CICLE MITJÀ

RACONS CICLE MITJÀ

LLENGUA CATALANA

 

S'han organitzat els següents racons adaptats a cada un dels cursos del cicle:

 

QUI ÉS QUI? : (expressió oral)

   

Es realitza a 3r durant els dos primers trimestres i a 4rt durant el 1r Trimestre.

Juguen dos alumnes. 

En dos taulers es col·loquen les cartes de personatges infantils (iguals per als dos jugadors) i un dels alumnes fa preguntes a l'altre per poder endevinar quina és la carta que el contrari ha girat. Les preguntes fan referència a la descripció (roba, acompanyaments, cara, cabells…). Quan s'endevina la carta canvia el torn de preguntes.

El control d'aquest racó és amb la presència directa del mestre-a.

Es valora l’expressió oral dels alumnes en quan a preguntes sobre la descripció.

    

 

RODOLINEM : (expressió escrita)

 

Es realitza individualment.

Amb uns cartonets on hi ha escrites dues paraules que rimen, l'alumne-a ha de fer un rodolí, escriure'l en una fitxa i fer-ne el dibuix.

En cada fitxa s'han de fer tres rodolins. 

La correcció es realitza en el mateix moment, si és possible.

És un racó de preparació cap a la poesia.

La valoració del racó està centrada en la facilitat en trobar paraules que rimen i ,a més, tinguin sentit en el rodolí.

   

 

COMPRENSIÓ 1 : (comprensió lectora)

 

L'alumne-a realitza una sèrie de fitxes preparades, tretes del "Lector" ,adaptades al Cicle Mitjà. Les fitxes estan seriades per ordre de dificultat i treballen aspectes de la comprensió lectora.

Es realitza individualment i, a ser possible, sense la intervenció de la mestra.

La correcció la realitza el/la tutor-a posteriorment.

La valoració del racó té com a prioritat la comprensió lectora dels enunciats de les tasques a realitzar.

 

 

 

DICTATS : (ortografia)

 

Dos alumnes realitzen aquest racó.

Cada dictat tracta un aspecte ortogràfic diferent.

Es preparen el dictat i l'un el dicta a l'altre. Després fan la correcció de les faltes seguint les pautes donades i finalment copien les paraules errades cinc vegades.

Els aspectes ortogràfics tractats són (tant a 3r com a 4rt) : l'apòstrof, R-RR, B-V, G-J , -AVA, -R final.

La valoració té en compte la quantitat de faltes realitzades i la bona lletra.

 

 

L'APÒSTROF : (ortografia , gramàtica)

 

Mitjançant uns cartonets preparats els-les alumnes trien diferents paraules i han de col·locar-hi els articles o preposicions que demana la fitxa que, seguidament, han d'omplir.

A 3r es treballa: el-la-l'-els-les-de-d'

A 4rt es realitzen frases amb els components de : subjecte , verb i complements amb preposicions (a, de, per, dels, de l', pels…..)

És un racó individual.

La correcció la realitza el/la tutor-a.

La valoració del racó té en compte el número d’errades fetes pels alumnes.

 

 

HISTORIETES : (expressió oral)

 

El realitzen dos alumnes.

Cada alumne-a es pensa la historieta que ha triat d'entre vàries que estan preparades, i, seguint unes pautes donades. Quan s'han preparat el seu relat l'han d'explicar al company/a al mateix temps que s’enregistra en l’ordinador i es guarda en la carpeta que té cada alumne-a . Després s'escolta l'enregistrament perquè s'adonin de com han pronunciat i també de com han explicat. L'enregistrament es fa en una altra aula.

Les historietes estan graduades en dificultat i en llargària segons siguin per tercer o per quart.

La valoració del racó té en compte : el to de veu, la repetició de les mateixes paraules vàries vegades i la imaginació en inventar una historieta a partir d’uns còmics proposats i muts.

   

 

 BIBLIOTECA: (comprensió escrita,expressió escrita i oral)

 

Un dia a la setmana l'alumne-a s'enduu un llibre de la biblioteca d'aula cap a casa i l'ha de llegir durant la setmana. El dia corresponent de la pròxima setmana, quan el retorna, ha d'omplir la fitxa del llibre, preparada, i fer un dibuix o un text sobre el llibre que ha llegit.

A 3r escriuen algun trosset del llibre que els hagi agradat més.

A 4rt fan un curt resum del què tracta el llibre.

