|
|
| | | |
|
Xerrades programades
- Dijous 17 de febrer: Persones sense llar. L'habitatge és un dret.
- Dilluns 2, dimarts 3 i dimecres 4 de maig:
El comerç just.
- Dimarts 5, divendres 8 i dimarts 19 d'abril : Sexualitat
Activitats 1r trimestre
-
1.0. ACTIVITAT INICI CURS: PRESENTACIÓ.
- 1.1. ACTIVITAT PRIMERA: ELECCIÓ DE DELEGAT
- Presentació dels candidats.
- Votació.
- Aclarir les funcions del delegat: a més d’altres activitats haurà de controlar qui s’encarrega de persianes i llums.
- 1.2. ACTIVITAT: JO EM DIC
Activitat per que els companys es comencin a conèixer millor.
- 1.3. ACTIVITAT: LES COSES QUE SÓN DE TOTS
Activitat per aprendre a respectar les coses i espais comuns.
- 1.4. ACTIVITAT: TÈCNIQUES D’ESTUDI
Tot un seguit d’activitats per ajudar-los una mica a l’hora d’estudiar.
Per cada una de les sessions hi ha unes fitxes pels alumnes, on aniran fent tot un seguit d’activitats individualment o en grup. També hi ha per cada sessió material per al tutor on estan les solucions de les activitats proposades als alumnes.
Es tracta de triar-ne les que es creguin més convenients depenent de les necessitats de cada grup. Les activitats són les següents:
- 1.4.1. AGENDA
- 1.4.2. L’ATENCIÓ
- 1.4.3. LA MEMÒRIA
- 1.4.4. EL RESUM
- 1.4.5. ELS ESQUEMES
- 1.4.6. COM S’ESCRIUEN ELS TEXTOS
- 1.4.7. ELABORACIÓ D’ESQUEMES
- 1.4.8. REDACTAR RESUMS DE TEXTOS SENZILLS
- 1.4.9. IMPROVISAR UNA RESPOSTA ORAL
- 1.4.10. COM RESOLDRE PROBLEMES
- 1.5. ACTIVITAT: QUI ÉS QUI?
Activitat per que els companys es vagin coneixent millor.
- 1.6. ACTIVITAT: FRATERNITAT UNIVERSAL: EL PACIFISME
A partir de la lectura d’un text es farà una reflexió sobre el significat de pacifisme
- 1.7. ACTIVITAT: DISCUSSIÓ GUIADA
Tema: És important tenir estudis? Objectiu: reflexionar sobre la importància d’aconseguir el graduat.
- 1.8. ACTIVITAT: CINE-FORUM
Barrio.
Objectiu: reflexionar sobre possibles conflictes que poden sorgir a l’adolescència (drogues, delinqüència, conflictes amb els pares). Confrontació de les experiències dels alumnes amb les dels protagonistes per tal de treballar l’adquisició d’un autoconcepte ajustat.
Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema de la discussió i de la peli.
- 1.9. ACTIVITAT: AMICS I AMIGUES
Amistat, sentit i importància de les relacions amistoses, qualitats valuoses en la persona amiga i diferents tipus d’amistat.
- 1.10. ACTIVITAT: PREJUDICIS I RACISME
Prejudicis i diferències culturals, reconeixement de la diversitat i valoració positiva d’aquesta com a enriquiment mutu.
- 1.11. ACTIVITAT: XERRADA.
- 1.12. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
- Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
- Comentar les faltes d’assistència.
- Comentar les faltes de disciplina.
- Comentar com va el curs i les possibles notes.
- 1.13. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
- Comentar individualment amb cada alumne les notes.
- Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
- Avaluació de les activitats de tutoria.
- Repartir variables del següent trimestre.
Activitats 2n trimestre
- 2.1. ACTIVITAT: DRETS I DEURES DE L’ALUMNAT
En aquesta sessió es treballaran per separat els drets i després els deures dels alumnes. Es llegiran en cada sessió i després es presenten uns casos amb unes activitats per resoldre. Poden treballar en grups.
