CICLE INICIAL

RACONS DE L'ÀREA DE CATALÀ

PRIMER
 


1r Trimestre

FEM PARAULES (expressió escrita)

ACTIVITAT
Joc manipulatiu de fusta on hi ha les lletres per construir paraules i resseguir-les amb el dit. Després les escrivim en una fitxa i dibuixem el que seu significant.

OBJECTIU
Elaborar paraules a partir de les lletres.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s´ha revisat la paraula i la fitxa on l´ha escrit el nen. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

APARELLEM (gramàtica i lèxic)
ACTIVITAT
S´ha d´aparellar l`article i el nom d´unes targetes plastificades.

OBJECTIU
Fer la concordança  correcta de l´article i el nom.

AVALUACIÓ

Primerament es revisen les parelles  i  a continuació es revisa la fitxa on ha  quedat escrit. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

DÒMINO DE LLETRES (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc del dòmino, cada fitxa té un dibuix i un nom, es tracta de construir el dòmino amb el dibuix i el seu nom corresponent. Cada dòmino correspon a un so/grafia diferent. S´ha estructurat per colors de manera que sigui més visual i es diferenciï cada so.

OBJECTIU
Llegir i comprendre el significat de la paraula i associar-la amb el seu dibuix.

AVALUACIÓ

Simplement s´ha de comprovar que el dòmino quedi tancat.

ELS AMICS –Dòmino (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc del dòmino, cada fitxa té  un nom amb el seu article. Es tracta de construir el dòmino noms que tinguin el mateix article. Les fitxes són de cartró dur i plastificat. Després escriuen les parelles que han fet en una fitxa.

OBJECTIU
Aparellar l´article amb el nom.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s´ha revisat la paraula i la fitxa on l´ha escrit el nen. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

DICTAT MUT (gramàtica)
ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.

OBJECTIU
Escriure les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.

   

 

LA RESPOSTA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
L´alumnat disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir. Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no.  Finalment han de completar una frase on hi falta una paraula del text.

OBJECTIU
Comprendre i contestar correctament les preguntes que se li proposen.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LOTO (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu on l´alumne ha de llegir el nom i l´ha de posar damunt del dibuix corresponent de la làmina que té. El primer que ompli la fitxa diu “loto” i guanya la partida.

OBJECTIU
Llegir les paraules i entendre el seu significat.

AVALUACIÓ

Es un joc autocorrectiu, ja que l´alumne llegeix el nom i quan el gira ha de coincidir amb el dibuix de la làmina.

LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada .

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa.

 
 

COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant. L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.

OBJECTIU
Comprendre i contestar les preguntes que se li formulen.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques, per tant és autocorrectiu.

 

QUI ES QUI? (expressió oral)
ACTIVITAT
És el joc de “qui és qui?”. El joc només permet dos jugadors, ja que cada alumne agafa les seves imatges (cares), les col.loca i escull una cara. Cada jugador ha de formular les preguntes, que només admenten com a resposta  “sí o no”, de manera que han d´anar descartan cares fins a aconseguir descobrir quina ha estat la cara escollida pel seu company. Guanyar qui abans ho descobreixi.

OBJECTIU
Aprendre a formular preguntes referents a les parts de la cara i ser conscients de quines són les cares que ha d´anar descartant.

AVALUACIÓ

El mestre ha d´anar escoltant com avança el joc i com es formulen les preguntes per ambdós jugadors.

DÒMINO DE SÍL.LABES (gramàtica)
ACTIVITAT
A partir de paraules plastificades i  separades per síl·labes, l´alumnat ha d´aconseguir formar un dòmino unint l´última síl.laba de la paraula anterior amb la que ha escollit.L´alumne ha d´escriure aquestes paraules a una fitxa, on quedarà constància de com separa síl.labicament aquestes paraules.

OBJECTIU
Reconèixer com es separen les paraules per síl.labes.

AVALUACIÓ

L´avaluació es fa mitjançant l´observació del dòmino i la posterior correcció de la fitxa.

EXPRESSIÓ ESCRITA -1

ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ORDENAR SEQÜÈNCIES (expressió oral)
ACTIVITAT

Ordenar les targetes on hi aparèixen unes imatges on hi està passant una determinada acció.

OBJECTIU
Ordenar imatges
.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisen aquestes imatges i escoltant el raonament que fa aquest alumne.

