ALINS

Comarca:  Pallars Sobirà
Nombre d'habitants: 75, encara que a l’estiu amb el turisme augmenta.
Festes locals: Sant Joan i la Festa Major, el 24 de juny . Sant Vicenç ,el 22 de gener. També hi ha dos aplecs: de Buiro i el de Santa Maria d’Alins.

Situació : Alins és un poble situat a la Vall Ferrera , un lloc a la vora de les muntanyes del Pirineus. El riu, la Noguera de Vallferrera i la muntanya del Monteixo envolten el poble juntament amb els boscos de la zona. Al nostre poble la via de comunicació més important és la carretera L-510, que uneix Alins amb els altres pobles de la comarca.Les principals activitats econòmiques són l’agricultura , la ramaderia i l’aprofitament forestal (fusta) ,la construcció i l’hoteleria. Alins és un municipi del que depenen altres pobles més petits: Tor, Norís, Ainet de Besan , Araós i Àreu.

L'escola d’Alins es va construir l’any 1966.

Com a característiques principals de l’edifici podem dir que té dues plantes amb un total de 158 m2. A la planta baixa hi ha una classe gran amb lavabo i una petita habitació per guardar coses de l'escola. A la primera planta hi ha un pis on sol viure el mestre. Però el que més crida l’atenció és que és una casa envoltada de jardí i pati molt bonica.Aquest curs 2002-03 , som 10 alumnes i una mestra. Però també venen quatre mestres itinerants ( anglès, música, educació física i educació especial).

Ajuntament

L'Ajuntament d'Alins va ser construït l'any 1960.
Té 2 plantes sota coberta, 2 despatxos, un garatge i el pis del secretari. En total 300 m2.
Hi ha 7 regidors que s'encarreguen de vetllar pels interessos del poble i es reuneixen 1 cop per mes.
L'alcalde es diu Sebastià Picart i Ticó.

L’església de Sant Vicenç va ser construïda al segle IX .

És un edifici d’estil barroc .

Les seves característiques principals són : a la planta baixa és conserva una finestra espitllera i els paraments són coberts d’arrebossat de morter de calç .

Alins està format pels següents carrers: Carretera, Llaurens, Caval i Cavallers. També hi ha la plaça Major.

Els carrers són estrets , curts, irregulars i tenen paviment de formigó.

Casa Sintet va ser construïda l’any 1750 .Es una casa amb molta tradició familiar .La casa té 2 cellers,2 plantes habitables i unes golfes .En total hi ha 550m2.En la casa encara conservem objectes antics com: topines amb coll de reixa portes , portes de ferro ,coms , caballons...

Aquesta és la Font de la Plaça Major .

Té més de cent anys i és un lloc de reunió per petits i grans.