.
OBJECTIU
Escriure correctament paraules del vocabulari
treballat.
AVALUACIÓ
Es fa la correcció amb els correctors corresponents que poden agafar els
alumnes un cop han escrit totes les paraules. Si no és correcte, es torna a
escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
DÒMINO SIL·LÀBIC (lèxic)
ACTIVITAT
Es construeix un dòmino de paraules amb les fitxes
de plàstic que tenen síl·labes escrites .
OBJECTIU
Escriure correctament paraules separades en
síl·labes que han sortit al dòmino.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules separades en síl·labes. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
ACCIONS (lèxic i gramàtica - verbs)
ACTIVITAT
S’aparella el dibuix amb l’acció que representa,
que són en unes fitxes de fusta, i es construeix la frase corresponent (girant
la fusteta del nom de l’acció , hi ha el verb corresponent a la frase) .
OBJECTIU
Escriure correctament els verbs representats en les
accions dibuixades i fer-ne una frase.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases corresponents a l’acció. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda
d’un company o de la mestra.
QUÈ FAIG ? (expressió oral i
escrita)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure frases que
corresponguin a l’acció del dibuix de la casella segons on caigui el dau.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament frases.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
RODOLINEM (lèxic – fer rodolins)
ACTIVITAT
Es tria un tarja de la capsa. A la tarja hi ha
escrites dues paraules que rimen, i li serviran per escriure un rodolí.
OBJECTIU
Escriure correctament rodolins.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit els
rodolins. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de
la mestra.
SONS R / RR (expressió oral i escrita)
ACTIVITAT
S’ha de buscar noms dels dibuixos de la làmina plastificada que tinguin r o
rr. Primer es diuen els noms al company i després s’escriuen en una fitxa i
se’n fa una frase.
OBJECTIU
Dir i escriure correctament els noms dels dibuixos
que tinguin r o rr
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de
la mestra.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... del 2n trimestre a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...).
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa
escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i
l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de
lletres, endevinalles...
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
3r Trimestre
DIR PARAULES-3(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc
manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint
les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el
company diu stop (no hi ha daus ni fitxes). Les ordres són del tipus : Paraules amb
tj, tx, de tres o més síl·labes...
OBJECTIU
Dir i escriure paraules a partir d’unes
ordres.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
MECANISMES-3(comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes
d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les
paraules de les normes ortogràfiques.
OBJECTIU
Escriure paraules a partir d’unes normes
ortogràfiques treballades a la classe.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
LA RESPOSTA-3 (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir
un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la
resposta correcta ...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text de diferents tipologies.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
COMPRENSIÓ-3 (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels
alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa :
endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.
CAL·LIGRAMES (expressió escrita i lèxic)
ACTIVITAT
Llegir
i escriure diferents cal·ligrames en unes fitxes preparades.
OBJECTIU
Llegir
i escriure cal·ligrames.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit els
cal·ligrames.. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda
d’un company o de la mestra.
LA CARTA (expressió escrita)
ACTIVITAT
Primer es tria una salutació per dirigir-nos a la
persona que volem escriure la carta seguint un esquema que tenen amb fulls de
colors diferents segons sigui el començament, el nus o l’acomiadament de la
carta.
OBJECTIU
Escriure correctament una carta.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit la carta.
Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o
de la mestra.
LÒGICO-3 (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT
El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i
uns botons de colors.
OBJECTIU
Llegir i fer l’activitat proposada . Les
fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.
AVALUACIÓ
És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.
FEM I NO FEM (expressió oral - frases)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure frases que
corresponguin a l’acció del dibuix de la casella segons on caigui el dau.
OBJECTIU
Dir
i escriure correctament frases.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
COMPRENSIÓ LECTORA (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir
un petit text i contestar les respostes.
OBJECTIU
Llegir,
entendre un text.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
PARLEM i gravem (expressió oral)
ACTIVITAT
S’ha d’explicar la historieta de les làmines per
parelles, fent un diàleg o explicant una vinyeta cada un, per poder-la gravar a
l’ordinador i després poder-la escoltar. (en un programa com l’audacity, per
exemple)
OBJECTIU
Explicar una historieta corresponent a les vinyetes
d’una manera coherent.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop s’escolta la gravació de la historieta que han fet
els alumnes. Si no és correcte, es pot tornar a gravar amb l’ajuda d’un company
o de la mestra.
ESCRIVIM-3 (expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on
escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia
diversa : endevinalles, poemes...
OBJECTIU
Llegir
i escriure frases i textos .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les
frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
CAMINS DE LA L·L (expressió oral i escrita)
ACTIVITAT
S’ha de buscar noms dels dibuixos de la làmina plastificada que tinguin l·l
en els dibuixos del camí del joc tipus “oca” segons on caigui la fitxa,
comptant el número que ens surt al dau. Primer es diuen els noms al company i
després s’escriuen en una fitxa i se’n fa una frase.
OBJECTIU
Dir i escriure correctament els noms dels dibuixos
que tinguin l·l .
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules.
Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT
Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents
exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... del 3r trimestre a l’ordinador.
També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La
motxilla...).
OBJECTIU
Resoldre
diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és
correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la
mestra.
ORDENAR TEXTOS (expressió escrita i memòria)
ACTIVITAT
S’ordenen
les paraules d’un text que està tallat a trossos i després s’escriu ordenadament. Els textos són coneguts i treballats a la
classe i de tipologies diverses : poesies, endevinalles, cançons...
OBJECTIU
Escriure correctament els textos treballats .
AVALUACIÓ
Es fa la correcció amb els correctors corresponents que poden agafar els alumnes
un cop han escrit tot el text. Si no és correcte, es torna a llegir i escriure
amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa.
Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha
agradat i després fan la fitxa corresponent del 3r trimestre. En aquesta fitxa
escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i
l’editorial. Després busquen un personatge, una acció i un lloc del conte per
fer una frase i un dibuix.
OBJECTIU
Llegir
i comprendre frases i textos .
Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc
o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.
AVALUACIÓ
Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa
del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un
company o de la mestra.
Per tal de treballar tots aquests racons de llengua
catalana en els dos cursos del cicle Inicial s'han programat per aquest curs
escolar sessions setmanals de mitja hora per cada curs. Aquestes sessions es
distribueixen de la següent manera:
- 2 Sessions pels racons de llengua catalana dins de la
6a hora de Català.
- 1 Sessió per la biblioteca d'aula dins de Les
Estructures Comuns.
Cada alumne disposa d’una tarja amb una graella dels
racons on els alumnes anoten el dia que l'han realitzat, i és aquí on posem un
gomet o puntet verd, groc o vermell si el racó ha sortit bé, regular o malament.
A més cada mestre tutor disposa d'una graella amb els
objectius que es treballen a cada racó i la va omplint amb l'observació
directa.