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...)

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de lletres, endevinalles...

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

2n trimestre

 

DAUS – frases (Expressió escrita)

ACTIVITAT

Es tracta de quatre cubs, cada cub té les seves sis imatges. S´han de llençar seguint un ordre ja que un cop s´han llençat els quatre cubs s´ha d´escriure una frase  seguint les instruccions que han sortit a les cares dels cubs. La frase s´escriu en una fitxa ja preparada.

OBJECTIU
Escriure frases.

AVALUACIÓ

Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit les seves frases.

 

 

TRENCACLOSQUES (lèxic)
ACTIVITAT

S´ha de construir un trencaclosques on apareixen els mesos de l´any, també apareixen les estacions. Un cop s´ha construit el trencaclosques s´han d´escriure els mesos de l´any en una fitxa a part..

OBJECTIU
Aprendre els mesos de l´any.

AVALUACIÓ

Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit els mesos de l´any i per tant, la revisió del trencaclosques.


DÒMINO DE LLETRES (gramàtica)
ACTIVITAT
Joc del dòmino, cada fitxa té un dibuix i un nom, es tracta de construir el dòmino amb el dibuix i el seu nom corresponent. Cada dòmino correspon a un so/grafia diferent. S´ha estructurat per colors de manera que sigui més visual i es diferenciï cada so.

OBJECTIU
Llegir i comprendre el significat de la paraula i associar-la amb el seu dibuix.

AVALUACIÓ

Simplement s´ha de comprovar que el dòmino quedi tancat.

EL RATOLÍ –r (lèxic i ortografia)
ACTIVITAT

És un joc de taula molt semblant al de la oca, però amb imatges que porten la lletra R o RR. Es llença el dau i quan es cau a la casella, s´ha d´escriure la imatge en una fitxa. Hi ha caselles de tot tipus, en algunes et toca avançar, en d´altres et toca passar torn, etc. Guanya qui arriba abans a la meta.

OBJECTIU
Escriure correctament les paraules que contenen la lletra r o rr.

AVALUACIÓ

Revisió de la fitxa on l´alumne ha escrit les paraules.

 

ORDENAR SEQÜÈNCIES - 2 (expressió oral)
ACTIVITAT

Ordenar les targetes on hi aparèixen unes imatges on hi està passant una determinada acció.

OBJECTIU
Ordenar imatges
.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisen aquestes imatges i escoltant el raonament que fa aquest alumne.

DICTAT MUT (gramàtica)
ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.

OBJECTIU
Escriure les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.

LA RESPOSTA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
L´alumnat disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir. Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no.  Finalment han de completar una frase on hi falta una paraula del text.

OBJECTIU
Comprendre i contestar correctament les preguntes que se li proposen.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

MOTS ENCREUATS
ACTIVITAT

Fitxa on hi apareixen mots encreuats amb les seves imatges al costat. Les fitxes estan plastificades, ja que d´aquesta manera es poden ratllar amb un rotulador d´aigua. Les fitxes estan graduades per nivells.

OBJECTIU
Cercar paraules.

AVALUACIÓ

Revisió de la fitxa on hi apareixen els mots encreuats.

LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada .

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa.

COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant. L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.

OBJECTIU
Comprendre i contestar les preguntes que se li formulen.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques, per tant és autocorrectiu.

TUB DE FRASES (expressió escrita)

ACTIVITAT

Es tracta d´uns tubs on hi apareixen de forma separada les diferents parts per construir una frase, és a dir, apareixen els subjectes, verbs i complements. L´alumne ha d´aconseguir fer una frase que concordin  en gènere i nombre i per tant, que tinguin sentit. Després les ha d´escriure en una fitxa a part.

OBJECTIU
Elaborar frases.

AVALUACIÓ

Revisió de la fitxa on hi apareixen aquestes frases.

 


.

EXPRESSIÓ ESCRITA - 2

ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

SÍL.LABES -trencaclosques (gramàtica)

ACTIVITAT

És un trencaclosques on s´han d´anar unint les síl.labes. Després d´haver realitzat el trencaclosques, l´alumne ho ha d´escriure en una fitja a part.

OBJECTIU
Construir els trencaclosques i prendre consciència de com es separen les paraules per síl.labes.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 
 

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...)

