(TECNOLOGIA DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ )
CEIP SANT BARTOMEU (Bellmunt)
CEIP EL TERRALL (Castellserà)
CEIP RAMON GOMBAL (Penelles)
2.- Objectius generals
D’impacte històrico-social
Tecnològics
3.- Relació entre Unitats Didàctiques i Objectius Didàctics distribuïts per cicles
Educació Infantil
Cicle Inicial
Cicle Mitjà
Cicle Superior
4.- Metodologia
5.- Avaluació
6.- Responsabilitats relacionades amb el desenvolupament amb el desenvolupament del projecte
7.- Distribució d’eines informàtiques per nivells amb tipologia d’activitats
7.1 Editor de text: Word
7.2 Editor gràfic
7.3 Presentacions
8.- Fitxes de treball
6.1 Activitats E. Infantil
9.- Graelles d'observació/avaluació
1.- INTRODUCCIÓ
LA ZER Espernallac ha considerat la utilització de les noves tecnologies a l'àmbit educatiu com una de les seves prioritats.
Un dels primers aspectes que calia iniciar era assolir l’equipament necessari en els diversos centres. Els primers anys es va incidir en aconseguir ordinadors per als diferents centres, ja fos des del Departament o amb l’ajut de les AMPA o dels Ajuntaments.
Un altre aspecte fou el de la formació del professorat. Primerament, a nivell individual, i després, a partir de la formació inicial de cada un dels professors es va cercar la millora en aquesta temàtica. El curs 2002-2003 es realitzà a la ZER el primer assessorament a centres amb el TIC1. El curs 2003-2004 es realitzà el curs de formació a centres MAP 1.
Un altre pas, si bé simultani, era el de l’aplicació sistemàtica de les noves tecnologies als nostres alumnes, amb determinació d’horaris, espais, etc.
El curs 2005-06 es realitzà l’assessorament a centres TIC 2.
Durant els cursos 2005-06 2006-07 i 2007-08 s’ha dut a terme el projecte d’innovació en l’àrea de llengua anglesa amb el títol: “Les TIC i la comunicació en llengües estrangeres”.
El curs 2007-08 s’ha demanat un assessorament a centre per poder anar lligant el currículum de les àrees instrumentals amb les TIC.
Tenim previst realitzar un projecte d’innovació que durà com a títol: "Projecte d’innovació per a la integració de les noves tecnologies a les àrees curriculars".
A partir d'aquest punt es seguirà el camí marcat en aquest projecte amb el més important : aplicar aquestes noves tecnologies d'una forma sistemàtica amb els nostres alumnes .
D’IMPACTE HISTÒRICO-SOCIAL
1. Comprendre l’impacte ètic, cultural i social relacionat amb les TIC
2. Valorar els beneficis personals i socials de les TIC
3. Apreciar la necessitat d’usos responsables de les TIC i la necessitat de protegir la informació de possibles mals usos, tant a nivell individual com col·lectiu.
TECNOLÒGICS
EDUCACIÓ INFANTIL
EDUCACIÓ INFANTIL
1. Unitat tecnològica
1. Usar el ratolí per assenyalar i fer clic
2. Iniciar/tancar l’ordinador
3. Usar el teclat
4. Imprimir fent clic a la icona d’imprimir
5. Explicar el procés de treball amb l’ordinador i indicar les eines utilitzades
2. Presentació dels ordinadors
1. Conèixer els principals components de l’ordinador: ordinador, pantalla, teclat, torre, ratolí, impressores, altaveus, micròfon, disquet, CD, DVD.
2. Conèixer el vocabulari o accions específiques: internet, clicar, imprimir, obrir i tancar la finestra.
3. Editor de textos
1. Escriure les lletres del seu nom (lletra de pal i lletra lligada)
2. Escriure el seu nom i el dels companys (lletra de pal i lligada)
3. Treballar les lletres del teclat
4. Emprar la tecla d’Esborrar
5. Usar la tecla Retorn
6. Fer llistats de paraules
4. Editor gràfic
1. Utilitzar el Kid Pix (adaptació infantil – menú menuts)
2. Treballar colors
3. Omplir de colors
4. Treballar l’orientació
5. Treballar formes
6. Fer sanefes
7. Fer composicions
8. Treballar colors i formes
9. Emprar el tampó
10. Usar l’eina d’esborrar
11. Utilitzar la icona del Llapis
12. Utilitzar la Paleta de colors
5. Eina d’informació
1. Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació a través de mitjans electrònics
2. Veure la pàgina Web de la ZER
6. Eina de comunicació
1. Prendre consciència de la possibilitat de comunicar-se mitjançant l’ordinador
7. Control i modelització
1. Seguir instruccions d’un joc
CICLE INICIAL
1. Unitat tecnològica
1. Usar els components de l’entorn de l’ordinador
2. Obrir i tancar una aplicació
3. Crear un nou document
4. Desar i recuperar un document, amb l’ajut del professor
5. Imprimir, amb l’ajut del professor.
2. Presentació dels ordinadors
1. Conèixer els components de l’ordinador: ordinador, pantalla, teclat, torre, ratolí, impressores, altaveus, micròfon, disquet, CD, DVD, canó de projecció, escàner, llapis de memòria.
