PLA DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI ESCOLAR DE MENJADOR DE L'ESCOLA LA MERCÈ

CURS 2009-10 

OBJECTIU GENÈRIC:
El servei escolar de menjador adreçat als alumnes matriculats al CEIP La Mercè de Tortosa, assumeix la doble funció: Educativa, vinculant-se al Projecte Educatiu del Centre, i Social, a les famílies i als alumnes de la comunitat escolar.

CONCRECIÓ D’ASPECTES. LLETRES: A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K, L. 

 

A) Modalitat de gestió del servei escolar de menjador. 

Segons Decret 160/1996 de 14 de maig. Article 10.1e: 

Convenis amb altres establiments oberts al públic, entitats o institucions que ofereixin garantia suficient de la correcta prestació del servei. En el nostre cas, l'AMPA. 

 

B) Espais i instal·lacions del Centre necessaris per al servei. 

Menjador, cuina, lavabos del menjador, lavabos del Cicle Inicial, pista poliesportiva, sala polivalent. I també aquells espais que amb els casos particulars són citats a l’apartat de normes. 

 

C) Capacitat màxima de les instal·lacions. 

Nombre màxim de comensals: 150 

 

D) Previsió d'usuaris:  

Personal docent ( els/les mestres i personal del Col·legi, que vulguin quedar-se) 

Alumnat: 60 alumnes aproximadament. 

 

E) Previsió de torns de menjador: 2 

Primer torn: Alumnat. 

Segon torn: Personal docent. 

 

F) Personal necessari per a la correcta prestació del servei. Concreció del personal  disposat a dur a terme les tasques d'atenció a l'alumnat en el servei escolar del menjador.

Previsió de personal d'atenció a l'alumnat: 

- Equip de Monitores:                         3

- Equip de cuina:                                 1 cuinera

Previsió d'alumnat: (el nombre d'alumnes és orientatiu, variarà al llarg del curs) 

- Educació Infantil :                                         20 alumnes

- Educació Primària:                                 35        "

 

 

 

G) Aspectes educatius i criteris alimentaris que han de guiar el desenvolupament del servei. 

G.1.- El menjador escolar, com dèiem, té una dimensió educativa 

      El menjador escolar no ha de ser una unitat de serveis de menjador al marge del projecte educatiu del Centre, sinó que ha de tenir unes funcions importants en l'educació del nen, algunes de les quals són:

- Desenvolupar els hàbits alimentaris saludables fent ús del pla d'alimentació ofertat per l'escola. 

- Promoure l'adaptació del nen a la diversitat dels menús i a la disciplina de l'acte de menjar, que inclou la cortesia, la tolerància, la solidaritat, i l'educació per la convivència.

- Oferir un pla alimentari que aporti les substàncies nutritives que el nen necessita per a un desenvolupament normal i que completi l'alimentació de casa seva. 

- Educar la família de manera directa amb els models de conducta apresos a l'escola. 

 

G.2.- Funció dels nutrients i dels aliments 

     Una alimentació saludable ha de tenir aquestes tres característiques: variada, equilibrada i suficient i cal que s'elabori partint de les peculiaritats de cada persona. Per tant, ha d'ésser adequada a les necessitats nutricionals, en qualsevol etapa de la vida.

     Per tal de programar aquesta alimentació saludable i sensorialment satisfactòria, cal conèixer les possibilitats nutritives dels diferents aliments. Es pot afirmar que l'elecció dels aliments per cobrir les necessitats ha de centrar-se en què en conjunt, compleixin les tres funcions bàsiques:

     Funció energètica: Per a obtenir l'energia biològica necessària, per a poder realitzar el treball muscular, la termoregulació, el metabolisme bassal i l'exercici físic.

       Funció plàstica: Per al creixement, la formació i la renovació, dels teixits i dels fluids.

   Funció reguladora: Per a un bon aprofitament i una bona regulació dels processos metabòlics.

 

G.3.- Classes d'aliments i nutrients que proporcionen 

     Partint del contingut nutritiu, els aliments tenen una funció principal -no única- i, d'acord amb aquest criteri s'agrupen en: energètics, plàstics i reguladors.