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de lletres, endevinalles...

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

3r trimestre

HISTÒRIES D’ANIMALS (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT

Fer frases amb les paraules que surten un cop han tirat un dau. Després dibuixen la frase que ha sortit dels animals.

OBJECTIU
Llegir i escriure frases .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LES SÍL.LABES II (lèxic)

ACTIVITAT

És un trencaclosques on s´han d´anar unint les síl.labes. Després d´haver realitzat el trencaclosques, l´alumne ho ha d´escriure en una fitja a part.

OBJECTIU
Construir els trencaclosques i prendre consciència de com es separen les paraules per síl.labes.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LA RESPOSTA (comprensió escrita)
ACTIVITAT
L´alumnat disposa d´unes fitxes graduades per nivells on hi apareixen imatges i preguntes del que estan veient, també hi apareix un petit text que hauran de llegir. Simplement han de respondre a les preguntes que hi ha, amb un si o no.  Finalment han de completar una frase on hi falta una paraula del text.

OBJECTIU
Comprendre i contestar correctament les preguntes que se li proposen.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s´ha revisat la fitxa. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

VERITAT/MENTIDA (comprensió)
ACTIVITAT
Es tracta d´unes cartolines on hi ha unes frases relacionades amb l´entorn i l´alumne ha de col.locar-les a la columna de vertadeder o fals.

OBJECTIU
Llegir i comprendre.

AVALUACIÓ

El mestre o mestra comprova si és correcte. Si no és correcta, s´ha de tornar a llegir i l´alumne haurà de tornar a recol.locar-ho.

EL CARGOL (Expressió oral)
ACTIVITAT
És un joc de taula, tipus joc de l´oca, on el nen o la nena ha d´anar seguint les instruccions, fins a arribar a l´arribada. Tota l´activitat és d´expressió oral i comprensió.
 

OBJECTIU

Comprendre i realitzar les ordres que indica el joc.

AVALUACIÓ

La mestra ha d´anar escoltant com llegeixen i realitzen les normes. Si la mestra ho troba convenient, l´alumne farà una fitxa, escriivint algunes de les respostes que s´han dut a terme amb les normes.

ORDENAR FRASES (Comprensió lectora)
ACTIVITAT

Tenen unes frases, treballades al llibre de text, tallades en paraules. Cada frase és d’un color diferent. Després l’alumne escriu les frases en un fitxa i en fa el seu dibuix.

 OBJECTIU
Llegir i escriure paraules per fer frases i dibuixar el seu significat.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LÒGICO (comprensió)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes de botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada .

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa.

COMPRENSIÓ (comprensió lectora)
ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi ha imatges i preguntes, l´alumne ha de contestar les preguntes que se li plantegen, tenint en compte el que està observant. L´alumne pot corregir el que ha contestat mitjançant les ulleres màgiques, que ell mateix col·locarà a sobre del cartronet on hi ha la resposta correcta.

OBJECTIU
Comprendre i contestar les preguntes que se li formulen.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques, per tant és autocorrectiu

SONS (Expressió oral i gramàtica)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin el so que es treballa  segons on caigui el dau.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament paraules  i frases del so treballat.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

EXPRESSIÓ ESCRITA - 3

ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

PARLAR I GRAVAR (Expressió oral)

ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

DICTAT MUT (gramàtica)

ACTIVITAT
A partir d´uns cartronets on hi uns dibuixos, l´alumne ha d´escriure el que hi veu. Un cop ho ha escrit en una fitxa a part, el propi alumne es pot corregir la paraula col.locant les “ulleres màgiques” damunt de la fitxa i és així quan apareix la paraula que quedava oculta, ja que era un codi desdibuixat.

OBJECTIU
Escriure les paraules que hi ha al dibuix i contrastar que no hi ha fet cap falta.

AVALUACIÓ

És fa directament un cop s´ha revisat la fitxa amb les ulleres màgiques.

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...)

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)

ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de lletres, endevinalles...

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 SEGON

1r Trimestre

 

DIR PARAULES-1(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el company diu stop (no hi ha daus ni fitxes).  Les ordres són del tipus : Paraules amb x, amb ss, que comencin per z, que portin ç...

OBJECTIU
 Dir i escriure paraules a partir d’unes ordres.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

MECANISMES (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les paraules de les normes ortogràfiques.

