ACTUACIONS PLA ESTRATÈGIC

CURS 2.003-2.005


 

A) De primer a tercer curs el criteri a seguir serà la partició del grup classe en dos petits subgrups homogenis en quant a nombre d'alumnes i nivell de coneixements.

B) De quart a sisè curs el criteri serà purament curricular. En un grup els alumnes que tenen uns coneixements que els permet mínimament seguir els continguts propis del nivell al qual estan adscrits i en l'altre grup els alumnes que tenen uns coneixements curriculars que no els permet seguir els continguts propis del curs al qual estan adscrits.

Responsable: Tutors, mestres d'Educació Especial i Cap d'Estudis.

Responsable: Mestra responsable de l'Aula, Coordinador LIC i Cap d'Estudis.

Responsable: Tutors i Cap d'Estudis.


Responsable: Claustre de mestres.

Responsable: Coordinador d'Informàtica.


Responsable: Tutors i el Coordinador d'Informàtica.

Responsable: Equip Directiu.


MEMÒRIA SOBRE EL DESENVOLUPAMENT DEL

PLA ESTRATÈGIC CEIP LA MERCÈ



ACTUACIONS PREVISTES EN EL PLA ESTRATÈGIC

FASES DEL DESENVOLUPAMENT

APLAÇAT

EN PROCÉS

ASSOLIT

CURS 2003-04

Informació de la posta en funcionament del Pla Estratègic a tota la comunitat educativa: mestres, famílies i alumnes.




X

Revisió del Projecte Curricular de Centre (PPC).


X



Actualització del Projecte Lingüístic de Centre.



X

Confecció i iniciació de la nova organització dels agrupaments flexibles en l'àrea de llengua. *1




X

Iniciació de l'Aula d'Aprenentatge i ampliació del fons de material per dotar l'aula. *2




X

Revisió del Pla d'Acollida. *3


X


Coordinació dels equips docents en l'àrea de llengua. *4




X

Continuació dels assessoraments i participació en els programes de formació en relació amb les TIC. *5




X

Reunions dels mestres tutors i especialistes per aprofundir en el coneixement del material i programes informàtics disponibles.




X

Avaluació del desenvolupament del Pla Estratègic.




X

CURS 2004-05

Consolidació de la dinàmica dels agrupaments flexibles en l'àrea de llengua introduint una nova variant a l'etapa d'Educació Primària. *6




X


Consolidació de l'Aula d'acollida en substitució de l'Aula d'aprenentatge. *7




X

Continuïtat de la coordinació dels equips docents en l´àrea de llengua.




X

Continuïtat dels assessoraments i participació en els programes de formació en relació amb les TIC. *8




X

Continuïtat de les reunions dels mestres tutors i especialistes per aprofundir en el coneixement del material i programes informàtics disponibles.




X

Inici de l'aplicació de les TIC a les diverses tutories. *9


X



Elaboració d'una memòria sobre el desenvolupament del Pla Estratègic.




X



PUNTS



*1. Durant el curs 2003-04 es va iniciar l'organització dels agrupaments flexibles en l'àrea de llengua d'una manera semblant als cursos anteriors. El criteri emprat va ser purament curricular. En un grup els alumnes amb uns coneixements que els permetia mínimament seguir els continguts propis del nivell al qual estaven adscrits i en l'altre grup els alumnes que tenien uns coneixements curriculars que no els permetia seguir els continguts propis del curs al qual estaven adscrits i que en la majoria de casos utilitzaven materials alternatius adaptats a les seves necessitats.


*2. La creació de l'Aula d'Aprenentatge el curs passat va permetre la formació d'un tercer grup curricular d'alumnes integrat bàsicament per aquells alumnes nouvinguts amb un coneixement nul o molt baix de la llengua catalana que hi assistien algunes sessions setmanals per atendre les seves necessitats en quant a les competències lingüístiques.


*3. El Pla d'acollida va començar a revisar-se a finals del curs passat, però aquest any ha continuat la seva revisió per tal d'adaptar-lo a les noves necessitats en quant a l' augment de la diversitat lingüística dels alumnes i als nous aspectes d'organització escolar com el funcionament de l'Aula d'Acollida i el programa LIC endegat pel Departament d'Educació.


*4. Comunicació i seguiment entre la tutora de l'Aula d'acollida i les diferents tutories pel que fa al treball dels alumnes. Per altra part coordinació del claustre pel que fa a l'avaluació Interna de la llengua.


*5. El curs passat a nivell de centre el claustre va participar en el curs Formació TIC en centres educatius (ampliació).


*6. L'estructura dels agrupaments flexibles pel que fa a la llengua catalana durant el curs 2004-05 ha seguit una dinàmica diferent:

a) De primer a tercer curs el criteri a seguir ha estat la partició del grup classe en dos petits subgrups homogenis en quant a nombre d'alumnes, però heterogeni en quant a nivell de coneixements.

b) De quart a sisè curs el criteri ha estat purament curricular. En un grup els alumnes amb uns coneixements que els permet mínimament seguir els continguts propis del nivell al qual estan adscrits i en l'altre grup els alumnes que tenen uns coneixements curriculars que no els permet seguir els continguts propis del curs al qual estan adscrits.


*7. L' Aula d'acollida ha substituït aquest curs a l'anteriorment anomenada Aula d'Aprenentatge tot seguint una dinàmica semblant en quant a funcionament i destacant especialment pel que fa als alumnes que hi assisteixen, el seu caràcter no excloent de la dinàmica habitual que es produeix dintre de l'aula ordinària.


