CAMP D'APRENENTATGE DE LA NOGUERA

SANT LLORENÇ DE MONTGAI 22/10/12

La primera sortida d'aquest curs 2012/2013 ha estat al CdA de la Noguera. Feia dies que hi volíem anar i per fi ho hem pogut fer.

A l'arribar a Sant Llorenç de Montgai vam esmorzar tots plegats i deseguida ens van organitzar en tres grups per a fer els tallers i la visita a les instal·lacions.

Els nens i nenes d'EI van fer una descoberta de l'entorn natural experimentant amb les sensacions de la natura. Els van explicar la història del pantà i per primer cop el van poder veure buit! A la vora del llac van poder gaudir de l'explicació sobre les flora i fauna de la zona. Els animals que van poder observar en unes imatges són: l'anguila, la llúdriga (s'en dubtava la seva existència però s'ha comprovat que n'hi han), el cranc americà, el corb marí (es mulla i s'eixuga les plomes estirant-se), la carpa, el capbussó emplomallat, el bernat pescaire, ànec de coll verd, musclo nàiade (no comestible però molt important per netejar l'aigua).

Els nens i nenes d'educació primària els van separar en dos grups:1r, 2n i 3r per una part i 4t, 5è i 6è. Tot i estar separats van fer el mateix taller durant el matí: Excavant el passat.

Els van explicar com i on vivien els humans a la prehistòria, eines que utilitzaven, vestuari, etc. Van saber com podien descobrir de quina època podien ser les restes que es podrien trobar després de passar molts anys, què perdurava en el temps, etc.

Després van fer el que més els va agradar: fer d'arqueòlegs, excavar i trobar eines, ossos, en un sorral preparat. Tal com fan els arqueòlegs tenien cubells, pinzells, pales i amb molt de compte i en un quadrant anaven buscant restes. Amb molta cura els netejaven i observaven què podia ser, ho dibuixaven en un full per documentar-ho. Quan treien molta sorra la colaven per veure si sortia alguna petita eina. Va ser molt divertit.

A migdia vam dinar petits i grans i quan vam acabar de dinar molts continuaven investigant el seu entorn i observant-lo com petits científics, altres jugaven entre ells...

A la tarda l'alumnat d'educació infantil van fer el taller de la prehistòria. Amb un parell de titells, el Pic i la Puc, els van explicar com vivien, com caçaven, com es vestien, com van descobrir el foc (els van fer una petita demostració picant amb dues pedres), per a què el feien servir, on vivien (coves, cabanes, tendes...). Van pintar amb els dits amb els colors de la prehistòria: el roig (sang, pedres), ocre (minerals), negre (carbó). Van estampar les seves mans amb aquests colors. Per acabar van fer de caçadors.

Els alumnes de 1r, 2n i 3r van fer un taller de música. Van veure, escoltar i tocar alguns instruments que ja podien començar a trobar-se durant la prehistòria. Per acabar van fer un brunzidor.

Els nens i nenes de 4t, 5è i 6è van tallar sílex utilitzant altres pedres, unes bones ulleres per a protegir-se els ulls i uns bons guants.

Va ser una sortida en què van aprendre molt i s'ho van passar molt bé!

ZER Serra Llarga al Cda de la Noguera ZER Serra Llarga