OBJECTIU
 Escriure paraules a partir d’unes normes ortogràfiques treballades a la classe.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

 

LA RESPOSTA (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la resposta correcta ...

OBJECTIU
Llegir, entendre un text de diferents tipologies.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

COMPRENSIÓ (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

 OBJECTIU
Llegir, entendre un text.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

CONTRARIS (gramàtica, lèxic)
ACTIVITAT

Joc de fusta amb dibuixos i noms. S’aparella noms i dibuixos de significat contrari. Després l’alumne escriu parelles de contraris en un fitxa.

 OBJECTIU
Llegir i escriure paraules de significat contrari.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ORDENAR FRASES (comprensió)
ACTIVITAT

Tenen unes frases, treballades al llibre de text, tallades en paraules. Cada frase és d’un color diferent. Després d’ordenar-les, l’alumne escriu les frases en un fitxa i en fa el seu dibuix.

 OBJECTIU
Llegir i escriure paraules per fer frases i dibuixar el seu significat.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

LÒGICO (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i uns botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada . Les fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.

ESCRIVIM (expressió escrita)
ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

HISTÒRIES D’ANIMALS (comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT

Fer frases amb les paraules que surten després de tirar un dau mirant una fitxa on hi ha les caselles. Després escriuen i dibuixen la frase que ha sortit dels animals.

OBJECTIU
Llegir i escriure frases .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.


ORDENAR SEQÜÈNCIES (expressió oral)
ACTIVITAT

Ordenar unes vinyetes de cartolines dibuixades i explicar la història al company.

OBJECTIU
Explicar correctament una història després d’ordenar unes vinyetes .

AVALUACIÓ

Es fa directament explicant la historieta al mestre després de preparar-se-la explicant-se-la primer entre ells.

PARLAR gu / qu (expressió oral)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin gu o qu segons on caigui el dau.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament paraules amb gu o qu i frases.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

COPS DE PARAULES (gramàtica)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu de cartolines on hi ha el dibuix i darrere el seu nom separat en síl·labes.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament paraules separades en síl·labes.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu, girant la cartolina, hi ha escrit el nom separat en síl·labes.

SONS DR / FR (expressió oral i gramàtica)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure paraules que portin dr o fr segons on caigui el dau.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament paraules amb dr o fr i escriure frases.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules i frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...)

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent del 1r trimestre. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor i l’editorial. Després dibuixen el personatge que més els ha agradat i escriuen el seu nom, o escriuen unes frases del conte copiant-les.

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

2n Trimestre

 

DIR PARAULES-2(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el company diu stop (no hi ha daus ni fitxes).  Les ordres són del tipus :  Paraules amb ç, paraules en plural, de dues síl·labes...

OBJECTIU
 Dir i escriure paraules a partir d’unes ordres.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.


MECANISMES-2(comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les paraules de les normes ortogràfiques.

OBJECTIU
 Escriure paraules a partir d’unes normes ortogràfiques treballades a la classe.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

LA RESPOSTA-2 (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la resposta correcta ...

OBJECTIU
Llegir, entendre un text de diferents tipologies.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

COMPRENSIÓ-2 (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

 OBJECTIU
Llegir, entendre un text.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

DICTATS PREPARATS (gramàtica)
ACTIVITAT

Es prepara el dictat per parelles i després un alumne dicta a l’altre el que s’ha preparat. Per últim fan la correcció corresponent.

OBJECTIU
Escriure correctament paraules i frases treballades a classe dictades pel company i corregir-ho.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit el dictat i la fitxa on està escrit.

FEM UN CONTE (expressió escrita)
ACTIVITAT
Primer es tria un personatge, uns adjectius i un lloc de les capsetes corresponents per poder fer el conte seguint un esquema que tenen amb fulls de colors segons sigui el començament, el nus o l’acabament del conte.

OBJECTIU
Escriure correctament un conte.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit el conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LÒGICO-2 (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i uns botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada . Les fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.

 

JOCS DE LLENGUA (ortografia i gramàtica)
ACTIVITAT
Es resolen diferents sopes de lletres o mots encreuats en unes fitxes plastificades i uns retoladors “d’aigua”. Després de fer la comprovació amb els correctors corresponents, s’esborren amb un paper humit.

