CICLE MITJÀ

RACONS CICLE MITJÀ

LENGUA CASTELLANA

S’han organitzat els següents racons de Llengua Castellana adaptats als dos cursos de Cicle Mitjà.
Els racons es realitzen dins l’horari de Llengua Castellana, generalment els divendres.
Cada tutor pot adaptar els racons a les seves necessitats: una vegada a la setmana o quinzenal.
El que més es treballa són els apartats de: Vocabulari, Expressió Escrita i Oral, i, Gramàtica.

MEMORY DE PALABRAS : (LÈXIC)

És un joc de cartes diferenciat en dues parts: noms i dibuixos.
Quan es comença el racó es fan les parelles correctes de nom+dibuix.
Després es barregen les cartes i es col.loquen els dibuixos de cap per avall. Es reparteix a cada jugador els cartonets amb uns quants noms i comença el joc del Memory.
En una fitxa han d’anar escrivint els noms dels dibuixos encertats.

Poden jugar-hi quatre alumnes o més.
El control del racó el fa el/la mestre/a i es valora l’aprenentatge del vocabulari castellà a més de la capacitat per memoritzar.

CONTINUAR UNA HISTORIA : (expressión escrita, imaginación)

En un tauler on hi ha diferents  classes de paraules han de llençar un dau i anar a les caselles que els toca .
S’han d’apuntar les paraules que els ha tocat en les tirades i amb elles construir un text amb sentit.
-A tercer fan tres tirades, per tant són tres paraules per a imaginar i escriure el seu text.
- A quart , les tirades són quatre.
La correcció dels textos la fa el/la mestre/a.

LA OCA: (vocabulario)

Es juga com en el joc de l’Oca però, els diferents taulers contenen dibuixos de paraules amb alguna dificultat ortogràfica.
Han d’escriure el nom del dibuix de la casella en una fitxa ja preparada.
Poden jugar-hi 4 alumnes.
Els taulers preparats són de les lletres: N, T, J, M, P, O, Q, LL, L.
La correcció de les fitxes la fa el/la mestre/a.

DÓMINO DE PALABRAS : (vocabulario)

Poden realitzar-lo 4 alumnes.
En els cartonets del dòmino hi ha un dibuix i una paraula. Han d’anar fent el dòmino fent coincidir nom i dibuix.
Els mots utilitzats en aquest racó pertanyen a diferents camps semàntics. Són: esports, material escolar, temps atmosfèric i mals.
L’últim alumne-a en col.locar  els cartonets ha de realitzar una penyora que li manen els altres del grup. La dita penyora estarà consensuada entre el grup i el/la mestre-a.

DICTADO

Dos alumnes realitzen aquest racó. Cada dictat treballa un aspecte ortogràfic diferent.
Es prepara el dictat i l’un el dicta a l’altre. Després fan la correcció (un corregeix el dictat de l’altre) seguint les pautes donades i finalment copien les paraules errades cinc vegades cadascuna.
La valoració la fa el/la mestre-a tenint en compte la quantitat de faltes realitzades i la bona lletra.

EXPRESIÓN ESCRITA

Aquest racó té dues parts:
1ª : Es tracta de completar històries ja començades i amb personatges ja establerts.

2ª Es tracta de crear històries en les quals ja està escrit el final i amb personatges proposats.
Poden realitzar-lo varis alumnes a la vegada.

FORMAR FRASES: (gramática)

Hi ha dos racons preparats: un per a tercer i l’altre per a quart, amb diferent grau de dificultat.
Poden realitzar-lo 2 alumnes o ,també, individualment.
Amb uns cartonets ja preparats els alumnes han de construir diferents frases tenint en compte: subjecte-verb-complements.
Les frases s’han d’escriure en unes fitxes pautades i la correcció la fa el/la mestre-a.
Es valora el sentit de la frase i l’ordre dels seus components

RELACIONAR : ( Vocabulario)

Racó preparat per a fer-lo 2 o 3 alumnes.
Consta de diferents làmines preparades per temes on han d’anar col.locant els diferents noms dels objectes o persones que hi surten dibuixats.
Cada vegada que realitzen aquest racó poden fer tres o quatre làmines de vocabularis de diferents situacions.
La correcció la fa el/la mestre-a quan tenen la làmina completada.

EXPRESIÓN ORAL

L’alumne que realitza aquest racó ha d’inventar-se una història o conte per tal de llegir-lo i enregistrar-lo  en el programa de l’ordinador. També es pot enregistrar la lectura d’alguna història o expressió escrita treballats a classe.
Després, tota la classe escolta la gravació per tal d’anar identificant errades fetes al parlar.