2. Conèixer el vocabulari o accions específiques: internet, clicar, imprimir, obrir i tancar la finestra, servidor, carpetes i el vocabulari específic de cada programa.
3. Fer títols
1. Fer títols amb Word Art
4. Editor de textos
1. Escriure paraules (tots els sons)
3. Utilitzar la Tecla majúscules
4. Escriure noms propis
5. Reescriure frases curtes
6. Fer llistes
7. Reescriure textos curts
8. Crear i editar frases
9. Emprar la tecla del punt i la coma
10. Usar la barra de l’Espai
11. Entrar i sortir del Word
12. Emprar l’accent
13. Emprar l’apòstrof
5. Editor gràfic
1. Utilitzar el Kid Pix (sense adaptacions)
2. Treballar colors i formes
2. Dibuixar
3. Realitzar composicions geomètriques
4. Utilitzar la icona del Llapis (rectangle, rodona)
5. Afegir composicions als propis dibuixos
6. Utilitzar la icona A, B, C.
7. Utilitzar la Paleta de colors
8. Esborrar
9. Dibuixar segons les festes
10. Fer simetries
11. Imprimir
12. Utilitzar la icona del so del programa Kid Pix
6. Eina d’informació
1. Accedir a informació que es trobi en suport CD, amb l’ajut del professor
2. Accedir a pàgines Web prèviament seleccionades (opció Preferits)
7. Eina de comunicació
1. Establir una comunicació senzilla entre dues persones, per exemple: enviar-se un missatge
8. Control i modelització
1. Usar jocs senzills de simulació i aventura
CICLE MITJÀ
1. Unitat tecnològica
1. Identificar les diferències entre disc dur, disquets, CD i DVD.
2. Desar i recuperar un document sense ajut del professor
3. Usar menús i controls estàndards.
2. Presentació dels ordinadors
1. Conèixer els diferents components informàtics
2. Utilitzar les tecles del teclat
3. Fer títols
1. Fer un títol (centrat)
2. Seleccionar amb el ratolí
3. Emprar la tecla Bloq Majúscules
4. Subratllar
5. Posar negreta
6. Posar cursiva
7. Modificar la grandària de la lletra
8. Desar (hàbit de guardar) i recuperar
4. Escriure un document
1. Reescriure dictats o textos
2. Emprar els recursos TIC per a presentar treballs
3. Crear i editar documents segons les diferents tipologies de text treballades al cicle.
4. Usar la coma i el punt de forma correcta.
5. Centrar els títols i els paràgrafs
6. Usar la tecla Apòstrof
7. Emprar els signes de puntuació (funció de tecla majúscula)
8. Emprar el Corrector
5. Editor gràfic
1. Treballar el Kid pix (sense adaptacions) i el Paint Shop Pro
2. Fer nadales
3. Desar (hàbit de desar)
4. Realitzar composicions geomètriques
5. Utilitzar les funcions geomètriques
6. Crear composicions plàstiques
6. Inserir imatges en un text
1. Inserir una imatge predissenyada
2. Conèixer el menú: dibuix
3. Copiar i desar una imatge d’Internet
4. Insertar un dibuix o una foto
5. Crear composicions amb dibuixos i textos
7. Fer taules
1. Fer una taula senzilla.
8. Presentacions
1. Elaborar presentacions amb plantilles predissenyades
2. Elaborar presentacions amb imatges
3. Usar les transicions
4. Usar les animacions
5. Aplicar fondo
6. Aplicar hipervincles, amb l’ajut del professor
9. Eina d’informació
1. Accedir a diversos CD-ROM sense l’ajut del professor
2. Usar un navegador d’internet sense l’ajut del professor
3. Usar un cercador determinat: Google
4. Imprimir de forma selectiva
10. Eina de comunicació
1. Gestionar comunicacions electròniques pròpies, per exemple: gestionar una bústia electrònica
2. Ésser conscients dels diferents estils i formes de comunicació
11. Control i modelització
1. Usar simulacions o aventures més complexes
12. El so
1. Gravar so utilitzant el programa Audacity
2. Insertar so en documents
CICLE SUPERIOR
1. Unitat tecnològica
1. Identificar diferents tipus d’ordinadors
2. Comprendre la necessitat de fer còpies de seguretat i ser capaços de fer-les
3. Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits
4. Ús del llapis de memòria
2. Presentació dels ordinadors
1. Conèixer tots els components informàtics de l’aula.
2. Utilitzar totes les tecles del teclat
3. Fer títols
1. Crear títols amb el Word Art
2. Modificar el tipus de lletres
3. Desar en un disquet, en el disc dur o en el llapis i recuperar
4. Canviar l’orientació del full
5. Conèixer el menú del Word Art
4. Escriure un document
1. Fer treballs lliures sobre diferents tipus de text
