Línia metodològica
de l'Escola Cèlia Artiga
|
||
Entenem
que els nens en el seu desenvolupament passen per una sèrie d'estadis
en els quals solen presentar una sèrie de característiques
físiques i psicològiques relativament semblants.Aquests
estadis poden no coincidir amb l'edat cronològica. La maduració
té lloc al llarg de la vida del nen en un procés d'interacció
amb la realitat material i social que l'envolta, és a dir, depèn
de les persones amb les que conviu, del tipus d'activitat que realitza
i del tipus d'ensenyament que rep. L'Escola es defineix en la línia de l'escola activa i entén que:Encara que a un cert nivell l'activitat del nen suposa la manipulació d'objectes, a un altre nivell l'activitat més autèntica d'investigació es desplega en el pla de la reflexió, de l'abstracció i de la manipulació verbal. La metodologia
activa porta a una educació de l'autodisciplina i de l'esforç
individual i el treball en equip. Entenem que cal dedicar una part de Pensem també que no s'ha de deixar de banda el treball en equip, ja que és essencial en el procés de sociabilització del nen i en la formació de la seva personalitat. |
||
- Les matèries s'han de presentar en forma assimilable a l'estructura mental dels nens i a les diferents fases del seu desenvolupament. Una metodologia inductiva i globalitzadora és fonamental en els primers anys d'escolarització. La major part de les coses a aprendre poden ser elaborades des del cas concret i particular fins, progressivament, arribar a la llei general. El nen és un ésser actiu, l'acció del qual arriba al seu punt més alt si s'aconsegueix suscitar els mòbils autònoms de la seva activitat: l'interès i la necessitat. - La intel·ligència no ha de treballar sobre els coneixements ja preparats des de fora: es potenciarà la iniciativa i la creativitat dels nens i en tot cas es suggerirà el camí per arribar a la solució, i així aconseguir uns aprenentatges significatius. - L'Escola ha d'estar vinculada a la comunitat com a font d'objectius, continguts i metodologia i hi haurà un contacte permanent: sortides, excursions, colònies, ... Així doncs, les opcions metodològiques que emprem queden definides en les concrecions següents:
VIVENCIAL: ja que parteix de la vivència dels nens i nenes per
elaborar experiències. Per
tal de dur a terme aquesta línia metodològica de manera
coherent, els mestres: |
||