VISITA ALS VILARS D'ARBECA

Alumnes de 5è

15 de maig de 2012

La fortalesa de Vilars d'Arbeca fou construïda pels volts del 750 a.c. pels íbers i fou abandonada cap al 300 a.c. Aquesta fortalesa va ser descoberta ara fa uns 26 anys i des d'aleshores s'han anat portant a terme diferents excavacions, dirigides des de l'Universitat de Lleida, que encara no han acabat i que han permès el poder gaudir d'aquesta joia arquitectònica i militar, prop de casa nostra, de més de 2.700 anys d'antiguitat.

Els alumnes de 5è, aprofitant que estan treballant la prehistòria, han fet una visita guiada per la fortalesa i han pogut observar les muralles, els sistemes de defensa que utilitzaven els íbers (el fossat amb aigua al voltant de la fortalesa, el camp frisó, ...), les seves cases de forma rectangular, la plaça, el pou central que garantia la provisió d'aigua potable als defensors, la sala on es reunien per discutir i prendre decisions, la casa del cabdill, els carrers estrets, etc... Ens han explicat que hi havia entre 30 i 40 cases i que hi vivien al voltant de 175 persones, donat que les terres del voltant eren molt fèrtils (val a dir que en aquells temps els íbers començaven a ser "semisedentaris" i que per tota la Depressió Central catalana hi havia petits assentaments que podien canviar de lloc quan s'esgotaven els recursos de l'entorn).

Per acabar hem anat a l'Ajuntament on ens han passat un audiovisual i hem pogut veure de manera virtual com era la fortalesa i els seus voltants ara fa uns 2.500 anys.