CEIP RAMON GOMBAL

HISTÒRIA DE L'ESCOLA

Segons consta, l'any 1861, l'ajuntament va crear una escola municipal a càrrec de mossèn Pau Anguerri amb l'obligació de fer estudi cada dia. El 1862 el seu lloc fou ocupat pel vicari de Cubells, Mn Ramon Carabassa. Les classes eren impartides en pisos de lloguer. En aquest darrer any, en una reunió de l'ajuntament es pren l'acord de construir les Escoles Municipals. Tot deuria quedar en bons desitjos perquè consta que en 1868 es llogà la rectoria per a Escola Municipal. En un altre acord del Consistori l’any 1870 també hi ha constància de la necessitat d'un edifici escolar.

Però  no és fins el 28 d'abril de 1923 que l'ajuntament obté d'Enriqueta Puig i Boldú la venda d'una porció de terreny per a la construcció de la casa consistorial, escoles i habitatges per al secretari i mestres, que es corresponen amb les actuals. Per fi Penelles tindria una digna casa d'Escoles doncs la construcció i inauguració tindria lloc poc temps després.

Passada la Guerra Civil hi funcionaven dues aules- nens i nenes- i a finals dels anys 50 s'autoritzà l'aula de pàrvuls –4 i 5 anys- que va estar oberta fins a mitjans dels 80, que tornà a estar tancada per manca d'alumnes, fins que l'any 1992 se'n tornà a autoritzar de nou el funcionament- ja es poden matricular nens de 3 anys- que encara dura ara.
L'any 1974 es va formalitzar l'educació mixta a Primària.

A les darreries dels anys 70 es constituí l'APA i els primers estatuts van ser aprovats a començaments de l'any 1980. En l'actualitat es nomena AMPA per raons d'igualtat de sexes i per seguir la normativa.

El curs 1978-79 s'introduí el Català com a assignatura i al 1981 es va iniciar l'ensenyament en català d'una altra, en concret de les Matemàtiques.
Poc a poc es va anar normalitzant el que podíem ensenyar en la nostra llengua i també el Consell Escolar va poder elegir el nom del centre. Es decidí posar-li “Ramon Gombal”, doncs va ser aquest noble del comtat d'Urgell el que signà l'acta de la fundació del poble de Penelles l'any 1084.

A mitjans dels anys 90 l'escola  va començar a funcionar com agrupament funcional amb Bellcaire, Bellmunt i La Ràpita. Bellcaire es despenjà de l'agrupament pel seu suficient nombre d'alumnes i mestres, i La Ràpita fou requerida a formar part conjunta amb les escoles del seu municipi de Vallfogona de Balaguer. Aleshores per necessitat de veïnatge, tot i no pertànyer a la mateixa comarca, s'hi afegí Castellserà.

Des de l'any 1996 els tres pobles-Bellmunt, Castellserà i Penelles- començaren a organitzar-se fins arribar a constituir-se en la Zona Escolar Rural Espernallac.

L'any 2000 es va restaurar i pintar la façana de l'edifici de l'Escola i l'Ajuntament.

Aquest curs 2006-07 s'ha estrenat una escola nova. Està ubicada al costat de la zona esportiva del poble.

L'escola, actualment és gran i molt il·luminada, i està dotada de totes les instal·lacions.

Consta de dues plantes:

• La planta baixa on hi ha la cuina-menjador, la biblioteca, la sala de professors i direcció, la classe d'Educació Especial i la classe d'Educació Infantil
  • La primera planta on hi ha l'aula d'informàtica, la classe d'anglès i música i les dues classes: 1r-2n-3r, i 4t-5è-6è.

A partir del 2 d'octubre ha entrat en funcionament el menjador escolar amb una mitjana de 8 alumnes diaris. És l'AMPA del centre qui gestiona el servei de menjador i hi ha una monitora qui atén els alumnes de les 12 a les 15 hores.

Com a novetat, en la nova escola hi tenim un pati propi que era una de les mancances de l'antiga escola.

Aquí teniu unes quantes fotos de l'escola nova:

CLASSE D'EDUCACIÓ INFANTIL

CLASSE DELS MITJANS