CUMULONIMBUS

Formació nuvolosa típica de les tempestes. S’eleven a gran altura.

Cumulonimbus Calvus:
Aquest tipus de nuvolositat va associada sovint a aparell elèctric i precipitació en forma de ruixades, aquest darrer extrem està en funció de l’aportació d’humitat.

Cumulonimbus Capillatus:
Formada per una base, una xemeneia o tronc central, i una enclusa amb núvols fibrosos. Aquests núvols de l’enclusa s’eixamplen seguint exactament la direcció del vent en alçada i poden ser útils per realitzar la previsió meteorològica en el camp. L’enclusa és típica de la posta de sol durant l’estiu i acostuma a ser densa i de superfície regular.

Cumuloninimbus Arcus:
Provoca violentes precipitacions i fortes i canviants ràfegues de vent.

Cúmulus i Cumulonimbus de massa freda:
A les hores immediates, tan sols són esperades ruixades aïllades d’escassa intensitat, ja que a passat el cos del front al qual anaven lligades les precipitacions generalitzades, i dins la massa d’aire fred posterior és típica la nuvolositat cumuliforme a precipitacions alternant amb grans ullades de sol.

Tromba marina:
Tècnicament tuba, també anomenada mànega d’aigua, o fibló o cap de fibló, aixeca per succió aigua marina. S’assagen a cumulonimbus, i encara que, pel seu diàmetre és difícil que afectin a una embarcació, no s’ha de sortir a la mar per les condicions tempestuoses que imperen.

Núvols orogràfics:
Un dels factors que produeixen ascensos de l’aire, amb la possibilitat de condensacions, és a dir, que es generen núvols, és el relleu. Es parla de núvols orogràfics que estan clarament lligats a relleus muntanyosos, independentment del gènere al que pertanyen poden ser cúmulus, altocúmulus,etc.Els núvols orogràfics revelen ascensos i turbulències d’aire sobre els relleus muntanyosos o a certa distància d’ells, en especial a sotavent. Tradicionalment s’atorga un elevat valor predictiu als núvols orogràfics que solen associar a un segur empitjorament. Això no és sempre així, moltes vegades tan sols testimonia la presència d’un fluix de vents humits.

cumulo.jpg (30715 bytes)

Per veure la imatge ampliada premi sobre d'ella.