ESCOLA DE F.P. CASTELLVELL

CREACIÓ

L'any 1.955, essent ministre d'Educació Nacional J. Ruiz Jiménez, s'organitzà la formació professional. A partir d'aquest primer marc legal i tenint en compte la necessitat d'aquest ensenyament a Solsona, s'organitzaria l'ensenyament inicial a l'Escola. El 22 de gener de 1.961 es féu públic el projecte de tirar-la endavant, i el 18 de febrer del mateix any s'havia conclòs un avanç del pla econòmic.

EL 23 d'abril de 1.961, al palau episcopal i sota la presidència del bisbe de Solsona Vicent Enrique i Tarancón, es constituí la comissió econòmica.

Pel que feia als terrenys, es disposava de l'aportació de 8.279 m2 feta pel matrimoni Garriga-Riu (ella, neboda del bisbe R. Riu i Cabanas -1.852-1.901-); a la qual s'hi afegiria posteriorment la donació de 10.990 m2 més per part del farmacèutic Rossend Sarri Muntada.

COMENÇA LA TASCA D'ENSENYAMENT

El 29 de gener de 1.961 s'inicien les tasques docents, però el primer curs complet seria el 1.962-63. Començà el 2 d'octubre, bo i impartint-s'hi "el preparatori" i primer curs de F.P. (diürn i nocturn) en les branques de metall, fusta i construcció. L'orientació fou ja inicialment la formació professional orientada a la indústria.

Hi havia també aleshores el projecte de construcció d'una residència (el curs 1.962-63, sense tenir-la, un 15% de l'alumnat no era de Solsona) i l'ampliació de les especialitats, concretament a l'ensenyament agrari i el batxillerat.

El 22 de juny de 1.963 Josep M. Ferran i Baqué, director de l'escola, exposà a la comissió econòmica que es necessitava un altra nau per a tallers; ja que, altrament, no es podria obtenir un reconeixement oficial més ampli, del qual s'havia de derivar l'obtenció de subvencions per a adquirir maquinària i endegar ulteriors ampliacions. La nau va ésser bastida pels alumnes de la rama de construcció, dirigits per un constructor. La junta s'encarregaria de pagar les despeses de material i jornals.

Un decret del 14 de juliol de 1.966 i l'O.M. de 22 de setembre declaren l'escola "Centre Reconegut d'Ensenyament Professional"

El curs 1.967-68 s'aconseguí finalment de tenir la residència, el "Col·legi Menor Lacetània", creat oficialment per un decret del 24 de desembre de 1.964. Una O.M. del 3e juny de 1.969 amplià els ensenyaments a la branca d'automobilisme, en les especialitats d'electricitat, mecànica i maquinària agrícola; i el 1.971-72, comptant amb una subvenció del ministeri, s'amplien els tallers amb dues naus més.

Des de 1.973, a partir de la Llei General d'educació, es transforma en "Escola Técnico-Professional de primer i segon grau; adoptant la denominació d'"Escola de F.P. Castellvell"

L'entrada en els anys vuitanta, marca un tombant per a l'escola, i per a l'ensenyament en general a Solsona, arran de la creació -positiva, sens dubte- de l'Institut de Batxillerat. A partir del curs 1.979-80 ja no s'hi impartirà batxillerat ni C.O.U.

D'aleshores fins el 1.992 s'impartien classes de F.P. de 1r i 2n Cicle. A portir de 1.992, i després de la fusió dels tres centres esmentats s'hi poden fer els estudis següents: E.S.O, Batxillerats i Cicles formatius de grau mitjà i superior.

Tornar a la història dels tres centres