CICLE SUPERIOR

MATEMÀTIQUES


 RACONS ,OBJECTIUS I PAUTES D'AVALUACIÓ
Racó 1: CARTES MATEMÀTIQUES
OBJECTIU
- Elaborar i utilitzar estratègies personals de càlcul mental per operar amb les quatre operacions bàsiques amb nombres de fins a dues xifres.
- Relacionar gràficament fraccions donades de forma numèrica i viceversa.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- No té agilitat mental en el càlcul mental, s’equivoca sovint.
2.- S’equivoca algunes vegades en el càlcul mental ja que no domina prou bé les taules.
3.- Fa l’operació mentalment però, a vegades, necessita un suport escrit o
compta amb els dits.
4.- Fa bé les operacions mentalment  amb rapidesa i encert.

Racó 2: CALCULEM AMB DAUS

OBJECTIU
- Compondre i descompondre, comparar i ordenar, aproximar, ... nombres en el Sistema Decimal.
- Elaborar i utilitzar estratègies personal de càlcul mental per multiplicar nombres de fins a dues xifres.
PAUTES D'AVALUACIÓ
 1.- No sap descompondre correctament els nombres ni comparar-los.
2.- Descompon i compara correctament els nombres però alguna vegada s’equivoca.
3.- Descompon i compara correctament els nombres en el Sistema Decimal.

Racó 3: DÒMINO

OBJECTIU
- Relacionar multiplicacions i divisions, potències i fraccions amb el seu resultat o grafisme.
- Assolir agilitat mental amb  la pràctica numèrica.


PAUTES D'AVALUACIÓ
 1.- No té agilitat mental en el càlcul mental, s’equivoca sovint.
2.- S’equivoca algunes vegades en el càlcul mental ja que no domina prou bé les taules.
3.- Fa l’operació mentalment però, a vegades, necessita un suport escrit o compta amb els dits.
4.- Fa bé les operacions mentalment  amb rapidesa i encert.

Racó 4: JOCS I FITXES DE NUMERACIÓ

OBJECTIU
- Conèixer i utilitzar l’estructura del sistema de numeració decimal.
- Agafar agilitat mental en les operacions bàsiques.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- No sap descompondre correctament els nombres ni comparar-los.
2.- Descompon i compara correctament els nombres però alguna vegada s’equivoca.
3.- Descompon i compara correctament els nombres en el Sistema Decimal.

Racó 5: TANGRAM 

OBJECTIU
- Construir figures amb i sense pautes a partir de mòduls poligonals.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- No sap construir correctament les figures proposades tot i estar pautades.
2.- Construeix algunes figures pautades però li costa construir figures sense pauta.
3.- Construeix la majoria de figures pautades i algunes sense pauta.
4.- Construeix correctament les figures proposades tant les pautades com les sense pauta.

Racó 6: CONSTRUCCIÓ DE FIGURES GEOMÈTRIQUES 

OBJECTIU
- Distingir i construir models de figures espacials
- Trobar relacions geomètriques entre figures i llurs elements que possibilitin alguna classificació.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- No construeix correctament la figura geomètrica proposada ni reconeix els seus elements.
2.- Construeix correctament la figura però no reconeix la majoria dels seus elements.
3.- Construeix correctament la figura i reconeix alguns dels seus elements.
4.- Construeix correctament la figura geomètrica proposada i reconeix tots els seus elements.

   

Racó 7: GEOPLÀ

OBJECTIU
- Distingir i construir models de figures lineals i planes i trobar relacions geomètriques entre elles i llurs elements que possibilitin alguna classificació.
- Comparar i classificar figures geomètriques per diversos criteris.
- Transformar models geomètrics per obtenir-ne de nous, conservant unes característiques (perímetre, àrea, volum, forma, ...) i variant-ne d’altres. 
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- Li costa distingir i construir les figures planes proposades.
2.- Construeix algunes de les figures planes proposades però li costa distingir-les i classificar-les.
3.- Construeix correctament la majoria de les figures proposades i distingeix algun dels seus elements que permeten la seva classificació.
4.- Construeix i distingeix les figures geomètriques proposades però li costa transformar-les per elaborar-ne de noves.
5.- Construeix i distingeix correctament les figures geomètriques proposades i es capaç de transformar-les i d’obtenir-ne de noves.

Exemple de fitxes:

Construeix amb el GEOPLA un triangle isòsceles, un escalè i un equilàter. Després dibuixa’ls en aquest full i escriu el seu nom al costat de cadascun.   
Construeix amb el GEOPLA tres quadrilàters. Després dibuixa’ls en aquest full i escriu el seu nom al costat de cadascun .

Construeix amb el GEOPLA cinc paral·lelograms. Després dibuixa’ls en aquest full i escriu el seu nom al costat de cadascun.

   

Racó 8: LA CALCULADORA

OBJECTIU
- Adquirir habilitat en la utilització de la calculadora per a la comprovació de resultats i l’elaboració d’estratègies de càlcul.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- Li costa operar amb la calculadora. No sap com realitzar algunes operacions.
2.- S’equivoca sovint a l’hora de calcular amb la calculadora.
3.- Sap com fer les operacions amb la calculadora però algunes vegades s’equivoca en el resultat.
4.- Opera bé amb la calculadora.

Racó 9: JOC DE L’EURO 

OBJECTIU
- Adquirir agilitat en  la descomposició de l’euro amb cèntims i en el càlcul amb euros.
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- No coneix prou bé les equivalències entre les diferents monedes i s’equivoca sovint.
2.- Coneix les diferents monedes d’euro però algunes vegades s’equivoca a l’hora de comptar amb euros.
3.- Coneix les diferents monedes d’euro i compta correctament amb euros.

Racó 10: CÀLCUL MENTAL "EL QUINZET"

OBJECTIU
- Adquirir agilitat en  problemes decàlculmental
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- S'anota al dossier el nombre d'encerts.

Racó 11: ESCRIVIM NÚMEROS 

OBJECTIU
- Adquirir agilitat en  l'escriptura de nombres més grans que deu mil i en els que hi hagi zeros enmig
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- Soluciona fins al 40% dels números proposats en el temps donat.
2.- Soluciona entre el 41% i el 60 % dels números proposats en el temps donat.
3.- Soluciona entre el 61% i el 80 % dels números proposats en el temps donat. 

Racó 12: SÈRIES I SIMETRIES

OBJECTIU
- Resoldre seriacions.

 
PAUTES D'AVALUACIÓ
1.- Soluciona fins al 40% dels números proposats en el temps donat.
2.- Soluciona entre el 41% i el 60 % dels números proposats en el temps donat.
3.- Soluciona entre el 61% i el 80 % dels números proposats en el temps donat. 

     

(Exemples de fitxes)
Cartes Daus Geopla Volums