L'organització familiar en
un dia laborable, la millor pauta per a l'adquisició d'hàbits
Un recorregut al llarg d'un dia, per seguir pautes de
conducta i hàbits en l'espai familiar.
Despertar-se
La primera hora del dia comença amb una activitat prou moguda que
requereix una bona "logística". No tothom "salta"
del llit al primer "crit", però tampoc pot ser una estona
en la qual valgui a badar. Llevar-se, fer un pipí i rentar-se les
mans i la cara són unes de les primeres accions que cal realitzar.
Mentre s' organitzen les "dutxes", els diferents membres de
la família han de col·laborar a parar la taula per esmorzar,
i, de forma tan autònoma com sigui possible, tenir els estris necessaris
( roba, motxilla per a l' escola, et.) preparats per quan s hagi de marxar.
La higiene personal
La dutxa és una de les activitats principals d higiene al matí.
Si es considera, però, que, per qüestió de temps i
d' organització, és millor dutxar-se al vespre, al matí
no podem "saltar" la higiene bàsica de rentar-se mans
i cara i pentinar-se. És qüestió d establir torns,
un ordre d' entrada i sortida del lavabo i, també, comprovar que
s' ha "complert" amb aquest requisit.
Vestir-se
Tant si les criatures són petites ( que necessiten ajut per vestir-se),
com si ja poden fer-ho soles, és important tenir preparada la roba
que es farà servir des del vespre anterior, atès que això
facilita molt el "ritme" matinal i no es perd el temps a rumiar
què ens posarem avui. Si el pijama ha d´anar a la rentadora,
les filles i els fills han d´acostumar-se a portar-lo al cistell
de la roba bruta i, si no, l´han d´endreçar. Si tenen
prou autonomia, també han de contribuir a fer el llit i deixar-lo
de la millor manera possible. Així, l´habitació quedarà
prou endreçada per ser utilitzada de nou.
L´esmorzar
Tothom de la família pot col·laborar a parar la taula i,
després, cadascú ha de recollir els seus estris i deixar-los
a la pica o en el lloc que hi hagi destinat per ser rentats després.
I a rentar-se les dents! Aquesta és una acció que es recomana
fer-la després de cada àpat. Els productes làctics,
els sucs i l´entrepà són els elements bàsics
que més energia proporcionen per a l´activitat diària.
Si les criatures mengen l´entrepà a l´escola, cal que,
a casa també preguin la llet o el suc. Mentre s´esmorza,
entaulats, és un bon moment per repassar les tasques que caldrà
dur a terme durant la jornada, mirar si es té tot a punt o xerrar
una estona abans que cadascú es dediqui a realitzar la seva activitat.
I tot això es pot fer amb
el televisor apagat !
El vídeo o els "dibuixos" del matí són
un recurs massa utilitzat amb els fills i les filles més petits,
perquè, mentre s´ho "miren", se'ls vesteix, se'ls
dóna el menjar, etc.. Però, en realitat, el que es fa és
no enfrontar-se amb una situació que requereix la generació
d´una hàbits que, a la llarga, un cop adquirits, facilitarà
que els nens i nenes siguin força autònoms perquè
el matí no esdevingui un espai ni un temps "estressant"
i no s´hagi de córrer per arribar al centre docent abans
no en tanquin portes.
El dinar
Molts alumnes utilitzen el servei de menjador escolar, però també
n´hi ha molts que no. Des de la sortida del centre docent al migdia
fins que hi tornen a la tarda, cal distribuir la estona de què
es disposa, de manera que es pugui jugar, fer deures ( si cal ), dinar
i descansar. Si al matí no hi ha hagut temps per endreçar
alguna cosa de l´habitació, el migdia és un bon moment
perquè el fill o la filla ho faci.
I després d´escola
Des de dos quarts de cinc o les cinc de la tarda, fins a l´hora
d´anar a dormir, hi ha molt de temps, el qual es pot emprar de diverses
maneres: des de fer una activitat extraescolar, fins a jugar una estona
al parc, berenar.. Però cal preveure, també, les diferents
obligacions de l´escola i la llar. En arribar a casa, si no s´ha
berenat, aquesta és una de les primeres activitats que cal fer
( després de rentar-se les mans i posar-se les sabatilles, ja que
el calçat de tot el dia fa suar els peus i els escalfa, i més
si es tracta de vambes ). Després, és un bon moment per
fer els deures, si se'n tenen, o bé pactar quan es faran, si és
que vol jugar una mica o veure algun programa que agradi. Cal complir
les normes ! Si ha utilitzat joguines aquestes s´han d´endreçar,
si no, no se'ls pot deixar fer cap més activitat que els vingui
de gust. Cal fer els deures quan s´ha pactat i és millor
fer-los sense cap mena de "distracció" (com ara, per
exemple: la televisió, música o l´ordinador ). Hi
ha nens i nenes a qui els va millor fer-los a primera hora del matí.
En tot cas, cal observar- ho per obrar en conseqüència.
Per anar a sopar i a dormir
Si toca "dutxa", els fills i les filles han de recollir la roba
i endreçar-la al cabàs de la roba bruta. La dutxa "no
es perdona", cal rentar-se bé per ficar-se al llit nets i
en les millors condicions possibles per descansar. També cal preparar-se
la roba de l'endemà i revisar l´agenda escolar, a fi de posar
a punt el que farà falta per al dia següent. L´ús
de l´agenda ajuda l´alumnat a planificar-se, a seleccionar
què necessita, a no anar massa carregat amb la motxilla. Els nois
i les noies també han de col·laborar a parar la taula i
a desparar-la, cadascú el seu plat, i després, com sempre,
cal rentar-se les dents ! L´hora de dormir és fonamental,
ja que s´ha de descansar prou a fi de tenir l´energia necessària
per afrontar l´activitat del dia següent.
"Puc connectar-me a l´ordinador
?"
Aquesta és un pregunta que els nois i les noies fan sovint als
pares i a les mares. Sí, es pot tenir ordinador, però si
tota la resta és a punt.
I la lectura ?
Si ja llegeixen, una estona abans d´anar a dormir, és un
bon moment per llegir. Hi ha famílies que "pacten" un
temps de lectura que és idèntic a l´ús lúdic
de l´ordinador o altres "videojocs". " Tens tant
de joc com temps hagis realitzat de lectura ". Els mateixos fills
i filles es poden confeccionar un full on consti el temps de lectura i
el d´ús d´ordinador o videoconsola, per exemple. Si
els infants encara no llegeixen, i encara que això constitueixi
un esforç per als pares i les mares, en la mesura que es pugui,
se'ls ha de llegir una mica cada nit.
L´activitat diària, sobretot entre setmana, és força
repetitiva. Als nens i nenes, els calen unes pautes, una rutina, una organització,
els hàbits d´autonomia bàsics per després actuar
de forma autònoma i responsable. Això els ajudarà
a adaptar-se molt millor a qualsevol situació nova que experimentin.
I als pares i mares, també, perquè, si no, els recau molta
més responsabilitat d´haver d´assumir i fer allò
que, en el seu moment, no van transmetre com un valor important: el foment
de l´autonomia personal.
Ricard Montalbán
Departament d'Educació i Universitats
(Article publicat a la revista GUIX, N,um. 329. Novembre 2006)
|