2. Fer treballs lliures amb resum
3. Crear i editar un document segons les tipologies de text treballades al cicle.
4. Fer un treball seguint un índex determinat.
5. Emprar el corrector en diferents idiomes
6. Usar el menú “numeració i vinyetes”
7. Emprar les tecles dels diferents accents
8. Escriure en columnes
5. Editor gràfic
1. Utilitzar el Paint Shop Pro, el Kid Pix i el Pequeño escritor.
2. Fer nadales
3. Escanejar imatges
4. Realitzar composicions amb imatges escanejades
5. Realitzar composicions amb dibuixos d’altres fonts
6. Crear un conte
7. Crear i editar auques
8. Guardar en xarxa i recuperar
6. Inserir imatges en un text
1. Inserir una imatge: dibuix, imatge predissenyada o escanejada
2. Inserir un text o un dibuix d’altres fonts informàtiques (copiar i pegar)
3. Importar imatges d’un CD-ROM
4. Emprar totes les icones d’inserir imatges
5. Conèixer el menú: dibuix
7. Fer taules
1. Fer una taules connectant cel·les
2. Emprar totes les icones de les taules
8. Presentacions
1. Elaborar una presentació més sofisticada, amb imatges captades d’Internet.
2. Utilitzar el menú presentacions
3. Fer esquemes
9. Eina d’informació
1. Cercar informació a diferents medis
2. Usar diferents cercadors: Google, Altavista, Yahoo
3. Crear una llista de preferits
4. Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
10. Eina de comunicació
1. Dur a terme activitats simples en grup, per exemple: comunicacions o col·laboracions a través del correu electrònic
2. Aprendre a usar l’opció d’adjunció de fitxers al correu electrònic
3. Ser capaços d’Emprar els “Emoticons” de forma apropiada.
11. Control i modelització
1. Planificar una seqüència d’ordres per ésser executada per un dispositiu
2. Ésser conscient de què un ordinador pot recollir informació sobre el medi ambient a través de sensors: temperatura, llum i so
3. Ésser conscients de què l’ordinador pot ser utilitzat per simular o modelitzar situacions reals i comprendre perquè hom usa els ordinadors per a aquestes tasques, per exemple: en situacions de risc o perill
12. El so
1. Gravar so utilitzant el programa Audacity
2. Insertar so en documents
3. Insertar so en presentacions (Power Point, Studio 8)
4. Transformar pistes de CD en mp3 o wav
13. Excel
1. Introduir dades per realitzar una gràfica.
2. Realitzar diferents tipus de gràfics.
3. Copiar i pegar la gràfica a un altre document (Word, Power Point,...)
13. Blocs
1. Conèixer les avantatges dels blocs
2. Escriure textos en un bloc
3. Inserir imatges en un bloc
4. Inserir so en un bloc
5. Respondre comentaris d’un bloc
4.- METODOLOGIA
La tasca que es realitza amb els ordinadors cal dividir-la en dos aspectes, un que es fixa principalment en assolir les Competències Bàsiques TIC i un altre que treballa aspectes curriculars de les àrees directament amb els ordinadors (l'ordinador esdevé una eina més de l'educació dels nostres alumnes). Com a responsables directes d'aquesta distribució hi són el Coordinador/a d'informàtica i el mestre/a tutor/a del grup classe.
A la unitat " T " existeix una carpeta anomenada Informàtica amb totes les fitxes de treball distribuïdes per cicles. També hi ha creada una altra carpeta anomenada Alumnes i distribuïda també per cicles. Dins de cada cicle hi ha una carpeta per cada alumne. Són els mateixos alumnes, sobretot (cicle mitjà i superior) que les organitzaran en subcarpetes. D’aquesta manera cada nen o nena tindrà dins del seu nom unes carpetes per a desar-hi els treballs de: Textos, Dibuixos, So, Presentacions, Fotos i Assignatures. A cada sessió es van introduint les activitats que realitzaran els alumnes, de forma que aquests només cal que obrin la carpeta de cicle, guardar-la a la seva carpeta i començar a treballar.
5.- AVALUACIÓ
Si parlem d'avaluació també haurem de distingir dos aspectes:
- Assolir les Competències Bàsiques TIC
- Incidència de les noves tecnologies en l'aprenentatge de les àrees.
Pel
primer aspecte hem elaborat unes graelles d'observació directa que ens serviran
per avaluar i així poder informar als pares als informes trimestrals.
Per al segon aspecte cal tenir en compte els resultats de l’avaluació de cada nivell.