     Aliments energètics                                                           Nutrients

      Cereals: pa, pastes, arròs...                                           Hidrats de carboni

      Llegums i hortalisses                                                     Hidrats de C. Vit.B

      Fruits secs                                                                      Lípids Vit.E

      Greixos i olis                                                                   Lípids Vit.A i E

      Sucre, xocolata, melmelada...                                        Hidrats de Carboni

     Aliments plàstics                                                                Nutrients

      Làctics                                                                    Proteïnes animals, calci Vit.B

      Carns                                                                      Proteïnes anim., ferro Vit.B

      Vísceres: fetge                                                        Prot. anim. ferro, Vit. A i D

      Peix                                                                         Prot. anim., fòsfor i calci

      Ous                                                                         Prot. anim., ferro, Vit. A i B

      Llegums                                                                 Prot. vegetal, ferro, Vit. B,fibra

      Cereals                                                                   Prot. vegetal, calci

      Fruita i verdura                                                       Fibra, Vit. E, minerals

      Fruits secs                                                              Prot. veg., calci, ferro fibra

 

 

     Aliments reguladors                                                             Nutrients

 Verdures i hortalisses                                                  Vit. E, carotens magnesi, fibra

 Fruites                                                                         Vit E, carotens potassi, fibra

 Begudes: aigua, sucs                                                  Aigua, hidrats de carb. Vit. B

 

 

Obtenir un bon equilibri alimentari és senzill. La regla més important, és incloure en tots els menjars algunes racions de cadascun dels grups dels aliments bàsics, i que es moderin els aliments superflus com les llaminadures i les begudes refrescants exceptuant-ne els sucs de fruites o les infusions 

 

G.4.- Necessitats energètiques dels nens i nenes 

                                             Xiquets                                     Xiquetes

De 4 a 5 anys                       1650Kcal                               1600Kcal

De 5 a 7 anys                       1850Kcal                               1750Kcal

De 10 a 12 anys                   2200Kcal                               1950Kcal

     Aquestes Kcalories són diàries, que es distribueixen d'aquesta forma:

     Esmorzar        15 a 20%

     Dinar              40%

     Berenar          10a15%

     Sopar             30 a 40%

 

H) El preu del servei escolar del menjador és de 6,20 euros/dia per alumne. 

 

I) Criteris alimentaris. 

El nostre menjador escolar ha d'incorporar elements de promoció de la salut en la programació dels menús, mantenint la varietat d'aliments, tot minimitzant la presència de greixos i de sucres refinats. Donem especial importància a aspectes com la presència de verdura i de llegums, com a primer plat, el peix i la carn al segon plat, als postres es prioritzarà la fruita fresca. 

 

J) Programació d'activitats de lleure i previsió d'espais adequats. 

de 12 a 13 hores, Pàrvuls:         Pati del Parvulari.

de 14 a 15 hores:         Pista poliesportiva, pati cobert del Parvulari.

 

K) Normativa bàsica que regula el Servei Escolar de Menjador del CEIP La Mercè. 

k.1.Els rebuts del menjador es cobraran abans de començar cada mes i per mesos sencers, caldrà fer l’ingrés al compte corrent que el menjador té obert en una entitat bancària. Aquelles famílies que deixin de pagar una mensualitat perdran el dret de fer ús del servei de menjador.
k.2. Si un alumne falta al menjador per malaltia cinc dies consecutius o més, se li tornaran els diners a final de curs, si porta certificat mèdic.

Els alumnes amb ajuts del Consell Comarcal del Baix Ebre seran tractats individualment, segons els casos i tipus d’ajut econòmic. 

No s’acceptaran diners en metàl·lic al Col·legi.  

k.3. Els alumnes amb tiquet, el portaran a les 9 hores del matí, a la classe.
k.4. Els alumnes que es quedin a menjador, hauran de romandre al col·legi de les 9 del matí fins a les 5 de la tarda. Al migdia no es pot sortir del Col·legi, per cap concepte.
k.5. Per sortir de l'escola en hores de menjador, i sempre que el vinguin a buscar, serà indispensable un justificant dels pares que caldrà lliurar a la Secretaria amb l’antelació suficient.
k.6. El menjador escolar proporcionarà un tovalló de paper als alumnes.

k.7. El menú s'exposarà al tauler d'anuncis, a la pàgina web del centre i al menjador. Es comunicaran mensualment els menús a les famílies.
k.8. Tots els comensals menjaran el menú establert, llevat d'aquells alumnes que presentin certificació mèdica conforme no poden menjar determinats aliments o altres circumstàncies.

