9. PLA ANUAL CURS 2009-10

AVALUACIÓ INTERNA

L’avaluació és una eina de reflexió per al coneixement i la millora constant del servei educatiu que ofereix el centre.

El conjunt d’actuacions d’avaluació ha de proporcionar un coneixement aprofundit i interrelacionat de la realitat educativa, útil per a la presa de decisions que contribueixi a la millora de la gestió del centre i de la gestió del currículum, posant una atenció especial en la millora dels resultats d’aprenentatge de l’alumnat.

Cal un plantejament de l’avaluació que relacioni els resultats d’aprenentatge dels alumnes, els processos d’ensenyament i aprenentatge, la gestió dels recursos i els objectius que el centre es proposa, d’acord amb les característiques del context en què es desenvolupa l’acció educativa. L’avaluació ha de contribuir a obtenir una visió global del funcionament i dels resultats que aconsegueix el centre, identificant les bones pràctiques i els aspectes susceptibles de millora.

Tots els centres han de tenir elaborat i aprovat pel consell escolar el propi pla d’avaluació interna en els termes establerts en l’Ordre de 20 d’octubre de 1997, per la qual es regula l’avaluació dels centres docents sostinguts amb fons públics (DOGC núm. 2511, de 5.11.1997). Atès que en el curs 2005-2006 ha finalitzat el pla triennal d’avaluació 2003-2006, els centres han de concretar accions avaluatives per donar continuïtat als seus processos de millora. El pla d’avaluació del centre ha d’emmarcar-se en el projecte educatiu i ha de prendre en consideració la valoració del pla d’avaluació anterior.

En el curs 2005-2006 el Departament d’Educació ha iniciat un nou pla d’avaluació integrat que inclou la planificació i l’aplicació de tota l’activitat avaluativa que realitza el Departament d’Educacó, des dels diferents àmbits (avaluació del sistema educatiu, avaluació de programes, avaluació de centres, avaluació de la funció directiva i de la funció docent…), així com també la planificació i l’aplicació de l’avaluació de centre des d’una perspectiva integrada (avaluació interna - avaluació externa).

L’avaluació de centres, en el marc del nou Pla d’avaluació del Departament d’Educació, preveu incorporar progressivament l’avaluació global diagnòstica i el sistema d’indicadors de centre.

L’avaluació global diagnòstica serveix per avaluar el centre en el seu conjunt, tot i que no implica l’avaluació detallada de tots els aspectes. Aquesta avaluació proporciona una visió panoràmica del centre.

Els resultats de les proves permeten reflexionar en el claustre de professors i professores sobre l’assoliment de les competències bàsiques en el centre, analitzar la situació i l’evolució dels resultats en el centre i comparar la situació del centre amb els resultats de Catalunya.

En aquesta anàlisi cal relacionar els resultats obtinguts en les proves de competències bàsiques, i en altres proves i avaluacions que realitzi el centre, amb els criteris adoptats per a la gestió del currículum i el desenvolupament dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Per interpretar, explicar i millorar els resultats cal analitzar els processos d’ensenyament i aprenentatge aplicats en els diferents cursos: activitats d’aprenentatge, estratègies didàctiques i metodològiques, i criteris i estratègies d’avaluació.

Les proves de competències bàsiques de l’àmbit matemàtic fetes els cursos 2004-2005 i 2005-2006 es troben a http://phobos.xtec.es/xarxacb/cbavapri.htm.

- TORNAR Pla Anual