6.- RESPONSABILITATS RELACIONADES AMB EL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE
Tasca/Funció
|
Responsables
|
Coneixement exhaustiu dels recursos de què es disposa. |
Coordinador Informàtica |
Vetllar pel seu manteniment
|
Coordinador Informàtica |
Divulgar i presentar el material que hi ha disponible |
Coordinador Informàtica |
Fer propostes d'activitats utilitzant els canals de comunicació interns més adients. |
Coordinador Informàtica/ Equip directiu |
Presentar activitats que es fan en altres escoles, altres indrets |
Coordinador Informàtica/ Comissió informàtica |
Divulgar les del seu propi centre.
|
Coordinador Informàtica |
Establir els lligams necessaris en aquest camp amb les institucions i entitats. |
Coordinador Informàtica/ Equip directiu |
Portar l'inventari del maquinari |
Coordinador Informàtica |
Portar l'inventari del programari
|
Coordinador Informàtica |
Tenir una relació sobre la distribució dels ordinadors en el centre |
Equip Directiu |
Fer presentacions de determinats materials a la resta |
Coordinador Informàtica/Comissió informàtica |
Organitzar accessos fàcils pels programes |
Coordinador Informàtica/Comissió informàtica/ Tutors |
Deixar manuals i d'usuari en llocs adients |
Coordinador Informàtica/Comissió informàtica |
Divulgar cursets, donar a conèixer el material arribat per la via dels Seminaris d'Actualització en Tecnologia de la informació (SATI).. |
Coordinador Informàtica |
Fer un quadre on quedin reflectits els diferents programes que utilitzen els diferents grups d'alumnes. |
Comissió informàtica |
Tenir una programació regulada de cada grup escolar |
Tutors |
Planificació anual/trimestral/mensual del programari |
Tutors
|
Instal·lació i reinstal·lació dels programes adients a la temporalització |
Coordinador Informàtica |
Recollida de demandes dels/de les mestres i presa de decisions |
Comissió informàtica |
Fer còpies de seguretat dels programes |
Coordinador Informàtica |
Optimitzar al màxim els discs durs dels ordinadors i la gestió de memòria |
Coordinador Informàtica |
Realitzar una revisió periòdica d'Antivirus als ordinadors i als disquets
|
Coordinador Informàtica |
Disposar d'un tauló d'anuncis a l'aula d'informàtica |
Coordinador Informàtica/Comissió informàtica/ Equip Directiu |
Elaborar i consensuar les normes d'abans d'entrar a l'aula, durant i després de treballar-hi. |
Comissió informàtica/ Tutors |
Horari d'utilització dels ordinadors per part d'alumnes i/o mestres |
Equip Directiu
|
Integració total d'aquest recurs dins del currículum de l'alumne. |
Claustre de Professors |
Elaboració de la memòria del curs anterior, amb balanç i proposta del pla anual del proper curs. |
Comissió informàtica |
El manteniment i millores del material informàtic amb les noves adquisicions. |
Coordinador Informàtica/ Comissió informàtica
|
Relació del centre amb altres institucions com: els CRP, ICE, SGTI, Universitats, Departament d'Ensenyament... |
Equip Directiu
|
7.- DISTRIBUCIÓ D'EINES INFORMÀTIQUES PER NIVELLS AMB TIPOLOGIA D'ACTIVITATS
NIVELL |
ACTIVITATS 1r trimestre |
|
ACTIVITATS 2n trimestre |
|
ACTIVITATS 3r trimestre |
|
|
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
P3 |
|
|
|
|
|
|
P4 |
|
|
|
|
|
|
P5 |
- Escriure les lletres del seu nom -Escriure el seu nom i el dels companys (Vocals i consonants) |
- Les lletres del teclat |
-Treballar consonants |
- Les lletres del teclat |
-Treballar consonants -Fer llistats de paraules |
- Les lletres del teclat - Esborrar - Retorn |
1r |
- Paraules (Tots els sons)
|
- Esborrar - Retorn |
- Noms propis |
-Tecla majúscules |
-Reescriure frases curtes - Fer llistes |
- Barra espai - Punt - Entrar i sortir a Word |
2n |
-Reescriure frases (Dues frases juntes) |
- Punt - Espai |
-Reescriure textos curts -Emprar accent i apòstrof |
- Punt - Espai |
-Reescriure textos curts -Fer dictats i còpies |
- Imprimir |
NIVELL |
ACTIVITATS 1r trimestre |
|
ACTIVITATS 2n trimestre |
|
ACTIVITATS 3r trimestre |
|
|
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
3r |
-Reescriure dictats o textos |
- Coma -Guardar (hàbit de guardar) |
-Reescriure dictats o textos - Títol centrat |
- Centrar -Bloq majúscules |
-Reescriure dictats i textos - Títol |
- Apòstrof -Signes de puntuació (funció de tecla majúscula) |
4t |
-Reescriure dictats o textos - Presentació de treballs |
-Seleccionar amb el ratolí - Subratllar |
- Reescriure dictats o textos -Presentació de treballs |
- Posar negreta - Cursiva |
-Reescriure dictats o textos - Presentació de treballs |
-Grandària lletra -Inserir un dibuix amb alçada - Corrector |
5è |
- Treball lliure sobre diferents tipus de text |
- Corrector - Desar al disc dur o en un disquet i recuperar |
- Treball lliure sobre diferents tipus de text |
- Tipus de lletra - Accents |
- Fer resums i diferents tipus de text
|
- Orientació del full |
6è |
- Treball lliure amb resum -Diferents tipus de text |
- Numeració i vinyetes |
- Treball lliure amb resum -Diferents tipus de text - Dossier
|
-Títols amb WordArt |
- Treball lliure amb resum -Diferents tipus de text - Dossier