*8. Aquest curs a nivell de centre el claustre ha participat en el curs Formació en MAV en centres educatius (1er nivell); dintre la formació TIC en centres educatius.


*9. L'inici de l'aplicació de les TIC a les diverses tutories com un dels grans eixos vertebradors del Pla Estratègic s'ha aplaçat degut a l'endarreriment de la col.locació d'aquells aspectes tècnics necessaris per al funcionament com la xarxa integral del centre i l'alarma a tot l'edifici.




VALORACIÓ DEL PLA ESTRATÈGIC CEIP LA MERCÈ



Durant aquests dos primers anys de desenvolupament del Pla Estratègic s'han posat en funcionament dos dels tres gran eixos que conformen el pla, a més d'alguns aspectes secundaris adjacents, exposats en el quadre inicial d'aquesta memòria. Els dos eixos són:

  1. L'organització dels agrupaments flexibles en l'àrea de llengua.

  2. La posada en marxa i funcionament de l'aula d'Acollida.

El tercer eix consistent en la introducció de l'ordinador dins l'aula com a racó de treball i eina d'aprenentatge de la llengua ha quedat de moment ajornat per motius tècnics i d'equipament a l'espera de posar-se en marxa el primer trimestre del curs vinent.

Pel que fa a l'organització dels agrupaments flexibles, cal destacar en aquest segon any, la introducció d'una variant com ha estat l'estructura organitzativa en desdoblaments en els primers cursos de l'educació Primària (de primer a tercer curs) que ha trencat parcialment la línia original d'actuació inicialment prevista per altra part justificant-se això des del punt de vista de la flexibilitat del Pla estratègic.


De tota manera el treball resultant ha estat positiu ja que els agrupament flexibles, a partir de quart curs de Primària, han permès realitzar un treball més adequat a cada grup en funció dels alumnes que l'han integrat i els desdoblaments han permès que la majoria dels alumnes, mantenint la prioritat de treballar aquells continguts curriculars propis del nivell educatiu concret, han pogut participar de les mateixes activitats, això sí, realitzant els ajustos necessaris en casos particulars, permeten en aquells alumnes que tenen uns coneixement curriculars no adequats al curs adscrit però que poden seguir mínimament aquests continguts, guanyar en autoestima, sentir-se més integrats al grup classe i enriquir-se de les produccions dels companys/es.


Per altra banda l'equiparament del nombre d'alumnes a l'aula en quant a nombre, ha estat ben rebuda pels mestres a l'hora de treballar per aspectes com la planificació de les activitats i per aspectes emocionals com reducció de l'angoixa personal. Aquest darrer apunt s'ha pogut copsar i extreure de l'opinió generalitzada del claustre.

En resum les dos modalitats utilitzades permeten integrar formes metodològiques d'atenció a la diversitat.

Pel que fa al segon eix com és la posada en marxa i el funcionament de l'Aula d'acollida cal dir que aquesta en substitució de la inicialment prevista Aula d'aprenentatge, s'ha consolidat plenament amb un treball rigorós i sistemàtic per part de la tutora de l'aula.

A l'aula hi ha assistit aquelles alumnes nouvinguts amb unes competències lingüístiques nul.les o mínimes que han anat treballant molts aspectes curriculars com la lectura i escriptura, matemàtiques, medi social, medi natural prioritzant com no la llengua com eix principal d’aprenentatge.(*veure quadres).

En el funcionament de l'aula han destacat dos aspectes:

  1. La distribució dels grups per competències lingüístiques semblants i no per nivells educatius o grups classe encara que intentant mantenir al màxim l'estructura de cicle (no sempre). Això ha permès a la tutora de l'aula planificar el seu treball en funció de les necessitats dels diferents grups més homogenis i donar una major rendibilitat al treball diari.

  1. La utilització de les TIC (Tècniques de la Informació i de la Comunicació) en el treball de llengua, amb la dotació de maquinari multimedia de què consta l'aula. Aquest fet ha estat molt satisfactori des del punt de vista de la motivació de l'alumne i del seu aspecte altament novedós i que augmenta clarament les possibilitats d'aprenentatge.


Els alumnes assisteixen de bon grat a l'aula, s'adapten bé a les exigències que se’ls demana i augmenten les seves competències en la llengua. Tot això sense perdre la referència del grup classe


Per acabar comentar que malgrat alguns aspectes molt concrets que s´han anat endarrerint per motius tècnics i externs al Centre, la posada en marxa i funcionament del Pla Estratègic durant aquests dos primers anys d'aplicació cal definir-la com a satisfactòria i enriquidora.

.


(*quadre1.) Alumnes que assisteixen a l'Aula d'Acollida per nivells educatius en data juny del 2005.



NIVELLS EDUCATIUS

NOMBRE ALUMNES

Primer curs.

5 alumnes.

Segon curs.

5 alumnes.

Tercer curs.

8 alumnes.

Quart curs.

5 alumnes.

Cinquè curs.

2 alumnes.

Sisè curs.

3 alumnes.

(*quadre 2.) Alumnes que assisteixen a l'Aula d'Acollida atenent a la distribució dels grups per competències en data juny del 2005.


DISTRIBUCIÓ DE GRUPS

ALUMNES

Primer grup.

Alumnes de primer i segon.

Segon grup.

Alumnes de tercer i quart.

Tercer grup.

Alumnes de quart, cinquè i sisè.

Quart grup.

Últims alumnes arribats al centre. .



TORNAR A ÍNDEX PLA



DOCUMENT: Pla Estratègic CEIP La Mercè. Tortosa

v.1/0405