Cada setmana algun o alguns alumnes expliquen, oralment, el resum  del seu llibre.

 

 

POEMES : ( expressió escrita)

 

Racó individual. 

A partir d'una sèrie de poemes adequats a l'edat dels alumnes del cicle, aquest composen el trencaclosques del poema escollit. Han de realitzar un dibuix del mateix poema. També han d’escriure el poema en l’ordinador i guardar-lo en la seva carpeta.

Algun que altre poema el poden aprendre de memòria en el mateix moment que realitzen el racó.

El control d'aquest racó és amb la presència directa de la mestra.

Es valora la rapidesa en el muntatge del poema i també en la memorització del mateix.

  

 

DÒMINO : (ortografia, expressió oral i expressió mímica)

 

El realitzen dos o tres alumnes.

Amb unes cartes on hi ha paraula i dibuix van fent el dòmino. Qui no pot col·locar cap carta "paga penyora" . Les penyores es realitzen al finalitzar el joc i consisteixen en que cada alumne-a ha d'expressar amb mímica un dels dibuixos de les cartes i qui ho endevina ha complert la penyora. L'escenificació és rotativa.

És realitza a 4rt curs.

És autocorrectiu. 

El control d’aquest racó és amb la presència del mestre-a i es valoren els aspectes ortogràfics treballats en el racó, a més de l’expressió mímica.

  

 

CONTRARIS : (lèxic)

 

És un racó on poden jugar-hi dos o tres alumnes. Es realitza a 4t.

Són unes cartes preparades on s’ha d’aparellar diferents dibuixos-noms que són contraris.

Cada parella que l’alumne-a realitza l’ha d’escriure en una fitxa.

Es treballen els contraris i es valora la capacitat de relació de les fitxes doncs hi ha paraules repetides però amb dibuixos diferents, llavors l’alumne-a ha de saber fer coincidir els dibuixos.

FAMÍLIES DE PARAULES  (lèxic)

 

Racó individual o col.lectiu.

Es tracta d’agrupar un munt de cartes amb noms per famílies de paraules. Pot haver-hi intercanvi de cartes o pot realitzar-se individualment fent les diferents famílies.

És un racó més adequat per a 4t curs però al tercer trimestre de 3r també pot utilitzar-se.

És valora la facilitat de l’alumne en agrupar les famílies de paraules i la correcció la fa el mestre-a ja que queda reflectit el treball en una fitxa ja preparada.

   

 

FEM UN CONTE - LA CARTA : (expressió escrita i oral)

 

Realitzat per parelles.

Seguint un model donat, els dos alumnes inventen el seu conte. L'han d'escriure en un foli pautat i tots dos escriuen el mateix  alhora que decideixen i comenten com fer-ho.

A 3r s'introdueix el primer model de conte durant el 2on Trimestre.

A 4t el model de conte està més ampliat.

Els contes es llegeixen en veu alta als altres alumnes de la classe.

La correcció es realitza per part de la tutora.

Es valora la capacitat imaginativa dels alumnes i també la bona presentació de l’escrit.

El racó de “La carta “ es realitza a 4t: són 3 fitxes pautades, en una escriuen la carta, en l’altra fan el sobre amb l’adreça i en la tercera han d’escriure l’adreça del remitent.

    

 

 

LLENGUATGE : (expressió escrita)

 

Racó individual on l'alumne-a realitza diverses fitxes preparades que fan referència a diversos aspectes del llenguatge : gènere, nombre, noms, …i sobretot la formació de frases i la seva ordenació en un text.

Són fitxes que el mateix alumne-a pot controlar doncs, quan les ha acabades, pot corregir-se-les amb les ulleres del racó que serveixen per a llegir les respostes amagades.

El racó es presenta a 3r i continua a 4t, amb el corresponent grau de dificultat segons el curs.

Es valora la realització correcta del racó a més de l’honradesa en l’autocorrecció. 

 

 

 
DICCIONARI

 

Racó realitzat a tercer i quart.

Consisteix en una sèrie de fitxes pautades que van evolucionant des de l’ordre alfabètic fins a la recerca de paraules en el diccionari, necessari per a realitzar el racó.

És un racó individual i supervisat pel mestre-a

La valoració del racó depèn del curs: a tercer es valora més la bona assimilació de l’ordre alfabètic i a quart es valora la rapidesa en cercar les paraules en el diccionari.

 

 

ORTOGRAFIA : FRASES

 

Racó preparat per 3r i també per 4t, amb grau diferent de dificultat.