|
-Inserir un text o un dibuix d'altres fonts informàtiques -Importar imatges CDRom |
NIVELL |
Programes |
ACTIVITATS 1r trimestre |
|
ACTIVITATS 2n trimestre |
|
ACTIVITATS 3r trimestre |
|
|
|
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
P3
|
|
|
|
|
|
|
|
P4 |
Kid Pix |
- Treballar colors |
- Omplir de colors
|
- Orientació |
|
- Treballar formes |
- Sanefes (Sinera 98) |
P5 |
Kid Pix |
- Composicions |
- Tampó - Esborrar |
- Treballar composicions |
- Esborrar |
- Treballar colors i formes |
- Llapis - Tampó - Paleta de colors |
1r |
Kid Pix |
- Treballar colors i formes |
- Llapis - Paleta de colors - Esborrar |
- Dibuixar -Composicions geomètriques |
- Llapis, (rectangle, rodona) - Paleta de colors - Esborrar |
- Afegir composicions als propis dibuixos |
- Llapis (eines del programa) - Paleta de colors - Esborrar |
2n |
Kid Pix |
- Descoberta del programa
|
Fer simetries |
- Dibuixar segons les festes |
- Imprimir -Icona so |
NIVELL |
Programes |
ACTIVITATS 1r trimestre |
|
ACTIVITATS 2n trimestre |
|
ACTIVITATS 3r trimestre |
|
|
|
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
3r
|
Kid Pix Paint Shop Pro |
- Fer Nadales |
- Guardar (hàbit de guardar) |
-Composicions geomètriques |
- Les funcions geomètriques |
|
|
4t
|
Kid Pix Paint Shop Pro |
- Fer Nadales |
|
|
|
|
|
5è
|
Kid Pix Paint Shop Pro Pequeño escritor |
- Fer Nadales |
- Guardar al disc dur i recuperar |
|
|
|
|
6è
|
Kid Pix Paint Shop Pro Pequeño escritor |
- Composicions amb imatges escanejades |
- Escanejar imatges |
-Composicions amb imatges escanejades |
- Escanejar imatges |
-Composicions amb dibuixos d'altres fonts |
- Inserir un dibuix (copiar i pegar) |
NIVELL |
PROGRAMES UTILITZATS |
ACTIVITATS 1r trimestre |
|
ACTIVITATS 2n trimestre |
|
ACTIVITATS 3r trimestre |
|
|
|
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
Curriculars |
Informàtiques |
3r
|
Power Point |
Elaborar diapositives |
Menú inserir diapositives |
Elaborar diapositives |
Menú presentació: transició de diapositives |
Elaborar diapositives |
Menú inserir diapositives |
4t
|
Power Point |
Elaborar presentacions amb imatges predissenyades |
Menú inserir imatges predissenyades |
Elaborar presentacions amb imatges predissenyades |
Menú inserir: autoformes |
Elaborar presentacions amb imatges predissenyades |
Menú inserir imatges WordArt |
5è
|
Power Point
|
1.- Elaborar una presentació més sofisticada
|
Menú inserir Imatges (totes les possibilitats) |
1.- Elaborar una presentació més sofisticada (fons) |
Menú presentacions (diferents possibilitats) |
1.- Elaborar una presentació més sofisticada
|
Menú presentació (transició) |
6è
|
Power Point
|
1.- Elaborar una presentació més sofisticada, amb imatges captades d’Internet, amb l’ajut del professor
|
Menú inserir imatges escanejades |
1.- Elaborar una presentació més sofisticada, amb imatges captades d’Internet, amb l’ajut del professor
|
Menú inserir (quadre de text) |
1.- Elaborar una presentació més sofisticada, amb imatges captades d’Internet, amb l’ajut del professor
|
Menú presentació (transició) |
8.- GRAELLES D’OBSERVACIÓ
Cicle E. Infantil: àmbit tecnològic
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Usa el ratolí per assenyalar i fer clic
|
Inicia/tancar l’ordinador
|
Usa el teclat
|
Imprimeix fent clic a la icona d’imprimir
|
Explica el procés de treball amb l’ordinador i indicar les eines utilitzades |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Instrument de treball/Treball intel·lectual
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Col·lecciona, classifica, ordena i seria diferents tipus d’objectes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Instrument de treball/ Editor de text
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Escriu les lletres del seu nom (lletra de pal i lletra lligada) |
Escriu el seu nom i el dels companys (lletra de pal i lletra lligada) |
Treballa les lletres del teclat
|
Empra la tecla d’Esborrar
|
Usa la tecle Retorn
|
Úsa de les icones bàsiques del menú adaptacions |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Instrument de treball/ Editor gràfic
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabu-lari adequat a l'etapa |
Treba-lla els colors
|
Sap omplir de colors
|
Treballa colors i formes
|
Empra el tampó
|
Utilit-za la icona del llapis
|
Utilit-za la paleta de colors
|
Usa l’eina d’esborrar
|
Confecciona imat-ges |
Fa sane-fes
|
Treballa l’orienta-ció
|
Resse-gueix camins
|
Treballa for-mes
|
Fa composicions |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Eina d’informació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Pren consciència de la possibilitat d’obtenir informació a través de mitjans electrònics |
Veu la pàgina web de la ZER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Eina de comunicació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Realitza comparacions simples entre telèfon i el correu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle E. Infantil: Control i modelització
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Segueix instruccions