OBJECTIU
Escriure correctament paraules del vocabulari treballat.

AVALUACIÓ

Es fa la correcció amb els correctors corresponents que poden agafar els alumnes un cop han escrit totes les paraules. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

DÒMINO SIL·LÀBIC (lèxic)
ACTIVITAT
Es construeix un dòmino de paraules amb les fitxes de plàstic que tenen síl·labes escrites .

OBJECTIU
Escriure correctament paraules separades en síl·labes que han sortit al dòmino.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules separades en síl·labes. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.


ACCIONS (lèxic i gramàtica - verbs)
ACTIVITAT
S’aparella el dibuix amb l’acció que representa, que són en unes fitxes de fusta, i es construeix la frase corresponent (girant la fusteta del nom de l’acció , hi ha el verb corresponent a la frase) .

OBJECTIU
Escriure correctament els verbs representats en les accions dibuixades i fer-ne una frase.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases corresponents a l’acció. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

QUÈ FAIG ?  (expressió oral i escrita)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure frases que corresponguin a l’acció del dibuix de la casella segons on caigui el dau.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament  frases.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

RODOLINEM (lèxic – fer rodolins)
ACTIVITAT
Es tria un tarja de la capsa. A la tarja hi ha escrites dues paraules que rimen, i li serviran per escriure un rodolí.  

OBJECTIU
Escriure correctament rodolins.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit els rodolins. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.


SONS R / RR (expressió oral i escrita)
ACTIVITAT
S’ha de buscar noms dels dibuixos de la làmina plastificada que tinguin r o rr. Primer es diuen els noms al company i després s’escriuen en una fitxa i se’n fa una frase.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament els noms dels dibuixos que tinguin r o rr

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... del 2n trimestre a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...).

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent del 2n trimestre. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després responen unes preguntes sobre el conte, una sopa de lletres, endevinalles...

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

3r Trimestre

 

DIR PARAULES-3(parlar ,escoltar i escriure)
ACTIVITAT
Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” on s’han de dir i escriure paraules seguint les ordres llegint on li ha tocat a l’alumne (va rodant amb el dit fins que el company diu stop (no hi ha daus ni fitxes).  Les ordres són del tipus :  Paraules amb tj, tx, de tres o més síl·labes...

OBJECTIU
 Dir i escriure paraules a partir d’unes ordres.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

MECANISMES-3(comprensió i expressió escrita)
ACTIVITAT
Fitxes d’ortografia amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les paraules de les normes ortogràfiques.

OBJECTIU
 Escriure paraules a partir d’unes normes ortogràfiques treballades a la classe.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

LA RESPOSTA-3 (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir un petit text i contestar les respostes. Pot ser : escrivint, triant la resposta correcta ...

OBJECTIU
Llegir, entendre un text de diferents tipologies.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

COMPRENSIÓ-3 (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Fitxes de comprensió lectora amb cartolines i fulls fotocopiables pels alumnes on escriuen les respostes. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

 OBJECTIU
Llegir, entendre un text.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb unes ulleres “màgiques”.

CAL·LIGRAMES (expressió escrita i lèxic)
ACTIVITAT
Llegir i escriure diferents cal·ligrames en unes fitxes preparades.

OBJECTIU
Llegir i escriure cal·ligrames.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit els cal·ligrames.. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LA CARTA (expressió escrita)
ACTIVITAT
Primer es tria una salutació per dirigir-nos a la persona que volem escriure la carta seguint un esquema que tenen amb fulls de colors diferents segons sigui el començament, el nus o l’acomiadament de la carta.

OBJECTIU
Escriure correctament una carta.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit la carta. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

LÒGICO-3 (comprensió, ortografia)
ACTIVITAT

El material és un tauler amb fitxes per treballar diferents continguts i uns botons de colors.

 OBJECTIU
 Llegir i fer l’activitat proposada . Les fitxes es canvien cada trimestre segons els continguts treballats.

AVALUACIÓ

És autocorrectiu amb els botons de colors girant la fitxa al darrere.

 

FEM I NO FEM (expressió oral - frases)
ACTIVITAT

Joc manipulatiu tipus “Joc de l’oca” per dir i escriure frases que corresponguin a l’acció del dibuix de la casella segons on caigui el dau.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament  frases.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

COMPRENSIÓ LECTORA (comprensió lectora)
ACTIVITAT
Llegir un petit text i contestar les respostes.

