|
Es realitzaran activitats
emmarcades en 5 blocs d'activitats:
- Presentació de
les comunitats educatives que integren el projecte.
Justificació: Quan
s'ha de treballar amb algú és important conèixer qui és? com és?
on viu? ...
- Objectiu: Conèixer
les comunitats educatives que integren el projecte.
- Continguts:
- El país, la comarca,
el poble/vila/ciutat: Situació geogràfica, vies de comunicació,
climatologia, economia, història...
- L'escola: Els/les
alumnes, els/les mestres, l'edifici...
- Calendari de treball:
- Abril '98: Tramesa
de materials (1).
- Maig '98: Exposició als
centres dels materials rebuts.
( 1)Cada
escola associada elaborarà materials
(murals, vídeos, etc.) amb la finalitat de fer-los-hi arribar a les altres
escoles i, que aquestes muntin una exposició que permeti conèixer els
seus trets més rellevants.
- Correspondència:
Ens escrivim amb...
Justificació: És molt
important que l'alumnat visqui el projecte com una realitat i no
pas com una abstracció, per tant, cal
dotar el nostre projecte d'activitats que ho facilitin.
- Objectiu: Que el grup-classe tingui
un contacte, el més directe possible, amb les seu homòleg de cadascuna
de les escoles associades, de manera que visqui el projecte com una
realitat, potser llunyana, però molt
concreta.
- Contingut:
- Cada grup-classe
determina el contingut de la correspondència segons els seus
propis interessos.
La primera carta
serà una presentació del
grup-classe i anirà acompanyada d'una fotografia dels alumnes
que la formen.
- Calendari: A partir
del mes de novembre s'intentarà mantenir mensualment correspondència
amb cadascun dels grup-classe corresponents de les escoles
associades.
En la mesura que es
pugui, s'intentarà
que els alumnes dels cursos més alts acabin mantenint una correspondència
personal i privada amb algun/a company/a de les altres escoles associades.
L'escola coordinadora
queda encarregada d'organitzar la correspondència i fer arribar a totes
les escoles associades una graella resum.
- La
càmera
xafardera.
Justificació: És important
motivar la curiositat de l'alumnat, acostumar-lo a observar i a
fer preguntes, en aquest cas a patir d'imatges rebudes sobre aspectes
concrets de la vida quotidiana dels membres de les diferents escoles
associades .
- Objectiu: Donar
a conèixer mitjançant
imatges fotogràfiques diferents aspectes de la vida quotidiana
de cada centre associat i incitar a l'observació i la reflexió.
- Contingut:
- Desembre: La
meva casa pels Nadals.
- Gener: Les meves
joguines.
- Febrer: Fa fred
o calor (amb aquesta foto es vol mostrar quin temps fa i
cal que hi surti un nen/a vestit per a aquella estació de
l'any).
- Març: Quina
gana! (taula parada per fer un
àpat quotidià).
- Abril: Així vaig
a l'escola (es pretén
mostrar el mitjà de transport que utilitzen els nostres alumnes
per desplaçar-se al
col·legi).
- Maig: Arriben
les vacances (es pretén
mostrar com passaran les vacances els nostres alumnes).
- Calendari: Mensualment
cada centre enviarà
a la resta d'escoles unes fotografies sobre els temes prèviament
acordats.
- El
diari internacional.
Justificació: És importat
que els alumnes tinguin el més aviat possible a les seves mans
materials que facin palesa la unitat de totes les escoles associades
en un únic projecte.
- Contingut: Textos
fruit del treball quotidià a les aules. El textos s'enviaran
en l'idioma propi i en anglès.
- Calendari: Una
publicació per trimestre.
Totes les escoles associades enviaran el seus textos la darrera
quinzena del segon mes.
La maquetació, impressió i
distribució
anirà a càrrec de l'escola italiana. La resta d'escoles cal que copiïn
els exemplars rebuts i els donin la màxima difusió entre el seu alumnat.
- Festes
i tradicions I: Quines són les nostres festes i tradicions
més importants?.
Justificació: Un dels
aspectes que defineix més la manera de ser d'un poble són les seves
festes i les seves tradicions, d'aquí la importància que aquestes
adquireixen en el nostre projecte.
Aquest bloc tindrà tres
fases. Una primera fase a dur a terme el curs 96-97, en la que elaborarem,
simplement, un calendari de festes i tradicions. I una segona fase,
en la qual aprofundirem en el tema mostrant com vivim aquestes festes
sense entrar en el seus orígens, sense explicar el per què, ja que
aquest aspecte serà el que conformarà la tercera fase.
- Objectiu: Conèixer
les nostres festes i tradicions més significatives de les comunitats
educatives que integren el projecte.
- Continguts: Les
festes i tradicions més
significatives. Es tractaria simplement de dir la data de celebració i
adjuntant-hi una petita explicació.
- Calendari:
- Maig '98: Tramesa
de calendaris de festes
CURS 98-99
Al llarg d'aquest curs
continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en el bloc
5 iniciats el curs anterior i encetarem dos blocs nous, el 7 (Què fas
el ...?) i el 8 (Avaluació I).
- Festes i tradicions
II: Com celebrem
les nostres festes més tradicionals?.
- Objectiu: Donar
a conèixer com es viuen
les festes i tradicions més significatives de cada població de
les escoles associades, així com el ressò que tenen dins el seu àmbit
escolar.
- Continguts: Les
festes i tradicions de cadascuna de les poblacions on pertanyen
els centres associats.
