Poble de LLAVORSÍ

Nombre d'habitants: 210

Festes locals:

26 de juliol : Santa Anna

Mare de Déu de Biuse : 2n diumenge de maig.

Concurs Gossos d'Atura ( mes d'agost )

EL POBLE

Enmig dels fantàstics paratges de la comarca del Pallars Sobirà hi trobem Llavorsí., un poble de muntanya marcat per les costums de la seva gent, però, sobretot identificat amb el seu riu la Noguera Pallaresa. És capital del municipi del mateix nom del qual també formen part els poblets de Aidí , Arestui, Baiasca ,Monternartró, Romadriu i Sant Romà de Tavèrnoles ( actualment sense població), tots ells indrets amb un atractiu turístic diferent.La seva privilegiada situació fa de Llavorsíel centre de tres grans valls: la Vall d'Aneu, la Vall de Cardós i la Vallferrera.Llavorsí ha sofert, en els darrers anys, un important desenvolupament gràcies als esports d'aventura i és el punt de partida de la majoria d' activitats aquàtiques que es realitzen en les excepcionals aigües de la Noguera Pallaresa.El ràfting és l'esport més conegut i popular. La millor època per gaudir-ne el màxim és la del desgel (de maig a juny), quan el riu augmenta el seu cabal. Però aquesta activitat s'hi han sumat altres formes de baixar pel riu com l'hidrospeed, el kayak, la canoa de riu i el descens de barranc, totes elles igual d'espectaculars i que permeten als més agosarats viure tota mena de sensacions dins de les aigües de la Noguera Pallaresa. El municipi de Llavorsí també és famós per les lloseres que fins fa poc temps encara estaven en funcionament, essent la més important la d' Aidí. La llosa obtinguda era d'una excel·lent qualitat però la duresa i especialització de la feina va provocar l 'abandonament d'aquesta interessant activitat.

L'ESCOLA

Any de construcció : 1958
Característiques de l’edifici :2 plantes rectangulars i teulada de pissarra.; amb un gran pati al davant

Nombre d’alumnes i mestres:21 alumnes i 3 mestres

L'AJUNTAMENT

Any de construcció :1958
Característiques de l’edifici :Dues planter rectangulars i un cap de casa; planta baixa hi ha l'ajuntament; a la segona , la llar d'infants Els Picarols; té una gran terrassa.
 Nombre de regidors: 6 regidors i el batlle.

ESGLÉSIA DE STA. ANNA

Característiques principals:

L´església parroquial , dedicada a Santa Anna , fou restaurada i el seu interior es decorà amb pintures murals modernes.

PLAÇA DE BIUSE

Característiques : empedrat portat de Dinamarca; té una font i bancs de pedra; envoltada d'edificis i fa de terrassa de dos bars.
Activitats que s’hi fan :

• Jugar
  • Ball de la Festa Major
  • Petar la xerrada
  • Vermut

El poble conserva el seu caire muntanyenc, les restauracions de cases velles i les noves construccions s'han fet sempre amb l'estil que caracteritza la resta del conjunt, parets de pedra, teulades de llosa , finestrals de fusta...... Destaca el seu nucli antic , perfectament conservat , amb cases , eres i corrals tipicament pirinencs, carrers estrets i empedrats de fort pendent , fonts i abeuradors, que configuren un ambient ideal per a la passejada

FONT TÍPICA

RODES DE CARRO