Poden realitzar-lo dos alumnes o , també, individualment.

Mitjançant uns cartonets preparats, els/les alumnes han de construir diferents frases tenint en compte: subjecte-verb-complements (que ja estan separats en diferents capses).

Les frases s’han d’escriure en unes fitxes pautades pel racó.

La correcció la fa el/la mestre-a.

Es valora : el sentit de la frase i l’ordre dels seus components.

 

 

BINGO DE SONS

 

Racó realitzat a tercer.

És un racó conjunt, tota la classe.

Cada alumne-a té un cartonet amb diferents paraules monosíl.labes i amb tots els sons vocàlis (a-é-è-i-ó-ò-u).

El-la mestre-a va pronunciant les paraules d’un llistat i cada alumne-a ha d’anar tapant les paraules escoltades i que té fins a completar el seu cartonet, llavors canta Bingo.

Es treballen els diferents sons vocàlics a més de l’atenció dels alumnes.

Es valora la capacitat d’atenció i concentració de cada alumne a l’hora d’escoltar.

   

 

ENDEVINALLES

 

Es realitza el racó en l’ordinador on es busca l’adreça de les endevinalles i l’alumne ha d’anar passant les diferents endevinalles. Si no escriu correctament la resposta no pot passar a la següent endevinalla.

Es realitza el racó a 4t.

 

 

LA MONA: (ortografia)

 

El realitzen 3 o 4 alumnes.

És un joc de cartes (noms-dibuixos) que treballa les paraules homòfones . Cada alumne aparella les que pot i després han d'anar agafant les dels altres per a poder fer totes les parelles possibles . L'alumne-a que es queda amb una sola carta és la mona, doncs aquesta carta és  parella de la que s'ha amagat al principi del joc.

Els alumnes es controlen ells mateixos, encara que algun necessiti l'ajuda del mestre-a.

Es valora la facilitat dels alumnes en reconèixer els dibuixos que corresponen a les paraules homòfones. No és important perdre o guanyar.

   

 

SÍL·LABES 1 i 2 (ortografia)

 

La finalitat és treballar la classificació de les paraules segons el nombre de síl.labes.

A 3r la classificació es realitza amb cartonets per formar paraules amb diferent número de síl·labes.

A 4rt és una mica més complicat, doncs, han de buscar la síl·laba tònica de les paraules i a més classificar-les en agudes, planes i esdrúixoles.

S'omple una fitxa adequada a cada curs.

La correcció la realitza el/la mestre/a posteriorment.

Es valora la correcta classificació de les paraules donades.

 

GRAMÀTICA

 

Racó individual on l'alumne-a realitza una sèrie de fitxes de Gramàtica que tracten diferents aspectes (masculí-femení, majúscules. singular-plural, verbs, pronoms, derivats…)

Són fitxes que poden controlar els mateixos alumnes al final de la seva realització doncs en els models hi ha les solucions amagades i per llegir-les han de posar-se una mena d'ulleres vermelles.

El racó es realitza a 3r i a 4t doncs les fitxes estan adequades a cada curs.

La valoració del racó es fa segons el número d’errades en cada fitxa i que els propis alumnes han de marcar honradament.

Segons l’aspecte gramatical tractat la valoració pot ser més o menys estricta.

 

 

 
PARXÍS ORTOGRÀFIC
(ortografia, expressió oral)

 

Realitzen el racó 4 alumnes que juguen al parxís i un altre que ensenya els dibuixos.

En cada casella que cauen hi ha un número que correspon a un dibuix que ensenya l'alumne que no juga. Vist el dibuix han d'escriure el nom del mateix en una fitxa preparada, al mateix temps que hi posen el número per, al final, fer ells mateixos l'autocorrecció en la mateixa fitxa. L'alumne-a que no juga fa de supervisor.

Les paraules del parxís tenen totes alguna dificultat ortogràfica.

Aquest racó es realitza a 4rt curs.

Es valora l’ortografia de les paraules escrites que abans de fer el racó han estat revisades.

   

 

COMPRENSIÓ 2

 

És un recull de fitxes autocorrectives sobre comprensió que l’alumne-a ha de realitzar i pot corregir amb les ulleres vermelles que li permeten veure les solucions amagades en la fitxa.

La valoració la fa el mestre-a tenint en compte el nombre d’errades de l’alumne-a.

Es realitza a 4t.