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: àmbit tecnològic
Alumnes |
Mostra interès en les noves tecnologies |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Usa menús i controls avançats
|
Usa l’ordinador de forma segura i responsable
|
Identifica les diferències entre el disc dur i de disquets
|
Desar i recupera un document sense ajut del professor/a
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: instrument de treball/treball intelectual
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Usa bases de dades senzilles realitzades amb ordinador |
Interroga bases de dades |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: instrument de treball/ Editor de text
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Usa la tecla Coma
|
Subratlla
|
Selecciona amb el ratolí |
Empra les tecles dels Signes de puntuació (funció de tecla majúscula) |
Empra la tecla Bloq Majúscules |
Usa la tecla Apòstrof
|
Fa un Títol (centrat)
|
Centra els títols i els paràgrafs |
Empra els recursos TIC per a presentar treballs
|
Crea i edita documents: informes, articles de premsa, cartes
|
Rescriu dictats o textos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: instrument de treball/Editor gràfic
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Desar (hàbit de desar)
|
Utilitzar les funcions geomètriques
|
Realitzar composicions geomètriques
|
Crear composicions plàstiques
|
Fer nadales
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: instrument de treball/Presentacions
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Elaborar presentacions amb imatges ja dissenyades
|
Elaborar una pàgina web senzilla |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: eina d’informació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Accedeix a diversos CD-ROM sense l’ajut del professor
|
Usa un navegador d’internet sense l’ajut del professor
|
Usa un cercador determinat: Google
|
Imprimeix de forma selectiva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: eina de comunicació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Gestiona comunicacions electròniques pròpies, per exemple: gestiona una bústia electrònica |
És conscient dels diferents estils i formes de comunicació
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Mitjà: eina de control i modelització
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Usa simulacions o aventures més complexes
|
Controla un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques, per exemple: una tortuga |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: tecnologia
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Personalitza aspectes del sistema
|
Identifica diferents tipus d’ordinadors |
Comprèn la necessitat de fer còpies de seguretat i és capaç de fer-les
|
Identifica els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: instruments de treball: treball intelectual
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Crea una base de dades simple
|
Entra dades a unabases de dades predefinida
|
Identificar l’estructura d’una base de dades
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: instruments de treball: editor de text
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vo-cabulari ade-quat a l'etapa |
Fa treballs lliures sobre diferents tipus de text
|
Fa treballs lliures amb resum
|
Crea i edita un docu-ment: postal, calen-dari, revista escolar |
Crear un dossier
|
Empra el cor-rector
|
Desa en un disquet o en el disc dur i recupera |
Crea títols amb WordArt |
Usa el menú Numeració i vinye-tes
|
Modifica el tipus de lletra
|
Empra les tecles dels dife-rents accents |
Canvia l’ori-entació del full
|
Inse-reix un text o un dibuix d’al-tres fonts infor-màti-ques (copiar i pegar) |
Impor-ta imat-ges d’un CD-ROM
|
Empra totes les icones i inse-reix imat-ges, taules
|
Coneix els menús: estàn-dard, format, dibuix, WordArt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: instruments de treball: editor gràfic
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Fa nadales |
Realitza composici-ons amb imatges escaneja-des
|
Realitza composici-ons amb dibuixos d’altres fonts |
Crea i edita una revista
|
Crea i edita auques |
Escaneja imatges
|
Insereix un dibuix (copiar i pegar)
|
Guarda en el disc dur i recupera
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: instrument de treball: presentacions
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Elabora una presentació més sofisticada, amb imatges captades d’internet, amb l’ajut del professor |
Elabora una pàgina web més sofisticada amb l’ajut del professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: eina d’informació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Cerca informació a diferents medis
|
Usa diferents cercadors: Google, Altavista, Yahoo |
Crea una llista de preferits
|
Fa captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: eina de comunicació
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Duu a terme activitats simples en grup, per exemple: comunicacions o col·labora-cions a través del correu electrònic |
