L 'O R I G E N D E S A N T A R O S A L I A

Rosalia, filla del rei de Sicília, nascuda el 6 d'octubre de l'any 1129, és la patrona de Torredembarra a causa d'un fet que va succeïr:

A léstiu de 1640, a Torredembarra hi havia una pesta, que va fer que disminuís la població. El dia 15 de juliol d'aquell any va arribar a "Cal Saya", una casa situada al carrer Ample, un peregrí que revelà el secret per a que s'acabés la pesta: consistia en que havien d'anar a Tarragona a casa d'un comerciant que es deia Serrahima i agafar un quadre que hi havia de Santa Rosalia per després entrar a Torredembarra tot fent processó i resant per què s'acabés la maleïda pesta.

No va ser gens fàcil, doncs el comerciant deia que ell no tenia cap quadre de Santa Rosalia, però van demanar permís per regirar la golfa de la casa i el van trobar.

Després d'haver fet tot el que el misteriós peregrí va dir que es fés, al cap d'unes setmanes la pesta s'acabà.

LA FESTA AVUI

Ara, a Torredembarra se segueix fent la processó pels carrers: Ample, Major, Plaça de la Vila, Baixada de sant Antoni, Freginal, Carnisseria i Joan Güell.

En commemoració de Santa Rosalia actualment es fan 3 festes:

* Festa votiva - 15 de Juliol- processó.

* Festa Major - 4 de Setembre- ofrenes a l'altar de Santa Rosalia.

* Naixement de Santa Rosalia- 6 d'octubre- missa en el seu honor.

El seguici de la processó l'obren uns quants balls populars, com ara "el ball de bastons", " els castellers"..., després els segueixen unes nenes vestides de santa Rosalia, la Coral de la Vila , anomenada també, de "Santa Rosalia", que van cantant uns villancets anomenats GOIGS DE SANTA ROSALIA, els quals són interpretats al davant de Cal Saya (on va arribar el quadre al 1640) i a la a Plaça de la Vila, acompanyats d'una orquestra.

Seguidament hi va el rector i els escolanets. Els regidors del poble van tornant-se el quadre de Santa Rosalia, durant la processó.

EL NOM DE ROSALIA A LA TORRE

El nom de Rosalia, en aquells temps, a la vila de Torredembarra, era un nom desconegut i molt estrany.

L 'origen d'aquest nom és nòrdic i està compost pel color de les roses amb la flor dels lliris boscans.

Durant els 100 darrers anys s'han batejat amb el nom de Rosalia 176 dones i un home, Rosalí, el qual fou un gran escriptor i al que li han dedicat un carrer; d'aquestes dones, 137 han estat batejades a la parròquia de Sant Pere Apòstol, i 39 a la de Sant Joan de Clarà i Baix a Mar.

Actualment, a Torredembarra hi ha 128 Rosalies, de les quals més de la meitat són ja grans.

La tornada dels goigs de Santa Rosalia diu així:

"De Sicília flor gemada,

de l'església excels honor,

Santa Rosalia aimada

a qui us prega deu favor".

ENTREVISTA A UNA MESTRA DE L'ESCOLA

També hem volgut fer una entrevista a una Rosalia , més ben dit , a la senyora Rosalia Girol :

Per què et van posar aquest nom ?

Perquè ho van decidir entre l'àvia i els demés.

T' agrada el teu nom ?

Sí.

Tens algun altre familiar amb aquest nom?

Una cosina i una tieta .

T' agradaria que algun dels teus descendents es digués Rosalia ?

Sí, alguna néta o nét meus .

Saps d'on prové aquest nom?

Sí. De Rosa i de Lliri.

Quant fa que es celebra la trobada de Rosalies ?

2 Anys .

Quin dia es celebra ? És sempre així ?

El 6 d'octubre. Sí.

Hi has anat cada any ?

Sí. Espero torna-hi l' any que ve .

Quines activitats feu ?

Una mica de tot .

Celebreu molt la festa de Santa Rosalia ?

Bastant , a causa de la Festa Major .

Gràcies, ens ha agradat molt fer aquesta entrevista.

Tota la informació de la processó i les festes han estat tretes gràcies a una entrevista personal al rector de la parròquia, mossèn Anton Morell i Jansà.

(Treball realitzat pels alumnes de sisè de Primària: Joan E. Crespo, Eloy Gómez, Armand Gomila, Rosa Orts, Maria Serelde, Gemma Valls i David Virgili)

Tornar a la pàgina anterior