|
RACONS
CICLE MITJÀ |
LLENGUA CATALANA
S'han organitzat els
següents racons adaptats a cada un dels cursos del cicle: |
|
|
QUI ÉS QUI? : (expressió oral) Es realitza a 3r durant els dos primers trimestres i a
4rt durant el 1r Trimestre. Juguen dos alumnes. En dos taulers es col·loquen les cartes de personatges
infantils (iguals per als dos jugadors) i un dels alumnes fa preguntes a
l'altre per poder endevinar quina és la carta que el contrari ha girat. Les
preguntes fan referència a la descripció (roba, acompanyaments, cara,
cabells…). Quan s'endevina la carta canvia el torn de preguntes. El control d'aquest racó és amb la presència directa del
mestre-a. Es valora l’expressió oral dels alumnes en quan a preguntes sobre la
descripció.
|
|
|
RODOLINEM : (expressió escrita) Es realitza individualment. Amb uns cartonets on hi ha escrites dues paraules que
rimen, l'alumne-a ha de fer un rodolí, escriure'l en una fitxa i fer-ne el dibuix. En cada fitxa s'han de fer tres rodolins. La correcció es realitza en el mateix moment, si és
possible. És un racó de preparació cap a la poesia. La valoració del racó està centrada en la facilitat en
trobar paraules que rimen i ,a més, tinguin sentit en el rodolí. |
|
|
COMPRENSIÓ 1 : (comprensió lectora) L'alumne-a realitza una sèrie de fitxes preparades,
tretes del "Lector" ,adaptades al Cicle Mitjà. Les fitxes estan
seriades per ordre de dificultat i treballen aspectes de la comprensió
lectora. Es realitza individualment i, a ser possible, sense la
intervenció de la mestra. La correcció la realitza el/la tutor-a posteriorment. La valoració del racó té com a prioritat la comprensió
lectora dels enunciats de les tasques a realitzar. |
|
|
DICTATS : (ortografia) Dos alumnes realitzen aquest racó. Cada dictat tracta un aspecte ortogràfic diferent. Es preparen el dictat i l'un el dicta a l'altre. Després
fan la correcció de les faltes seguint les pautes donades i finalment copien
les paraules errades cinc vegades. Els aspectes ortogràfics tractats són (tant a 3r com a
4rt) : l'apòstrof, R-RR, B-V, G-J , -AVA, -R final. La valoració té en compte la quantitat de faltes
realitzades i la bona lletra. |
|
|
L'APÒSTROF : (ortografia , gramàtica) Mitjançant uns cartonets preparats els-les alumnes trien
diferents paraules i han de col·locar-hi els articles o preposicions que
demana la fitxa que, seguidament, han d'omplir. A 3r es treballa: el-la-l'-els-les-de-d' A 4rt es realitzen frases amb els components de :
subjecte , verb i complements amb preposicions (a, de, per, dels, de l',
pels…..) És un racó individual. La correcció la realitza el/la tutor-a. La valoració del racó té en compte el número d’errades
fetes pels alumnes. |
|
|
HISTORIETES : (expressió oral) El realitzen dos alumnes. Cada alumne-a es pensa la historieta que ha triat
d'entre vàries que estan preparades, i, seguint unes pautes donades. Quan
s'han preparat el seu relat l'han d'explicar al company/a al mateix temps que
s’enregistra en l’ordinador i es guarda en la carpeta que té cada alumne-a .
Després s'escolta l'enregistrament perquè s'adonin de com han pronunciat i
també de com han explicat. L'enregistrament es fa en una altra aula. Les historietes estan graduades en dificultat i en
llargària segons siguin per tercer o per quart. La valoració del racó té en compte : el to de veu, la
repetició de les mateixes paraules vàries vegades i la imaginació en inventar
una historieta a partir d’uns còmics proposats i muts.