- 2.1.1. SESSIÓ 1: DRETS DE L’ALUMNAT
- 2.1.2. SESSIÓ 2: DEURES DE L’ALUMNAT
- 2.2. ACTIVITAT: L’AMOR
Es presenten unes activitats per treballar amb els alumnes temes relacionats amb els sentiments i l’adolescència. No es necesari fer-les totes, dependrà de cada grup. Pot ser en alguna sessió es podrà fer més d’una activitat, ja que algunes són curtes i estan molt relacionades.
- 2.2.1. ACTIVITAT 1: Com reconèixer l’amor
- 2.2.2. ACTIVITAT 2: Sensacions i sentiments
- 2.2.3. ACTIVITAT 3: Sensacions i vivències
- 2.2.4. ACTIVITAT 4: La primera norma de l’amor
- 2.2.5. ACTIVITAT 5: Sabries dir què és l’amor?
- 2.2.6. ACTIVITAT 6: No soc cap criatura
- 2.2.7. ACTIVITAT 7: Canvis físics durant la pubertat
- 2.2.8. ACTIVITAT 8: Problemes nous
- 2.2.9. ACTIVITAT 10: Mai no som prou grans
- 2.2.10. ACTIVITAT 11: Autonomia i responsabilitat
- 2.3. ACTIVITAT: CONFLICTES
Dues activitats per triar-ne una on es presenten als alumnes cinc situacions per analitzar. Treballaran en grups i faran les activitats que el tutor proposarà i que trobarà en el seu guió.
- 2.3.1. ACTIVITAT A: CONFLICTES EN EL GRUP
- 2.3.2. ACTIVITAT B: ANÀLISI DE CONFLICTES I MOTIVACIONS
- 2.4. ACTIVITAT: DISPOSEM DE LA VIDA: DESITJOS, CREENCES, INTENCIONS I VALORS
En aquesta sessió es presenta un text per llegir en veu alta i comentar-ho el tutor per si resulta una mica complicat. A continuació els alumnes hauran de treballar unes activitats individualment, i més tard es posaran en comú per grups. Finalment ompliran un quadre on descobriran quins són els valors més importants per cada un d’ells.
- 2.5. ACTIVITAT: JO TAMBÉ...!
Activitat per que els companys segueixin coneixent-se.
- 2.6. ACTIVITAT: DIVERSITAT
Diferents activitats per treballar la convivència entre diferents cultures. Les tres activitats estan relacionades però es poden fer per separat.
- 2.6.1. ACTIVITAT 1: DIVERSITAT I DESIGUALTAT
- 2.6.2. ACTIVITAT 2: DIVERSITAT CULTURAL A CASA NOSTRA
- 2.6.3. ACTIVITAT 3: A FAVOR DE LA INTERCULTURALITAT
- 2.7. ACTIVITAT: XERRADA
- 2.8. ACTIVITAT: DISCUSSIÓ GUIADA
Tema: Hem de confiar en els pares?
- 2.9. ACTIVITAT: CINE-FORUM
A cualquier otro lugar
Objectius: reflexionar sobre possibles conflictes que poden sorgir entre pares i fills a l’adolescència. Valorar la influència dels conflictes en la maduració personal dels joves.
Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema de la discussió i de la peli.
- 2.10. ACTIVITAT: PARLAR I ENTENDRE’S
Resolució de conflictes, diàleg com a procediment per enfrontar-se a situacions problemàtiques.
- 2.11. ACTIVITAT: DECIDIR-SE
Reconeixement dels criteris que intervenen en el procés de presa de decisions i els passos que s’han de seguir.
- 2.12. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
· Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
· Comentar les faltes d’assistència i disciplina.
· Comentar com va el curs i les possibles notes.
- 2.13. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
· Comentar individualment amb cada alumne les notes.
· Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
· Avaluació de les activitats de tutoria.
· Repartir variables del següent trimestre.
Activitats 3r trimestre
- 3.1. ACTIVITAT: PROTOHISTÒRICS
Activitat per compartir històries que tots tenim .
