INICI
        PENELLESESCUT

foto penelles

SITUACIÓ

Penelles es troba situat al sud-est de la comarca de La Noguera, al límit  amb la comarca de L'Urgell, entre Bellmunt i Castellserà. Amb una altitud de 276 m el municipi comprèn, a més del poble de Penelles, altres nuclis de població: el Castell del Remei, Almassor, els Falcons, Torre N'Heral, Bellestar i la granja Sant Vicenç Ferrer.
      El terme de 25,37 Km2 d'extensió, és de regadiu, i es troba regat per diverses sèquies del canal d'Urgell. El relleu del terme és pla i només es veu trencat per alguns petits turons.

ACTIVITAT ECONÒMICA

La seva estructura econòmica és bàsicament agrícola i ramadera. Els cultius més importants són els cereals, les hortalisses, els farratges, els arbres fruiters i la vinya.
El sector ramader és un dels principals complements de l'agricultura. Penelles té un total de 27 explotacions ramaderes amb 192.710 caps de bestiar, segons dades de 1999. Destaca el sector porcí amb un 74% de la producció total, seguit de la producció bovina amb un 18,5%.
   Hem de destacar el Castell del Remei, que ha esdevingut un important centre vinícola amb D.O. “Costers del Segre”.

DEMOGRAFIA

Segons les últimes dades, la població  actual és de 533 habitants. Des de l'any 1981  (707 hab.) s'ha produït un important descens de la població.

FESTES POPULARS

Festa Major: Darrer dissabte i diumenge d'agost.
Festa del Roser
: primer diumenge de maig. Es fa un dinar popular i ball.
Festivitat de Santa Àgueda. Es organitzada per l'associació de dones "Il·lusió". S'acostuma a fer un esmorzar popular a la Plaça Major, dinar i ball.
Diada de l'Onze de Setembre. Cada entitat del municipi elabora un plat típic del qual se'n fan degustacions a la Plaça Major, seguit d'una  sessió de ball.
ACTIVITATS CULTURALS

El Pessebre Vivent. Es representa des de l'any 1997 i els actors són infants i joves.
Colònies d'estiu. Organitzades per l'esplai, duren quinze dies i s'acostumen a fer la segona quinzena del mes de juliol.
Sant Jordi. L'AMPA de l'escola s'encarrega de la venda de plantes, roses i llibres.
Carnaval. L'organitza l'Esplai amb disfresses elaborades pels infants i es fa una rua amb carrosses. S'acaba amb un sopar a base d'entrepans i ball.
Castanyada. Els alumnes de l'escola elaboren els panellets pels veïns del poble i  l'AMPA s'encarrega de la venda de castanyes torrades. Es complementa amb activitats lúdiques dirigides a la mainada.
Escola de Música. Àrea tècnica de la coral. Vol fomentar, dintre i fora de la coral, la formació musical de la joventut de Penelles, així com la dels adults interessats.

ENTITATS CULTURALS I ESPORTIVES

Coral Sant Joan. Dirigida per Vicenç Perera i Puig està formada per uns quaranta cantaires. Recentment s'han iniciat activitats dirigides a la formació d'un grup jove per tal d'atendre a les inquietuds musicals de la joventut de Penelles, donar a conéixer la música vocal a veus, i establir un pont entre els nois i noies i la coral
Biblioteca.  Ubicada al primer pis del Local Social, fou inaugurada l’any 1994. Consta d'un fons bibliogràfic enregistrat d'uns 2300 llibres.
Associació de dones "Il·lusió". Creada l'any 2001, s'encarrega d'organitzar activitats com tallers, excursions, conferències, etc.
Associació de jovent. S'encarreguen de planificar activitats de la Festa Major i altres festes.
Esplai “La freixa”. És una entitat parroquial i es troba ubicat a la rectoria, per a ús dels nens i monitors. Organitza jocs, tallers, excursions... amb l'objectiu de fomentar la convivència i els valors humans.
Consell Parroquial. S'encarrega dels temes de la Parròquia.
Casal d’avis. Organitza excursions i participa en festes locals
AMPA del CEIP Ramon Gombal. Col·labora en activitats escolars i municipals.
Associació de caçadors. Participen en diferents festes locals.
Club de bitlles. Organitzen activitats lúdiques i participen en  la Primera Divisió dels campionats a nivell provincial organitzats per la Federació Catalana de Bitlles.
Club futbol-sala Pamodín Penelles. De recent creació, estiu de 2003, l'equip es troba federat a Segona Provincial.

MONUMENTS HISTÒRICS

Creu de Terme. Esculpida en pedra sorrenca i d’estil gòtic, és de probablement mitjans del segle XV. Fa aproximadament 4,5 metres des del sòl. Va ser restaurada l’any 1990.
La Font. Data de 1896 i actualment està reconstruïda. Consta de tres aixetes que surten de la boca de tres personatges: un guàrdia civil, un jove amb barretina i un eclesiàstic.
Portal Nord. Arcs de diferent mida corresponents a l’antiga vila closa.
Portal Sud. Portal d’accés al poble del segle XI.
Església vella. Construïda entre finals del segle XV i principis del segle XVI. Actualment en mal estat i sense culte, tenia un campanar d’espadanya,  avui desaparegut, amb tres grans obertures i molt esbelt.
Església nova. Es va posar la primera pedra l’any 1951 i es va consagrar l’altar Major l’any 1961. Està dedicada a Sant Joan Baptista i és de planta basilical.

INICI