|
|
|
Un dia a la setmana l'alumne-a s'enduu un llibre de la
biblioteca d'aula cap a casa i l'ha de llegir durant la setmana. El dia
corresponent de la pròxima setmana, quan el retorna, ha d'omplir la fitxa del
llibre, preparada, i fer un dibuix o un text sobre el llibre que ha llegit. A 3r escriuen algun trosset del llibre que els hagi
agradat més. A 4rt fan un curt resum del què tracta el llibre. Cada setmana algun o alguns alumnes expliquen, oralment,
el resum del seu llibre. |
|
|
POEMES : ( expressió escrita) Racó individual. A partir d'una sèrie de poemes adequats a l'edat dels
alumnes del cicle, aquest composen el trencaclosques del poema escollit. Han
de realitzar un dibuix del mateix poema. També han d’escriure el poema en
l’ordinador i guardar-lo en la seva carpeta. Algun que altre poema el poden aprendre de memòria en el
mateix moment que realitzen el racó. El control d'aquest racó és amb la presència directa de
la mestra. Es valora la rapidesa en el muntatge del poema i també en la
memorització del mateix. |
|
|
DÒMINO : (ortografia,
expressió oral i expressió mímica) El realitzen dos o tres alumnes. Amb unes cartes on hi ha paraula i dibuix van fent el dòmino.
Qui no pot col·locar cap carta "paga penyora" . Les penyores es
realitzen al finalitzar el joc i consisteixen en que cada alumne-a ha
d'expressar amb mímica un dels dibuixos de les cartes i qui ho endevina ha
complert la penyora. L'escenificació és rotativa. És realitza a 4rt curs. És autocorrectiu. El control d’aquest racó és amb la presència del
mestre-a i es valoren els aspectes ortogràfics treballats en el racó, a més
de l’expressió mímica.
|
|
|
CONTRARIS :
(lèxic) És un racó on poden jugar-hi dos o tres alumnes. Es realitza a 4t. Són unes cartes preparades on s’ha d’aparellar diferents
dibuixos-noms que són contraris. Cada parella que l’alumne-a realitza l’ha d’escriure en una fitxa. Es treballen els contraris i es valora la capacitat de relació de les fitxes doncs hi ha paraules repetides però amb dibuixos diferents, llavors l’alumne-a ha de saber fer coincidir els dibuixos. |
||
FAMÍLIES DE PARAULES (lèxic) Racó individual o col.lectiu. Es tracta d’agrupar un munt de cartes amb noms per famílies de
paraules. Pot haver-hi intercanvi de cartes o pot realitzar-se individualment
fent les diferents famílies. És un racó més adequat per a 4t curs però al tercer trimestre de 3r
també pot utilitzar-se. És valora la facilitat de l’alumne en agrupar les famílies de
paraules i la correcció la fa el mestre-a ja que queda reflectit el treball
en una fitxa ja preparada. |
|
|
FEM UN CONTE - Realitzat per parelles. Seguint un model donat, els dos alumnes inventen el seu
conte. L'han d'escriure en un foli pautat i tots dos escriuen el mateix alhora que decideixen i comenten com
fer-ho. A 3r s'introdueix el primer model de conte durant el 2on
Trimestre. A 4t el model de conte està més ampliat. Els contes es llegeixen en veu alta als altres alumnes
de la classe. La correcció es realitza per part de la tutora. Es valora la capacitat imaginativa dels alumnes i també
la bona presentació de l’escrit. El racó de “La carta “ es realitza a 4t: són 3 fitxes pautades, en
una escriuen la carta, en l’altra fan el sobre amb l’adreça i en la tercera
han d’escriure l’adreça del remitent. |
|
|
LLENGUATGE : (expressió escrita) Racó individual on l'alumne-a realitza diverses fitxes
preparades que fan referència a diversos aspectes del llenguatge : gènere,
nombre, noms, …i sobretot la formació de frases i la seva ordenació en un
text. Són fitxes que el mateix alumne-a pot controlar doncs,
quan les ha acabades, pot corregir-se-les amb les ulleres del racó que
serveixen per a llegir les respostes amagades. El racó es presenta a 3r i continua a 4t, amb el
corresponent grau de dificultat segons el curs. Es valora la realització correcta del racó a més de l’honradesa
en l’autocorrecció. |
|
|
Racó realitzat a tercer i quart. Consisteix en una sèrie de fitxes pautades que van evolucionant des
de l’ordre alfabètic fins a la recerca de paraules en el diccionari,
necessari per a realitzar el racó. És un racó individual i supervisat pel mestre-a La valoració del racó depèn del curs: a tercer es valora més la bona
