PREIXENS
Preixens és de la comarca de la Noguera. Som 206 habitants i celebrem el dia 29 d'abril Sant Pere Màrtir, el dia 16 d'agost la festa de Sant Roc i l'últim diumenge d'agost la festa major.

El terme municipal de Preixens de 28'90 km. quadrats té com a agregats Pradell de Sió i Les Ventoses. Comfronta amb Agramunt, Castellserà, Montgai, Foradada i Artesa de Segre. Bona part de territori són terres de conreu ( bàsicament de secà ), encara que una part es envoltada pel canal d'Urgell. Es conrea farratge, cereals i blat de moro. Els pagesos, generalment, són propietaris i complementen la seva economia amb la ramaderia.

L'escola es va començar a construir el dia 9 d'octubre de 1998 i es va acabar al 9 de Juny de 1999. A l'escola som 16 alumnes, 2 mestres i 5 mestres més que els compartim amb els pobles de la ZER. La forma de l'escola és rectangular i té 2 plantes. En una planta hi ha les aules, el despatx, la sala d'idiomes, la biblioteca, la sala d'informàtica, sala de plàstica i sala de reunions, a l'altra hi ha el menjador i sala de reunions de l'Ajuntament.

L´Ajuntament es va construir a l´any 1.850. És un edifici vell hi ha tres plantes i està al mig del poble. Es governat per 7 regidors.

És l´església parroquial dedicada a Sant Pere. Es va construir al segle XVI. És d'estil neoclàssic. És una petita construcció molt simple. L'accès a l'església és un arc de mig punt, emmarcatper un conjunt de grans dovelles i a sobre hi ha l'escut. Té un campanar de planta quadrada que s'afegí posterior.
És la plaça Major que ens porta a l'Ajuntament, a l'església i al castell. Té un petit jardí amb una font. Ara l'única activitat que es fa és que es ven peix un dia a la setmana.
El castell està situat al punt més alt del poble a 315 m. d'altitud. És un magnífic casal sensorial i fou construït al segle XVI. Restaurat totalment, l'edifici té una planta de gran quadrilàter, amb finestrals del renaixement, portal adovellat i escut d'armes sobre la clau de les dovelles.
  Són les escoles velles del poble, alguns dels pares, avis i besavis hi havien anat. Són fetes de pedra, té dues aules molt grans que per la banda del darrera donen al pati.