- 3.2. ACTIVITAT: LA MEMÒRIA (Tècniques d’estudi)
Aquesta activitat està dividida en 6 sessions en cada una de les quals es treballarà una tècnica per utilitzar la memòria. Cada sessió consta de:
- Fitxes per al professor
- Fitxes per als alumnes per treballar cada sessió
- Fitxes d’aplicació/avaluació, que pretenen ser un exemple d’utilització de la tècnica estudiada en una àrea del currículum
Les fitxes estan en un dossier titulat “La Memòria”, guardat a l’armari de tutoria. En el guió de cada sessió estan les pàgines que cal fotocopiar (ja hi ha algunes còpies fetes d’altres anys també guardades en un armari. Demaneu-les si us interessa l’activitat)
- 3.2.1. SESSIÓ INICIAL: Exercicis per mesurar la memòria de l’alumne
Objectiu: que l’alumne conegui la seva capacitat de memoritzar
- 3.2.2. SESSIÓ 1: La memòria visual i la memòria auditiva
Objectiu: que l’alumne quin tipus de memòria, visual o auditiva, té més desenvolupada i, pugui aplicar-la a l’estudi.
3.2.3. SESSIÓ 2: Treballar l’interès, l’atenció i la concentració
- Objectiu: que l’alumne sigui conscient de la importància de tenir una bona actitud per a millorar la capacitat de memòria.
- 3.2.4. SESSIÓ 3: Les regles mnemotècniques I. Tècnica de la visualització
Objectiu: que l’alumne aprengui la tècnica de la visualització per millorar la seva capacitat de recordar paraules i pugui aplicar-la quan li sigui necessari.
- 3.2.5. SESSIÓ 4: Les regles mnemotècniques II. Tècnica de l’associació d’imatges
Objectiu: que l’alumne aprengui la tècnica de l’associació d’imatges per millorar la seva capacitat de recordar paraules i pugui aplicar-la quan li sigui necessari.
- 3.2.6. SESSIÓ 5: Les regles mnemotècniques III. Tècnica de la cadena
Objectiu: que l’alumne aprengui la tècnica de la cadena per millorar la seva capacitat de recordar paraules i pugui aplicar-la quan li sigui necessari.
- 3.3. ACTIVITAT: AMICS I AMIGUES: VOLDRIA DIR-VOS...
Activitat per treballar que significa l’amistat per cada un d’ells.
- 3.4. ACTIVITAT: LA PUBLICITAT
Diferents activitats relacionades amb el paper que juga la publicitat en la nostra societat. Les dues primeres activitats són independents, però les tres últimes estan relacionades, malgrat que es poden fer independenment.
- 3.4.1. ACTIVITAT A6: Bellesa física i estereotips
- 3.4.2. ACTIVITAT A7: Fem de publicistes
- 3.4.3. ACTIVITAT 1: LA PUBLICITAT OMNIPRESENT
- 3.4.4. ACTIVITAT 2: NO ENS DIUEN LES COSES CLARES
- 3.4.5. ACTIVITAT 3: ENS ESTAN CANVIANT
- 3.5. ACTIVITAT: XERRADA
- 3.6. ACTIVITAT: XERRADA
- 3.7. ACTIVITAT: DISCUSSIÓ GUIADA
Tema: Poden les dones tenir qualsevol professió?
Objectiu: reflexionar sobre els rolls femenins i masculins i prejudicis sexistes.
- 3.8. ACTIVITAT: CINE-FORUM
Billy Elliot ( ¡Quiero bailar!) – Quiero se como Beckham
Objectius: reflexionar sobre els prejudicis sexistes de la societat i sobre la superació personal.
Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema de la discussió i de la peli.
- 3.9. ACTIVITAT: SABER DIR NO
Resposta a les pressions de grup i situacions compromeses, assertivitat.
- 3.10. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
· Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
· Comentar les faltes d’assistència i disciplina
· Comentar com va el curs i les possibles notes.
- 3.11. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
· Comentar individualment amb cada alumne les notes.
· Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
· Avaluació de les activitats de tutoria.
|
|
|
|
|
|
|