En el Mapa 1 es pot apreciar la situació energètica de Catalunya on es mostren les centrals energètiques del Principat, ja siguin centrals hidroelèctriques, centrals nuclears, refineries o centrals tèrmiques. En el mateix mapa també es pot visualitzar la xarxa de transport de les diferents matèries primeres i d'energia elèctrica.
En el Mapa 2, una mica més extens, es pot apreciar la situació espanyola respecte les mateixes característiques de l'anterior: centrals hidroelèctriques, centrals nuclears, refineries i centrals tèrmiques.
Concentrant-nos a la zona del Baix Camp, concretament a cala Gestell, entre l'Hospitalet de l'infant i l'Atmella de mar, està la Central Nuclear de Vandellòs 1. En el Mapa 3 d'aquest apartat es pot observar la situació de la xarxa de comunicació. Per aquesta zona transcorre l'autopista del Mediterrani, que com s'observa travessa tota Catalunya per la zona costera. Aquest és un bon accés per a la Central Nuclear i el transport de materials combustibles i d'infrastructures d'aquesta. Juntament amb l'A7 està la carretera N-340 que fa pràcticament el mateix trajecte per la costa, i que també és de moltíssima importància. Ben a prop està el port comercial de Tarragona que és de gran utilitat a l'hora de fer transports de peces a la central. També influeixen, però amb menys importància, el port de Sant Carles de la Ràpita i el de Cambrils.
Un altre mitjà de transport de gran importància és el ferrocarril, pel fet que Vandellòs 1 té una petita via de ferrocarril, que fa possible el transport de materials fins al cor de la instal·lació. Al mitjà de transport que encara no s'ha fet referència és a l'aviació. Aquest és de gran utilitat per la gran proximitat que té amb la central (Aeroport de Barcelona, València, i altres de menys importància com el de Reus -base militar- i el de Girona).
En els mapes que hi ha tot seguit es mostra la situació de Catalunya dintre del conjunt d'Espanya fent referència, també, a la situació energètica en global:
Aquesta central nuclear és la única central espanyola que pertany a la família de les que utilitzen urani natural com a combustible, grafit com a moderador, i CO2 com a fluid refrigerant. En la pràctica respon a un model europeu, el de les centrals nuclears d'urani natural-grafit-gas desenvolupat pel Regne Unit y França, i el seu disseny està basat en un projecte elaborat conjuntament per Electricité de France (EDF) i el Commissairat à l'Enérgie Atomique (CEA). La central nuclear de Vandellòs 1 és un duplicat de la central francesa de Saint Laurent des Eaux.