assimilació de l’ordre alfabètic i a quart es valora la rapidesa en cercar
les paraules en el diccionari. |
|
|
ORTOGRAFIA : FRASES Racó preparat per 3r i també per 4t, amb grau diferent
de dificultat. Poden realitzar-lo dos alumnes o , també,
individualment. Mitjançant uns cartonets preparats, els/les alumnes han
de construir diferents frases tenint en compte: subjecte-verb-complements
(que ja estan separats en diferents capses). Les frases s’han d’escriure en unes fitxes pautades pel
racó. La correcció la fa el/la mestre-a. Es valora : el sentit de la frase i l’ordre dels seus
components. |
|
|
BINGO DE SONS Racó realitzat a tercer. És un racó conjunt, tota la classe. Cada alumne-a té un cartonet amb diferents paraules
monosíl.labes i amb tots els sons vocàlis (a-é-è-i-ó-ò-u). El-la mestre-a va pronunciant les paraules d’un llistat
i cada alumne-a ha d’anar tapant les paraules escoltades i que té fins a
completar el seu cartonet, llavors canta Bingo. Es treballen els diferents sons vocàlics a més de
l’atenció dels alumnes. Es valora la capacitat d’atenció i concentració de cada
alumne a l’hora d’escoltar. |
|
|
ENDEVINALLES Es realitza el racó en l’ordinador on es busca l’adreça de les
endevinalles i l’alumne ha d’anar passant les diferents endevinalles. Si no
escriu correctament la resposta no pot passar a la següent endevinalla. Es realitza el racó a 4t. |
|
|
El realitzen 3 o 4 alumnes. És un joc de cartes (noms-dibuixos) que treballa les
paraules homòfones . Cada alumne aparella les que pot i després han d'anar
agafant les dels altres per a poder fer totes les parelles possibles .
L'alumne-a que es queda amb una sola carta és la mona, doncs aquesta carta és
parella de la que s'ha amagat al
principi del joc. Els alumnes es controlen ells mateixos, encara que algun
necessiti l'ajuda del mestre-a. Es valora la facilitat dels alumnes en reconèixer els
dibuixos que corresponen a les paraules homòfones. No és important perdre o
guanyar.
|
|
|
SÍL·LABES 1 i 2 (ortografia) La finalitat és treballar la classificació de les
paraules segons el nombre de síl.labes. A 3r la classificació es realitza amb cartonets per
formar paraules amb diferent número de síl·labes. A 4rt és una mica més complicat, doncs, han de buscar la
síl·laba tònica de les paraules i a més classificar-les en agudes, planes i
esdrúixoles. S'omple una fitxa adequada a cada curs. La correcció la realitza el/la mestre/a posteriorment. Es valora la correcta classificació de les paraules
donades.
|
||
GRAMÀTICA : Racó individual on l'alumne-a realitza una sèrie de
fitxes de Gramàtica que tracten diferents aspectes (masculí-femení,
majúscules. singular-plural, verbs, pronoms, derivats…) Són fitxes que poden controlar els mateixos alumnes al
final de la seva realització doncs en els models hi ha les solucions amagades
i per llegir-les han de posar-se una mena d'ulleres vermelles. El racó es realitza a 3r i a 4t doncs les fitxes estan
adequades a cada curs. La valoració del racó es fa segons el número d’errades
en cada fitxa i que els propis alumnes han de marcar honradament. Segons l’aspecte gramatical tractat la valoració pot ser
més o menys estricta.
|
|
|
Realitzen el racó 4 alumnes que juguen al parxís i un
altre que ensenya els dibuixos. En cada casella que cauen hi ha un número que correspon
a un dibuix que ensenya l'alumne que no juga. Vist el dibuix han d'escriure
el nom del mateix en una fitxa preparada, al mateix temps que hi posen el
número per, al final, fer ells mateixos l'autocorrecció en la mateixa fitxa.
L'alumne-a que no juga fa de supervisor. Les paraules del parxís tenen totes alguna dificultat
ortogràfica. Aquest racó es realitza a 4rt curs. Es valora l’ortografia de les paraules escrites que
abans de fer el racó han estat revisades. |
|
|
COMPRENSIÓ 2 És un recull de fitxes autocorrectives sobre comprensió que
l’alumne-a ha de realitzar i pot corregir amb les ulleres vermelles que li
permeten veure les solucions amagades en la fitxa. La valoració la fa el mestre-a tenint en compte el nombre d’errades
de l’alumne-a. Es realitza a 4t.