OBJECTIU
Llegir, entendre un text.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les respostes. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

PARLEM i gravem (expressió oral)
ACTIVITAT
S’ha d’explicar la historieta de les làmines per parelles, fent un diàleg o explicant una vinyeta cada un, per poder-la gravar a l’ordinador i després poder-la escoltar. (en un programa com l’audacity, per exemple)

OBJECTIU
Explicar una historieta corresponent a les vinyetes d’una manera coherent.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop s’escolta la gravació de la historieta que han fet els alumnes. Si no és correcte, es pot tornar a gravar amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ESCRIVIM-3 (expressió escrita)
ACTIVITAT

Fitxes d’expressió escrita amb cartolines i fotocopiables pels alumnes on escriuen les diferents expressions escrites. Els textos són de tipologia diversa : endevinalles, poemes...

OBJECTIU
Llegir i escriure frases  i textos .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les frases. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

CAMINS DE LA L·L (expressió oral i escrita)
ACTIVITAT
S’ha de buscar noms dels dibuixos de la làmina plastificada que tinguin l·l en els dibuixos del camí del joc tipus “oca” segons on caigui la fitxa, comptant el número que ens surt al dau. Primer es diuen els noms al company i després s’escriuen en una fitxa i se’n fa una frase.

OBJECTIU
Dir i escriure correctament els noms dels dibuixos que tinguin l·l .

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit les paraules. Si no és correcte, es torna a escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

ORDINADOR (competències lingüístiques)
ACTIVITAT

Posem el CD corresponent al llibre de text de l’alumne i resolem diferents exercicis de gramàtica, lèxic, compressió ... del 3r trimestre a l’ordinador.

També fem diferents exercicis connectant-se a internet (Edu365, La motxilla...).

OBJECTIU
Resoldre diverses activitats relacionades amb els continguts de cada trimestre..

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa l’activitat a l’ordinador. Si no és correcte, es torna a fer i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

 

ORDENAR TEXTOS (expressió escrita i memòria)
ACTIVITAT
 S’ordenen les paraules d’un text que està tallat a trossos i després s’escriu ordenadament.  Els textos són coneguts i treballats a la classe i de tipologies diverses : poesies, endevinalles, cançons...

OBJECTIU
Escriure correctament els textos treballats .

AVALUACIÓ

Es fa la correcció amb els correctors corresponents que poden agafar els alumnes un cop han escrit tot el text. Si no és correcte, es torna a llegir i escriure amb l’ajuda d’un company o de la mestra.

BIBLIOTECA D’AULA (comprensió escrita)
ACTIVITAT

Llegir un conte de la biblioteca de la classe durant la setmana a casa. Cada divendres quan el tornen fan una breu explicació oral del que més els ha agradat i després fan la fitxa corresponent del 3r trimestre. En aquesta fitxa escriuen el títol del conte, l’autor, l’il·lustrador, la col·lecció i l’editorial. Després busquen un personatge, una acció i un lloc del conte per fer una frase i un dibuix.

OBJECTIU
Llegir i comprendre frases i textos .

Canviar-se el conte amb una certa autonomia : posar-se el gomet verd, groc o vermell a la graella i apuntar-se el que agafen per la propera setmana.

AVALUACIÓ

Es fa directament un cop es revisa la fitxa on l’alumne ha escrit lla fitxa del conte. Si no és correcte, es torna a llegir i es rectifica amb l’ajuda d’un company o de la mestra.
 

Per tal de treballar tots aquests racons de llengua catalana en els dos cursos del cicle Inicial s'han programat per aquest curs escolar sessions setmanals de mitja hora per cada curs. Aquestes sessions es distribueixen de la següent manera:

- 2 Sessions pels racons de llengua catalana dins de la 6a hora de Català.

- 1 Sessió per la biblioteca d'aula dins de Les Estructures Comuns.

Cada alumne disposa d’una tarja amb una graella dels racons on els alumnes anoten el dia que l'han realitzat, i és aquí on posem un gomet o puntet verd, groc o vermell si el racó ha sortit bé, regular o malament.

A més cada mestre tutor disposa d'una graella amb els objectius que es treballen a cada racó i la va omplint amb l'observació directa.