L'organització familiar en un dia laborable, la millor pauta per a l'adquisició d'hàbits


Un recorregut al llarg d'un dia, per seguir pautes de conducta i hàbits en l'espai familiar.

Despertar-se
La primera hora del dia comença amb una activitat prou moguda que requereix una bona "logística". No tothom "salta" del llit al primer "crit", però tampoc pot ser una estona en la qual valgui a badar. Llevar-se, fer un pipí i rentar-se les mans i la cara són unes de les primeres accions que cal realitzar. Mentre s' organitzen les "dutxes", els diferents membres de la família han de col·laborar a parar la taula per esmorzar, i, de forma tan autònoma com sigui possible, tenir els estris necessaris ( roba, motxilla per a l' escola, et.) preparats per quan s hagi de marxar.

La higiene personal
La dutxa és una de les activitats principals d higiene al matí. Si es considera, però, que, per qüestió de temps i d' organització, és millor dutxar-se al vespre, al matí no podem "saltar" la higiene bàsica de rentar-se mans i cara i pentinar-se. És qüestió d establir torns, un ordre d' entrada i sortida del lavabo i, també, comprovar que s' ha "complert" amb aquest requisit.

Vestir-se
Tant si les criatures són petites ( que necessiten ajut per vestir-se), com si ja poden fer-ho soles, és important tenir preparada la roba que es farà servir des del vespre anterior, atès que això facilita molt el "ritme" matinal i no es perd el temps a rumiar què ens posarem avui. Si el pijama ha d´anar a la rentadora, les filles i els fills han d´acostumar-se a portar-lo al cistell de la roba bruta i, si no, l´han d´endreçar. Si tenen prou autonomia, també han de contribuir a fer el llit i deixar-lo de la millor manera possible. Així, l´habitació quedarà prou endreçada per ser utilitzada de nou.

L´esmorzar
Tothom de la família pot col·laborar a parar la taula i, després, cadascú ha de recollir els seus estris i deixar-los a la pica o en el lloc que hi hagi destinat per ser rentats després. I a rentar-se les dents! Aquesta és una acció que es recomana fer-la després de cada àpat. Els productes làctics, els sucs i l´entrepà són els elements bàsics que més energia proporcionen per a l´activitat diària. Si les criatures mengen l´entrepà a l´escola, cal que, a casa també preguin la llet o el suc. Mentre s´esmorza, entaulats, és un bon moment per repassar les tasques que caldrà dur a terme durant la jornada, mirar si es té tot a punt o xerrar una estona abans que cadascú es dediqui a realitzar la seva activitat.

I tot això es pot fer amb el televisor apagat !
El vídeo o els "dibuixos" del matí són un recurs massa utilitzat amb els fills i les filles més petits, perquè, mentre s´ho "miren", se'ls vesteix, se'ls dóna el menjar, etc.. Però, en realitat, el que es fa és no enfrontar-se amb una situació que requereix la generació d´una hàbits que, a la llarga, un cop adquirits, facilitarà que els nens i nenes siguin força autònoms perquè el matí no esdevingui un espai ni un temps "estressant" i no s´hagi de córrer per arribar al centre docent abans no en tanquin portes.

El dinar
Molts alumnes utilitzen el servei de menjador escolar, però també n´hi ha molts que no. Des de la sortida del centre docent al migdia fins que hi tornen a la tarda, cal distribuir la estona de què es disposa, de manera que es pugui jugar, fer deures ( si cal ), dinar i descansar. Si al matí no hi ha hagut temps per endreçar alguna cosa de l´habitació, el migdia és un bon moment perquè el fill o la filla ho faci.


I després d´escola
Des de dos quarts de cinc o les cinc de la tarda, fins a l´hora d´anar a dormir, hi ha molt de temps, el qual es pot emprar de diverses maneres: des de fer una activitat extraescolar, fins a jugar una estona al parc, berenar.. Però cal preveure, també, les diferents obligacions de l´escola i la llar. En arribar a casa, si no s´ha berenat, aquesta és una de les primeres activitats que cal fer ( després de rentar-se les mans i posar-se les sabatilles, ja que el calçat de tot el dia fa suar els peus i els escalfa, i més si es tracta de vambes ). Després, és un bon moment per fer els deures, si se'n tenen, o bé pactar quan es faran, si és que vol jugar una mica o veure algun programa que agradi. Cal complir les normes ! Si ha utilitzat joguines aquestes s´han d´endreçar, si no, no se'ls pot deixar fer cap més activitat que els vingui de gust. Cal fer els deures quan s´ha pactat i és millor fer-los sense cap mena de "distracció" (com ara, per exemple: la televisió, música o l´ordinador ). Hi ha nens i nenes a qui els va millor fer-los a primera hora del matí. En tot cas, cal observar- ho per obrar en conseqüència.

Per anar a sopar i a dormir
Si toca "dutxa", els fills i les filles han de recollir la roba i endreçar-la al cabàs de la roba bruta. La dutxa "no es perdona", cal rentar-se bé per ficar-se al llit nets i en les millors condicions possibles per descansar. També cal preparar-se la roba de l'endemà i revisar l´agenda escolar, a fi de posar a punt el que farà falta per al dia següent. L´ús de l´agenda ajuda l´alumnat a planificar-se, a seleccionar què necessita, a no anar massa carregat amb la motxilla. Els nois i les noies també han de col·laborar a parar la taula i a desparar-la, cadascú el seu plat, i després, com sempre, cal rentar-se les dents ! L´hora de dormir és fonamental, ja que s´ha de descansar prou a fi de tenir l´energia necessària per afrontar l´activitat del dia següent.

"Puc connectar-me a l´ordinador ?"
Aquesta és un pregunta que els nois i les noies fan sovint als pares i a les mares. Sí, es pot tenir ordinador, però si tota la resta és a punt.

I la lectura ?
Si ja llegeixen, una estona abans d´anar a dormir, és un bon moment per llegir. Hi ha famílies que "pacten" un temps de lectura que és idèntic a l´ús lúdic de l´ordinador o altres "videojocs". " Tens tant de joc com temps hagis realitzat de lectura ". Els mateixos fills i filles es poden confeccionar un full on consti el temps de lectura i el d´ús d´ordinador o videoconsola, per exemple. Si els infants encara no llegeixen, i encara que això constitueixi un esforç per als pares i les mares, en la mesura que es pugui, se'ls ha de llegir una mica cada nit.
L´activitat diària, sobretot entre setmana, és força repetitiva. Als nens i nenes, els calen unes pautes, una rutina, una organització, els hàbits d´autonomia bàsics per després actuar de forma autònoma i responsable. Això els ajudarà a adaptar-se molt millor a qualsevol situació nova que experimentin. I als pares i mares, també, perquè, si no, els recau molta més responsabilitat d´haver d´assumir i fer allò que, en el seu moment, no van transmetre com un valor important: el foment de l´autonomia personal.


Ricard Montalbán
Departament d'Educació i Universitats
(Article publicat a la revista GUIX, N,um. 329. Novembre 2006)