|
|
|
RESUMIR (expressió escrita) Tenint com a eina del racó un llibre de lectures, l’alumne-a n’escull
una per tal de fer-ne el resum més adient. Les lectures són adequades als alumnes de 4t . És un racó individual i la correcció la fa el mestre-a. Es valora la capacitat de síntesi dels alumnes i el saber extreure
les idees principals d’un text. |
|
|
i també.... |
Igual com en tots els cicles, cada alumne va treballant
els diferents racons seguint el seu propi ritme de treball. En la graella de
cada racó anota el dia que l'ha realitzat i després passa al racó següent. Hi
ha racons individuals i altres que s'han de realitzar per parelles o petits
grups. Els dos tutors del cicle estan junts a l’aula en el
moment que es realitza el treball per racons, d'aquesta manera poden atendre
millor els diferents alumnes i observar el grau d'acompliment dels objectius
previstos en cada racó, per això disposen d'unes graelles on anoten si cada
alumne ha assolit o no els objectius previstos en el racó que treballa aquell
dia
|
|
RACONS CATALÀ
Cicle Mitjà |
|
||
|
1r. Trimestre |
2n. Trimestre |
3r. Trimestre |
|
TERCER CURS |
. Qui és qui ? . Ortografia : Síl·labes . Ortografia : Apòstrof. . Comprensió 1 . Dictat . Rodolinem . Poemes . Historietes . Biblioteca |
. Bingo de sons . Ortografia : Frases . Comprensió 1 . Dictat . Llenguatge . El nostre conte . Diccionari . Historietes . La mona . Biblioteca |
. Ortografia : Frases, r/rr . Comprensió 2 . Dictat . Gramàtica . Llenguatge . Diccionari . El nostre conte . Biblioteca |
|
|
RACONS CATALÀ
Cicle Mitjà |
|
||
|
1r. Trimestre |
2n. Trimestre |
3r. Trimestre |
|
QUART CURS |
. Qui és qui ? . Contraris . Ortografia : síl·labes 1
i síl·labes 2 Ortografia : Apòstrof . Comprensió 1 . Dictat . Poemes . . Historietes . Biblioteca |
. Ortografia : síl·labes 2 . Historietes . El nostre conte i la carta . Dictat . La mona . Dòmino . Contraris . Ortografia : Frases . Ortografia : Frases, r/rr . Famílies de paraules . Biblioteca |
. Comprensió 2 . Parxís ortogràfic . Diccionari . Dictat . Gramàtica . Poemes . Resumir . Famílies de paraules . Endevinalles . Biblioteca |
|
|
RACONS CATALÀ 3r. |
trimestre |
|
RACONS CATALÀ 4r. |
trimestre |
|
|
|
|
|
|
x |
Biblioteca |
1-2-3 |
x |
Biblioteca |
1-2-3 |
|
Bingo de sons |
2 |
x |
Comprensió 1 |
1 |
x |
Comprensió 1 |
1-2 |
x |
Comprensió 2 |
3 |
x |
Comprensió 2 |
3 |
|
Contraris |
1-2 |
x |
Diccionari |
2-3 |
x |
Diccionari |
3 |
x |
Dictat |
1-2-3 |
x |
Dictat |
1-2-3 |
|
El nostre conte |
2-3 |
|
Dòmino |
2 |
x |
Gramàtica |
3 |
|
El nostre conte i la carta |
2-3 |
x |
Historietes |
1-2 |
|
Endevinalles (ordinador) |
3 |
x |
La Mona |
2 |
|
Famílies de paraules |
2-3 |
|
Llenguatge |
2-3 |
x |
Gramàtica |
3 |
x |
Ortografia : Apòstrof |
1 |
x |
Historietes |
1-2- |
x |
Ortografia : Frases |
2 |
x |
La Mona |
2 |
|
Ortografia : Frases i r/rr |
3 |
x |
Ortografia : Apòstrof |
1 |
|
Ortografia : Síl·labes |
1 |
x |
Ortografia : Frases |
2 |
x |
Poemes |
1 |
|
Ortografia : Frases i r/rr |
2 |
x |
Qui é qui ? |
1 |
|
Ortografia : Síl·labes 2 |
2 |
|
Rodolinem |
1 |
|
Ortografia : Síl·labes 1 i 2 |
1 |
|
|
|
|
Parxís ortogràfic |
3 |
|
|
|
x |
Poemes |
1-3 |
|
|
|
x |
Qui és qui ? |
1 |
|
|
|
|
Resumir |
3 |
|
18 |
|
|
22 |
|