LA NOSTRA ZER: els tres pobles

La nostra ZER està formada per les escoles dels pobles de Juncosa, El Soleràs i els Torms i està situada a la comarca de les Garrigues.

Juncosa. La població s'aixeca a 575 m. d'altitud i fa cruïlla entre dues valls, la Major i la de Reig. Al nucli de la població hi ha vestigis de les muralles medievals i un portal d'accés del segle XIV. Hi destaca l'esglèsia parroquial de la Nativitat de nostra Senyora, un edifici construït entre els segles XVIII i XIX.

Esglèsia de la Nativitat de Nostra Senyora
Vista interior de l'esglèsia
Plaça del  mig del món

Hi ha una creença tradicional que diu que Juncosa és al mig del món, ja que Déu va clavar la punta fixa del compàs per tal de traçar l'esfera terrestre en aquesta població, i d'aquí que al visitant li ensenyin el forat de la punta del compàs que està situat sota un dels porxos que hi ha davant de l'esglèsia.

Als afores de la població destaca l'ermita de Sant Joan, ubicada dins d'una roca, d'origen romà.

El Solerās. Situat a la Vall Major i a l'esquerra de la riera de Juncosa, a 381 m. d'altitud.

Vista general de El Soleràs

Destaquen el temple parroquial de Santa Maria, construït el 1805, l'edifici modernista de la Cooperativa del Camp i les ruïnes d'un molí del segle XVIII.

Els Torms. Notable esglèsia parroquial de Sant Joan Baptista , obra barroca del segle XVIII, amb portalada esculpida i campanar vuitavat de tres cossos, acabat en cúpula.Cal destacar les escoles, modèliques, declarades Monument Nacional de Catalunya, fetes per la Mancomunitat de Catalunya l'any 1916. Són les úniques que queden a Catalunya d'aquest tipus.

Esglèsia de Sant Joan Baptista
Escola

El poble, a 476 m d'altitud, és a l'esquerra de la vall Major; drenen també el terme de la vall de Salt i la vall Cansada.