APROXIMACIÓ A LA VIDA I OBRA DE L'ARQUITECTE PERE CASELLES I TARRATS (REUS, 1864-1936)

Anton Pàmies

Biografia:

Pere Caselles i Tarrats va néixer 1'1 de novembre de 1864 a Reus. Era fill del matrimoni entre Pere Caselles Farré, un fabricant nascut també a Reus però de mare natural de la Riba, i la Isabel Tarrats Homdedéu, procedent d'una família tarragonina dedicada als teixits. El seu germà Josep M. fou comerciant de vins i es va casar amb la Sra. M, Segimon i Artell.

Probablement va estudiar al col·legi dels pares Escolapis i a l'institut de segon ensenyament situat al convent de Sant Francesc, com havia fet en Gaudí uns anys abans.
Estudià la carrera d'arquitectura a la Universitat de Barcelona i obtingué el títol l'any 1889 amb el projecte d'un hospital civil, el qual li valgué l'elogi unànim de l'Escola d'Arquitectura i de l'Acadèmia de Belles Arts.

El 1890 ja realitza la restauració de l'església de Sant Ramon a la carretera del Morell i exerceix de suplent d'arquitecte municipal a Reus.

Aquest mateix any es casà a Misericòrdia amb la Sra. M. del Carme Biarnis i Huguet i va obrir el primer despatx al carrer dels Seminaris núm. 20-2n. de Reus.

S'adjudicà la titularitat de la plaça d'arquitecte municipal de Terol, si bé al cap de pocs mesos, ja el 31 de març de 1891 accedí a la de Reus, en morir el titular anterior, l'insigne arquitecte Sebastià Cabot, amb el qual ja havia col·laborat, essent estudiant, dirigint les obres d'un asil per als pobres.

El 1891 traslladà el seu despatx al carrer de Sant Pere Apòstol, fins que ja el 1895 va obrir el seu despatx definitiu al plaça de la Constitució (avui plaça del Mercadal).
Si bé va passar alguns primers estius en una caseta llogada a l'Alforja , aviat va poder adquirir una finca gran amb una masia, situada a la partida del Burgaret entre la carretera del Morell i la de Constantí, la qual aviat es conegué com el mas d'en Caselles.

Va tenir dues filles, la Isabel, que es va casar amb en Pau Ornosa Soler, que era doctor en farmàcia, i la Carme, que es va casar amb l'advocat Joan Bofarull i Molné, heru de Mas Calvó.

Mentre estudiava a Barcelona, l'any1888, va publicar articles d'opinió a "Lo Somatent".

Entre les distincions rebudes cal assenyalar que el 6 de juny de l'any 1904 el rei Alfonso XIII li atorgà el guardó de "Caballero de la Real Orden de Isabel la Católica"
Posteriorment, l'any 1915 també va publicar un article sobre "El Temple Expiatori de la Sagrada Família" per a l'Associació d'Arquitectes de Catalunya amb motiu de l'homenatge a "tots els artistes i animadors de la grandesa de Barcelona".

D'ençà de l'any 1922 era el director de l'Escola Municipal de Dibuix i Comerç.

El senyor Pere Caselles va morir assassinat el dia 28 de juliol de 1936, li van disparar uns trets en un barranc molt a prop del seu mas. El seu cos va ser enterrat en una de les capelles particulars del cementeri de Reus.

Molts anys desprès de la seva mort, l'any 1979, el consistori reusenc acordà dedicat un carrer a la seva memòria; es tracta del carrer paral·lel al carrer Baix del Carme, que s'inicia a la plaça d'Hèrcules, conegut fins llavors com carrer Nou de Misericòrdia.
També el consistori reusenc dins la campanya a favor de modernisme que inicià la regidoria de Turisme, acordà el 1997 la creació d'un premi amb l'entrega de la "Medalla Arquitecte Caselles".

L'any 2000,amb motiu de la celebració del seminari sobre el modernisme local, la regidoria de Cultura de l'Ajuntament de Reus escull la figura d'en Pere Caselles i Tarrats per a ser analitzada i divulgada com es mereix.

Text cedit per la Sra. M Teresa Farré