- Calendari: Els centres
han de disposiar del material les mateixes dates en què l'altra
comunitat està vivint la festa. Això
obligarà què, al llarg del curs anterior (96-97) i a mesura que
se celebrin les diferents festes, es dugui a terme una recollida
del materials, als quals li donarem forma el curs vinent per fer-los
arribar a les altres escoles 15 dies abans de la data de la seva
celebració.
- Què faràs el
...?
Justificació: Fins
ara ens hem presentat i hem conegut els nostres pobles, viles o
ciutats, també les nostres festes i tradicions,
però... com és un dia qualsevol de la vida d'un/a dels/de les nostres
alumnes?.
- Objectiu: Donar
a conèixer com transcorre
un dia qualsevol d'un dels nostres alumnes (2).
- Contingut: Un dia
de la vida d'un/una alumne/a.
- Calendari:
- Octubre '98: "El
primer dia de classe de...".
- Novembre '98: "Dimarts,
24 de novembre de 1.998".
- Febrer '99: "Dissabte,
20 de febrer de 1.999".
- Abril '99: "Diumenge,
11 de maig de 1.999"
Els treballs (murals,
textos explicatius...) enviats seran hipotètics, és a dir, una previsió,
ja que totes les escoles associades els han de tenir exposats el
mateix dia que l'alumne/a està vivint
allò que ha descrit en el seu treball.
(2) Cada tramesa
de material inclourà la descripció de com transcorre un dia d'un alumne
i d'una alumna representatius de cadascun dels cicles o etapes en que
s'organitza el centre.
- Avaluació I: Què t'ha
semblat el nostre projecte?.
Justificació: Tot procés
cal que tingui un moment dedicat a la reflexió.
- Objectius: Valorar
el desenvolupament del projecte a partir de l'anàlisi de les
opinions de tots els membres implicats en el projecte (alumnes,
mestres, etc.), dels resultats obtinguts, de la seva incidència
entre el nostre alumnat i, si es dóna el cas, fer els canvis
i les modificacions que afavoreixin la millora del nostre projecte,
tan pel que fa als continguts com al seu desenvolupament.
- Calendari: El mes
anterior a la reunió
anual, cadascuna de les escoles associades realitzarà en el seu
centre una avaluació del
projecte per tal de dur els resultats a l'esmentada reunió, fer-ne
una posada en comú i
realitzar una valoració conjunta amb la resta d'escoles.
CURS 99-00
Al llarg d'aquest curs
continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en els bloc
6 i 8 iniciat el curs anterior i encetarem un bloc nou, l'11: Memòria.
- Festes i tradicions
III: Quin és
l'origen de les nostres festes i tradicions?.
Justificació: Al llarg
del projecte l'alumnat haurà observat la coincidència de festes
amb algunes escoles associades (Itàlia) i la gran diferència amb
d'altres (Finlàndia).
- Objectiu: A partir
de l'estudi de l'origen de les nostres festes i tradicions i
de la comparació amb la de la resta d'escoles
associades descobrir la realitat d'una Europa mediterrània i una
Europa nòrdica.
Aprendre a valorar i respectar la diversitat. Valorar positivament
el beneficis de la pluralitat dins d'una unitat.
- Calendari: Al llarg
dels dos primers trimestres del curs, cada escola associada durà a
terme amb el seus alumnes una investigació i posterior reflexió sobre
el tema. Amb els resultats obtinguts elaboraran materials (textos,
murals, reculls bibliogràfics, etc.). A principis del 3r trimestre
es faran arribar els materials a l'escola (a determinar) encarregada
d'elaborar una publicació que tindrà per finalitat donar a conèixer
els resultats de l'activitat i les reflexions més notables sobre
el desenvolupament del projecte.
- Avaluació II: Què t'ha
semblat el nostre projecte?.
Justificació: A la
fi de tot procés es
important fer-ne una darrera reflexió, una avaluació final.
- Objectius: Valorar
el grau d'assoliment d'objectius i el benefici produït en el
nostre alumnat.
- Calendari: El mes
anterior a la reunió
anual, cadascuna de les escoles associades durà a terme en el seu
centre una avaluació
del projecte per tal de dur el resultats a l'esmentada reunió,
fer-ne una posada en comú
i realitzar una valoració conjunta amb les altres escoles.
- Memòria del projecte "Com
viuen els nostres veïns?".
Justificació: Fins
ara, tot ha
estat treballs dels alumnes que han viatjat d'un país a un altre. Arriba
l'hora de deixar-ne una constància. Caldria fer-ne una publicació-resum.
- Contingut:
- Introducció.
- Breu presentació de
les comunitats educatives que intervenen en el projecte.
- Fitxa tècnica
de les festes i tradicions més significatives de cadascun
dels països:
- Data de celebració.
- Contingut de
la festa.
- Repercussió a
l'escola.
- Origen.
- Valoració del
projecte.
Donat el cas de dur
endavant aquesta proposta caldria buscar ajut extern al projecte
per tal d'aconseguir una publicació digna
del document.
Generalitats
sobre els materials.
- La finalitat
de tots els materials serà la de muntar petites i senzilles exposicions
per la qual cosa proposem:
- Treballar
principalment amb murals confeccionats sobre una base de cartolina
d'aproximadament 50x60 cm.
- Que
els murals continguin molts elements visuals: dibuixos, fotografies,
etc.
- Pel
que fa als textos, emprarem confeccionat a partir de frases
molt senzilles utilitzant els idiomes acordats pels centres
associats (idioma propi i anglès)
|