 

 

RESUMIR  (expressió escrita)

 

Tenint com a eina del racó un llibre de lectures, l’alumne-a n’escull una per tal de fer-ne el resum més adient.

Les lectures són adequades als alumnes de 4t .

És un racó individual i la correcció la fa el mestre-a.

Es valora la capacitat de síntesi dels alumnes i el saber extreure les idees principals d’un text.

 

 

 

i també....

 

Igual com en tots els cicles, cada alumne va treballant els diferents racons seguint el seu propi ritme de treball. En la graella de cada racó anota el dia que l'ha realitzat i després passa al racó següent. Hi ha racons individuals i altres que s'han de realitzar per parelles o petits grups. 

 

Els dos tutors del cicle estan junts a l’aula en el moment que es realitza el treball per racons, d'aquesta manera poden atendre millor els diferents alumnes i observar el grau d'acompliment dels objectius previstos en cada racó, per això disposen d'unes graelles on anoten si cada alumne ha assolit o no els objectius previstos en el racó que treballa aquell dia 


Els racons es van canviant i modificant els diferents trimestres del curs escolar segons les necessitats i els aspectes curriculars que es volen treballar, així com també n’hi ha que s’utilitzen tant a 3r com a 4t.


 

 

RACONS  CATALÀ  Cicle Mitjà

 

 

1r. Trimestre

2n. Trimestre

3r. Trimestre

TERCER   CURS

 

. Qui és qui ?

. Ortografia : Síl·labes

. Ortografia : Apòstrof.

. Comprensió 1

. Dictat

. Rodolinem

. Poemes

. Historietes

. Biblioteca

 

 

. Bingo de sons

. Ortografia : Frases

. Comprensió 1

. Dictat

. Llenguatge

. El nostre conte

. Diccionari

. Historietes

. La mona

. Biblioteca

 

. Ortografia : Frases, r/rr

. Comprensió 2

. Dictat

. Gramàtica

. Llenguatge

. Diccionari

. El nostre conte

. Biblioteca


 

 

RACONS  CATALÀ  Cicle Mitjà

 

 

1r. Trimestre

2n. Trimestre

3r. Trimestre

QUART   CURS

 

. Qui és qui ?

. Contraris

. Ortografia : síl·labes 1 i  síl·labes 2

Ortografia : Apòstrof

. Comprensió 1

. Dictat

. Poemes

. . Historietes

. Biblioteca

 

 

. Ortografia : síl·labes 2

. Historietes

. El nostre conte i la carta

. Dictat

. La mona

. Dòmino

. Contraris

. Ortografia : Frases

. Ortografia : Frases, r/rr

. Famílies de paraules

. Biblioteca

 

 

. Comprensió 2

. Parxís ortogràfic

. Diccionari

. Dictat

. Gramàtica

. Poemes

. Resumir

. Famílies de paraules

. Endevinalles

. Biblioteca


 

RACONS  CATALÀ  3r.

trimestre

 

RACONS  CATALÀ  4r.

trimestre

 

 

 

 

 

 

x

Biblioteca

1-2-3

x

Biblioteca

1-2-3

 

Bingo de sons

2

x

Comprensió 1

1

x

Comprensió 1

1-2

x

Comprensió 2

3

x

Comprensió 2

3

 

Contraris

1-2

x

Diccionari

2-3

x

Diccionari

3

x

Dictat

1-2-3

x

Dictat

1-2-3

 

El nostre conte

2-3

 

Dòmino

2

x

Gramàtica

3

 

El nostre conte i la carta

2-3

x

Historietes

1-2

 

Endevinalles (ordinador)

3

x

La Mona

2

 

Famílies de paraules

2-3

 

Llenguatge

2-3

x

Gramàtica

3

x

Ortografia : Apòstrof

1

x

Historietes

1-2-

x

Ortografia : Frases

2

x

La Mona

2

 

Ortografia : Frases i r/rr

3

x

Ortografia : Apòstrof

1

 

Ortografia : Síl·labes

1

x

Ortografia : Frases

2

x

Poemes

1

 

Ortografia : Frases i r/rr

2

x

Qui é qui ?

1

 

Ortografia : Síl·labes 2

2

 

Rodolinem

1

 

Ortografia : Síl·labes 1 i 2

1

 

 

 

 

Parxís ortogràfic

3

 

 

 

x

Poemes

1-3

 

 

 

x

Qui és qui ?

1

 

 

 

 

Resumir

3

 

18

 

 

22