Aprèn a usar l’opció d’adjunció de fitxers al correu electrònic
|
És capaç d’emprar els “Emoticons” de forma apropiada.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cicle Superior: control i modelització
Alumnes |
Mostra interès |
Coneix el vocabulari adequat a l'etapa |
Planifica una seqüència d’ordres per ésser executades per un dispositiu
|
És conscient de que un ordinador pot recollir infor-mació sobre el medi ambient a través de sensors, per exemple: temperatura, llum i so
|
És conscient de que un ordinador pot ser utilitzat per simular o mo- delitzar situa-cions reals i comprendre perquè hom usa els ordi-nadors per a aquestes tas-ques, per exemple: en situacions de risc o perill.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.- FITXA D’ACTIVITATS
6.1 Activitats E. Infantil
Activitat 1. Comptar
Activitat 2. Confegir
Activitat 3. Pintem
Activitat 4. Els fruits de la tardor
Activitat 5. Conceptes bàsics
Activitat 6. Les lletres disfressades
Activitat 7. La Castanyera
Activitat 8. La bruixa
Activitat 9. Paraules
Activitat 10. Accions
Activitat 11. Els Personatges
Activitat 12. Els Pollets
Activitat 13. Atrapa un cotxe
Activitat 14. El Ratolí
Activitat 15. Joc de les mides
Activitat 16. Posicions
Activitat 17. L’hivern
Activitat 18. Els bolets
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Paquet d'activitats creat per a treballar la numeració de 1 al 9 mitjançant diferents tipus d'exercicis distribuïts en dos blocs amb diferents nivells de dificultat |
Matemàtiques |
http://clic.exe.c.net/db/act.ca.jsp?id=1295 |
E.
Infantil |
Navegador |
Relació de la grafia del nombre amb la seva representació. |
Ús correcte del ratolí |
|
Activitat 2. Confegir
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
S'han
de crear paraules a partir d'un grup de lletres. Possibilitat de copiar,
dictar i crear per sí sol. S'estableix un joc d'escriptura de paraules per
desencadenar el dibuix a la pantalla i el so del seu nom. |
Llengua
catalana |
http://www.edu365.com/infantil/confegir/ |
E. Infantil |
Navegador |
Relacionar lletres per arribar a crear una paraula
|
Usar el teclat per escriure
|
|
Activitat 3. Pintem
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Es pinten una sèrie de dibuixos amb els colors que trien els alumnes o sota les nostres indicacions. |
Llenguatge oral Visual i plàstica |
http://www.edu365.com/infantil/pintar/pintar.swf |
Educació Infantil |
Navegador |
- Reconèixer els noms dels colors - Utilitzar els colors d'una manera equilibrada |
Usar el ratolí per assenyalar i fer clic Saber que es pot accedir a la informació a través d' internet,: dibuixos, textos
|
|
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Els
fruits de la tardor |
Llengua, Desc. Entorn |
Programes específics : Clic |
E.Infantil
|
processador de text ratolí teclat |
Desc Entorn Coneixement de la lletra de pal i lligada |
Editar un nom amb un processador de text Usar el ratolí per assenyalar i fer clic. Usar el per escriure
|
|
Activitat 5. Conceptes bàsics
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
És un clic de conceptes bàsics de Temps, Espai i Quantitat o comparació (Tres nivells a triar al principi de l'activitat) |
Llengua catalana |
Zona Clic |
E. Infantil |
Clic |
Fixar els conceptes bàsics que es treballen i iniciar-se a la lectoescriptura de paraules a través del so. |
Usar el ratolí per assenyalar i fer clic Usar el teclat per escriure,
|
|
Activitat 6. Les lletres disfressades
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Correspondència so-grafia, correspondència paraula imatge, ordenar paraules amb l'ajuda del so |
Llengua |
http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1228 |
E.InfantilP-4 i P-5 |
Navegador / Programa específic Java Clic |
Reconèixer la grafia corresponent a un so específic. |
Ratolí per assenyalar i fer clic |
|
Cicle Inicial
Activitat 1: Ortografia bàsica a Cicle Inicial
Activitat 2: Dels vint al noranta-nou
Activitat 3: Centenes i milers
Activitat 4: Contes SPC
Activitat 5: La síl·laba
Activitat 6: Entrena’t per llegir
Activitat 7: Paraules
Activitat 8: Lletres
Activitat 9: Els colors
Activitat 10: L’escola
Activitat 11: La Tardor
Activitat 12: Copia el text
Activitat 13: Poesia: la Tardor
Activitat 14: Completa les sèries
Activitat 15: L’hivern
Activitat 16: Els personatges
Activitat 17: La Formiga
Activitat 18: Els bombers
Activitat 19: La primavera
Activitat 9: Els colors
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Reconeixement dels colors. Escriure els noms dels colors. Relacionar noms i colors. |
Llengua catalana |
http://www.xtec.es/%7Emfortun4/jclics/colors.htm |
Cicle Inicial |
Navegador |
Comprensió escrita
|
Usar el teclat per escriure |
|
Activitat 12: Copia el text
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Copiar el text que prèviament s'ha llegit a classe. |
Llengua catalana |
Programari educatiu. Adaptacions Word. |
Cicle Inicial |
Editor de text: Adapatacions Word , Llengua catalana ( incorporada la funció de lectura del text amb cada paraula que escriuen) |
|
1.
