EL MARROC... UNA MICA MÉS A PROP

És un fet que en els nostres centres educatius s'hi escolaritzin alumnes provinents de diferents països .
Aquest curs , a l'escola , tenim la sort de comptar entre els alumnes de cicle mitjà amb dues germanes que a finals d'agost passat arribaren del Marroc.
Aquest fet ha suposat per a tots un seguit de vivències que ens han enriquit de manera important.
La incorporació de la Siham i la Mariam a la colla d'alumnes de l'escola, ens ha fet plantejar a tots un munt de qüestions i d'interrogants i d'una manera especial als seus companys ...
Al principi la mirada, l'observació , les rialles , la dificultat en la comunicació... Com és el país d'on vénen? Quines festes hi celebren? Com escriuen?...i moltes preguntes més són les que es feien.
I elles què devien pensar?
Era una situació nova per a elles i per a nosaltres... teníem dificultats per entendre'ns els uns amb els altres. Algunes qüestions quedaven sense resposta , però així que ens anàvem coneixent l'interès anava creixent.
A mesura que el curs avançava vàrem anar treballat com és la realitat que ens envolta, com són els pobles on vivim (Sant Joan, La Plana, Espui, Salàs, Aramunt, La Pobla ...) i la comarca d'on formem part.
Després de fer aquesta descoberta ... havia arribat l' hora de començar a conéixer què hi ha al Marroc, com és , com s'hi viu...Ara era el torn de la Siham i de la Mariam.
Vam convidar a la Sarrah una noia que és alumna de l'IES de Tremp , que ja parla i entén el català perquè ens expliqués algunes de les vivències, dels costums i de la realitat que es viu al Marroc.
La Meta, una de les seves professores li va donar tot el recolzament que calia . Van venir a l'escola juntament amb la Majda que viu a la Pobla des de fa un temps.
Com que pensàvem que era un fet molt important ho vam comunicar als pares de la Siham i la Mariam . La seva mare, la Latefa, tota decidida també hi va participar, juntament amb el seu germà petit de cinc mesos que no s'ho volia perdre i sol a casa no s'hi podia quedar...
Amb l'ajuda de mapes ens van explicar el seu viatge fins al Pallars.
A més a més l'explicació de les festes que celebren ,com les preparen i com es guarneixen ens van tenir ben entretinguts.
Ens van mostrar com són els seus vestits, en van portar de diferents per poder veure els dibuixos, la textura... i saber quins són els que es posen per mudar , pel casament, per anar a la feina...
Ens van ensenyar una cançó i com tocaven una mena de tambors fets amb pell.
Encara estem sorpresos de conèixer la seva manera d'escriure... per a tots va ser una gran descoberta.
Ens van regalar el nom de cadascú escrit en àrab, en una targeta .

 

 

Vam poder veure com eren alguns dels seus llibres...i ens van explicar com fan les seves pregàries...
No hi va faltar poder tastar les pastes i els pastissos que havia preparat amb molta il·lusió la mare de la Siham i la Mariam
La valoració d'aquesta experiència, que fem des de l'escola i des de l'IES és molt positiva.
Hi ha diferents elements que hem considerat:
Els alumnes van parlar a casa del que "havia passat a l'escola". Havia estat una vivència que no es podia callar i s'havia de compartir.
Entenem que el treball cooperatiu dut a terme entre els dos centres educatius ha valgut la pena, l'enriquiment en la preparació i en el desenvolupament ha estat important.
§ La realització d'aquesta activitat ha afavorit la implicació de la família que ha aportat diferents elements per mostrar la realitat del Marroc: vestits, tovalles, safates... i encara un element a destacar han dedicat part del seu temps en preparar els pastissos i en estar a l'escola.
Ha desvetllat la participació activa de les alumnes provinents del Marroc, realment la cara els va canviar , eren protagonistes del que s'estava treballant a l'escola... érem una mica més a prop. L'experiència ha estat un incentiu per elles . S'han esforçat en comunicar-se i expressar tot allò que per a elles era important I s'han implicat en les diverses activitats que es fan a l'escola , més enllà de l'aula ...
Considerem que activitats com aquesta afavoreixen la integració. Cadascú aporta la seva riquesa , que és compartida i per tant desvetlla el creixement.
Es va poder copsar un gran interès per part de tots els alumnes . Molts dels interrogants que s'havien plantejat començaven a tenir resposta. Els va permetre poder copsar algunes de les potencialitats de les seves companyes que potser fins al moment no coneixien.
Ha facilitat la integració i la comunicació dels pares a l'escola.
El pare per raons de treball no va poder assistir-hi però va venir al Centre per interessar-se en l'activitat. La mare va copsar que es tractava d'un fet important, s'hi va sentir convidada i va aportar tot el que tenia al seu abast. En acabar el treball a l'aula va convidar els mestres a prendre el te i provar els pastissos...
Ha estat una experiència que ha facilitat poder treballar diferents objectius a la vegada i d'una manera globalitzada. Aquesta dinàmica de treball ens ha permès poder anar molt més enllà del que ens havíem plantejat en un principi .
Pel que fa a la Sarrah ha pogut participar en una activitat més enllà del seu centre educatiu. Ella era una de les responsables de donar a conèixer la realitat del Marroc a tota una colla d'infants i a les mestres que treballen amb ells .
L'aportació que ella feia a l'escola va desvetllar l'interès dels seus companys de l'IES .
Val a dir que estaven pendents del que passava... En què col·laborava la seva companya?
L'experiència també li ha permès conèixer altres persones del seu país d'origen que viuen molt a prop seu. La porta està oberta per a compartir nous moments.
Ha calgut fer un treball important amb la família. Calia explicar molt bé en que consistia l'activitat i amb qui es feia...
Hem entès que cada persona pot posar al servei dels altres la immensa riquesa del seu ser. Hem après a valorar a cadascú pel que és i a respectar les diferències.

CEIP ELS RAIERS