PROJECTE CURRICULAR


Objectius generals del cicle Llar d'infants

Els objectius generals per a la Llar d'infants expressen les capacitats que ha d'adquirir l'infant en finalitzar aquest període, tant si la seva educació es realitza en el context familiar com si es comparteix amb el centre educatiu. Així, l'infant haurà de ser capaç de:

_ Adonar-se que creix, prenent consciència i apreciant totes les parts del seu cos i les habilitats que va adquirint.

_ Organitzar progressivament les dades sensorials.

_ Comprendre el llenguatge adult i comunicar-se i expressar-se a través de la música, el moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral.

_ Identificar-se ell mateix com a persona i participar progressivament en la relació amb els altres, establint relacions afectives, principalment amb els adults més propers.

_ Col·laborar amb iniciativa en les activitats quotidianes d'alimentació, repòs, higiene i neteja personal.

_ Comprendre, conèixer i apreciar progressivament el seu entorn immediat: les persones i els objectes, iniciant-se en la pròpia autonomia i en l'adquisició d'hàbits de comportament social.

_ Representar objectes i accions de la vida diària mitjançant el joc simbòlic i els diferents llenguatges.

_ Actuar sobre la realitat immediata i establir relacions entre els objectes segons
es seves característiques perceptives i les pròpies vivències.

_ Reconèixer i orientar-se en els espais habituals i en les seqüències temporals quotidianes.


Les Àrees curriculars

El currículum d'Educació Infantil s'organitza en tres unitats de significació que, al seu torn, es divideixen en blocs:


DESCOBERTA D'UN MATEIX

_ El cos i la pròpia imatge
_ Joc i moviment
_ L'activitat i la vida quotidiana
_ Cura d'un mateix

DESCOBERTA DE L'ENTORN NATURAL I SOCIAL

_ Els primers grups socials
_ La vida en societat
_ Els objectes
_ Animals i plantes

INTERCOMUNICACIÓ I LLENGUATGES

_ Llenguatge verbal
· Llenguatge oral
· Aproximació al llenguatge escrit (Grafomotricitat)
_ Llenguatge musical
· Expressió musical
· Expressió corporal
_ Llenguatge plàstic
_ Llenguatge matemàtic

Descoberta d'un mateix

L'àrea de descoberta d'un mateix fa referència al coneixement de la pròpia persona i a la noció d'identitat que es constitueix en interacció amb l'entorn.
A mesura que l'infant avança en aquesta interacció s'adona de la manera que pot intervenir en l'entorn pel coneixement que té del seu cos, de les seves possibilitats i, al mateix temps, es va descobrint com a persona.
La pròpia activitat està influïda per les activitats personals, la forma particular de resposta i per les diferents possibilitats i limitacions que se li ofereixen. Una actitud activa davant els fets quotidians passa, essencialment, per desenvolupar la curiositat, el desig d'observar, comparar... i, per tant, prendre iniciatives, resoldre dificultats, comprendre processos.
Els infants aprenen a valorar-se, a conèixer els seus límits i possibilitats. Quan el nen i la nena senten respectada la pròpia forma d'actuar, la interioritzen, contribuint així a desenvolupar la confiança en ells mateixos.
Les vivències es realitzen d'una manera concreta en cada infant, segons les seves característiques, les seves disponibilitats i la seva interrelació sobre l'entorn.

 

Descoberta de l'entorn natural i social

L'entorn, en relació amb els infants de menys de 6 anys, té com a referència els elements, els espais, les condicions, les situacions i les relacions que formen part dels seu context i que incideixen en el seu desenvolupament.
Aquest entorn es determina en relació amb totes les variables que sorgeixen de posar en connexió els sistemes naturals i socioculturals presents en cada context.
La descoberta de l'entorn es pot emprendre des de tots els àmbits on transcorre la vida dels infants: el familiar, l'escolar, el barri, el poble.

Intercomunicació i llenguatges

En aquesta àrea s'inclouen els llenguatges verbal, musical, plàstic i matemàtic.

· Llenguatge verbal

Aquesta àrea es concretarà en l'objectiu de desenvolupar un domini progressiu del llenguatge. En desenvoluparem la funció lúdica a partir de l'exercitació d'emissió de sons, i la seva funció comunicativa des del doble sentit de la comunicació: comprensió i expressió.
Pel que fa al llenguatge escrit, s'hi contemplarà el primer contacte del nen/a a partir de la manipulació de contes i la realització de traços senzills.

· Llenguatge musical

La música és capaç de fer fruir, de relaxar, de fer experimentar sensacions, amb tot el que això pot comportar de diversió i de plaer, que en aquesta etapa és una altra manera de jugar.
Els sons, ritmes, cançons fan possible el desenvolupament d'unes capacitats bàsiques: atenció, percepció sonora, memòria rítmica i melòdica.
Pel que fa a l'expressió corporal que s'inclou en aquest bloc, es plantegen diverses activitats i situacions lúdiques que afavoreixen el desenvolupament de l'expressió corporal, tant l'espontània com la dirigida.

· Llenguatge plàstic

L'educador/a ha de ser capaç de posar a disposició de l'infant tots els materials necessaris per a afavorir el desenvolupament de la premsió fina i la creativitat personal.

 

· Llenguatge matemàtic

Durant els primers anys de vida no podem parlar de continguts matemàtics pròpiament, sinó d'un descobriment d'objectes, materials, característiques... i de les transformacions possibles en funció de les accions aplicades sobre ells.
Per a dur a terme les diverses activitats pròpies d'aquesta àrea, el nen/a, principalment, ha de disposar de diversos materials amb els quals pugui tocar, observar, comparar, posar, treure, agrupar, separar, etc.


Eixos transversals del currículum

Aquests eixos inclouen valors d'una gran importància per al desenvolupament evolutiu i integral del nen. És per això que seran contemplats en totes les àrees curriculars d'una manera continuada, i no com una àrea concreta i independent.

Educació moral i cívica: els seus objectius i continguts es poden agrupar en quatre grans subtemes: el concepte d'ell mateix, la convivència i els conflictes. Es treballarà la convivència i el respecte per totes les persones sense tenir en compte la seva raça, ni el seu país d'origen, i també‚ la conscienciació de la necessitat d'ajudar els qui ho necessiten.

Educació per a la no-discriminació per raó de sexe: el treball es basarà en el desenvolupament del respecte per cadascun dels dos sexes sense establir cap tipus de diferenciació ni discriminació entre ells.

Educació per a la salut: els temes tractats són l'alimentació i la nutrició, l'activitat física, la prevenció d'accidents i la higiene personal.

Educació viària: pretén, de manera general, desenvolupar actituds de consciència ciutadana i assolir petits hàbits en relació a les normes bàsiques de seguretat vial.

Educació mediambiental: el seu objectiu és establir una relació entre el nen/a i el mitjà en el qual s'ha de desenvolupar. Una relació positiva de valoració i respecte vers tot el que l'envolta: animals, plantes, flors i tots els elements de l'entorn en general.

Educació per al consum: ens basarem en el valor de tenir cura de les joguines, la roba i el material escolar.