Usar el teclat per escriure |
|
Activitat 13: Poesia: la tardor
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Accedir a la web per escoltar la presentació de la poesia. Projector/televisió. Treballar els aspectes de la tardor Escriure el text amb el processador de text, disposaran de la fotocòpia del text treballat |
Llengua Catalana Ciències socials i naturals Adaptació NNEE i nouvinguts: disposaran d'un arxiu on només faltin els finals de línia així com de la fotocopia corresponent amb les paraules que falten marcades amb vermell. |
http:www.edu365.com/infantil/poesia/natural/06tardo.htm |
Cicle Inicial |
Navegador Processador de text : Adaptacions Word : llengua catalana |
|
1. Usar el teclat per escriure
|
|
Activitat 14: Completa les sèries
Activitat |
Àrees |
Ubicació |
Cicles Educatius |
Eines TIC |
Competència bàsica de les àrees |
Competència bàsica TIC |
Relació programació |
Obrir un fitxer per completar unes sèries gràfiques. |
Visual i Plàstica
Matemàtiques |
Fitxa |
Cicle Inicial |
Editor gràfic : Dpaint |
|
1.
Utilitzar programari gràfic senzill : Paint |
|
Cicle Mitjà
Activitat 1: Lectura eficaç
Activitat 2: Lletres bessones
Activitat 3: Correu electrònic
Activitat 4: Trampa Papú
Activitat 5: Qui se la juga
Activitat 6: Entrena’t per llegir
Activitat 7: Les parts de l’ordinador
Activitat 8: El relleu de Catalunya
Activitat 9: Les hores en català
Activitat 10: L’esquelet
Activitat 11: Comptem síl·labes
Activitat 12: I quan plou un riu
Activitat 13: Els rius dibuixen el paisatge
Activitat 14. Temps de lectura
Activitat 16: Classificació de quadrilàters
Activitat 17: Editor de comarques
Activitat 18. La botiga
Activitat 19: Milers
Cicle Superior
Activitat 1: Els rius de Catalunya
Activitat 2: Els oficis
Activitat 3: Món de mones
Activitat 4: Lectura eficaç
Activitat 5: Entrena’t per llegir
Activitat 6: Les plantes
Activitat 7: Contes bojos
Activitat 8: Poesia.com
Activitat 9: L’ametller
Activitat 10: Flors, tija i arrels
Activitat 11: Els divisors d’un nombre
Activitat 12: Temps i clima
Activitat 13: Cossos geomètrics
Activitat 14: La Unió Europea
FEM RÈTOLS
UNITAT DIDÀCTICA |
ÀREA |
CICLE |
Ubicació |
Eines TIC |
Competència bàsica de l’àrea |
Competència bàsica TIC (Objectius unitat) |
Relació amb la programació |
Nombre de sessions |
3. Fer títols |
Anglès |
Superior |
Carpeta de cada alumne
|
Word Art |
Relació paraula-objecte |
|
Introducció Little detectives 2 |
1 |
ACTIVITATS:
|
VOCABULARI NECESSARI: BLACKBOARD – DESK – WINDOW – RADIATOR – DOOR – CUPBOARD – SHELF – SINK – CLASS – TOILET – COMPUTER’S ROOM – KITCHEN – DINING-ROOM – LIBRARY – STOREROOM – TEACHER’S ROOM – SECRETARY –CLOTHES HANGER |
FEM UNA DISFRESSA
UNITAT DIDÀCTICA |
ÀREA |
CICLE |
Ubicació |
Eines TIC |
Competència bàsica de l’àrea |
Competència bàsica TIC (Objectius unitat) |
Relació amb la programació |
Nombre de sessions |
4. Editor gràfic |
Plàstica |
Inicial |
Carpeta de cada alumne
|
Eines Kid Pix Càmera fotos |
El Carnestoltes La figura humana |
9. Dibuixar segons les festes 1. Treballar colors i formes |
Segon trimestre |
1 |
ACTIVITATS:
|
TÍTOL WEB: EDU 365 – INFANTIL - JOCS
ADREÇA: http://www.edu365.cat/infantil/jocs2/index.htm
ACTIVITAT |
CONTINGUT |
NIVELL |
ACTIVITATS |
La formiga |
Control del ratolí Situació espacial
|
P 5 |
Portar la llavor a cada una de les parts del cau de la formiga |
La bruixa |
Control del ratolí |
P 3 |
Moure la bruixa per a què no xoqui contra les estrelles |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TÍTOL CD:
Editorial:
TEMA
|
CONTINGUTS |
CICLE |
ACTIVITATS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CICLE INICIAL
CONTINGUTS
|
CD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|