k.9. Els alumnes que no compleixin les normes de comportament i de disciplina hauran d'assumir les conseqüències de la seva conducta davant del Consell Escolar, acatant-se a les sancions que determinin. Si es produeixen desperfectes als coberts, vaixella, etc. la família, informada degudament, haurà d’abonar la seua reposició.
k.10. Si algun dels alumnes que es queden a dinar es fa mal durant l'horari de menjador serà atès per les monitores de vigilància. Si convé portar-lo a l'hospital seran avisats els pares, i en cas de no trobar-los, s'avisarà una ambulància que portarà el malalt o accidentat, al centre sanitari, sempre acompanyat.
k.11. Els dies de mal temps els alumnes de menjador romandran a la sala polivalent i al passadís.
k.12. S'ha de tenir un comportament educat i respectuós, tant entre el alumnes com vers les monitores.
k.13. El to de veu ha de ser baix, afavorint un ambient de tranquil·litat i calma dels uns amb els altres.
k.14. S'ha d' ensenyar i exigir que els alumnes mengin amb correcció utilitzant els estris adequats.
k.15. Els alumnes s'han d'acabar tot el menjar que se'ls hi posi al plat. La quantitat de menjar ha d'estar d'acord amb les seves preferències.
k.16. El temps màxim per dinar serà d'1 hora. Els alumnes que tinguin problemes seran comentats amb el tutor/a i la família.
k.17. Els alumnes s'han d'acabar tot el menjar asseguts a taula. No poden sortir del menjador amb menjar sota cap concepte. Els alumnes han de fer ús del WC, abans i després de menjar, no durant aquest moment.
k.18. Els alumnes han de respectar els encàrrecs de neteja de taula, cadira... i les monitores els han de fer complir. Les taules es netejaran quan ja no hi hagi cap alumne dinant.
k.19. Les entrades al menjador han de ser ben controlades i en petits grups.
k..20. Es tindrà cura amb la higiene abans i després de dinar (rentar-se les mans).

 

Altres normes vigents són les que es desprenen del Decret 160/1996, de 14 de maig, així com les del Decret de Drets i Deures i les normatives vigents del curs. 

 

 

                                        L) LES MONITORES.

Les monitores i responsables de la cuina, han de constituir un col·lectiu homogeni amb capacitat per complementar-se i on el bon ambient i la col·laboració és la norma prioritària. 

L'horari de les monitores és de 12 h. fins les 15 h. Dins d'aquesta franja horària tothom estarà, al seu lloc de treball. 

Les monitores que ho vulguin es podran quedar a dinar a l'escola, a partir de les 15:00 h. a la cuina, hora que finalitza la seva feina, sempre i quan no s'hagin deixat alumnes desatesos o que els hagin acompanyats a alguna urgència. 

L.1.RELACIÓ  MONITORES-ESCOLA-AMPA

El monitoratge i la cuinera és un personal contractat per l'AMPA, aquesta podrà demanar responsabilitats,  pels serveis deficients que alguna de les treballadores realitzi o per no cobrir el servei contractat.

L'equip ha de formar part de la tasca pedagògica de  l'escola, s'ha de veure com un complement del treball educatiu que compromet a l'èxit i bona marxa del menjador.

L.2.RELACIÓ MONITORES - PARES 

Fóra bo que els pares/mares de l'escola coneguessin les monitores.  Al llarg del curs, s'establiran contactes directes amb les famílies, dels alumnes que presentin alguna problemàtica.

L.3.FUNCIONS I TASQUES DE LA MONITORA 

La monitora ha d'ésser conscient que té una funció educativa. És un model de referència per als alumnes (comportament, actitud). Transmet pautes de comportament social. 

Utilitzar un to de veu adequat. Demanar les coses amb educació. Raonar quan sorgeix un conflicte i solucionar els problemes d'una forma no violenta (no crits, escoltar....). Promoure el diàleg lliure i obert. Recordar les normes de comportament de l'escola. Respectar l'entorn, els estris. 

La seva actitud, opinió i treball, són aspectes que es cuidaran al màxim. Possibilitant el treball dels objectius educatius, hàbits i normes. 

Ha de tenir en compte l'estat d'ànim de l’alumne, ja que  pot afectar a l'hora de dinar. Ha de tenir cura de l'aspecte personal de l’alumne.  

Procurar i insistir a que els alumnes es renti les mans, abans i després de menjar. 

La monitora  ha de saber i intentar que mengi, si no tot, al menys un mínim.

La monitora ha de vetllar per la seguretat i la integritat física dels alumnes (jocs, caigudes, violència...). Cal aturar els jocs violents. 

A la vegada, la monitora, ha de dur una tasca de control i vigilància dels alumnes al seu càrrec. Comunicarà als mestres les possibles incidències.  

Les monitores podran adoptar mesures puntuals per corregir als alumnes.  

 

ADDENDA: Aquest Pla de Funcionament forma part del Pla Anual. El president del Consell Escolar del CEIP La Mercè, vetllarà pel seu compliment. 

S'aplicarà el conveni 7902295 de treball del sector de lleure educatiu i sociocultural. 

Resolució:TRI/1652/2005 de 16 de maig. DOCG 4396. 1.06.05 

___________________________________________________________________________

nota: Aquest document forma part del Pla Anual de l'Escola La Mercè per al curs 2009-2010.

Aprovat pel Consell Escolar en la sessió ordinària del dia 23 de setembre de 2009.